Opnieuw diskwalificatie voor Ierse ruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Opnieuw diskwalificatie voor Ierse ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:28

De vraag is, hoe duidelijk was de grens van wat nog bij het terrein hoorde en wat niet. Als ik het zo lees, is het dát wat niet duidelijk was, niet zozeer de regel an sich.
De warm-up ring was ook daar, wat hoort dan nog wél en wat níet bij het terrein? Blijkbaar was dat niet duidelijk en dan vind ik deze straf behoorlijk overdreven.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:56

Ik weet niet of hij de officials de schuld gaf en ook niet hoe het terrein er daar uit ziet. Maar ze meten nu met 2 maten en dat klopt niet. Dan zou de FEI al zijn regels voor iedereen moeten laten gelden en ook overal.
Krijg je ook niet dat de ' schuld geven aan'.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:16

Je kunt niet altijd alle regels overal controleren. Dat is in het verkeer net zo. Rij je te hard en wordt je niet gepakt, dan heb je geluk. Ik dacht te lezen dat ze niet wisten dat ze niet van het terrein af mochten, nou dan moet je maar moeite doen om de reglementen te lezen. Ga ik ook weer doen na 1,5 jaar van afwezigheid op basiswedstrijden. Mijn ervaring is dat maar heel weinig mensen dat doen en dan is het toch echt hun eigen schuld dat ze het niet wisten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:41

Deze regel is nummer 159.5.5. Maw, er zijn minimaal 159 regels met ook nog eens tig subclausules... Wijs mij de sporter aan die al deze regels paraat heeft op het moment dat-ie ook nog bezorgd is over z'n paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:56

Als ze voortaanbij alle wedstrijden en disciplines precies volgens de regels gaan handelen zullen er nog wel meer diskwalificaties volgen. Dat kan in een heel aantal gevallen best positief zijn... :=

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:23

Ibbel schreef:
Deze regel is nummer 159.5.5. Maw, er zijn minimaal 159 regels met ook nog eens tig subclausules... Wijs mij de sporter aan die al deze regels paraat heeft op het moment dat-ie ook nog bezorgd is over z'n paard.

Zeker op dit niveau weten ruiters dat echt wel hoor, staat zeker al 3 jaar in de regelementen. Als de ruiter dat niet weet moet de team-veearts of iemand anders binnen dat team dat ook wel weten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:00

vur schreef:
Je kunt niet altijd alle regels overal controleren. Dat is in het verkeer net zo. Rij je te hard en wordt je niet gepakt, dan heb je geluk. Ik dacht te lezen dat ze niet wisten dat ze niet van het terrein af mochten, nou dan moet je maar moeite doen om de reglementen te lezen. Ga ik ook weer doen na 1,5 jaar van afwezigheid op basiswedstrijden. Mijn ervaring is dat maar heel weinig mensen dat doen en dan is het toch echt hun eigen schuld dat ze het niet wisten.

Ze kunnen wel alle regels overal controleren als ze consequent zijn. Vrijwel elk internationale cc gaan er mensen het terrein af, stappen over het harde is vaak al het terrein af, maar bijna nooit volgt er diskwalificatie. Dat de regels dan niet nageleefd gaan worden is het resultaat.. Dat een official dan dit doet prima. Maar pak dan iedereen, laat dan alle officials voet bij stuk houden en niet 1.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:16

Dat is zo. Bij de basis wordt er helemaal haast nooit op de regels gecontroleerd. Ik ben nog nooit gecontroleerd op doping bijvoorbeeld, of hetgebruik van het bit. Dat zou best vaker mogen. Verschil maken zou niet mogen. Dan moeten ze alle stewards maar een keer weer een bijscholing geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:22

Regels zijn regels.

Tis alleen wel super knullig weer he. Waarom bij het hek/poort of wat dan ook een bord met de mededeling:
Deelnemers opgepast deze grens niet passeren regel dit en dat....

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:54

Het zou best kunnen, dat desbetreffende ruiter de dupe is van gefrustreerde/jaloerse/kinderachtige en laag- bij de grondse zielepoten die het toevallig " voor het zeggen hadden" en er genoegen in scheppen, om hun recht (iemand mogen diskwalificeren) te misbruiken.
Let wel; rechtsmisbruik is ook strafbaar!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:22

NatasjavE schreef:
Regels zijn regels.

Tis alleen wel super knullig weer he. Waarom bij het hek/poort of wat dan ook een bord met de mededeling:

Het is ook niet de regel die het onrechtvaardig maakt, maar de omstandigheden.
iedereen die alleen naar de regel verwijst heeft officieel gelijk.
De regel is niet bedoeld om dit soort zaken onmogelijk te maken, als de warm-up ring beschikbaar was geweest enz. De regel is de regel en heeft gelijk, ja klopt.

Sport zoals het niet is bedoeld, of is sport alles voor de discussie achteraf?
super knullig past aardig

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:25

Sneu dat Bertram Allen er nu ook weer bijgehaald moet worden, die diskwalificatie was namelijk volledig terecht. Bloed is bloed en daar zijn duidelijke afspraken over, geldt voor alles en iedereen.

Zonder de situatie te kennen vind ik het wel bijzonder dat een internationaal ruiter niet weet dat hij het terrein niet af mag (er vanuitgaande dat er een afgrenzing was). Ik vind 'niemand heeft me verteld dat het niet mag' altijd zo'n dooddoener, als ruiter hoor je gewoon het reglement te kennen. Misschien dat de nationale sportbond hier ook wel een steentje in bij kan dragen voor de jeugdruiters die debuteren op dit niveau, maar de verantwoordelijkheid bij de organisatie leggen vind ik wel heel makkelijk gedacht. En als je uit Ierland komt kun je ook niet direct opvoeren dat je het Engels uit het reglement helemaal niet kan begrijpen ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:18

NatasjavE schreef:
Regels zijn regels.

Klopt.
Maar borden worden niet altijd gelezen.

misschien maar goed ook dat er iemand gediskwalificeerd is. Dan zijn de regels weer scherp.

Maar jij hebt met CC ook te maken met vrijwilligers en niet iedereen kent de regels. En is er even strikt in (nu krijg ik heel bokt over mij heen)
En op bepaalde CC noem geen namen, is het als vrijwilliger ook moeilijk te controleren.

Maar wat denk je dan van savonds over de hekken klimmen en roken op stal. Heel ander onderwerp maar dat is ieder (bijna) cc ook weer een aandachtspunt.

En ik weet dat ze op bepaalde eventing wedstrijden en men wedstrijden een stuk makkelijker zijn. Maar die hekken staan er niet voor jan l*^&l

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:14

geerke schreef:
tja...ik begrijp de regels wel.Er kan altijd iemand achter een boom staan te wachten en even intraveneus een pijnstiller toedienen.Aangezien het paard niet topfit was.

Nou precies! Eerst door de keuring en dan even 'een ommetje maken' voor de finishing touch zeker?? Helemaal terecht lijkt me deze regel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:46

x_Jeanine_x schreef:
Klopt.
Maar borden worden niet altijd gelezen.

Ja,..ergens houd het op.

Als ik besluit om met mijn auto een eenrichtingsstraat in te rijden omdat ik het bord niet gezien heb kan ik gaan klagen over de bon die dat oplevert. Dat zal alleen niet helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:25

troi schreef:
geerke schreef:
tja...ik begrijp de regels wel.Er kan altijd iemand achter een boom staan te wachten en even intraveneus een pijnstiller toedienen.Aangezien het paard niet topfit was.

Nou precies! Eerst door de keuring en dan even 'een ommetje maken' voor de finishing touch zeker?? Helemaal terecht lijkt me deze regel.

Inderdaad. Het gaat hier om professionals. Ze worden geacht de regels te kennen.
De regels zijn er om het welzijn van de paarden te waarborgen en de sportiviteit.
Het gaat helaas uiteindelijk om prijzengeld, wat sommige mensen erg "inventief" maakt

Hij had best kwartiertje kunnen wachten tot de besproeiing uit stond en dan gaan stappen met het paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:37

Als het paard koliekerig was is dat nog maar de vraag....

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:42

Billy schreef:
Als het paard koliekerig was is dat nog maar de vraag....

Geloof mij als ik zeg dat stalpersoneel/vrijwilligers of elke andere hulp bij evenementen best bereid is om even te lopen om die sproeiers uit te zetten (of iemand te vinden die dat kan) als een paard echt iets heeft.