Kent: dierenbescherming waarschuwt voor paardencrisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:37

veneri schreef:
Gratis weggeven als weidemaatje vind ik heel iets anders dan een paard hulpeloos dumpen.
Het slachten zou gewoon toegestaan moeten worden,dan hoeven deze dieren niet onnodig te lijden. Eigenaar krijgt dan nog een slachtprijs voor het paard en zal m dan eerder wegbrengen dan laten verhongeren.

En dan in een slechte staat weer terug en of zelfs spoorloos verdwenen..........en het dier is daar de dupe van en ook wel hulpeloos. Want op gruweltransport naar buitenlandse slachthuizen is net zo erg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:47

LadyDaily schreef:
Ja of een tijdelijk verbod om te fokken. Vooral zonder papieren heeft een veulen in de toekomst weinig kans.

dat is ook niet correct,

er zit een verschil tussen 'zonder papieren' fokken en rotzooi fokken..

ook met papieren kan er rotzooi uitkomen en zo de handel ingedaan worden..

en met een papierloze merrie of hengst kun je net zo prima een goed veulen produceren..
Alleen voor het laatste zal minder gevraagd kunnen worden.

Dan moet je gaan voor verplicht keuringsrapport 'rontgen + klinisch' bij een verkoop.. Let op, weggeven is ook 'verkopen', dus dat geld ook voor weidemaatjes etc. Dan voorkom je 'troep' op de markt.

ik heb zelf een papierloze ruin, papa zou een volle arabier zijn, mama een niemandalletje.. beestje heeft Z gelopen, L samengesteld en was 11 toen ik hem als 4e eigenaar kocht.. van de fokker naar een eigenaar > eigenaar naar een andere eigenaar op de stal waar hij geboren was > mijn persoontje.. Hij heeft precies 7 uur op marktplaats gestaan in zijn hele leven. IN het paspoort staan zowel vader als moeder onbekend, doet mij niets want met een ruin kun je toch niet fokken. Mijn paardje zou dus dan nooit geboren hebben mogen worden.

want wat voor papieren moet een paard dan hebben? ingeschreven bij een stamboek? en moet het dan ook nog van perfect zaad komen a 5000 euro per dekking? van de hoeveel hengsten worden er ook al weer goedgekeurd per jaar? Dan zou er dus heel snel heel veel inteelt komen.

dat er ook minder bijzonder bloed rondloopt houd de paardensport toegankelijk voor een gemiddeld bemiddelde Nederlander.

Dat gebeuren in UK heeft zeker met overfok te maken.. maar overfok kun je niet wegpoetsen door alleen nog maar 'papierdieren' op de markt te willen hebben, of je krijgt weer een elite sport gebeuren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:20

butengeweun schreef:
Meest trieste is ook nog in de uk mag je paarden niet slachten zonder medische reden. Er is een overschoot en veel werkloosheid. Mensen kunnen het niet meer betalen en dumpen dus de paarden die ze misschien wel hadden laten inslapen/slechten als dat kon.

Ik keur het zeker niet goed maar misschien dan toch ook eens de wet veranderen dat je wel een gezond paard mag afmaken/slachten. Zodat mensen een keuze hebben.

Precies dit.

Afschuwelijk, maar als je echt geen geld en/of middelen meer hebt om je dier(en) te onderhouden en te verzorgen, je raakt ze ook niet kwijt in de verkoop, waar moet je er dan mee naartoe als je ze niet mag laten slachten?

Juist, dumpen is dan helaas de enige manier.

The_Cat

Re: Kent: dierenbescherming waarschuwt voor paardencrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:13

Maar er staat toch dat je contact mag opnemen met de dierenbescherming indien je niet meer voor je paard kan zorgen. Waarschijnlijk hebben die wel contacten genoeg om het paard een dierwaardig nieuw bestaan te geven.

Maar waarschijnlijk denken niet genoeg mensen daar aan op dat moment

daffie1986

Re: Kent: dierenbescherming waarschuwt voor paardencrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:59

Omdat als het paard verwaarloosd is, ze dus ook een boete riskeren die ze niet kunnen betalen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:04

RianneH schreef:
Is het in de UK ook verboden om paarden te slachten? Ik dacht dat dat alleen in Amerika niet mocht..?

Er zijn 2 slachthuizen waar het tegenwoordig wel wordt gedaan. Maar ze gaan dan naar de dierentuinen. Van de Dartmoorpony wordt de huid inmiddels wel gelooid. Ik heb alleen nog geen zadelmaker gesproken die er een zadel van gemaakt heeft. :o Ik heb zelf een dartmoortje. Ik weet niet of ik hem blij maak met een soortgenoot op zijn rug.

Ik ben veel in Engeland. De dierenbescherming heeft daar veel meer rechten dan hier. Dit zijn excessen. De meeste Engelsen zijn heel goed voor hun paarden. De jager schiet daar paarden af als het nodig is en sommigen zijn verbolgen dat ze het beestje niet meer op de wei mogen begraven. :') (Echt, zelf meegemaakt met iemand aldaar) Ik vind al deze beschuldigingen heel schromelijk overdreven. De enigen die de boel aan hun laars lappen zijn de gipsies. En dat zijn hufters. Daar spugen de Engelsen ook gal op. Als het even kan, pakken ze ze zelf al aan. En die transporten... Ik sta veel in Dover. De controle is daar enorm! Zeker nu er vluchtelingen zijn. Ook dat valt reuze mee. Dat is daar niet erger dan in Nederland of Duitsland. Wijs nu maar eens in Nederland met dat vingertje? Die man met zijn stok die paarden mishandelt? Het komt hier net zo goed voor en laatst nog een dooie pony ergens, waar de chip uit gehaald werd. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.