octavodia schreef:Een paard kan een vlieg voelen landen op zijn lijf...er wordt nog zoveel door de vingers gezien in de paardenwereld....waarom sporen en een zweep als het zoń sensitief dier is.....Omdat wij //de mens...dingen van zoń dier vragen die eigenelijk te gek voor woorden zijn....Ik zou graag een paard bitloos, spoorloos, zweeploos in de dressuur ring en spring ring zien verschijnen...Ik weet dat het kan, en dat er ruiters zijn die dit doen...Een kwestie van een langere weg, met veel respect envertrouwen in elkaar...DAt past helaas niet in deze wereld waarin alles om presteren en geld gaat....Mooi dat hij in ieder geval geschorst is!!
Er is niks mis met een bit, spoor of zweep. Ben blij dat ik met rijden een zweep bij me kan hebben. Een paard is een dier, kan altijd wat uitvreten/schrikken of weet ik veel wat. Weet niet wat er dan gaat gebeuren als het geen bit in heeft en de ruiter geen zweep heeft.
Jouw suggestie op mijn opmerking is pas raar en suggestief.
" niet erg waardeer... Immers staat dat er niet en dan praat je in mijn ogen dus poep..