Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:29

Afbeelding

Jagers :n

Hobbyjacht mag van mij per direct afgeschaft worden. Enkel bevoegde boswachters nog het recht geven een populatie uit te dunnen indien overlast.

Los van het leed dat er bij dieren berokkend wordt, is in onze drukbevolkte streek jagen niet meer van deze tijd.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:30

Ik vind de jacht een mooi en noodzakelijk iets. Meerdere keren zelf meegelopen en hoop later ook zelf in het bezit te zijn van een jachtakte. Jammer dat jullie slechte ervaringen hebben met jagers. Maar overal zitten rotte appels tussen. Zo heb je ook ruiters waar je zelf niet mee geassocieerd wilt worden.

Jammer dat jagers weer slecht in het nieuws terecht komen, maar helaas hebben ze daar in dit geval zelf voor gezorgd. Vaak zie ik ook dat jagers slecht afgeschilderd worden puur door onbegrip van de andere partij, maar dat terzijde.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:39

Nivada schreef:
Hier werd heel netjes geïnformeerd en rond gebeld. En alle paardjes etc binnen gezet, zodat er niets kon gebeuren.
Echt perfect.

Dat deden ze hier ook. Totdat de vergunninghouder het nodig vond om andere jagers op zijn grond te laten jagen (zonder er zelf bij te zijn) die er een potje van maakte (zwanen schieten wat niet was toegestaan en dan aangeschoten nog levend naar de auto terugslepen). Ik heb daar wel een klacht over ingediend en sinds dien doen ze maar waar ze zin in hebben. Aanspreken op hun gedrag heeft dus geen zin.Ik vind ze ook erg intimiderend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:43

Macchiato schreef:
Ik vind de jacht een mooi en noodzakelijk iets. Meerdere keren zelf meegelopen en hoop later ook zelf in het bezit te zijn van een jachtakte. Jammer dat jullie slechte ervaringen hebben met jagers. Maar overal zitten rotte appels tussen. Zo heb je ook ruiters waar je zelf niet mee geassocieerd wilt worden.

Jammer dat jagers weer slecht in het nieuws terecht komen, maar helaas hebben ze daar in dit geval zelf voor gezorgd. Vaak zie ik ook dat jagers slecht afgeschilderd worden puur door onbegrip van de andere partij, maar dat terzijde.

Nou ja, onbegrip, ik denk dat dat bij beide partijen bestaat.. Ik denk dat jagers ook niet inzien hoe veel meer die levende dieren ons waard zijn dan dood op een bord.. Ik kan enorm genieten van een koppeltje fazanten, het zijn zo'n prachtige dieren, zo'n prachtig geluid, ik zou er elke dag uren naar kunnen kijken.. Ik ga vaak met mijn paard heel vroeg 's ochtends het bos in om een ree te spotten. Ook prachtige beestjes, magisch om ze zo in het bos te zien rondlopen.. En hazen, hoe geweldig als ze samen spelen, over elkaar heen springen, achter elkaar aan rennen <3 Ganzen, die kwetterend voorbij vliegen in zo'n mooie V-vorm.. Ik vind het heerlijk om op ons bootje 's ochtends wakker te worden midden tussen de ganzen _/-\o_
En dan komt er een jager en die schiet ze allemaal dood. En waarom? Voor de lol? Als trofee? Voor dat stukje vlees waar hij een avond plezier van heeft? En inmiddels is het veld rondom ons huis stil en doods |(
Nee echt geweldig mooi, die plezierjacht..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-12-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SpianneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:44

Ik denk dat het net als met veel dingen iets is waarbij een aantal het 'verpesten' voor de rest. Ik ga soms als voorjager mee op jacht en daarbij wordt er echt wel rekening gehouden met paarden. Als we door/langs een paardenwei moeten gaan de honden vast en wordt er niet geschoten. Als de paarden alsnog onrustig worden gaan we er omheen. Verder wordt er nooit op honden of katten geschoten, we hebben zelf bruine honden mee dus er wordt zeker goed gekeken voor er ergens op geschoten wordt.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen rotte appels tussen zitten, maar ik denk ook niet dat alle jagers fout zijn.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:49

8nnemiek schreef:
Macchiato schreef:

Nou ja, onbegrip, ik denk dat dat bij beide partijen bestaat.. Ik denk dat jagers ook niet inzien hoe veel meer die levende dieren ons waard zijn dan dood op een bord.. Ik kan enorm genieten van een koppeltje fazanten, het zijn zo'n prachtige dieren, zo'n prachtig geluid, ik zou er elke dag uren naar kunnen kijken.. Ik ga vaak met mijn paard heel vroeg 's ochtends het bos in om een ree te spotten. Ook prachtige beestjes, magisch om ze zo in het bos te zien rondlopen.. En hazen, hoe geweldig als ze samen spelen, over elkaar heen springen, achter elkaar aan rennen <3 Ganzen, die kwetterend voorbij vliegen in zo'n mooie V-vorm.. Ik vind het heerlijk om op ons bootje 's ochtends wakker te worden midden tussen de ganzen _/-\o_
En dan komt er een jager en die schiet ze allemaal dood. En waarom? Voor de lol? Als trofee? Voor dat stukje vlees waar hij een avond plezier van heeft? En inmiddels is het veld rondom ons huis stil en doods |(
Nee echt geweldig mooi, die plezierjacht..

Het plezier, de 'trofee' en dat stukje vlees zijn bijzaak. Je prioriteit als jager is populatiebeheer. Als al het wild onbeperkt kan doorfokken en eten dan loopt de schade voor de agrariërs enorm op. Tevens zullen heel veel dieren sterven aan voedseltekorten, aanrijding door auto's etc. Nederland is een enorm groot park, elke m2 is ontworpen en bedacht door de mens. Nederland heeft tevens te weinig grote dieren die populaties in stand kunnen houden. Daarom moet de mens het ook beheren. Je zou er echt niet vrolijk van worden als jouw hooiland voor de paarden kaal gegeten wordt door wild, of als je een ree voor de auto krijgt. Jacht draait om populatiebeheer en daarmee schadebeperking

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:52

afschaffen, meteen. Als je in een gemiddeld Nederlands bos loopt zie ik nooit een hert, ree of zwijn of iets dergelijks. Dus dat "beheren" snap ik niet echt, uitroeien zeker. Ik was een tijd terug op de veluwe, wat een giller, wildstand is iets van 250 herten en 50 wilde zwijnen, armoedige Nederlandse natuur.

Upgrade1

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:55

nog 1 aanvulling, waarom geen populatiebeheer voor mensen. Iedereen mag op zijn hoogst nog maar 1 kind, als er van 1 diersoort een overschot is. Ja lastig dat een ree voor je auto rent, wellicht dat dat ree ervaartt: "Lastig dat ik geen kant meer op kan en nu doodgereden wordt..."

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:56

@Upgrade1: hoe groot dacht jij dat Nederland was? Dieren als herten en zwijnen hebben veel ruimte nodig. Nederland is klein en enorm fijnmazig waardoor het habitat al erg klein is. Daar moet je je populaties op aan passen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:57

Sure...
Populatiebeheer, laat me niet lachen!
15 man voor één haas...
Aan welke kant is het overschot in dit geval ;)

Fazanten die gekweekt worden en uitgezet...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:58

Nou ja zeg...... dat ik dit nu lees.
Vanmorgen hetzelfde bij ons. Het land aangrenzend van het land waar de paarden instaan (en waar erachter ook nog een kudde haflingers staat) liepen 2 jagers. Ik denk; die gaan het bos in......maar nee! Die idioten beginnen gewoon vlak naast de afrastering te schieten. Nu bleven onze paarden heel rustig (fries ging zelfs kijken wat ze aan het doen waren), maar de haflingers die erachter stonden gingen goed over de fles. (ze zouden maar net mis schieten..... en po een paard raken). Gelukkig niks gebeurd, maar wat een stelletje idioten. De boer waar wij onze paarden hebben staan, was er ook niet blij mee (is zijn land en is idd een contract met de jagers maar wel met regels), hij gaat er achter aan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:59

Shirley schreef:
Sure...
Populatiebeheer, laat me niet lachen!
15 man voor één haas...
Aan welke kant is het overschot in dit geval ;)

Fazanten die gekweekt worden en uitgezet...

Wat ik begreep van de boer vanmorgen is dat ze een verbod op de jacht op hazen willen. Tenminste bij ons....weet niet of het dan voor het hele land geldt. Hier zijn ze bijna niet nl.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:14

Populatiebeheer ja :') Daarom noemen jagers het 'oogsten'..
Die kattenjager vertelde op tv dat ze die katten afschoten omdat ze anders jonge konijnen pakten 8)7 Dus maw dat er minder jonge konijnen zijn om te schieten..
Ook worden er andere roofdieren als roofvogels en vossen vergiftigd..
En dan inderdaad dat fokken en uitzetten van tamme fazanten, herten en hazen 8)7

En zoals in mijn eerdere berichtje.. bij ons in de buurt is zeker geen sprake van overpopulatie.. eerder onderpopulatie, en toch maar door blijven jagen..

Ik ben het er ook mee eens dat de enige soort die echt voor overpopulatie zorgt, de mens is.. Zonder de mens hadden al die dieren plek zat :Y)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:18

Vind deze opmerking in artikel wel erg 'arrogant':

Citaat:
“Heel vervelend”, reageert Janneke Eigeman van de Koninklijke Jagersvereniging. “Het is goed gebruik om vooraf te melden bij omwonenden dat er gejaagd wordt. Dan kunnen die daar rekening mee houden.”

Weet niet wat de wet is in Nederland ... maar in Belgie moet een jacht club minstens 40H aaneengesloten gebied hebben om te jagen anders krijgen ze geen vergunning. Ze moeten wel toestemming hebben van de land eigenaren ... hebben ze dat niet dan mogen ze niet jagen op dat land. De registraties van wat wel of niet toegezegd is als 'jacht gebied' voor een specifieke jacht club ligt vast, is gedocumenteerd en is vrij toegankelijk voor controle.

Ik heb een hekel aan dit bloed sport en heb veel minachting voor de drek die daar aan mee doet! -:(-

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:19

Ik heb zo,n gruwelijke hekel aan die gasten, ieder jaar heb ik er trammelant mee.
wij wonen tegen het bos en de paarden staan thuis, de hagel vliegt tegen de stal aan , terwijl ze 100 meter van een woonhuis af moeten blijven hier in Belgie.
Ieder jaar opnieuw moeten wij ze wegjagen omdat de paarden schrikken en ze die kleine konijnen die hier gezellig rondhuppelen doodschieten ( er zit verdorie nog geen twee ons vlees aan)

Dit jaar heb ik schrik dat ze onze twee jonge katertjes die rondlopen proberen te schieten, gewoon omdat ze een hekel aan ons hebben omdat wij ze wegjagen.

Als ik het zou mogen zeggen , dat zou het afgelopen zijn met die hobby jagers, want ik denk ook dat het inderdaad alleen is om iets dood te schieten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:24

Hier helaas ook vele jagers in het buitengebied en kleine stukjes bos, waardoor we er geregeld mee geconfronteerd worden. De knallen op afstand kunnen onze paarden wel hebben.
Maar ze duiken soms ook ineens op uit de struiken. Een keer zaten ze gehurkt klaar voor actie terwijl wij op zandpad ernaast reden. Wij hadden ze daarvoor niet gezien en omdraaien was geen oplossing meer.
Geroepen zodat ze alert waren op ons en dit leverde boze reacties op. Wat willen ze nou, enig idee wat er gebeurd als ze ineens overeind komen en schieten als wij passeren :?

Jagen binnen populatiebeheer kan ik begrijpen, maar ik denk dat de regelgeving strenger moet en hier vooral ook strenger op gecontroleerd moet worden.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:29

Mag ik ook wat zeggen? Ik die al jaren mee op jacht ga, en wiens vader ook een jager is.

Ik word de laatste tijd zo moe van de discussie, en daarmee de doodsbedreigingen op ons adres. Het spijt mij heel erg om dit te moeten gaan vermelden. Wij beheren een eigen gepacht stuk grond, waar wij verantwoordelijk voor zijn. Vorig jaar kwamen wij om in de hazen, dit jaar niet meer, dus wordt er dan nog eentje geschoten? Nee natuurlijk niet. Volgend jaar zien we wel weer hoe de hazenpopulatie er voor staat. Fazanten worden al een tijd niet meer intensief bejaagd. Ook omdat de biotoop voor fazanten snel aan het verdwijnen is.

Mensen die hier roepen over plezierjacht, en het stelselmatig afknallen van dieren omdat we dat leuk vinden slaan de plank mis. Onlangs werd mijn vader zijn bed uitgebeld vanwege twee damherten op een auto, toevallig een kilometer uit elkaar, toen mocht hij het schot toepassen, beesten waren zwaar gewond. Is dit nodig? Nee, gewoon omdat er krankzinnig slecht beheerd wordt, maar als zo'n mooi damhert dan op een auto ligt te creperen mag mijn vader wel op komen draven.

Het ligt allemaal wat gecompliceerder, er zitten heus rotte appels tussen, en jagers zijn niet het meest vriendelijke volk altijd, vaak wat "boers" maar er is we degelijk met deze mensen te spreken. Bovendien niet iedereen in het groen is zomaar een jager, een geweer is makkelijk aan te komen, en zelfs wij hebben gespuis in het gebied gehad, gelukkig kennen wij de mensen goed in de omgeving, en die hebben ons gewaarschuwd, wij hebben de politie erbij gehaald.

Ik vind jagen een mooie manier om te oogsten uit de natuur, ik eet graag gans, haas en konijn. Ook eend laat ik mij goed smaken. Is dat nou zo erg? Het is meer als de natuur inlopen en enorm te gaan lopen knallen. Op het moment dat wij nu op jacht zijn, en er loopt een ruiterpad vlak naast, is er niemand die schiet. En dat kunnen heel veel paardeneigenaren waarderen. We hebben twee weken geleden enorme ruzie gehad, wisten niet dat er iemand op buitenrit was en er werd een gans geschoten, vervolgens vijf minuten later iemand op hoge poten naar ons toe, werden compleet verrot gescholden. Gelukkig is mijn vader een hele relaxte man die uitleg gaf en gezegd als hij wist dat zij zo dicht in de buurt was het schot nooit geplaatst was. Uiteindelijk een leuk gesprek gehad en dezelfde dame afgelopen weekend weer tegengekomen, netjes gewacht en even koffie gaan drinken. Ze zwaaide vanaf haar paard en we hebben er weer leuk contact bij.

Het hoeft allemaal niet zo te gaan, en ik vind het knap dat mijn vader en zijn collega's zo kalm en vriendelijk kunnen blijven. Terwijl wij ook de demonstranten met honkbalknuppels hebben gehad die ons kwamen intimideren, en mijn hond haar stuk wild af wilde pakken. En dan maar te zwijgen over de doodsbedreigingen.

Iedereen die meer over de jacht wil weten, of wellicht zelfs een keer meewil kan het gewoon zeggen. Wij zijn gewoon open en eerlijk over de manier waarop er beheerd wordt. Geen enkel probleem, ik zou alleen wel willen vragen om het serieus te doen, en niet zoals de vorige keer dat iemand op onze uitnodiging in ging, in een fel gekleurde outfit de hele dag ging staan schreeuwen, alleen maar om ons dwars te zitten.

Je hoeft van mij echt niet voor te zijn, en ik ben de eerste die toegeeft dat er wel degelijk rotte appels tussen zitten, maar ik ken een heleboel leuke lieve jagers, en ik hoop ook mijn jachtakte te gaan behalen.

En dan nog over de katten afschieten, mijn vader en zijn collega's doen hier niet aan mee, het mag wilde katten afschieten (en we zien ze regelmatig maar dit zijn echt geen huis tuin en keukenkatten en zelfs ik zonder akte zie dit verschil meteen) maar zij willen het risico niet lopen, om te voorkomen dat er een eigenaar misschien met een gebroken hart thuis zit. En zo ken ik er een heleboel die thuis gewoon katten hebben en kinderen, en die het idee niet kunnen verdragen als het toch een uit de klauwen gegroeide huiskat blijkt te zijn en er dus mensen op de kat thuis zitten te wachten.

Zo nou, ik hoop niet dat ik iemand tegen het verkeerde been heb aangeschopt nu, ik dacht alleen om de discussie wat te neutraliseren, het is allemaal niet zo zwart wit. Dit geldt voor de jagers, en voor de tegenstanders, wellicht kan iedereen elkaar een beetje tegemoet gaan komen, dat scheelt ook voor een hoop frustratie van allebei de kanten. En dit meen ik oprecht.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:33

Ingeborg, een mooie aanvulling vanaf de andere kant gezien en ik heb daar ook begrip voor.

Maar helaas zijn er dan toch teveel "rotte" appels die gevaarlijke situaties creëren. Ik vraag mij ook echt af in hoeverre er wordt toegezien op het correct toepassen van de regels en zeker in hoeverre jagers gecontroleerd worden op hun bevoegdheid.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:39

Ik kan je melden dat er veel gecontroleerd wordt, ik heb onlangs een vergadering bijgewoond maar het toezicht op "jagers" zonder akte is miniem. Het is op dit moment een zeer groot probleem, zo groot dat er ook boswachters zijn en jachtopzieners die niet meer zonder pepperspray hun werk durven uit te voeren. Wat natuurlijk belachelijk is.

De normale jager die zijn akte aanvraagt wordt streng gecontroleerd, er staat meer dan eens per jaar de politie bij ons voor de deur, om te controleren of de jachtgeweren in een kluis worden bewaard die voldoet aan de eisen die soms veranderen. Enfin, ook in het gebied wat je beheerd worden onaangekondigde controles gevoerd, of als je toevallig een boer helpt met het beheren van de ganzen op zijn land wordt er ook vaak gecontroleerd.

Maar dit is wel omdat wij een akte hebben en dus geregistreerd staan. Er is op dit moment zo'n ongelofelijk grote groep actief die zich niet houden aan de wet, en niet eens een akte hebben, maar deze mensen worden bijna niet opgespoord want, precies, staan nergens als dusdanig geregistreerd. Heel veel mensen worden hier boos van (begrijpelijk) en geven dan de jagers de schuld, aangezien het in het groen loopt en het schiet. Snap ik ook helemaal, en natuurlijk zitten er mensen tussen die maar gewoon beter kunnen gaan bankhangen thuis. Is ook zo, maar het is momenteel wel een groot structureel probleem helaas.

De oude garde van vroeger misdroeg zich ook vreselijk, zuipen en nog meer zuipen en dan dronken schieten, Met alle gevaren van dien, dit hebben ze helemaal uitgebannen en er zijn toen veel aktes ingenomen (gelukkig). Ik vind jagen een mooie beroepsmatige bezigheid, en ik ben ermee opgegroeid en geleerd dat je met respect met de natuur om moet gaan. Ik ben tegen die achterlijke trofeeënjachten die gehouden worden, en het losse vinger werk van goh we knallen eens wat, het is alleen doodzonde dat de discussie zo geëscaleerd is, en de doodsbedreigingen over en weer zo moeten. Ik voel me soms niet lekker als ik mijn hond voorjaag en er komen mensen aan, ik doe niks fout, maar heb het meerdere keren meegemaakt en dat is toch niet echt prettig. Overigens schaam ik mij niet voor wat ik doe, of waar ik voor sta. Maar het is niet zo makkelijk :)

En per 1 juli volgend jaar is er een nieuwe wet aangenomen, waar ik wel positief in sta, meer samenspraak met de provincies en faunabeheereenheden, meer wildtellingen en gerichter toezicht, ook onaangekondigd in gebieden waar meldingen van is gemaakt waar gejaagd wordt, alles wordt beter geregistreerd. Vind ik erg positief!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:41

Ik ben niet tegen jagen zolang het serieus en netjes gebeurd.
Snap best dat er soms ingegrepen moet worden om overlast te beperken en wild smaakt heerlijk.

Maar helaas verpesten veel jagers het zelf.
Ik heb al 2 keer een grote roofvogel naar de opvang moeten brengen omdat die vergiftigd was en volgens de opvang duidelijk door jagers gedaan.
Verder ken ik er ook met een grote bek en menen met hun geweer in de arm een hele vent te zijn.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar tig jaren geleden kreeg je vrij gemakkelijk een jachtakte.
Boeren die vrolijk in het rond knalde op eigen erf.

Persoonlijk ben ik er voor dat boswachters of terreinwachters de jagers zijn.
Mensen die het hele jaar de populatie in de gaten houden en niet van die lui die weten dat het weer mag en dan de velden in duiken en wat rond knallen.
Laatst bijgewerkt door spatter op 18-12-15 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:41

Inderdaad Peterina dat vind ik ook vreselijk arrogant, 'dan kunnen die daar rekening mee houden'.
Beetje de wereld op zijn kop. Overlast gaan veroorzaken en in het beste geval gaan ze het melden zodat al de anderen zich kunnen aanpassen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:44

Dat vind ik een leuke aanname Spatter, bij ons zijn de twee buizerds het koppeltje wat leefde in ons gebied dood teruggevonden. Ook vergiftigd, maar aangezien het ons gebied is, en dit koppeltje hier al langer zat, al heel wat jaren, zijn wij het absoluut niet geweest. Heb ook een periode mooie plaatjes kunnen schieten.

Uiteindelijk ook te horen gekregen ja dat zijn de jagers, die doen dat zo. Dat mijn vader zei, dat is grappig, ik be n de jager van dat gebied. Het was doodzonde die twee zo te zien. Nutteloos, en waarom? Mensen die wel iets te knallen willen hebben in ons gebied notabene. Dus ik vind het altijd een beetje kwalijk om meteen te roepen ja hoor, dat waren de jagers. Ze zullen er ook wel zijn, maar ik ken er zeker een stuk of 100, die dat echt niet doen. Ik ga ook graag met die mensen mee, en vind het heerlijk om de verhalen te horen over hun eigen gebied.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:45

Ik snap zeker dat er gejaagd wordt. Ben er ook niet op tegen! Maar is er een regel dat je niet direct naast land met paarden schiet of is dat er helemaal niet? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:46

Goed dat er in ieder geval nog jagers bestaan die niet blindweg alles wat beweegt afschieten.

Toch begrijp ik nog steeds niet wat er nu leuk is aan het doodschieten van een gezond dier.. Ik heb het altijd al een erg sadistische sport gevonden.. Dat er zoveel dieren zijn dat ze verhongeren, oke, maar ik heb nog nooit een haas of konijn zien verhongeren in een weiland. En dan nog lijkt me dat er ook diervriendelijkere oplossingen zijn dan erop te schieten met de kans dat er een dier langzaam sterft aan een ontstoken wond.. Het schijnt dat er enorm veel ganzen rondvliegen met lood in zich.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:47

Dat kan niet 8nnemiek, er wordt namelijk al jaren niet meer geschoten met lood. Dat is vanwege de bodemverontreiniging.

En Quintusgl: er zijn wel degelijk regels dat je binnen 150 meter van de bebouwde kom niet mag schieten, of waar het bewoond is, maar veel jagen op privegrond zoals weilanden, en dit mag dan weer wel. Ik ben er zelf niet helemaal thuis in, in de exacte regeltjes, ik zal mijn vader eens een berichtje sturen, die kent de regels uit zijn hoofd :D