Friese Hengstenkeuring: Tsjalle 454 Algemeen Kampioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:08

Janine1990 schreef:
Martine_R schreef:
Nou... ik wil niet teveel zeggen, maar heb wel gehoord dat de jury (goede) redenen had om Alwin eruit te sturen.

Soms zie je op de tribune of op tv een stuk minder dan dat de keurmeesters zien he? ;)

Wat ik me wel afvraag, waarom na al dat boe-geroep en Alwin-geroep niet even een duidelijke uitleg?
Desnoods op FB?

Ik twijfel er niet aan dat ze een goede reden hebben.

Ik denk dat sommige dingen beter niet tegen het grote publiek gezegd kunnen worden.
Mensen oordelen enorm snel, trekken enorm snel conclusies. Dat kan een hengstenhouder misschien schaden. Vandaar, denk ik.
Dan dealen ze dus liever met wat boe-geroep :D
Iedereen weet het toch altijd beter dan de keurmeesters :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:10

Martine_R schreef:
Ik denk dat sommige dingen beter niet tegen het grote publiek gezegd kunnen worden.
Mensen oordelen enorm snel, trekken enorm snel conclusies. Dat kan een hengstenhouder misschien schaden. Vandaar, denk ik.

Ja, daar zal je inderdaad ook wel gelijk in hebben.

Fenia

Re: Friese Hengstenkeuring: Tsjalle 454 Algemeen Kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:00

Was fantastisch om er dit jaar weer bij te zijn. Wat een fantastische paarden zij het allemaal toch. Persoonlijk vond ik het ook erg jammer dat alwin er uit ging, had hem liever als reservekampioen gezien dan Manus, maar de keurmeesters hebben er natuurlijk een beter oog voor dan mij. Vond het wel jammer dat ze geen uitleg gaven waarom alwin er uit ging, al helemaal na de reactie van het publiek. Verder vond ik Walt ook een fantastische uitstraling hebben. En natuurlijk waren Jasper, Norbert en Beart ook weer fantastisch. Maar ik was ook zeker fan van tsjalle!

pillow

Re: Friese Hengstenkeuring: Tsjalle 454 Algemeen Kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:08

In de krant staat de uitleg van de jury: Het beenwerk van Alwin was wat minder dan dat van Markus En ook de bovenbouw iets minder sterk ontwikkeld. Je moet nou eenmaal een keuze maken.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 07:25

Janine1990 schreef:
Martine_R schreef:
Het Friese ras gaat met de tijd mee en blijft niet stilstaan. Ze willen nu eenmaal paarden fokken die ook in de sport goed meekomen. Dan komt er vanzelfsprekend een iets andere bouw bij kijken.
Er is nu eenmaal geen vraag naar lompe boerenpaarden, maar wel naar veelzijdige paarden.

Persoonlijk vind ik het ras zoals het nu is gewoon prachtig. Niet te lomp, niet te licht.
Eigenlijk moet je ze ook pas goed bekijken als ze een jaar of 6 zijn he.. dan zijn ze tenminste uitgezwaard.

Maargoed.. het zal niet iedereens cup of tea zijn.. En dan hebben we gelukkig altijd nog Tinkers en Belgen ;)

edit: Nog even on topic :Y) :
Tsjalle, geweldige hengst. Dat is een ding dat zeker is.
Voor de rest vielen mij Alwin, Alke, Bartele en zèker ook de nieuwe lichting mij zèèr positief op :)

Als ik me niet vergis zijn ze juist weer terug naar het Friese paard zoals het voor het bijna uitsterven was. Hoog op de benen, rank en sierlijk.

Die korte pootjes en dikke lijven is een tussenpoos geweest toen het ras in de knijp zat wat betreft de populatie.

Maar misschien heb ik het verkeerd.

Nee je hebt helemaal gelijk! Het Friese paard was van oorsprong een koetspaard en geen werkpaard.

WendyTap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:31

nine1987 schreef:
Ik vind de friezen tegenwoordig echt niet meer mooi..
Geen sokken meer.. Zware lijven op iele pootjes.. Bah..

Valt wel mee hoor dit jaar zijn ze eindelijk weer richting het barokke gegaan.

De keuring was in 1 woord geweldig! ik heb ervan genoten van het begin tot het eind!
Mooie toppers voorbij zien komen. Tsjalle 454 is een terechte winnaar
Jasper Tjsalke en Norbert blijven favorieten bij mij. Helaas gaat Norbert naar Amerika maar wat een waardig mooi en emotioneel afscheid heeft hij gehad