Doodgeboren veulen door vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Doodgeboren veulen door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:59

Dus als er een idioot vlakbij je stal vuurwerk af gaat staan steken, moet je met een camera voortaan eerst je paard gaan filmen om aan te kunnen tonen dat deze stress heeft?

En dan kunnen ze het nog bagatelliseren en zeggen `ach, daar gaat hij niet dood aan`.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:01

Nee. Dan ga je of met die idioot praten, is één van beide idioten (of beide) niet in staat een fatsoenlijk gesprek te voeren dan belt de idioot die het meest te verliezen heeft naar de politie en die komt dan beide idioten op hun rechten en plichten wijzen en 9 kansen van de 10 mag de vuurwerk-afstekende idioot zijn of haar vuurwerk afstaan aan die brave agent. Is die idioot ook nog ernstig bezopen (en die kans zit er in) kan die met wat pech nog een dikke boete voor openbare dronkenschap krijgen ook gezien het meeste vuurwerk op de openbare weg af gestoken wordt (wat ook al niet mag) en niet in de voortuin. Indien die idioot vuurwerk langs jouw stal af steekt dus op jouw erf kan je zelfs klacht indienen tegen huisvrede-breuk.

Tis niet zo moeilijk hoor, samen leven... :) Als je maar de juiste telefoonnummers kan op zoeken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-01-16 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:01

Als je die persoon al voor idioot uit maakt zullen ze je wellicht minder serieus nemen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:03

Je kunt nooit 100% zeker zijn dat het door het vuurwerk komt maar je kunt als eigenaar genoeg maatregelen nemen om je paarden stressvrij te houden. Ik heb niks met vuurwerk, dure onzin imo, maar hier gaan de paarden dan gewoon op stal met een grote berg hooi, zelfs mijn grote angsthaas staat dan rustig te eten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:06

Het gaat om een stal in Wuustwezel. De wetten rond vuurwerk van de gemeentelijke site van Wuustwezel:
Citaat:
Wetgeving

Wie mag vuurwerk kopen?
Het is verboden om aan minderjarigen (minder dan 16 jaar) om het even welk vuurwerk te verkopen of zelfs maar af te geven.
Uitzonderingen op deze regel zijn kamervuurwerk, knalerwten, knalgranaten en ander pyrotechnisch speelgoed (knalstenen en klappertjes, knalstroken en knalringen).
Hoeveel vuurwerk mag een particulier bezitten?
De hoeveelheid vuurwerk die een particulier "onder zich mag hebben", mag niet meer dan 500 gram pyrotechnisch sas bevatten. Het pyrotechnisch sas vertegenwoordigt ongeveer 1/6de van het brutogewicht van het vuurwerk. Een particulier mag dus maximaal ongeveer 3 kilogram vuurwerk bezitten.
Een handelaar mag trouwens nooit meer vuurwerk verkopen dan men mag bezitten.
Voor grotere hoeveelheden is een opslagvergunning vereist. Als particulier kan men echter nooit dergelijke vergunning krijgen.
Vuurwerk verkopen. Kan dat?
Vuurwerk verkopen mag als men voldoet aan een hele resem strikte voorwaarden (o.a. over de opslagruimte).
Daarnaast moet men natuurlijk ook een vergunning hebben. Voor meer informatie kan men terecht bij FOD van Economische Zaken.
Is er een vergunning nodig voor het afsteken van vuurwerk?
Voor het afsteken van ontploffend vuurwerk, is de toestemming van de burgemeester nodig. De hoeveelheid speelt geen enkele rol; ook voor één vuurpijl is een vergunning nodig.
De gebruiksaanwijzing?
Vuurwerk mag niet worden verkocht of afgegeven zonder een gebruiksaanwijzing. De gebruiksaanwijzing moet uiteraard zijn opgesteld in de taal of talen van het gebied waar de producten op de markt worden gebracht. Voor Vlaanderen is dat dus het Nederlands.
Zijn er sancties bij een overtreding?
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gevangenisstraf van 14 dagen tot 2 jaar en/of een fikse geldboete.
De niet toegestane goederen worden bovendien in beslag genomen en verbeurd verklaard. In de meeste gevallen wordt tevens de vernietiging ervan bevolen. Dat gebeurt op kosten van de overtreder.

http://www.wuustwezel.be/vuurwerk-wuustwezel
Via "principes en richtlijnen" kom je op deze site; http://www.brandwonden.be/index.php/vuurwerk/nl/
De opmaak neemt bokt nl helaas niet echt mooi over.
De kans dat deze legaal aan het afsteken waren is miniem en bijgevolg hadden ze dus prima de politie kunnen bellen die op hun beurt de daders zelfs hadden mogen mee nemen dus zeker hadden mogen bestraffen.
Ofwel; ze hadden gewoon de politie kunnen bellen en hebben er voor gekozen dat niet te doen.

Rest de vraag wie de echte idioot is in dit verhaal. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:09

iedereen die daar een vuurpijl wil afsteken, mag m dus wel kopen
maar een vergunning aanvragen om m af te steken?

wat zullen de ambtenaren het daar druk hebben gehad om al die aanvragen op tijd te verwerken na het openstellen van de verkoop?

En de vraag is ook.. geld dit voor de dorpskern, het dorp, of de gemeente inclusief het buitengebied?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:11

Geld voor de gemeente wuustwezel dus alles wat op hun grondgebied ligt.
En er zijn nog veel meer gemeentes waar deze regels gelden, dat maakt echter geen jota uit gezien de eigenaren het hebben over de buren en de kans is reëel dat die op hetzelfde grondgebied zitten en dus bij dezelfde gemeente horen en dus onder dezelfde regels en wetten vallen.
Om af te steken heb je een vergunning nodig. Kopen mag beperkt. Tzal niet voor niks zijn dat je in Belgie in December niks meer rond krijgt op de gemeente. _O- Hoewel ik vrees dat de meerderheid van het vuurwerk gewoon illegaal is gezien Belgen over het algemeen niet zo dol zijn op vergunningen aanvragen. Dus de kans dat de politie dit vuurwerk af gepakt had en een mooie boete in de plaats gegeven had is best groot.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-01-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:15

Wat klote voor de eigenaar.

Niet ieder paard is hetzelfde en ik denk dat kleine dingen in het geval van deze merrie veel kunnen uitmaken.

Je kan naar het vuurwerk en afstekers wijzen naar de regels of zelfs naar de eigenaar die misschien nog meer had moeten doen om de merrie te beschermen. Allemaal achteraf. Telaat.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:18

chanel1985 schreef:
Heb gisteren een interview gehoord van de eigenares en wat zei verteld is dat ze non-stop vuurwerk hebben afgeschoten, uren aan een stuk, van 1830u tot 2u. Vlak naast hun stal, kan er mij wel iets bij bedenken.

Waarschijnlijk gaat men nu hier zeggen, (net zoals vorig jaar met het paard dat toen gestorven is van de schrik) dat er wel een andere reden zal geweest voor deze vroeggeboorte. Maar elk jaar is het hetzelfde, toch wel allemaal toeval dat het telkensgebeurd tijdens urenlange vuurwerk (illigaal)?

Ik vraag me toch af hoe die mensen het klaarspelen om meer dan 6 uur non-stop vuurwerk af te steken. Dan moeten ze toch al een hectare vuurwerk hebben klaarstaan :=
Lijkt mij dus erg overdreven, hier is er amper geschoten geweest (het was dan ook rotweer)

Het is erg voor de eigenaar, maar ik vind persoonlijk elke miskraam even erg dus ik vind het Facebook gebeuren nogal overdreven.
En zoals al is gezegd geweest, er zullen wel meerdere zaken aan de basis van deze miskraam hebben gelegen. De stress van het vuurwerk zal gewoon de druppel zijn geweest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:19

Ik begrijp niet dat de oorzaak vuurwerk weggewuifd wordt.

Als ik zou zien dat mijn paard die tijd enorm bang is en zich niet af laat leiden door eten. Wat is anders dan de stress de oorzaak?

Ik ben groot voorstander van op zijn minst vuurwerk vrije zones. Maar nog beter een totaal verbod.
En laat de gemeente maar een show geven.
En ja daar betaal ik dan aan mee terwijl nog nooit een euro aan die rommel heb uitgegeven.

En dan eens de boetes verhogen.
Gigantisch hoog dat vele eens na gaan denken dat als ze gepakt worden het toch echt niet leuk meer is.
Die het dan toch riskeren laat maar dokken.

Het is ondertussen wel gebleken dat de bommen gewoon te luid zijn.
Er geen verantwoording meer is.
Dus helaas dan maar voor de paar wel nette vuurwerk stokers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:20

Ja maar dan moeten ze wel bellen. En dat is hier ook al niet gebeurt blijkbaar, dan kan je boetes verhogen wat je wil.
6 uur non stop af steken dan zit je ver over de legale maximum van vuurwerk dus hoe dan ook kan dit geen legaal vuurwerk geweest zijn als hun verhaal klopt.

En dan mag Desiree mij naïef vinden zoveel ze wil, maar dan bel je, als je ziet dat het mis gaat, gewoon de politie en die doen er dan echt wel wat aan gezien ze dan gewoon tegen de wet handelen in die mate dat er zelfs gevangenisstraffen op kunnen staan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-01-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:21

Desiree schreef:
Ayasha schreef:
Dat kan ook gewoon; politie bellen en die doet er wat aan.

Dat is naief! Die moeten snelheidsovertredingen doen, op alle andere meldingen af gaan, en administratie bij houden. Als het gaat om dieren is het niet zo belangrijk meer.

Wat een onzin! Als je ze belt met oud en nieuw dat er naast een stal met dieren extreem wordt geknald, komen ze echt direct. Hier in de gemeente wel!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:21

Misschien niet 1 persoon, maar verschillende mensen op verschillende plaatsen, in de geburen van hun stal?

Ik was bij vrienden op oudjaar, en daar waren ze in de straten ook aan het afschieten, op verschillende plekken, niet 1 persoon, maar meerdere. Was ook heel veel en dit was midden in de bebouwde kom, dus kan me voorstellen dat het daar nog meer was aangezien ze daar nog meer hun gang konden gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:22

Hier kun je bellen wat je wilt, maar zoveel manschappen heeft onze gemeente niet. Dus de kans dat die komen is ongeveer nul.

Dus hoe weet jij dat die eigenaren ook niet gebeld hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:23

Zoals R123123 (dat wij het nog eens eens gingen zijn. Kofie'tje?) al zegt: dan kan je gewoon bellen en dan komen ze. Blijkbaar is er een wezenlijk verschil tussen belgishe en Nederlandse politie.
érgens op die 6 uur zal er vast wel een manschap vrij geweest zijn en bovendien zitten wij met zones dus kunnen ze in uiterste nood ook manschappen van een dorp verder oproepen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:25

hier in België komen ze dus echt wel als je belt.... Zelfs in Brussel waar de politie het druk heeft. Er was bij de studentenkamers naast de mijne ingebroken, campussecuritie belt de polite en die waren er echt onmiddellijk!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:26

Ik vond het wel fijn dat er al eerder dan toegestaan geknald werd, konden de paarden rustig wennen..
Dit jaar gingen verschillende vriendengroepen voor het eerst gezamelijk carbid schieten..., pal naast mijn wei met, niet afsluitbare, schuilstal..
Paarden hebben er niks aan geleden, stonden alert maar rustig in de wei te eten.

Ik vraag me dan ook af of deze merrie wel enkel door het vuurwerk haar veulen verworpen heeft, zeker gezien haar voorgeschiedenis.
Daarbij, als je merkt dat je drachtige merrie zoooo ontzettend gestresst en bang is, waarom dan de da niet even bellen voor iets kalmerends..?
Veulen zal echt niet na 1 knal al verworpen zijn, denk ik :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:27

Dan is België beter geregeld dan hier.

Ik vermoed dat die paar agenten hier de nachtdienst hebben. En overdag met oud op nieuw niet veel inzetbaar zijn.

Maar ik woon dus in een kleine platteland gemeente.
In de stad is er uiteraard meer bezetting.

R12312

Ayasha schreef:
Zoals R123123 (dat wij het nog eens eens gingen zijn. Kofie'tje?) al zegt: dan kan je gewoon bellen en dan komen ze. Blijkbaar is er een wezenlijk verschil tussen belgishe en Nederlandse politie.
érgens op die 6 uur zal er vast wel een manschap vrij geweest zijn en bovendien zitten wij met zones dus kunnen ze in uiterste nood ook manschappen van een dorp verder oproepen.

We zijn het toch wel vaker eens :D

Ik zit in Midden Nederland en hier zijn agenten gewoon mensen, waar je een normaal gesprek mee aan kunt gaan.

maximuss

Ben ik echt de enige die weet waar en hoeveel vuurwerk er ongeveer gaat worden afgestoken in mijn buurt? Als je net verhuisd bent kan ik het nog begrijpen maar anders heb je toch wel een idee aan wat je je kunt verwachten en je kent je eigen dieren toch. Anticiperen is dan heel goed mogelijk.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:30

Heel erg sneu dat een veulen hierdoor verloren wordt. Dat mensen zeggen dat het erg makkelijk daarop gegooid wordt, ben ik het niet mee eens. Al dat vuurwerk brengt zo veel stress met zich mee, zeker als er van 18.00 uur tot 02.00 uur 's nachts vuurwerk afgestoken wordt.. Wij hebben ook op stal paarden die er beter tegen kunnen dan de andere. Wij staan naast een volksbuurt en zij hebben ook af en aan geknald, ook met het vuurwerk richting stal. ;) Echt fantastisch maar niet heus. Ook het vuurwerk in de paddocks gooien, paar jaar terug is het bijna misgegaan dus de paarden gaan ook niet meer naar buiten op oudjaarsdag.

Kortom; vind het helemaal geen gekke reden. Zo veel stress kan niet goed zijn voor moeder en kind.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:33

bruintje123 schreef:
Ik begrijp niet dat de oorzaak vuurwerk weggewuifd wordt.

Als ik zou zien dat mijn paard die tijd enorm bang is en zich niet af laat leiden door eten. Wat is anders dan de stress de oorzaak?

Ik ben groot voorstander van op zijn minst vuurwerk vrije zones. Maar nog beter een totaal verbod.
En laat de gemeente maar een show geven.
En ja daar betaal ik dan aan mee terwijl nog nooit een euro aan die rommel heb uitgegeven.

En dan eens de boetes verhogen.
Gigantisch hoog dat vele eens na gaan denken dat als ze gepakt worden het toch echt niet leuk meer is.
Die het dan toch riskeren laat maar dokken.

Het is ondertussen wel gebleken dat de bommen gewoon te luid zijn.
Er geen verantwoording meer is.
Dus helaas dan maar voor de paar wel nette vuurwerk stokers.

Ik snap het ook niet... hier in de buurt ging een weliswaar oude, maar kerngezonde pony dood door een hartstilstand toen er op 5 december plotseling keihard geknald moest worden... wel héél toevallig want dat vuurwerk zal er dus wel niet mee te maken hebben gehad, als ik de berichten hier mag geloven...
En ja, ik ken ook een paardenfokker die een woonwijk tegenover zijn bedrijf kreeg... en toen die wijk eenmaal bewoond werd, ging de sadistische jeugd vuurpijlen afschieten naar de (drachtige) merries... flauw van de eigenaar dat die daar niet blij mee was, want dat kan dus geen kwaad, lees ik hier. >;)

Verder: "even gaan praten" met de afstekers valt vaak verkeerd uit: als mensen al zo asociaal zijn op verkeerde tijden vuurwerk af te steken, kun je er bijna op rekenen dat je juist doelwit wordt... zo gaat dat. Wat dat betreft schat ik mijn vuurwerk afstekende medemensen niet al te hoog in...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:34

Hier wordt gelukkig weinig afgestoken.
Maar een vorig paard bleef bij knallen van jagers ook elk schot een schrik reactie geven.
Van rennen naar nog maar alleen zijn hoofd heffen. Terwijl de rest niet eens een oor verdraaide. Door de jaren heen werd het wel beter.

De eerste paar jaar vuurwerk was hij na 12 uur bezweert op stal.
Van de rondjes draaien.
Brokjes hooi maakte niks.
De andere paarden stonden gewoon te eten maar dat kalmeerde hem niet.
Ook dat werd met de jaren wel minder.

Maar zou je die aan de rand van een dorp hebben staan. Het zou zijn dood zomaar kunnen zijn.

Dus zeggen mijn paard heeft er geen last van is weinig inlevend

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:38

Bij ons werd er al vanaf 2 december dagelijks vuurwerk afgestoken in de omgeving. Politie kun je bellen ja, die komen even langs en 30 min later zijn ze weer bezig. Paarden hier reageren er niet op die vinden eten belangrijker. En ze staan midden in een woonwijk :)

Wel naar voor de eigenaren en het paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:40

R12312 schreef:
Ayasha schreef:

We zijn het toch wel vaker eens :D

Ik zit in Midden Nederland en hier zijn agenten gewoon mensen, waar je een normaal gesprek mee aan kunt gaan.

Ik spreek door mijn werk regelmatig met agenten.
Maar wat maakt dat met dit uit?
Dus ben geen politie hater of wat ook.
Maar dit is een gemeente van wat samengevoegde dorpen.
Waar er gelukkig zelden politie inzet nodig is.
Logisch dat er dan ook geen groot team werkzaam is.
Dus nee overdag met oud op nieuw komen die niet voor vuurwerk overlast.