Martingaal waardevol hulpmiddel voor beginnende ruiter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Re: Martingaal waardevol hulpmiddel voor beginnende ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:49

Doe er dan een halsriem om... :)*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:05

Malyma schreef:
Doe er dan een halsriem om... :)*

Je bent me net voor.
als het alleen daar om gaat.

Ik zie verder ook niet in hoe een martingaal de teugeldruk/wiebeligheid kan verminderen.
k heb altijd geleerd dat hij op de dezelfde hoogte moet zijn (of iets losser nog)als de teugels wanneer ze in contact staan met de mond. De martingaal werkt pas in als het hoofd omhoog gaat. En wanneer gaat het hoofd omhoog...als er aan de teugels word gesjord.
Ik heb de martingaal ook heel vaak te kort gezien waardoor hij als een 'trek de kop naar beneden'apparaat werkte...zo zielig want het bit werkte op dat moment als een enorme notenkraker.
Ze werd zelfs gebruikt n combi met een pessoa bit dat was gewoon eerste klas dierenmishandeling.

Verder werd er geopperd dat kin en kaakgekruist veel druk gaven....prima dan ook deze niet in de handen van beginners(en ook niet in die van menig 'gevorderd ruiter). Er zijn nog legio andere bitloze optomingen die wel geschikt zijn.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:48

Eerlijk gezegd heb ik de tekst van het onderwerp van dit topic met stomme verbazing zitten lezen

Er is uit eerder onderzoek toch allang gebleken hoe hoog teugeldruk kan oplopen en wat voor schade paarden daardoor moeten ondervinden?

Ik snap dan toch echt niet waarom er dan toch nog zo een onderzoek als in dit topic wordt verricht

Ik verwacht dan eerder een topic als dit: Na onderzoek en testen is het volgende gebleken: door het vastknopen van de teugels aan de ringen van een vaste martingaal, er op lettend dat er ruim genoeg teugel overblijft wat van de ringen naar de mond loopt, zodat de ruiter, ook al houdt hij zich nog zo goed vast aan de teugels, op geen enkele manier teveel druk in de paardenmond kan teweegbrengen.

:+

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:26

Cowgirl schreef:
Ik pleit meer voor goede zitlessen aan de longe net zolang tot de beginner een stabiele onafhankelijke zit heeft. Maar dit is iets wat denk ik nog maar zelden voorkomt.
Daarnaast kun je het bit vervangen voor een bitloos hoofdstel/halster.

Er is tegenwoordig genoeg keus.

Mee eens. Op de oude manege waar ik les kreeg kregen we zeer goede zitlessen. Eens je dit leert op 6 à 7 jaar zit je 35 jaar later nog als een huis. Enorm veel profijt van. Als ik nu zie welke kinderen er in gevorderde lessen rijden... -O- .

Als het inderdaad gezaag en gehak in de mond voorkomt, is het natuurlijk prettiger voor paard. Mijn vraag is dan weer..wat als de martingaal er niet meer is, is het zonder rijden dan niet weer alsnog leren oppakken en leren?