Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:21

Ik zag een vrouw!

Niet geschikt voor pennymeisjes deze beelden

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:22

Wat liep die voskloon beroerd hee. Verder vind ik het wel interessant, wat een cultuurtje.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:24

Heike schreef:
Ja, vind het klonen ook nog iets bizars. Ik weet niet.
Ik weet er in ieder geval te weinig van om een echte gefundeerde mening over te hebben. Maar gevoelsmatig...hmm..
Je krijgt nooit hetzelfde paard terug. Er zijn zoveel omgevingsfactoren die ook een rol spelen.

Dat dus.. Het voelt zo onnatuurlijk.

Het viel mij ook op van die vos! Bijzonder.
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 28-12-15 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:25

Poeh, ik had wel veel ervan verwacht omdat ik ook naar de bioscoop had gewild toen hij uitkwam, maar hij is wel traaaaag. :wow:

Ik ben bovendien ook vooral geinteresseerd in wat je dan kunt met het (super)paard dat je fokt, maar daar gaat het helemaal niet over. Voor mij dus iets te veel mensen en te weinig paard.
Wel apart dat die voskloon zo matig liep en die gekloonde Lippizaner (gekloond van een paard dat Mark heette) toch wel een erg slechte ruglijn had als je hem in de laatste beelden in de stal zag staan. Had het oorspronkelijke paard dat dan ook of zit daar een kloonachteruitgang? Over dat soort praktische dingen gaat het totaal niet.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:27

JoyCiej007 schreef:
Oyeru schreef:
Wordt dit nog herhaald of is het ergens terug te kijken?

http://www.npo.nl kun je altijd alles wel terug kijken, ook als je het zelf dus niet hebt opgenomen.

fijn want ik kan het ook niet opnemen, en helaas werken vanavond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:27

Klonen heb je niks aan , tenminste in mijn ogen dan.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:28

Idd. Jammer dat ze de 'kloon' mevrouw niet vroegen in hoever de kloon nu hetzelfde was als Mark. Lijkt me dat ze niet zoveel overeenkomen..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:31

xyzutu2 schreef:
Poeh, ik had wel veel ervan verwacht omdat ik ook naar de bioscoop had gewild toen hij uitkwam, maar hij is wel traaaaag. :wow:

Ik ben bovendien ook vooral geinteresseerd in wat je dan kunt met het (super)paard dat je fokt, maar daar gaat het helemaal niet over. Voor mij dus iets te veel mensen en te weinig paard.
Wel apart dat die voskloon zo matig liep en die gekloonde Lippizaner (gekloond van een paard dat Mark heette) toch wel een erg slechte ruglijn had als je hem in de laatste beelden in de stal zag staan. Had het oorspronkelijke paard dat dan ook of zit daar een kloonachteruitgang? Over dat soort praktische dingen gaat het totaal niet.

Dat kunnen natuurlijk omgevingsfactoren zijn.

Verder beantwoordt het lang niet alle vragen nee. Ik vind dat die kerel in de bergen echt te heerlijk woont. Eitje bakken op de kachel, weidse omgeving, mooie paarden. Heerlijk. :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:34

Ja heerlijk. Dat uitzicht ook.

Trouwens wel respect met zo'n kudde jonge hengsten lopen.
Blijven toch paarden he? :j

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:35

Ik zag er een 'reclame' over.

Lijkt me interessant, is hij niet heel ingewikkeld? (Omdat het over klonen gaat)

En is het inderdaad ook te kijken voor de zwakke maag? (Ben zeker geen penny :P, maar vind beelden zoals een paard dat geschoten word niet heel prettig om te zien)

Al met al, is het voor een 14-jarige te volgen? Dan wil ik er morgen wel even tijd voor vrijmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:37

Heike schreef:
Idd. Jammer dat ze de 'kloon' mevrouw niet vroegen in hoever de kloon nu hetzelfde was als Mark. Lijkt me dat ze niet zoveel overeenkomen..

Ja, dat lijkt me toch vraag nummer 1 als iemand tegen je zegt dat hij een kloon van zijn kat/hond/vriend/toiletrol heeft?
Ik vind de hele docu niet zo journalistiek. Het is gewoon een plaatjesboek met mooie bewegende foto's, maar geen enkele kritische vraag. Bijvoorbeeld als je alles op DNA gaat fokken alsof je een oud type in stand wilt houden, hoe verklaar je dan de verschillende richtingen waarin nu gefokt wordt zoals barok, modern sporttype en koetspaard. Die hebben echt niet meer hetzelfde fokdoel, maar het zijn allemaal Lippi's.

En wat ik me ook altijd afvraag als je mannen met serieuze gezichten merries en veulens ziet keuren en cijfers ziet geven; in hoeverre komen die overeen met hoe het paard over 10 jaar is als fok/gebruiks- of sportpaard? Hoeveel voorspellende waarde heeft dat? Dat zijn juist leuke vragen die wat kritischer kijken naar wat fokken nou eigenlijk is, maar dat hoeft blijkbaar niet.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:38

RedRoses schreef:

Lijkt me interessant, is hij niet heel ingewikkeld? (Omdat het over klonen gaat)

En is het inderdaad ook te kijken voor de zwakke maag? (Ben zeker geen penny :P, maar vind beelden zoals een paard dat geschoten word niet heel prettig om te zien)

Al met al, is het voor een 14-jarige te volgen? Dan wil ik er morgen wel even tijd voor vrijmaken.

Er is een stukje wat niet heel prettig is om te zien als je niet zo goed tegen bloed kunt, maar voor de rest is het prima te doen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:39

Heike schreef:
Ja heerlijk. Dat uitzicht ook.

Trouwens wel respect met zo'n kudde jonge hengsten lopen.
Blijven toch paarden he? :j

Zeker respect!! Vooral door zo'n drukke stal lopen tussen al die konten door.... Knap. Lijkt me trouwens wel een heerlijk no nonsense kerel. Lekker nuchter.
Ook hoe ze net twee-aan-twee die paarden uitlieten om ze te laten zegenen. Geen gefiep, gewoon gáán.

RedRoses schreef:

Een paardendocu, daar moet je gewoon tijd voor vrij maken! :D

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:40

Ja maar niet heel schokkend.

Triester dat ze op de wagen gaan. Hun heerlijk leventje op de wei is over....

Nee, het is niet heel intressant. Eigenlijk geen bal aan. Je ziet wat mooie plaatjes. Maar nergens wordt dieper op in gegaan. Het roept meer vragen op dan dat het iets antwoord.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:41

Ik vond het wel de moeite waard. Ik ben het absoluut niet eens met hun manier van trainen maar over het fokken vind ik heel interessant. Mij viel ook op dat de vos kloon vreemd liep en de lippizaner kloon verschrikkelijk overbouwd was :oo Fokken naar het ideaalbeeld is juist zo'n leuke uitdaging. Klonen vind ik helemaal niks toevoegen.
Heel mooi om die kudde hengsten samen te zien. En hoe nuchter ze eigenlijk zijn terwijl er toch weinig mee wordt gedaan!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:44

Ik heb inderdaad net ook gezien.
Manier van trainen is niet mijn ding
Maar fokken was erg intersant

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:44

Nou wat een gezeur om niks. Vond het super leuk om te zien hoe de paarden daar in de bergen leefden. Wat een leven!

Ja er werd een paard geschoten (3sec beeld) en daarna zie je dat ze eierstokken uit een karkas snijden dat al niet meer herkenbaar is als paard. That's it.

Vond het echt mooi om te zien. :)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:45

Vond het ook erg tegenvallen. Weinig informatie, weinig echt interessante beelden/feiten. Absoluut wel leuk om te zien maar niet mega interessant.

Sneu wel dat ze van die mega grote mooie groene vlaktes naar midden Wenen gaan en waarschijnlijk die groene vlaktes weinig tot niet meer zullen zien. (Of iig zo komt het nu over)

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:45

Voor de mensen die het interessant vinden; Frank Westerman heeft hier ook een mooi boek over geschreven, het heet Dier, boven dier. Soms een beetje langzaam maar wel interessant. Het gaat ook over de fokkerij en geschiedenis van de lipizzaner inclusief stukjes over genetica/evolutie e.d.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:47

Bedankt voor alle antwoorden! Dat stukje kan ik wel overslaan met terugkijken dan.

Morgen maar eens mijn laptop op de tv aansluiten en de docu terugkijken. Ik ben benieuwd!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:47

MadelonSunny schreef:
Ik vond het wel de moeite waard. Ik ben het absoluut niet eens met hun manier van trainen maar over het fokken vind ik heel interessant. Mij viel ook op dat de vos kloon vreemd liep en de lippizaner kloon verschrikkelijk overbouwd was :oo Fokken naar het ideaalbeeld is juist zo'n leuke uitdaging. Klonen vind ik helemaal niks toevoegen.
Heel mooi om die kudde hengsten samen te zien. En hoe nuchter ze eigenlijk zijn terwijl er toch weinig mee wordt gedaan!

Dit is mij ook opgevallen. Ik verwachtte meer een ´prinsessenpaardje´ : Prachtig wit, lekker gespierd , perfecte bouw kortom het ideaalbeeld. Nou viel tegen :') Ik vind het maar niks dat klonen, voegt niks toe zo te zien.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:48

Vond hem erg indrukwekkend. Het kloonen heb ik m'n vraagtekens bij. In de eerste plaats om het kloonen zelf (wat een boer niet kent dat vreet ie niet) maar zo blijft er weinig over om 'naar toe' te fokken.
Eenmaal het 'perfecte ' paard, blijf je dan gewoon maar door kloonen?
Wel heel gaaf om te zien hoe ongecompliceerd die hengsten zijn! Paar jaar in de bergen wonen en hup de fanfare in, zonder ook maar een greintje angst. Echt respect voor de man die daar woont en die daar werken, want mede door hun zijn het van die ongecompliceerde beesten. Echt gaaf om te zien!

Doef

Re: Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:50

Dat dat paard werd geschoten had ik liever niet willen zien...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:50

Het enige interressante vond ik de uitgestrekte bergweides waar de jonge paarden opgroeien. De rest was wat slapjes. Vond de titel en beschrijving veelbelovend maar de inhoudelijke docu beantwoorde niet datgene wat ik verwachtte. Het schieten en uitpellen vd eierstokken had er niet in hoeven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:51

Bij de voorbereiding voor die zegening brak er toch eentje los? De eerste 3 a 4 mannen hadden netjes 2 paarden aan de hand, maar daarachter zag je een wit paard uitbreken en de heuvel op galopperen.

Maar met voeren en die vrachtwagen zijn ze inderdaad opvallend mak. Nergens ook maar een achterpootje dat even uithaalt.. }>