België: Pony gewond geraakt door wensballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: België: Pony gewond geraakt door wensballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:29

Vorige week ook zo'n ding in mijn grote wei gevonden. Mag er niet aan denken dat hij op de stal van de jaarlinghengst was gekomen. Of op een van de schapen.

Schuldige vinden is zoeken naar een spelt in een hooiberg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:33

Jess897 schreef:
Zoe_97 schreef:
maar je hebt geen eigen paard zie ik. Als je ene paard hebt merk je wel wat praktisch en betaalbaar is. In theorie is hout misshien mooi, maar geef mij mijn paard maar achter een stevige stroomdraad met een goed stroommachinetje eraan.
Hout heb ik al veel meer nare ongelukken mee gezien (en dan spreek ik nog niet over de onbetaalbaarhed)

Nee ik heb inderdaad geen eigen paard en ik snap heus dat het duur is, dat echt. Maar waarom een stevig stroomdraad als ik vragen mag? Als je daar tegen aan leunt (zonder stroom er op op dat moment) geeft dat vaak toch ook al super veel mee. En stroom houd een paard ook niet tegen in een nood situatie. (Denk ik dan)
Met hout heb ik eerlijk gezegd nog nooit wat zien gebeuren, maar het lijkt mij persoonlijk sterker dan stroomdraad. Lijkt mij. Daarom zou ik eerder kiezen voor hout. En ik weet het is duur.
Maar een stal is toch ook gemaakt van hout? Waarom word daar geen discussie over begonnen als een houten omheining ook gevaarlijk is ? Dat vraag ik me af.

En iedereen heeft andere ervaringen en ik heb slechte ervaring met draad waardoor ik voor hout zou kiezen. En bij andere is dit anders om.

*dank je wel voor je rustige niet botte antwoord trouwens*

In paniek gaan ze overal doorheen. Hout heb ik al meerdere paarden gehoord die in paniek erover wilden en met ene houten staak in hun buik/borst/been liepen met alle gevolgen van dien.
Draad hoor je meer over ongevallen omdat er ook veel meer paarden achter draad staan. Ongevallen ermee zijn (op de uitzonderingen na) vaak minder ernstig met draad dan met hout.

als je hier verder over wil praten pb dan maar! we raken nu offtopic :p

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:39

Vind de titel wel een beetje misleidend.

Ik kan nergens uit artikel op maken dat de wensballon het paard geraakt heeft. Natuurlijk heel naar voor de eigenaar en sneu voor het dier.

Maar ik denk dat ook beetje het risico van paarden houden is. Bij wijze van spreken had het dier om 00:00 uur ook ineens een paniek aanval kunnen krijgen door dat iemand een beton strijker ofzo afstak.

Dus vind beetje dubbel.

dieren en vuurwerk gaat in geen enkele vorm goed samen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:51

Hier kwamen ze ook in massa's naar beneden gezet. Gelukkig niets in de wei, maar wel een stuk of 4 op het terrein gevonden.

Jess879: je mag hier wel eens komen kijken, maar ik heb een merrie die zonder problemen voor een houten hek én een metalen hek met gaas heen gaat voor een fatsoenlijk grassprietje. En hout breekt heel gemeen kan ik zeggen.

Gelukkig heeft ze het nu afgeleerd (door een stroomdraadje) want het was niet grappig, de kosten van het hout niet eens meegerekend.

Wat betreft hout in stallen, dat zijn vaak betonplexplaten, steenschotten of bielzen. Niet hetzelfde hout als waar omheiningen van gemaakt worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:53

Pfff wensballonen mogen ze van mij direct afschaffen!

Heel triest dat een paard hierdoor mogelijk ingeslapen moet worden.

2 jaar geleden werd onze dak bijna in de fik met als dank van zo'n K U T wensballon.
De mensen die 1 huis verderop woonden (allemaal jongelui) die dachten niet na en liet t gewoon op bij dicht tegen de huizen aan en lekker met de wind van hun eigen huis af zodat het tegen die van mijn auto aan kwam en toen hadden ze t snel gepakt en weer losgelaten en ja hoor zo tegen onze dak aan en bleef er ff vaststaan ook nog eens...........ik was woedend!!!

Ik snap echt niet dat zoiets toegestaan worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:06

Hier vlogen ze ook over ons huis heen,of ze ook over het weiland zijn gegaan weet ik niet.Gelukkig slaan mijn paarden niet op de vlucht voor een ballon,zelfs niet voor een grote luchtballon,vinden ze zeer intressant.
Hout vind ik veel gevaarlijker dat stroomlint.Hier is een paard door een weidepaal heen gegaan,paal brak af en de scherpe punten van het hout spieste in haar voorbeen.
Er staat dat ze haar paard misschien wel moet laten inslapen vanwege die pees blessure.Maar een [flinke] peesblessure betekend toch niet einde oefening?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:41

Ronduit asociaal om een verbod te negeren, ook al kan dat ding best een of 2 dorpen verder opgelaten zijn. En heel naar voor paard en eigenaresse maar ze kunnen overal van schrikken, geeft ook al aan heel schrikkerig paard. Nu is het toevallig een wens ballon maar had zoals gezegd best wat anders kunnen zijn, ik vind dit beetje sensatie om niks eigenlijk... Als paard van groot verkeer was geschrokken was het niet of nauwelijks in de media verschenen. Nogmaals, echt wel erg hoor dat wel

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:43

Sterkte aan de eigenaresse en het paardje. Hopelijk herstelt het dier helemaal van zijn verwondingen.

Jammer dat er mensen zijn die wensballonnen de lucht in sturen. Wat ik lees, bevalt mij niet. Die dingen zijn levensgevaarlijk en dit zowel voor mensen als voor dieren.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan een goed onderhouden en een goed gespannen stroomlint. Een houten omheining is inderdaad heel duur, zeker als je een grote wei hebt. Tevens houdt het een paard in blinde paniek niet tegen. Wanneer er geen blinde paniek is, hebben paarden in mijn ogen evenveel respect voor een houten omheining als een omheining met stroomdraad (mits beide correct zijn gemaakt). Gelukkig schieten ze eerder uitzonderlijk in blinde paniek.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:04

Jess897 schreef:
Er bestaat toch zo iets als hout? Ik vind dat persoonlijk veiliger en beter...
Ik heb vaak genoeg gehoort en gezien hoe paarden door zowel draad als prikkeldraad gingen.

En ik zeg toch niet dat je je paard elke dag in stal moet zetten en niet naar buiten mag?!

Al eens de verwondingen gezien van een houten hek? Ik wel, meerdere keren. Paarden die boven op de houten palen gespietst worden. Hout heeft de eigenschap om te splinteren en daardoor is de schade ook vaak groter dan wanneer er een draad had gestaan. Met draden, lint en prikkeldraad heb ik de meeste wonden zien ontstaan omdat deze slap hingen. Iets wat goed strak gespannen staat breekt (niet in het geval van prikkeldraad overigens, dat breekt niet) sneller of wordt een elastiek die uitgerekt wordt (in het geval van glad ijzerdraad) waardoor vrijheid weer verkregen wordt.

Niets is veilig als een paard ergens van schrikt, het dier is in blinde paniek en ziet nagenoeg niets meer. Er zijn zelfs verhalen van paarden die in blinde paniek tegen een boom aanrennen met een vaart dat ze hun nek breken. Op die manier is de enige "veilige" plek de stal, mits de paarden niet in paniek over de boxen proberen te klimmen of er brandende resten op de stal vallen.

Van mij mogen ze die wens ballonnen echt verbieden, de schade aan andere dieren is namelijk ook erg groot. Maar dat is hetzelfde met helium balonnen, ook die richten schade aan als ze losgelaten worden.

Ik hoop echt dat de politie de dader vindt, die waarschijnlijk uit rouw/herdenking gehandeld heeft, maar dat neemt niet weg dat het daar verboden is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:10

Jess897 schreef:
Zoe_97 schreef:
maar je hebt geen eigen paard zie ik. Als je ene paard hebt merk je wel wat praktisch en betaalbaar is. In theorie is hout misshien mooi, maar geef mij mijn paard maar achter een stevige stroomdraad met een goed stroommachinetje eraan.
Hout heb ik al veel meer nare ongelukken mee gezien (en dan spreek ik nog niet over de onbetaalbaarhed)

Nee ik heb inderdaad geen eigen paard en ik snap heus dat het duur is, dat echt. Maar waarom een stevig stroomdraad als ik vragen mag? Als je daar tegen aan leunt (zonder stroom er op op dat moment) geeft dat vaak toch ook al super veel mee. En stroom houd een paard ook niet tegen in een nood situatie. (Denk ik dan)
Met hout heb ik eerlijk gezegd nog nooit wat zien gebeuren, maar het lijkt mij persoonlijk sterker dan stroomdraad. Lijkt mij. Daarom zou ik eerder kiezen voor hout. En ik weet het is duur.
Maar een stal is toch ook gemaakt van hout? Waarom word daar geen discussie over begonnen als een houten omheining ook gevaarlijk is ? Dat vraag ik me af.

En iedereen heeft andere ervaringen en ik heb slechte ervaring met draad waardoor ik voor hout zou kiezen. En bij andere is dit anders om.

*dank je wel voor je rustige niet botte antwoord trouwens*

Mijn stal is van beton, betonnen omheining ook niet iets? :Y)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:48

Ik heb vorig jaar (2014 op 2015) stukje brandend vuurwerk tussen de pony's gekregen, wat gelukkig op het deken viel en dus niet in de vacht, waardoor het op de grond viel, net naast de hooibak.
Maar paniek was er, niet alleen bij pony's, ook bij mij. Eentje ging er over mij heen en daarbij raakte ik licht geblesseerd. Ik vind vuurwerk afsteken overal waar men maar wil om die reden dan ook een heel slecht idee.

En over draad en hout ... als ze in paniek zijn, gaan ze overal doorheen; bij mij ooit door de houten afrastering (versplinterd, maar geen verdere schade) toen er met storm een boom van de buren omging en in de uitloop viel en bij de buren paard ooit ernstig verwond geraakt door een stuk hout toen hij in paniek uitbrak toen er een luchtballon landde. Andere kennis is om die reden (ook luchtballon) haar paard op een houten paal gesprongen en die in zijn oksel gekregen. Dus tja; iedere afrastering is potentieel gevaar, maar eigenlijk is het grootste gevaar dingen die spontaan uit de lucht komen vallen :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:03

Ik begrijp persoonlijk niet dat die dingen nog gewoon verkocht worden. Er zijn zoveel meldingen van dingen die erdoor in de fik vliegen, dieren die erin verstrikt raken, etc. Paar maanden terug vloog er hier ook brandend en al eentje iemands tuin in, gelukkig fietste ik net langs en kwam er ook al iemand anders aan zodat de heg gespaard bleef..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:06

Jess897 schreef:
Ik heb vaak genoeg gehoort en gezien hoe paarden door zowel draad als prikkeldraad gingen.

En ik zeg toch niet dat je je paard elke dag in stal moet zetten en niet naar buiten mag?!

hout? niet iedere paardenhouder is millonair, dat hij iedere weide van ik weet niet hoeveel hectare met hout kan omheinen..

ik ben blij dat draad kan springen als het er op aan komt.. als een paard/pony dan in de draad verwikkeld raakt is dat een rot en pech geval.. met hout kunnen net zulke nare zo niet vervelendere ongelukken ontstaan als met glad draad of lint..

Yessy, een beetje chinees kan ze ook prima zelf maken.. of europeaan met behulp van een beetje leeswerk op internet. je kunt de verkoop verbieden, maar dan maken mensen ze zelf wel.. 'We' weten immers van het bestaan af.

immers hoeveel filmpjes zie je niet van 'ontsnappende' paarden die met een driedubbele salto op hun rug belanden omdat ze blijven haken.. en met name de jonge paarden die het gevaar van een omheining vaak nog niet zien.. En als ze er doorheen lopen heb je hele vervelende uitsteksels aan gebroken hout zitten, het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zich spiest ergens op..

maar om weer even on topic te komen..
het is mooi knudde dat mensen tegen regelgeving ingaan en je dieren ervan de dupe worden.

persoonlijk zou ik mijn paard niet buiten durven te laten staan met oud en nieuw, er zijn altijd wel gekken met vuurwerk aan het spelen... zelfs al staat mijn paard ver van bebouwing af.. en dan kunnen ze er nog zo aan gewend zijn.. een rare actie en het hele spul kan aan de kletter zijn..

Maar goed, ik heb zelfs mijn gordijnen opgebonden zodat er geen kittens van schrik ineens bovenaan zouden hangen.. ik ben gewoon allergisch voor dat geknal en moet er zelf al niets van weten, dus ben misschien extra voorzichtig met mijn dieren op dat soort dagen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:13

Joanne1987 schreef:
Ronduit asociaal om een verbod te negeren, ook al kan dat ding best een of 2 dorpen verder opgelaten zijn. En heel naar voor paard en eigenaresse maar ze kunnen overal van schrikken, geeft ook al aan heel schrikkerig paard. Nu is het toevallig een wens ballon maar had zoals gezegd best wat anders kunnen zijn, ik vind dit beetje sensatie om niks eigenlijk... Als paard van groot verkeer was geschrokken was het niet of nauwelijks in de media verschenen. Nogmaals, echt wel erg hoor dat wel

Maar je zegt het in je eerste zin: het is verboden. Dat is ook met een reden, net omwille van het gevaar. Zwaar verkeer is niet verboden.

Hier hadden we van die marginale leukerds die het nodig vonden om voor mijn moeder haar huis vuurwerk af te steken, of om die brandende prul voor de auto's te gooien. Toen we ze gezegd hebben weg te gaan, naar hun eigen huis, zijn ze nog stiekem teruggekomen om het letterlijk voor haar deur te gooien. En dat waren dus kinderen van 3-16 jaar. Niet goed wijs en het wordt elk jaar erger en erger.

Alles van wensbalonnen/vuurwerk voor particulieren verbieden. Beter voor dier en mens.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:15

Tja cobra knallers zijn ook verboden... dat houdt je nu eenmaal niet tegen. Gaat even om het punt dat paarden OVERAL van kunnen schrikken en er dit soort ongelukken kunnen gebeuren. Dit kun je niet alleen verwijten aan het feit wens ballon helaas, hoe erg ook...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:20

Tja als het aan die ballon gelegen heeft, was het niet gebeurd als mensen zich aan de regeltjes zouden houden. Die verboden ballon heeft een levend wezen verwond en ik vind dat gewoon een kwalijke zaak.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:23

Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe gevaarlijk ze zijn, zeker als ze nog gemakkelijk te krijgen zijn. Dat laatste blijkt wel aan de hoeveelheid die ik in de lucht zag met oud en nieuw.
Zelf nooit gedacht aan het risco voor de hooibakken die wij buiten hadden staan en deze wensballonen, wellicht volgend jaar maar leeg houden..

Hoe ik het bericht lees, is dat de pony schok van de brand die de ballon veroorzaakte en daardoor in paniek raakte. Heftig om zo je jaar uit te gaan..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:28

Hier ook wensballonen uit de wei moeten vissen :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:37

Wij hebben er eens in de zomer een stuk of 10 uit de wei gevist.
het was al een week 30 graden en ze zijn op gemaaid land neer gekomen. (gelukkig niet bij de paarden dus)
Allemaal schroeiplekjes die gelukkig niet verder zijn gaan branden.
Allemaal van die enge metalen ringen.
Toen niets gebeurt maar dat had heel anders af kunnen lopen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:56

Wensballon, het idee is mooi maar het blijkt achteraf toch heel gevaarlijk te zijn. Wij gebruikte ze vroeger ook. Maar na een testje met een gps erop zijn we daarvan afgestapt. Opgelaten in een redelijk grote stad (provincie hoofdstad) in het centrum. De volgende dag het spoor gevolgd. Had toch een afstand van +20 km afgelegd en midden in boerenland terecht gekomen. Gelukkig in de boom en niet op de rieten dag van de boer. Ik had nooit verwacht dat het zo'n afstand kon afleggen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:09

Met oud en nieuw alles de nacht op stal, dat deed ik altijd om dit iig te voorkomen. Nu een wensbalon maar je hebt ook malloten hier die een halve vuurwerkbom in weilanden tussen dieren gooien. Dus ook de shetties gingen opgesloten in hun schuilstal.

Denk niet dat ze diegene die m op gelaten heeft weer vinden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:22

Nimber schreef:
Met oud en nieuw alles de nacht op stal, dat deed ik altijd om dit iig te voorkomen. Nu een wensbalon maar je hebt ook malloten hier die een halve vuurwerkbom in weilanden tussen dieren gooien. Dus ook de shetties gingen opgesloten in hun schuilstal.

Denk niet dat ze diegene die m op gelaten heeft weer vinden.

Maar wat als zo'n ballon of vuurpijl op de stal komt en de boel afbrandt en jouw paarden er niet uit kunnen?

Moeten we met de feestdagen alles wat ons lief is in betonnen bunkers gaan verstoppen?

Want we kunnen duidelijk niet uit gaan van het gezond verstand van onze medemensen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:01

Nou precies!

Hier staat alles normaal, zoals het altijd staat.
Zijn vanaf de weg sowieso niet te raken en ik ga niet van huis.
Beestjes hebben ook amper gereageerd, aten gewoon lekker door.
Dat is dan het enige voordeel van het wekenlange voorknallen :))

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:22

Jess897 schreef:

http://veterinairewondzorg.nl/grote-buikwond-mrsa
gevolgen van een houten hek....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:31

Dan inderdaad liever stroomkoord, zijn ze hier ook wel eens doorheen gegaan, maar tot nu toen alleen geknakte palen en gebroken isolatoren.
De paarden hielden er hoogstens een striem aan over.