Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Als je maar de juiste telefoonnummers kan op zoeken. Citaat:Wetgeving
Wie mag vuurwerk kopen?
Het is verboden om aan minderjarigen (minder dan 16 jaar) om het even welk vuurwerk te verkopen of zelfs maar af te geven.
Uitzonderingen op deze regel zijn kamervuurwerk, knalerwten, knalgranaten en ander pyrotechnisch speelgoed (knalstenen en klappertjes, knalstroken en knalringen).
Hoeveel vuurwerk mag een particulier bezitten?
De hoeveelheid vuurwerk die een particulier "onder zich mag hebben", mag niet meer dan 500 gram pyrotechnisch sas bevatten. Het pyrotechnisch sas vertegenwoordigt ongeveer 1/6de van het brutogewicht van het vuurwerk. Een particulier mag dus maximaal ongeveer 3 kilogram vuurwerk bezitten.
Een handelaar mag trouwens nooit meer vuurwerk verkopen dan men mag bezitten.
Voor grotere hoeveelheden is een opslagvergunning vereist. Als particulier kan men echter nooit dergelijke vergunning krijgen.
Vuurwerk verkopen. Kan dat?
Vuurwerk verkopen mag als men voldoet aan een hele resem strikte voorwaarden (o.a. over de opslagruimte).
Daarnaast moet men natuurlijk ook een vergunning hebben. Voor meer informatie kan men terecht bij FOD van Economische Zaken.
Is er een vergunning nodig voor het afsteken van vuurwerk?
Voor het afsteken van ontploffend vuurwerk, is de toestemming van de burgemeester nodig. De hoeveelheid speelt geen enkele rol; ook voor één vuurpijl is een vergunning nodig.
De gebruiksaanwijzing?
Vuurwerk mag niet worden verkocht of afgegeven zonder een gebruiksaanwijzing. De gebruiksaanwijzing moet uiteraard zijn opgesteld in de taal of talen van het gebied waar de producten op de markt worden gebracht. Voor Vlaanderen is dat dus het Nederlands.
Zijn er sancties bij een overtreding?
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gevangenisstraf van 14 dagen tot 2 jaar en/of een fikse geldboete.
De niet toegestane goederen worden bovendien in beslag genomen en verbeurd verklaard. In de meeste gevallen wordt tevens de vernietiging ervan bevolen. Dat gebeurt op kosten van de overtreder.
Hoewel ik vrees dat de meerderheid van het vuurwerk gewoon illegaal is gezien Belgen over het algemeen niet zo dol zijn op vergunningen aanvragen. Dus de kans dat de politie dit vuurwerk af gepakt had en een mooie boete in de plaats gegeven had is best groot. chanel1985 schreef:Heb gisteren een interview gehoord van de eigenares en wat zei verteld is dat ze non-stop vuurwerk hebben afgeschoten, uren aan een stuk, van 1830u tot 2u. Vlak naast hun stal, kan er mij wel iets bij bedenken.
Waarschijnlijk gaat men nu hier zeggen, (net zoals vorig jaar met het paard dat toen gestorven is van de schrik) dat er wel een andere reden zal geweest voor deze vroeggeboorte. Maar elk jaar is het hetzelfde, toch wel allemaal toeval dat het telkensgebeurd tijdens urenlange vuurwerk (illigaal)?
Desiree schreef:Ayasha schreef:Dat kan ook gewoon; politie bellen en die doet er wat aan.
Dat is naief! Die moeten snelheidsovertredingen doen, op alle andere meldingen af gaan, en administratie bij houden. Als het gaat om dieren is het niet zo belangrijk meer.
Ayasha schreef:Zoals R123123 (dat wij het nog eens eens gingen zijn. Kofie'tje?) al zegt: dan kan je gewoon bellen en dan komen ze. Blijkbaar is er een wezenlijk verschil tussen belgishe en Nederlandse politie.
érgens op die 6 uur zal er vast wel een manschap vrij geweest zijn en bovendien zitten wij met zones dus kunnen ze in uiterste nood ook manschappen van een dorp verder oproepen.

Echt fantastisch maar niet heus. Ook het vuurwerk in de paddocks gooien, paar jaar terug is het bijna misgegaan dus de paarden gaan ook niet meer naar buiten op oudjaarsdag. bruintje123 schreef:Ik begrijp niet dat de oorzaak vuurwerk weggewuifd wordt.
Als ik zou zien dat mijn paard die tijd enorm bang is en zich niet af laat leiden door eten. Wat is anders dan de stress de oorzaak?
Ik ben groot voorstander van op zijn minst vuurwerk vrije zones. Maar nog beter een totaal verbod.
En laat de gemeente maar een show geven.
En ja daar betaal ik dan aan mee terwijl nog nooit een euro aan die rommel heb uitgegeven.
En dan eens de boetes verhogen.
Gigantisch hoog dat vele eens na gaan denken dat als ze gepakt worden het toch echt niet leuk meer is.
Die het dan toch riskeren laat maar dokken.
Het is ondertussen wel gebleken dat de bommen gewoon te luid zijn.
Er geen verantwoording meer is.
Dus helaas dan maar voor de paar wel nette vuurwerk stokers.

R12312 schreef:Ayasha schreef:Zoals R123123 (dat wij het nog eens eens gingen zijn. Kofie'tje?) al zegt: dan kan je gewoon bellen en dan komen ze. Blijkbaar is er een wezenlijk verschil tussen belgishe en Nederlandse politie.
érgens op die 6 uur zal er vast wel een manschap vrij geweest zijn en bovendien zitten wij met zones dus kunnen ze in uiterste nood ook manschappen van een dorp verder oproepen.
We zijn het toch wel vaker eens
Ik zit in Midden Nederland en hier zijn agenten gewoon mensen, waar je een normaal gesprek mee aan kunt gaan.