België: Paard overlijdt na verstrikt te zitten in omheining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Re: België: Paard overlijdt na verstrikt te zitten in omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:42

Ik hou de pony's EN met kerstnacht EN de dag erna EN met Oudejaarsnacht EN de nacht erna binnen.
En ook hier in België ( Zandhoven ) vonden enkele gekken het nodig om na middernacht op kerstnacht vuurwerk af te steken.
Gelukkig stonden mijn pony's binnen maar het begint helaas vroeger en vroeger.
Tijd om hier eindelijk eens perk en paal aan te stellen!
Er lopen hier in de buurt heel veel dieren in de weide. Durf niet aan de gevolgen denken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:54

Wat is dat paard vreselijk aan zijn einde gekomen zeg. Arm dier! Bah!

Hier wordt het hele jaar door vuurwerk afgestoken. Ook karbit. Dat knalt echt lomp hard.
Daar kunnen we dus eigenlijk geen rekening mee houden, want we weten niet wanneer het afgestoken wordt. Gelukkig gebeurd het zó vaak dat de paarden er niet meer van op kijken. Maar weet niet wat ze zouden doen als er iets in de weide wordt gegooid. Geen idee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:02

Vreselijk, maar het hoeft niet persé door vuurwerk te komen. Die muts van mij was een paar maanden terug gewoon domweg te dicht langs de draad gaan rollen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:17

Nou as we speak!! Heel apart, ik typ het bericht hier en er wordt me toch illegaal spul afgestoken hier naast de weide in het maisland. Ramen trilde in de kozijnen. Maar gelukkig stonden Bliksem en James nog rustig bij het keukenraampje.
Maar grappig vond ik het niet. Lui smeerde hem ook weer snel met een auto.
Zal me ook niets verbazen als er mensen zijn die het leuk vinden om dieren bang te maken hoor.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:48

het is gewoon heel de mentaliteit hier... tegenover mijn wei lopen de jagers ook te schieten... malloten... vreselijk voor dat arme dier dat hij gestorven is eraan en heel veel sterkte voor de eigenaren. Ik hoop dat ze het in alle landen gaan verbieden die rotzooi!!

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:14

Art_Ificious schreef:
auw verschrikkelijk om te lezen.
De manege is tevens geen manege maar gewoon een pensionstalling. De manegehouder mag zelfs niet in de buurt van zijn pensionklanten komen. Ik ken die buurt zeer goed, ben er opgegroeid.

Welke pensionstalling is dat dan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:22

Wat een aannames weer zowel in het nieuwsbericht als hier in de berichten.

Er staat nergens dat vuurwerk de oorzaak is. Paard kan ook ergens anders van aan de kletter zijn gegaan en dus door een ongelukkige actie in het draad zijn beland.

Hoe dan ook is het vreselijk triest dat dit is gebeurd.

Daarnaast ben ik het qua vuurwerk absoluut eens met de tegenstanders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:25

MarliesV schreef:
Wat een aannames weer zowel in het nieuwsbericht als hier in de berichten.

Er staat nergens dat vuurwerk de oorzaak is. Paard kan ook ergens anders van aan de kletter zijn gegaan en dus door een ongelukkige actie in het draad zijn beland.

Hoe dan ook is het vreselijk triest dat dit is gebeurd.

Daarnaast ben ik het qua vuurwerk absoluut eens met de tegenstanders.

Citaat:
Op kerstavond is een paard in Heusden-Zolder gestorven na het afsteken van vuurwerkbommetjes in Viversel bij Heusden-Zolder. Het paard was op hol geslagen en verstrikt geraakt in de omheining.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:28

Brainless in de 3e alinea wordt er gesproken over vermoedelijk. Niet dat het dus zeker vuurwerk is geweest. Zoals ik schrijf aannames zowel in het nieuwsbericht als hier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:47

MarliesV schreef:
Brainless in de 3e alinea wordt er gesproken over vermoedelijk. Niet dat het dus zeker vuurwerk is geweest. Zoals ik schrijf aannames zowel in het nieuwsbericht als hier.

Niet vermoedelijk: er staat "we hoeven er niet aan te twijfelen"

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:50

Wat verschrikkelijk! Gelukkig is mijn paard zo gewent aan vuurwerk, dat ik op oudjaarsdag nog rustig kan rijden terwijl er een paar honderd meter verderop carbidschieten is. Maarja, het blijven dieren..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:17

Brainless schreef:
MarliesV schreef:

Niet vermoedelijk: er staat "we hoeven er niet aan te twijfelen"

Dit zijn de woorden van de eigenaar. Was hij er bij? Nee.
Dus hoe kan hij het weten?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 08:31

T gebeurt waar je bij staat. Oudjaar 3 jaar terug. Stonden langs een doodlopende straat met weide en schuilstal. parallel aan de snelweg.

Tegen over ons een springstal en daarnaast mensen die met oud en nieuw niet thuis zouden zijn. Heerlijk rustig dacht we. Tot het rot jong van de overburen (de springstal) rotjes IN mijn weide ging gooien. Ik heb ze toch wel even, vriendelijk of niet vertelt dat DAT dus niet de bedoeling was.
(Oja en wij mochten nooit geen geluid maken of onze paarden niet rennen want daar konden hun paarden niet tegen)

Het is in die 2 á 3 jaar niet minder op geworden!

Of het bij dit paard het geval was, laten even in het midden, Maar verschrikkelijk is het natuurlijk wel... Je zal je paard maar vinden....... ;(

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:12

Desiree schreef:
Moet kunnen. Alles moet kunnen immers. Als je dat niet vindt dan ben je ouderwets of bekrompen, en dat willen we niet. Dus alles moet kunnen. Dat is het motto van deze tijd.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:47

Snollygoster schreef:
Wat een vreemde reacties heb jij Desiree >;)
Ik vind ook dat vuurwerk moet kunnen, mits het door professionals wordt afgelaten. Een alternatief om in de steden georganiseerd vuurwerk af te laten zou wel fijn zijn, ieder jaar is het toch weer hetzelfde liedje met randdebielen die het zelf gaan proberen en zichzelf of anderen bezeren.
Daarbij verwacht niemand op Kerst al vuurwerk, kan goed begrijpen dat dat je je paard dan niet op stal gaat laten staan.

Het blijft uiteraard verschrikkelijk hoe dit paard aan zijn einde is gekomen, dan had ie nog zo'n mooie leeftijd, moet je zo eindigen :n

Edit: typfout

Jij zegt het. `mits het door professionals wordt afgeschoten`.
Maar dat gebeurt niet! En dat is het niet alleen, het is totaal uit de hand gelopen. Mensen gaan vaker illegaal vuurwerk afsteken, en de periode dat het afgestoken wordt duurt veel en veel langer. En vuurwerk wordt vaak gebruikt tegen mensen en dieren of ten koste van mensen en dieren omdat men geen rekening wenst te houden met anderen. Dit verhaal is slechts een zoveelste voorbeeld. En daarom ben ik tegen vuurwerk. Niet om het vuurwerk zelf, maar om hoe mensen er mee om gaan en dat dat allemaal maar kan.
Dit paard heeft een hel moeten doorstaan. Zelf haat ik stroom, ben er heel voorzichtig mee om maar geen pets te krijgen.

Het plezier dat al die mensen beleven aan vuurwerk, weegt niet op tegen de hel waar dit ene paard doorheen heeft gemoeten.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-12-15 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:51

Gewijzigd, omdat ik het niet weg kon halen.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:58

Dat een paard zo moet sterven zeg, en ook steeds een stroomschok... Bah!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:03

Een paard gaat niet snel door het stroomdraad heen! dan gebeurt puur uit angst.
Mijn paarden zijn op Kerstavond ook door het stroomdraad gegaan,maar gelukkig was dat naar de andere weide toe [waar geen gras stond].En ook ik weet zeker dat dit door vuurwerk komt.Ze gooien regelmatig vuurwerk naar de paarden.Ze hebben respect voor de stroomdraad,komen er niet bij in de buurt.Zelfs niet als ik de stroom heb uitgezet.
Je zal je paard zo maar vinden zeg!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:17

gohya schreef:
Mijn paarden zijn op Kerstavond ook door het stroomdraad gegaan,maar gelukkig was dat naar de andere weide toe [waar geen gras stond].En ook ik weet zeker dat dit door vuurwerk komt.Ze gooien regelmatig vuurwerk naar de paarden.Ze hebben respect voor de stroomdraad,komen er niet bij in de buurt.Zelfs niet als ik de stroom heb uitgezet.

sorry maar als mijn grote bwp-er zoiets heeft van... daar is het gras groener, gaat hij door 3 (!) linten... dat is de reden dat ze op een kleine wei aan huis staan en nooit elders...en ja, 3 x draad met flink stroom op ... Daarbij zijn paarden die op hol slaan zelfs door een muur met raam niet tegen te houden en vliegen met hun hoofd door het raam, helaas is dat ook realiteit. Mijn tinker blijft zelfs ver van een stroomdraadje ook al ligt hij op de grond.. als andere 2 waren uitgebroken, bleef hij mooi staan in de wei... maar in blinde paniek zal er vanalles kunnen gebeuren met je dieren...
Dit allemaal terzijde, het is vreselijk wat er is gebeurd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:20

gohya schreef:

Waar staat dat het paard door de stroomdraad is gegaan? Ze hebben het paard verstrikt in de stroomdraad gevonden en dat kan heel veel oorzaken hebben...
Dat jouw paarden respect hebben voor een draadje, wil niet zeggen dat alle paarden dat hebben. Ik ken heel veel paarden die gewoon door de draad kruipen (met stroom op) om naar een andere wei te gaan. Mijn pony heeft dat ook al gedaan. Dat is nu goed afgelopen, maar die kon even goed een stap verkeerd hebben gezet en daardoor ook in de draad verstrikt zitten.

Er is geen getuige. Dus men kan niet 100% zeker weten dat het door het vuurwerk komt. Men kan niet 100% zeker weten dat het paard op hol sloeg.
Mss heeft hij in een gekke bui de wei rondgecrosst en is hij niet op tijd kunnen stoppen voor de draad. Zeker met de modder is dit niet uitgesloten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:21

liekensancho schreef:
gohya schreef:

sorry maar als mijn grote bwp-er zoiets heeft van... daar is het gras groener, gaat hij door 3 (!) linten... dat is de reden dat ze op een kleine wei aan huis staan en nooit elders...en ja, 3 x draad met flink stroom op ... Daarbij zijn paarden die op hol slaan zelfs door een muur met raam niet tegen te houden en vliegen met hun hoofd door het raam, helaas is dat ook realiteit. Mijn tinker blijft zelfs ver van een stroomdraadje ook al ligt hij op de grond.. als andere 2 waren uitgebroken, bleef hij mooi staan in de wei... maar in blinde paniek zal er vanalles kunnen gebeuren met je dieren...
Dit allemaal terzijde, het is vreselijk wat er is gebeurd.

Mijn paarden zijn net als jou Tinker,die komen niet in de buurt van het stroomdraad.
Sommige paarden wel ja,maar de mijne dus niet.Dat andere weiland staat geen gras meer op,is helemaal kaal,daar zouden ze het niet voor doen.Daarbij hebben ze ook nog onbeperkt voordrooghooi.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:21

Het is uiteindelijk het stroomdraad waar het paard aan overleden is(van het vuurwerk is hij alleen maar geschrokken maar dit had ook een auto met klapband kunnen zijn bijvoorbeeld) doordat het herhaaldelijk stroomklappen heeft gekregen en niemand dit op tijd gezien heeft. Dus zou je dan niet ook die wijze van omheining in twijfel moeten trekken......

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:36

Crazy_boon schreef:
Art_Ificious schreef:
auw verschrikkelijk om te lezen.
De manege is tevens geen manege maar gewoon een pensionstalling. De manegehouder mag zelfs niet in de buurt van zijn pensionklanten komen. Ik ken die buurt zeer goed, ben er opgegroeid.

Welke pensionstalling is dat dan?

Zilverberk is zover ik weet de enige pensionstal in die buurt. Althans binnen een straal van 1km.
In heusden-zolder zijn er in zolder zelf (waar dit voorval gebeurt is) geen andere maneges. De meeste (2 zover ik weet) liggen in Heusden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:51

Desiree schreef:
Snollygoster schreef:
Wat een vreemde reacties heb jij Desiree >;)
Ik vind ook dat vuurwerk moet kunnen, mits het door professionals wordt afgelaten. Een alternatief om in de steden georganiseerd vuurwerk af te laten zou wel fijn zijn, ieder jaar is het toch weer hetzelfde liedje met randdebielen die het zelf gaan proberen en zichzelf of anderen bezeren.
Daarbij verwacht niemand op Kerst al vuurwerk, kan goed begrijpen dat dat je je paard dan niet op stal gaat laten staan.

Het blijft uiteraard verschrikkelijk hoe dit paard aan zijn einde is gekomen, dan had ie nog zo'n mooie leeftijd, moet je zo eindigen :n

Edit: typfout

Jij zegt het. `mits het door professionals wordt afgeschoten`.
Maar dat gebeurt niet! En dat is het niet alleen, het is totaal uit de hand gelopen. Mensen gaan vaker illegaal vuurwerk afsteken, en de periode dat het afgestoken wordt duurt veel en veel langer. En vuurwerk wordt vaak gebruikt tegen mensen en dieren of ten koste van mensen en dieren omdat men geen rekening wenst te houden met anderen. Dit verhaal is slechts een zoveelste voorbeeld. En daarom ben ik tegen vuurwerk. Niet om het vuurwerk zelf, maar om hoe mensen er mee om gaan en dat dat allemaal maar kan.
Dit paard heeft een hel moeten doorstaan. Zelf haat ik stroom, ben er heel voorzichtig mee om maar geen pets te krijgen.

Het plezier dat al die mensen beleven aan vuurwerk, weegt niet op tegen de hel waar dit ene paard doorheen heeft gemoeten.

Nu begrijpen we elkaar beter, ik kon het sarcasme niet echt afleiden uit je vorige posts ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:57

Er is niks zeker, de eigenaar twijfelt er niet aan maar bewijs is er ook niet. Hier een 1.5 jarige die niet bang hoeft te zijn om door stroomdraden heen te gaan. Dus zo'n grote met een wintervachtje hoeft niet perse bang geweest te zijn en als ie dat wel was, hoeft het niet perse van vuurwerk geweest te zijn.

Ik ben absoluut anti-vuurwerk. Het hele gedoe mag verboden worden van mij. Maar door alle dode dieren rond deze periode op vuurwerk te steken gaat dat niet gebeuren. Dit dier is om onbekende redenen in de draad terecht gekomen met een erg spijtige afloop helaas. Heel jammer voor de eigenaren. Dat absoluut.