Duitsland: Paard naar slager in plaats van goed thuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:17

Dit soort verhalen en oproepen staat wel vaker op bokt, waarom is het nu ineens voorpaginanieuws?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:33

Helaas, maar ik kijk er niet van op!

Er valt geld mee te verdienen en ze worden massaal gratis weggegeven als weidemaatje....tja....

Want een dier dat niets meer kan of mag kost evengoed aan geld voor levensonderhoud, zorg etc. Ik kan het mij niet voorstellen dat vreemden dan wel alle zorg en kosten op zich wilt nemen, hoe dan ook.

Of je houdt het of je neemt zelf je eigen verantwoording.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:43

Als je zo graag een goed tehuis voor je niet meer berijdbare paard zoekt, waarom dan niet naar een opvang brengen. Of ergens anders plaatsen waar je maandelijks de kosten voor betaalt, maar je paard vrij kan lopen.

Vind het vrij gemakzuchtig om het weg te geven als weidemaatje, dus een ander opzadelen met het paard wat jij niet meer 'gebruiken' kan. En dan nog wel in een contract laten vastleggen wat de nieuwe eigenaar vooral niet mag met het paard...

Je wil er dus niet meer voor betalen, maar voor jouw gemoedsrust moet het dier wel nog "lang en gelukkig' leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:59

Sammie schreef:
Als je al je paard gratis weggeeft dan breng je hem.. ipv ophalen.. Jemig.. Hoe simpel ben je dan zeg :x

Dat was ook het eerste wat ik dacht... Errug naïef iig!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:07

Tuurlijk mag een slager een paard doorverkopen, het is immers zijn paard (als hij vooraf heeft betaald, dus geen betaling na het slachten). Wat echter niet mag, is dat een paard wat zich op het terrein van een slachthuis bevindt, levend van dat dat terrein afhalen. Als een dier (koe, paard, varken, geit etc.) zich eenmaal op het terrein van een slachthuis bevindt, moet het worden geslacht. Ik denk dat veel mensen dus denken dat een slager geen paarden mag doorverkopen, maar dat mag hij dus wel, als het dier dus maar niet op het terrein van een slachthuis is. Of het netjes is dat een slager een paard doorverkoopt, is een heel andere discussie. Het zijn echt twee verschillende zaken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:09

Zelfde verhaal als een afgekeurd voor de sportpaard verkopen aan een verzekering en dan verbaasd zijn dat het de handel in verdwijnt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:16

Sammie schreef:
Zelfde verhaal als een afgekeurd voor de sportpaard verkopen aan een verzekering en dan verbaasd zijn dat het de handel in verdwijnt.

en dan daarna stennis te schoppen als ze het paard toevallig weer ergens tegenkomen als recreatiepaard...

In de tegenwoordige tijd is er eigenlijk niemand die gratis en voor niks nog enkele jaren voor je afgedankte paard wil zorgen, als je paard niet meer kan wat jij wilt of dusdanig geblesserd heb je 2 keuzes OF je zorgt zelf voor een net einde van het paardenleven OF je betaald zelf totdat het paard vanzelf sterft....

Weggeven als grasmaaier is puur voor eigen gemoedsrust in mijn ogen.
Ik heb zelf gister mijn oude merrie laten inslapen nadat ze hier 6 jaar als grasmaaier heeft rondgewandeld, mijn paard, mijn verantwoordelijkheid

Rex_Rolfo

Re: Duitsland: Paard naar slager in plaats van goed thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:18

Ook voor jou sterkte toegewenst inkepink

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:01

inkepink schreef:
Weggeven als grasmaaier is puur voor eigen gemoedsrust in mijn ogen.

Maak er een mix van gemakszucht en niet verantwoordelijkheid willen nemen van.

inkepink schreef:
Ik heb zelf gister mijn oude merrie laten inslapen nadat ze hier 6 jaar als grasmaaier heeft rondgewandeld, mijn paard, mijn verantwoordelijkheid

Zo hoort het, maar hier kijken mensen mij ook raar aan als ik op zo'n soort vraag zeg :"18+ en of blessure = dood mijn erf af". Op een pensioenstal kost hij meer dan hier in de groep en goed terecht komen is voor een gezond paard soms al lastig, zeker als ze braaf zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:03

dorientjuh schreef:
Misschien moeten mensen beter weten dan hun afgedankte paard als weidemaatje te verkopen aan een onbekende. :n

.

dit inderdaad.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:08

Tsja,valt te verwachten.
Dergelijke contracten zijn in NL überhaupt niet rechtsgeldig, misschien in DLD wel, maar dan nog weet je dat dit kan gebeuren.
Überhaupt kan je naar mijn mening beter zelf je paard een oude dag bezorgen of laten euthanaseren, ipv gratis weg te geven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:10

Ineke2 schreef:
Daarom neem je verantwoordelijkheid en zorg dat zo'n paard ingeslapen word, naar de slacht gaat óf naar een rusthuis gaat waar je als eigenaar zelf de kosten van blijft betalen.
Gratis of voor een symbolisch bedrag weggeven aan een "goed" tehuis met een paard dat niet gezond meer is werkt gewoon niet.

Meestal niet. De kans is te groot dat anderen er toch nog efkes geld mee willen verdienen. Ik snap niet dat mensen een dergelijk risico nemen!
Men zou nú toch onderhand wel beter moeten weten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:07

Ik snap het telkens niet.......
Je weet toch wat een paard maandelijks kost. Als je paard afgekeurd wordt en je wil of kan er zelf niet meer voor zorgen, dan is het toch een illusie te denken dat er mensen zijn, die gratis maandelijks de kosten van jouw afgedankte paard op zich nemen.
Waarom zouden mensen dat überhaupt doen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:21

janouk schreef:
Je weet toch wat een paard maandelijks kost. Als je paard afgekeurd wordt en je wil of kan er zelf niet meer voor zorgen, dan is het toch een illusie te denken dat er mensen zijn, die gratis maandelijks de kosten van jouw afgedankte paard op zich nemen.

Precies! Alles bij elkaar hebben paarden best veel nodig en het is allemaal niet goedkoop. Je kunt ook aan gezonde paarden komen en die zijn even duur in onderhoud en dan kun je er nog wat mee mocht je willen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:36

Dorine92 schreef:
Is een moeilijke kwestie dit. Ik vind namelijk dat een hoop mensen hier ook wel lekker makkelijk het paard gelijk naar de slacht hadden willen brengen. Als dat beestje nog een aantal fijne jaren kon beleven vind ik het niet zo tof om zo'n dier naar de slager te doen uit "dierenliefde". Lekker makkelijk beslissen over het leven van een ander. Daarnaast zal het ook vaak genoeg goed aflopen

Ik vind het niet bepaald van dierenliefde getuigen dat men het dier wel in leven wilt houden maar er wel vanaf willen en de ellende en/ of kosten in andermans schoenen te gaan schuiven, dat vind ik echt niet netjes en niet kunnen.

Dan hou je het of neem je zelf je eigen verantwoordelijkheid en hiermee bespaar je het dier een hoop dierenleed. Want je kan ook het naar een bejaardentehuis doen en op je eigen kosten er stallen als je vind dat het nog prima een paar jaar fijne leven kan beleven.

I.p.v. wordt het weggegeven en mag een ander het gaan doen ook op andermans kosten maar o wee als er wat mee is..........en of zoek...........dan komt de eigenaar pas in actie en gaat ie miepen......sorry maar die betaald geen cent meer en die verzorgd het niet meer en dan moet je ook niet gaan zeiken over wat een ander met jouw ex-paard doet.

Want jij wilde er ook zelf vanaf.....omdat je er niets meer aan vind en het te duur vind....of om een andere reden en dat is nog erger vind ik, want toen het nog jong of gezond was had het jou gediend.

Een wildvreemde ander die heeft er gewoon niks mee......kent het dier niet.........tja dan wil die wel geld zien.....
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-12-15 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:40

janouk schreef:

Heeft puur met eigen gevoel te maken dan verstand te gebruiken.
Want paard naar slagen brengen is ziellig, terwijl naar goed adres brengen niet zielig is. Werkelijkheid lig echter heel anders maar dat willen mensen niet zien.

Heel rationeel gezien moet een paard werken om te kunnen overleven, zo zijn paarden in deze maatschappij geëvolueerd, en dat is ook de reden waarom er zoveel paarden zijn en dat de paarden niet zijn uitgestorven zoals andere dieren.
Een paard dat iets heeft en daardoor niet meer kan werken voor zijn hooi of biks moet je met pensioen geven. Doe je niet dan moeten ze alsnog werken om te kunnen overleven en dat gaat in ze geval meestel niet op zo fijna manier.
Ook hebben oude paarden medische zorg nodig, ook als ze alleen maar in de wei lopen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:20

Goof schreef:
Dit soort verhalen en oproepen staat wel vaker op bokt, waarom is het nu ineens voorpaginanieuws?

En daarom verbaast het me dat er nog steeds mensen zijn die een dergelijke oproep doen, met alle gevolgen van dien, wat ze hier óók geregeld kunnen lezen!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:46

Mogen dieren verkocht worden op Ebay???

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:48

hoogendroog schreef:
Tuurlijk mag een slager een paard doorverkopen, het is immers zijn paard (als hij vooraf heeft betaald, dus geen betaling na het slachten). Wat echter niet mag, is dat een paard wat zich op het terrein van een slachthuis bevindt, levend van dat dat terrein afhalen. Als een dier (koe, paard, varken, geit etc.) zich eenmaal op het terrein van een slachthuis bevindt, moet het worden geslacht. Ik denk dat veel mensen dus denken dat een slager geen paarden mag doorverkopen, maar dat mag hij dus wel, als het dier dus maar niet op het terrein van een slachthuis is. Of het netjes is dat een slager een paard doorverkoopt, is een heel andere discussie. Het zijn echt twee verschillende zaken.

Ah dat is dus het belangrijke verschil. Dank je wel!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:50

Zo heb ik ooit een prachtige tweejarige naar de slager moeten wegbrengen. En ik heb hem daarna dood gezien. Omdat ik het zeker wilde weten dat hij veilig was en dat er niet met hem geleurd ging worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:16

Desiree schreef:
Goof schreef:

En daarom verbaast het me dat er nog steeds mensen zijn die een dergelijke oproep doen, met alle gevolgen van dien, wat ze hier óók geregeld kunnen lezen!

Zie Markt, hengst van 20+ met peesblessure :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:49

Bokt markt staat vol met oude diertjes.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 02:57

Bij ons op stal hebben we een bejaarde groepje gehad om dit te voorkomen, konden allemaal lekker genieten van het pensioen met nog de aandacht van de kinderen die regelmatig langsliepen en hun oude maatje nog even poetsen.

Zelf ook een aantal opgehaald die werden weg gedaan als grasmaaier. Maar kan dan toch niet inzien dat sommige hun probleem paard dumpen omdat het zo zielig is om af te maken maar ze eigenlijk toch gewoon willen rijden, want daar gaat het om. Mijn paard zal ook blijven tot die oud is ookal kan je er niet op rijden.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 05:05

Als een paard altijd goed voor jou is geweest moet je ook in de slechte tijd goed voor hem zijn en je verantwoordelijk nemen.
Mijn oudjes gaan de dam niet meer af jaren heb ik van ze genoten en als hun niet meer genieten grijp ik in.

Een paard in goed vertrouwen weggeven met contract lijkt waterdicht maar is dat totaal niet.
Tegenwoordig kan je in het paspoort zetten dat je paard niet voor consumptie is dat scheelt al een hoop of het werkt zal de tijd leren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:19

Tobbes schreef:
janouk schreef:

Heeft puur met eigen gevoel te maken dan verstand te gebruiken.
Want paard naar slagen brengen is ziellig, terwijl naar goed adres brengen niet zielig is. Werkelijkheid lig echter heel anders maar dat willen mensen niet zien.

.

Raar heh, jezelf verdriet willen besparen en dan niet willen zien in wat voor doffe ellende je je paard stort....

Eigenlijk puur egoisme. Paard is een gebruiksvoorwerp, als ie stuk is moet er een nieuwe komen. Dat is de realiteit voor een heleboel paarden.
Maar dan via de vuile handel nog in een manege belanden, ook...

Sterkte Inkepink, jij bent een eigenaar die van zijn paard houdt tot het einde...