Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:15

In België kan ook je rijbewijs afgenomen worden als je dronken op de fiets zit :j
Het lijkt me een gepaste straf voor de ruiter want die heeft het kind zonder omkijken achtergelaten.
Maar.... voor mij hadden de ouders ook best een standje mogen krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:16

pien_2010 schreef:
Als ruiter voel je als je paard een trap geeft. Altijd! Dus terechte veroordeling. Schandelijk om een achtjarig kind aan haar lot over te laten na een trap van je paard.
Als mijn paard zoiets doet (en ik heb echt hele lieve paarden die zoiets nog nooit gedaan hebben) is het enkele reis slager bij wijze van spreken.

Dus dit paard had jij naar de slager gebracht?
https://www.youtube.com/watch?v=uHSZG0l0pNA

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:17

Wat Sjolvir zegt :j Dat zie je weleens bij Wegmisbruikers. Rijbewijs kwijt door overtreding met bijv. een motor, betekent ook rijbewijs kwijt voor andere voertuigen. Vergist men zich weleens in. Over het algemeen zijn de verkeersregels hetzelfde voor elk (motor)voertuig, dus als je die regels aan je laars lapt, is het logisch dat je geen (motor)voertuig meer mag besturen. En toevallig valt een paard daar ook onder :+

Wel sneu voor dat meisje. Ik heb zelf ook weleens naar een kind moeten roepen dat ze niet achter mijn paard moest hollen, gelukkig stopte ze en schopte mijn paard niet, maar het had gekund!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:18

Met 8 mag je heus wel buitenspelen zonder ouders. Dat is gewoon een prima leeftijd daarvoor.
Je kan dan immers ook gewoon alleen naar school.

Hoe dan ook is het rot dat het gebeurd is, maar wegrijden is gewoon niet goed te praten :n

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:21

Ik vind dat hij een terechte straf heeft gekregen.
Je merkt echt wel of je paard trapt of niet. En een acht jarig meisje aan haar lot overlaten vind ik erg kwalijk. Wel vind ik het rijverbod een beetje een apart straf. Maar zo leert hij misschien wel beter op zijn omgeving te letten.
Ook vind ik trouwens dat de ruiter die ernaast reed ook wel iets had kunnen zien/horen. Zoon kind begint toch direct te huilen neem ik aan?

Kwanyin

Re: Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:24

Hij zal inderdaad die straf gekregen hebben omdat hij gewoon een bestuurder op de weg was en vluchtmisdrijf heeft gepleegd. En daar staat nu eenmaal rijverbod op als straf. Hij heeft het zeker geweten, zoiets ga je echt niet ongemerkt voorbij. En als hij was gebleven en hulp had geboden, zal het wel lang niet zo'n vaart hebben gelopen. Nu heeft hij een zware overtreding begaan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:33

Ook ik vind het vreemd dat hij hiermee zijn rijbewijs kwijt is.. Maar juridisch/theoretisch gezien is hij bestuurder, dus hoewel het krom voelt zit er wel logica in.

Daarbij vind ik het zeer terecht dat meneer gestraft wordt! (Hoe dan ook). Ik kan me niet voorstellen dat je het niet merkt, dus is het gewoon doorrijden na een ongeval.

Daarbuiten ben je als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de daden van je paard dus ook logisch dat de schade verhaalt wordt op de eigenaar (geen idee of dat ook de ruiter was)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:39

De man heeft laten zien niet de verantwoording te kunnen dragen die hoort bij het deelnemen aan het verkeer.

Daarom is zijn rijbewijs ingenomen en zal hij middels opnieuw examen te doen, moeten aantonen wel deel te kunnen nemen aan het verkeer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:43

Als je dronken op de fiets stapt kan trouwens ook je rijbewijs afgenomen worden.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:44

Bizar eigenlijk. Hij is zijn rijbewijs kwijt, maar zonder rijbewijs kan hij wel prima nog buiten rijden met zijn paard :') snap ook niet wat het opnieuw afleggen van je theorie gaat helpen in zo'n situatie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:48

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:51

@silversomali: qua paardrijden kunnen ze hem geen sancties opleggen, maar hij heeft als bestuurder een overtreding gemaakt. Ze kunnen hem dus wel pakken als bestuurder. De theorie die een bestuurder heeft geleerd bevat dus ook de regels mbt doorrijden na een ongeval. Dit moet hij weer in zijn botte kop laten doordringen, dus doen ze het zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:54

Maar er zijn genoeg van zulke situaties waar de politie wel het rijbewijs inneemt.
Blijkbaar is de politie dan zelf niet op de hoogte van de regels?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:57

Toch wel krom. Als de man geen rijbewijs had gehad, had-ie niet bestraft kunnen worden.

Overigens staat me bij van het oorspronkelijke bericht dat de man dronken zou zijn geweest...

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:59

Aedema schreef:
Dit kan echter heel moeilijk zijn met een paard, ik weet dat ik mijn eerste pony los kon laten staan zodat ik het meisje kon helpen, maar met een ander paard zou ik niet eens kunnen afstappen tijdens het buitenrijden.
Dit maakt natuurlijk niet goed wat deze ruiter heeft gedaan, je kan altijd zien of er mensen in de buurt zijn die je kunnen helpen. De meeste ruiters van tegenwoordig hebben ook een mobiele telefoon, 112 bellen is gratis..

Tsja, dan moet je met zo'n paard niet zonder de begeleiding de weg op. Ik vind "ja ik kan niet van mijn paard" zo'n flauw excuus. Je bent verplicht te helpen, kan je daar niet aan voldoen ga je niet alleen de weg op, simpel. Je gaat toch ook niet in een auto rijden die niet op de handrem kan?
zelfde met poep van de weg opruimen trouwens haha

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:02

silversomali schreef:
Bizar eigenlijk. Hij is zijn rijbewijs kwijt, maar zonder rijbewijs kan hij wel prima nog buiten rijden met zijn paard :') snap ook niet wat het opnieuw afleggen van je theorie gaat helpen in zo'n situatie
Velen hebben het al gezegd, als ruiter ben je bestuurder.
De rechter heeft dus alleen maar de wettelijke mogelijkheden om de man als bestuurder te straffen en voor een vluchtmisdrijf is dat o.a. een rijontzegging.
Het lijkt krom, maar het zijn slechts de mogelijkheden die een rechter heeft.

LBLGypsyCobs schreef:
De man heeft laten zien niet de verantwoording te kunnen dragen die hoort bij het deelnemen aan het verkeer.

Daarom is zijn rijbewijs ingenomen en zal hij middels opnieuw examen te doen, moeten aantonen wel deel te kunnen nemen aan het verkeer.
Er worden geen bijzondere omstandigheden genoemd, omdat de man ook begeleid werd door een mede ruiter lijkt het onwerkelijk dat ze helemaal niets hebben opgemerkt. Ik denk daarom dat vooral de houding tot deze straf heeft geleid zoals "LBLGypsyCobs" terecht opmerkt

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:04

Ik vind het merkwaardig dat iemand doorrijd wanneer hij/zij net heeft gemerkt dat zijn/haar paard iemand heeft geschopt. Dat doe je echt niet.

Mensen die zeggen dat er paarden zijn die te druk zijn om in zo'n geval te stoppen vind ik ook geen punt hebben. Je moet indien nodig van een paard kunnen stappen tijdens een buitenrit. Indien dit niet lukt omdat het paard te heet is (of een andere reden) moet er of iemand op de fiets mee die kan ingrijpen (zodat er toch getraind kan worden), of je moet helemaal niet met het dier naar buiten gaan.

Overigens een gepaste straf, zeker als ibbel gelijk heeft mbt dronken paardrijden.

Sterkte aan het meisje :(:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:12

cp112 schreef:
Ja hij Is zijn rijbevoegdheid kwijt ja. Is toch heel logisch?
Je bent met je paard op de weg namelijk gewoon een bestuurder.

Aedema schreef:
jessdaniels schreef:

Inderdaad logisch, je bent namelijk verplicht om iemand te helpen na een ongeval.

Dit kan echter heel moeilijk zijn met een paard, ik weet dat ik mijn eerste pony los kon laten staan zodat ik het meisje kon helpen, maar met een ander paard zou ik niet eens kunnen afstappen tijdens het buitenrijden.
Dit maakt natuurlijk niet goed wat deze ruiter heeft gedaan, je kan altijd zien of er mensen in de buurt zijn die je kunnen helpen. De meeste ruiters van tegenwoordig hebben ook een mobiele telefoon, 112 bellen is gratis..

En dan zul je het toch moeten doen. Je zult af moeten stappen en je hulp aanbieden of hulp zoeken bij anderen. Doe je dat niet bega je een misdrijf. Het gaat dus niet eens zozeer dat het paard getrapt heeft, dat kan gebeuren (AL ben je uiteraard daarvoor aansprakelijk) maar vooral om het feit dat door is gereden na een ongeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:16

Wat bizar, zo'n ongeluk.

Wat mij betreft maakt het ook niet uit of de ruiter nou wel iets gemerkt heeft of niet: als je langs kinderen/mensen/dieren rijdt dan controleer je altijd of dat goed gaat. Dat hoort gewoon bij je verantwoordelijkheid als ruiter. Gewoon langs spelende kinderen rijden met de instelling 'ik merk het wel als het fout gaat' is echt not done. In de auto kijk je ook niet alleen maar in de spiegels als je iemand inhaalt, maar ook om te kijken of dat goed ging en hoe de algemene situatie is. Waarom zou dat op een paard anders zijn?

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:21

Raar ongeluk zeg... En je ziet toch dat er een klein meisje loopt, ik vind deze straf terecht.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:29

Jakkes, wat een naar ongeluk.
Ik vind het niet terecht dat men de ouders van het meisje iets kwalijk neemt. Kinderen van die leeftijd zijn in staat gewoon op straat te lopen zonder begeleiding.
De ruiter had beter om zich heen moeten kijken en het kind tijdig moeten waarschuwen niet dichterbij te komen.
En daarna nog doorrijden ook... hoe asociaal.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:35

Ik vraag me af wat er juridisch gebeurt als je paard schrikt van iemand die (plots?) achter je paard loopt en deze daarvan schrikt. Paardje geeft een mep naar achter, persoon wordt geraakt en vervolgens gaat het paard in paniek op de kletter. Ben je dan ook een vlucht misdrijf begaan? Terwijl je niet bewust door hebt gereden.

Niet dat ik probeer het gedrag van de man goed probeer te praten, de straf is zeker terecht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:40

In zo'n geval zet je je paard stil, stapt af en loopt meteen weer terug.
En mocht je pas na een kilometer weer controle hebben dan bel je direct zelf de politie en verteld wat er gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:50

Dit is in het dorp waar ik nu woon, al is dat pas van na de feiten. Ik weet niet juist welke straat, maar hier zijn voor zover ik weet weinig plekken waar kinderen veilig op straat kunnen spelen. Ze vliegen rond met de auto als gekken, veel sluipverkeer tussen stad en autostrade.

Als ruiter ben je bestuurder en dien je bij een ongeval Hulp te verlenen. Zoniet is dit schuldig verzuim en vluchtmisdrijf. Hiervoor kunnen ze een rijbewijs intrekken, zeker als diezelfde man bijvoorbeeld kort ervoor ook betrapt was op dronken rijden.

Edit: volgens mij is de rechter ook bijkomend van oordeel dat hij zijn "voertuig" niet voldoende onder controle had om zich veilig op de openbare weg te begeven aangezien heb paard mept zonder reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:33

Ik zou wel willen weten waar het meisje zich bevond, of hij vlak langs het meisje reed of dat ze zich naar het paard toe heeft bewogen, of het meisje zich wel of niet met het paard bemoeide, of er sprake was van gevaarlijk gedrag naar het paard toe, of dat ze gewoon rustig haar eigen ding aan het doen was.

Maar dat moet je ook naar even kunnen zeg, gewetenloos zo'n kind achterlaten met de wetenschap dat ze haar hele schedel wel aan gort getrapt zou kunnen hebben. Je gaat mij niet vertellen dat de ruiter echt niets heeft gemerkt, daar geloof ik niks van. Je hoort sowieso continu je paard en je omgeving in de gaten te houden. Zo'n grove beweging als een trap geven valt zelfs op wanneer je niet oplet of zit te kletsen ofzo. Dan moet je toch wel een behoorlijk gevoelloze (imo gestoorde) persoonlijkheid hebben wil je daar zo ongestoord mee weg kunnen rijden.