Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:09

octavodia schreef:
Een paard kan een vlieg voelen landen op zijn lijf...er wordt nog zoveel door de vingers gezien in de paardenwereld....waarom sporen en een zweep als het zoń sensitief dier is.....Omdat wij //de mens...dingen van zoń dier vragen die eigenelijk te gek voor woorden zijn....Ik zou graag een paard bitloos, spoorloos, zweeploos in de dressuur ring en spring ring zien verschijnen...Ik weet dat het kan, en dat er ruiters zijn die dit doen...Een kwestie van een langere weg, met veel respect envertrouwen in elkaar...DAt past helaas niet in deze wereld waarin alles om presteren en geld gaat....Mooi dat hij in ieder geval geschorst is!!

Er is niks mis met een bit, spoor of zweep. Ben blij dat ik met rijden een zweep bij me kan hebben. Een paard is een dier, kan altijd wat uitvreten/schrikken of weet ik veel wat. Weet niet wat er dan gaat gebeuren als het geen bit in heeft en de ruiter geen zweep heeft.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:12

Van mij krijgt de steward een lintje. Iemand die z'n nek durft uit te steken. Bloed is niet goed klaar. Een balk valt ook niet een beetje. En bloed door een vlag is ook niet goed.

Sammie

Re: Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:14

Dat lintje is ook kwats. Hij heeft gewoon zn werk gedaan. Dat doen er meerderen. En zo heurt het ook. Het is niet de eerste keer dat iemand gediskwalificeerd of uitgebeld wordt vanwege bloed. Dus dat is gewoon terecht.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:15

Inderdaad Essie.
Ik heb de reactie gelezen. Zag ook dat hij bezwaar had gemaakt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:16

@sammie: beetje normaal doen een idee? Wat een rare opmerking...
Hoe het gebeurd is geen idee, ik ben er niet bij geweest, jij?

Idd, als het paard zo gevoelig is dan hadden ze met scheren een stukje moeten laten zitten. Maar ja das achteraf gel.l. Nu is er bloed gezien en daar wordt naar gehandeld. Snap de hele discussie niet.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:18

De regel is met een bepaalde bedoeling in het leven geroepen.

De paardensport moet maar eens goed nadenken of het disqualificeren van deze ruiter en de discussie rondom deze beslissing in de sociale media aan het doel van de regel beantwoord.

ik ben er niet bijgeweest kan het van de foto,s en video niet beoordelen.
Leek mij niet van de zelfde orde als indertijd bij de Deense dressurrijder.

Waardelooze regel die meer imago schade veroorzaakt dan paardenleed voorkomt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:19

Ik vind het geheel terecht. Bloed is bloed en ik zie meerdere plekjes. Wat een gemouw allemaal

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:19

regels zijn er om nageleefd te worden,gebeurd dat eindelijk eens een keer is het weer niet goed.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:26

Goed van die steward, die regels zijn er niet voor niets.

Soms zal het echt weleens pech zijn hebben, er kan wat buiten je schuld om gebeuren, maar feit blijft dat er gaatjes in dat paard zitten en de boel daar verdikt is, dat betekend gewoon klaar, genoeg.
Het is nu eenmaal een sport met dieren die daar niet zelf om gevraagd hebben, men moet de verantwoordelijkheid nemen en een grens trekken. Blij dat ze dat dus ook gedaan hebben!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:27

madelein schreef:
@sammie: beetje normaal doen een idee? Wat een rare opmerking...
Hoe het gebeurd is geen idee, ik ben er niet bij geweest, jij?

Zeker een idee.. Kijk eens naar je eigen opmerking.. ;) Jouw suggestie op mijn opmerking is pas raar en suggestief.

Ik heb in mijn eerste post al aangegeven dat ik de wedstrijd gezien hebt. Overigens wil dat niet zeggen dat ik alle ins en outs weet, maar wat ik wel weet dat als ik een opmerking maak over de grote van de wond en dat je die wrs niet had gezien als het paard niet geschoren was (zo klein en oppervlakkig dus..) dat daarop volgt "Dus we moeten maar stoppen met scheren want dan kan je tenminste lekker prikken... >;) 8)7 " niet erg waardeer... Immers staat dat er niet en dan praat je in mijn ogen dus poep.. :D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:30

Regels zijn er vooral om dingen in goede wegen te leiden, als regels dat niet doen moeten ze onder de loep genomen worden. Deze regel is nu eenmaal zo en is nageleefd, daar kan niks meer aan veranderd worden en de steward doet zijn werk.
Maar of deze regel de sport beter maakt.... Deden maar meer opgeleide (jury)leden hun werk in de (nationale) sport en sloten ze mensen terecht uit. Op (nationale) wedstrijden word elk weekend meer paarden leed aangedaan dan op de wijze waarop hij gisteren in Olympia zijn barrage reed. Hij reed een barrage uit het boekje en het was super mooie sport. Het is jammer dat hij zijn wist op deze manier verliest, hij was de beste gisteren.
Het scheren van zijn dieren is ook in het oog van de welzijn. En ja, inderdaad misschien had hij dat stukje daar niet moeten weg scheren. Maar als zoiets als deze plekjes werkelijk waar dierenleed is waar heel de wereld over valt en je daarom zoveel duizend pond moet verliezen vraag ik me af waar het heen gaat....

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:32

Prima sammie +:)+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:33

Persoonlijk?
Het ziet eruit als een schrammetje.
Paard kan zich voor binnenkomst in de ring gekrabt hebben, ja dat lukt onder het zadel, en zich daarbij kapot hebben gekrabt. Ik heb het eerder gezien, ook op zo'n vervelende plek.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:42

Regels worden hier wel nageleefd, maar ik heb het heel anders meegemaakt dit jaar. Ek young riders eventing, afsluitende springen; paard kwam binnen met bloed in de mond, rijd foutloos rond komt de ring uit, officials kijken ( grooms vegen het bloed weg) en word gewoon goedgekeurd. Diegene won ook nog zilver of brons en ook een teammedaille.

Dus niet alle regels zijn gelijk, dit zou ik dan eerder goedkeuren omdat er eigenlijk geen bloed te zien is..

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:43

Laat de FEI nu eens echt optreden en een gele kaart geven aan de Italiaan in die in militair uniform reed. Na de laatste sprong trok hij het bit nog net niet achter de oren en zaagde hij hem gruwelijk door de mond, wat hij overigens vaker doet. Laten we hem maar eens op het matje roepen; dát mag uitsluiting tot gevolg hebben van mij.
Dit plekje wat het paard heeft vind ik zelf weinig bijzonder en zou het paard door laten gaan; maar ik denk dat de grootste valkuil is dat het zo lang heeft geduurd. Dat het zolang duurde eer ze hem uitsluiten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:44

In het artikel wordt gesteld dat het een incident betreft. Daar snap ik nou niks van. Hoe kun je incidenteel doorsporen? Structureel is niet te controleren tenzij de flank bestaat uit gatenkaas van variabele leeftijden. Maar zelfs in dat laatste geval kan daar op wedstrijd niets van gezegd worden. Alleen die verwonding die daar op dat tijdstip (incidenteel) ontstaan is.
Rare jongens die journalisten.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:57

Seventeen schreef:
Laat de FEI nu eens echt optreden en een gele kaart geven aan de Italiaan in die in militair uniform reed. Na de laatste sprong trok hij het bit nog net niet achter de oren en zaagde hij hem gruwelijk door de mond, wat hij overigens vaker doet. Laten we hem maar eens op het matje roepen; dát mag uitsluiting tot gevolg hebben van mij.
Dit plekje wat het paard heeft vind ik zelf weinig bijzonder en zou het paard door laten gaan; maar ik denk dat de grootste valkuil is dat het zo lang heeft geduurd. Dat het zolang duurde eer ze hem uitsluiten.

Idd.. Zulke dingen zijn dier onvriendelijker dan dit.
Misschien is de reden met het zo lange wachten dat nu Engelse gewonnen heeft. In principe had het na de rit al bekend moeten worden. Niet na alle ruiters.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:00

x_joyce_x schreef:
Regels worden hier wel nageleefd, maar ik heb het heel anders meegemaakt dit jaar. Ek young riders eventing, afsluitende springen; paard kwam binnen met bloed in de mond, rijd foutloos rond komt de ring uit, officials kijken ( grooms vegen het bloed weg) en word gewoon goedgekeurd. Diegene won ook nog zilver of brons en ook een teammedaille.

Dus niet alle regels zijn gelijk, dit zou ik dan eerder goedkeuren omdat er eigenlijk geen bloed te zien is..

De regel is niet veranderd maar de interpretatie van een (FEI)jurylid veroorzaakt dit. (jury,s zijn niet gelijk)
Een goed bedoelde regel veroorzaakt nu een storm van negatieviteit en verontwaardiging.
Als je niets van het bloed weet en de video beoordeeld is dit dan op enige wijze over de schreef?
bloed is niets meer dan een maatstaf en hier een heel ongelukkige. Het behoord overal gelijk te worden beoordeeld, anders veroorzaakt de regel meer slechte discussies dan dat het helpt om de paardensport diervriendelijker te maken of in de media te als zodanig te promoten.

Ik vind het voor Bertram heel jammer, ik geloof niet dat hij hier heel veel aan kan doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:01

Sammie schreef:
Dat lintje is ook kwats. Hij heeft gewoon zn werk gedaan. Dat doen er meerderen. En zo heurt het ook. Het is niet de eerste keer dat iemand gediskwalificeerd of uitgebeld wordt vanwege bloed. Dus dat is gewoon terecht.

Maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat stewards net even de andere kant op kijken waar zij eigenlijk horen in te grijpen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:07

Seventeen schreef:

Inderdaad! Dat was echt geen plezier om naar te kijken...

Wat betreft Allen, ik vind het goed dat de regels gevolgd zijn. Zijn rijstijl mag nog zo poëtisch zijn, als je één keer iets door de vingers ziet volgen er meer gevallen. Dit voorval krijgt nu veel aandacht in de hippische wereld., hopelijk komt dat de sport alleen maar ten goede.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:11

terecht, je ziet duidelijk 2, weliswaar hele kleine, wondjes dus uitsluiting is terecht.
Vind het ook belachelijk dat er protest is aangetekend. Blijkbaar is het dus normaal dat je weleens een gaatje in je paard prikt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:14

Ik vind het sneu, maar volledig terecht. Dit is de regel dus die hoort nageleefd te worden. Wie gaat er anders straks bepalen hoeveel bloed genoeg is voor uitsluiting?

JaJa36

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:23

Gewoon sporen helemaal verbannen. Die horen niet meer thuis in de paardensport.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:38

tja bloed is bloed... regels zijn er niet voor niets. Je moet ergens een grens trekken toch? van telt het pas als ie zoveel ml bloed verliest en is het minder dan is het niets ernstig genoeg....

Juist heel duidelijk bloed ja/nee geen verdere specificatie dat zorgt alleen maar voor meer discussie.

Het was ook zuur voor Edward dat undercover op zijn tong beet........ maar regels zijn nu echt regels.

De steward heeft zijn werk gedaan

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:39

JaJa36 schreef:
Gewoon sporen helemaal verbannen. Die horen niet meer thuis in de paardensport.

Want?