karuna schreef:Op de veluwezoom helpen die bordjes ook geen barst. Mensen doen maar wat en soms echt dom en hersenloos. Een hooglander koe die net is bevallen, nageboorte hing er nog aan. Nat kalf op de grond pal naast het pad. En wat doet een gezin met kindjes. Er gewoon heen lopen en bijna kalfje willen aaien. Dankzij mijn brul zijn ze niet gespiest door een erg boze moeder koe.
Of zetten kun kindjes op de ijslanders zo leuk voor de foto. Hoe hersenloos en stom ben je dan?
Er staat natuurlijk nergens dat je geen kalfjes mag aaien...
En je kind op zo'n pony zetten...
Heb het zelf weleens meegemaakt. Ik wilde een buitenrit maken, had paardlief van het erf gesleurd en naast het hek geparkeerd om dat hek op slot te draaien. Komt er een gezinnetje aan, man, vrouw en koter. Kindje wilde paardje aaien. Mja, mag, vzpaard is heel lief met kleintjes. En voor ik het goed en wel wist zat dat kind op m'n knol. Of ze even een rondje mocht rijden...Uh, wat denk je zelf?!?
Ik heb zelden zoveel moeite moeten doen om een beetje beleefd te blijven maar ze uiteindelijk wel vriendelijk verteld dat je dat nooit, maar dan ook echt nooit zomaar moet doen. Paard kan schrikken en dan kun je je kind van het asfalt schrapen en daarnaast is niet elke eigenaar/verzorger zo goed opgevoed dat ze niet direct gaan slaan en schelden als je zonder te vragen je kind op hun paard zet.
Misschien dat het toch echt eens tijd wordt voor een landelijke campagne om mensen er op te wijzen dat 'loslopende' dieren, al dan niet achter een hek, geen wandelende kliko's of speelgoed zijn, dat ze je stuk kunnen maken (met wat ruige platen erbij van kids met afgerukte klauwtjes en mensen die gespietst aan een koei hangen) en dat als je écht lief voor ze wil zijn je ze gewoon met rust laat. Aaien doe je op de kinderboerderij en voeren doe je maar bij je eigen grut (ik zie hier nu een leuk filmpje met een kindje dat volgepropt wordt met rommel en vervolgens halfdood het ziekenhuis in gehesen wordt met als boodschap 'Als u niet wilt dat dit uw kind geschied doet dat dan ook dat diertje niet' en dan wat plaatjes van opengebarsten geitjes en wolharige Shetjes).