Zwitserland: Paarden in te kleine stallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judithwaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:12

3x4m vind ik nou niet echt bepaalt klein. Kijk naar stallen van de manege, die zijn 3x3m ofzo. Soms nog kleiner!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:19

Hier genoeg stallen met 2.5x2.5 hoor. En ook veel binnen. Natuurlijk is dat niet goed, maar om een stal van 3x4 dan opeens klein te noemen... nu lijkt het alsof ze en altijd zielig binnen staan, en dan ook nog eens in een te kleine stal..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:20

silversomali schreef:
Hier genoeg stallen met 2.5x2.5 hoor. En ook veel binnen. Natuurlijk is dat niet goed, maar om een stal van 3x4 dan opeens klein te noemen... nu lijkt het alsof ze en altijd zielig binnen staan, en dan ook nog eens in een te kleine stal..

Alle stallen behalve van die halve schuren waar een heel groepje in past zijn natuurlijk bijzonder klein als je er 22 uur per dag in moet staan als paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:56

silversomali schreef:

Het blijkt gewoon zo te zijn dat veel paarden daar dus zo gehouden worden. (Hier ook nog teveel)
3 bij 4 zonder buitengang, behalve training, is dan ook zielig binnen staan in een te kleine stal.

Dat het nog erger kan maakt niet dat dat niet zielig is. 23/7 in een hokje van 3 bij 4 is gewoon niet goed, niet eens een klein beetje.
3 bij 4 en een deel van de dag meer ruimte en sociaal contact is een heel ander verhaal. In dit verhaal lijkt het dus niet zo, is het zo, het gaat immers niet om die stalmaat en vrije gang.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:05

silversomali schreef:

3 bij 4 is ook een te kleine stal (als je ze erin opsluit)

Dat wij het in nederland NOG ondiervriendelijker maken en onze paarden als kistkalveren houden, wil niet zeggen dat een iets groter kistje ineens diervriendelijk is.

Mimo

Re: Zwitserland: Paarden in te kleine stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:54

Ik vraag mij altijd af waarom mensen die hun paard op stal houden gaan wijzen naar dieren die het slechter hebben, nog kleiner staan of helemaal niet buiten komen. Dat is niet waar het om gaat: een paard op stal en geen dagelijkse ruime uitloop met soortgenoten is paardonvriendelijk. Een cavia in een schoenendoos is zielig, een dolfijn in een badkuip ook maar waarom accepteren we wel dat paarden op deze manier gehouden worden tegen al hun natuurlijke behoeften in?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:39

Mimo schreef:
Ik vraag mij altijd af waarom mensen die hun paard op stal houden gaan wijzen naar dieren die het slechter hebben, nog kleiner staan of helemaal niet buiten komen. Dat is niet waar het om gaat: een paard op stal en geen dagelijkse ruime uitloop met soortgenoten is paardonvriendelijk. Een cavia in een schoenendoos is zielig, een dolfijn in een badkuip ook maar waarom accepteren we wel dat paarden op deze manier gehouden worden tegen al hun natuurlijke behoeften in?

Mee eens!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:05

Ja, wie heeft dat eigenlijk ooit bedacht om paarden alleen in een box van rond de 3 bij 3 te zetten en waarom? Was dat het meest praktische of ging het dan vaak niet met een grote groep paarden met een loopstalprincipe ofzo? Of was dat het meest makkelijke met uit mesten/voeren of vanwege ruimtegebrek?

Vroeg ik me opeens af eigenlijk :o

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:31

flappie28 schreef:
Ja, wie heeft dat eigenlijk ooit bedacht om paarden alleen in een box van rond de 3 bij 3 te zetten en waarom? Was dat het meest praktische of ging het dan vaak niet met een grote groep paarden met een loopstalprincipe ofzo? Of was dat het meest makkelijke met uit mesten/voeren of vanwege ruimtegebrek?

Vroeg ik me opeens af eigenlijk :o

Dat is volgens mij simpelweg een overblijfsel uit de tijd dat paarden het verschil maakten tussen leven en dood. Het is gewoon praktischer om al je paarden meteen in de stal kunnen opzadelen en wegrijden dan ze allemaal nog uit de wei te gaan plukken.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:55

Lynn_Nikita schreef:
silversomali schreef:
3x4 een kleine stal???...

klein als paarden er dag en nacht opstaan wel ja

het is toch krankzinnig dat paardenmensen nog steeds vinden dat een stal van 3 x 4 m 'groot genoeg' is voor een beetje paard, zolang hij/zij zijn kont maar keren kan..

de gangbare praktijk kan volslagen ongezond zijn , kijk maar naar de bio-industrie
die staat niet zo ver van de paardenhouderij als men wil doen geloven.