VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Re: VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:31

Ok maak niet zoveel uit paarden of mensen.
Elk kind dat begint met een sport droomt van ooit op de olympische spelen te staan en hoeveel halen er dit niveau ooit? Idem met paarden zo.
In de endurance kan ieder paard 80km lopen, 100km valt ook nog mee maar vanaf 120 begint de afvalrace. Sommigen zijn tegen dan ook simpelweg kapot. Dus als je centen hebt koop je er eentje die al zeker die afstand kan lopen en keur hem van kop tot teen medisch. Je bent zeker weten goedkoper af dan voor hetzelfde budget er 10 te kopen die nog geen kilometer in de benen hebben en die zelf opwerken tot dat niveau.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:05

Ik ben te oud om op die manier de jongensdroom te gaan najagen.
We zien wel waar ons paard ons gaat brengen (partner rijd), je advies komt helaas te laat,
Wij hebben een jonge hengst die vorig jaar is geruind en die verder onder het zadel wordt gebracht. Heeft genen meegekregen en heeft ook wel looplust :)
Er is geen haast, en geen druk. Is een 75% papierloze arabier (crabbet) die nog veel moet leren.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:54

Was geen advies maar eerder een analyse van de manier van werken bij de groep 7.

Voor ons amateurs is het motto: "we zien waar het paard ons brengt" de juiste ingesteldheid en vaak geraak je verder dan je ooit kon dromen. Succes ermee!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:09

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:35

Tijd om waarmee op te houden?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:39

Ze zal wel met de sport bedoelen :Z

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:42

Pipodipo schreef:
Sinds 2002 is endurance onderdeel van de WEG. Sindsdien is het er als sport niet bepaald op vooruit gegaan:
[TEN] Twee paarden dood bij endurance Jerez

Tijd om er mee op te houden.

pipo, ik heb dit niet zo actuele bericht niet eerder gezien.
Heb je nog meer verhalen uit de oude doos?
waarom post je dit niet in het andere topic?

PS ik las dat in Jerez de omstandigheden buitengewoon waren niet vergelijkbaar met deze wedstrijden
Laatst bijgewerkt door BMHP op 10-12-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:43

Endurance was in mijn ogen altijd een super paard vriendelijke sport, door de vele controles...Met ruiters die er echt voor gaan door passie en inzet (anders kom je ook niet zover)
Maar als er zoveel geld mee gemoeid Is gaat het toch mis... Dan kun je beter af en toe een uurtje in de krul moeten lopen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:45

Ik betrapte me erop dat ik bij het lezen van de titel meteen dacht "dat zal wel weer bij de Arabieren zijn", echt triest eigenlijk. Ik dacht dat ze toch wel meer respect voor paarden hadden in hun tradities, maar met die sjeiks hebben ze maar één ding voor ogen :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:47

Snollygoster schreef:
Ik betrapte me erop dat ik bij het lezen van de titel meteen dacht "dat zal wel weer bij de Arabieren zijn", echt triest eigenlijk.

Dat komt misschien omdat VAE vernoemd staat in de titel.. :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:48

Ik ken niets van endurance termen en afkortingen :')

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:49

de combinatie afstand/temperatuur/bodemgesteldheid klink al niet ideaal en dan ook nog in combinatie met het gebrek aan training en kennis, ja, dan krijg je dit soort tragedies.
Zou niet mogen kunnen anno 2015, triest!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:49

Snollygoster schreef:
Ik ken niets van endurance termen en afkortingen :')

VAE = Verenigde Arabische Emiraten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:52

corine1981 schreef:
Endurance was in mijn ogen altijd een super paard vriendelijke sport, door de vele controles...Met ruiters die er echt voor gaan door passie en inzet (anders kom je ook niet zover)
Maar als er zoveel geld mee gemoeid Is gaat het toch mis... Dan kun je beter af en toe een uurtje in de krul moeten lopen.

heb je voorbeelden van het prijzengeld?
afgezien van de zak voer hier in nederland gaat het alleen in het MO regelmatig om een auto, maar bij dressuur, springen, eventing en mensport worden deze opmerkingen niet geplaatst.

Ook denk ik dat je de passie en inzet van bv Sjeik Maktoum onderschat, als we praten over zoveel geld dan denk ik aan kosten want er is geen endurance ruiter die van zijn prijzengeld alleen kan leven.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:05

De paarden zijn toch veel waard? En aanzien? Waardoor je weer geld kunt verdienen op andere vlakken? Het moet ergens vandaan komen.
En alsof het bij dressuur en springen niet ook om geld draait...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:14

corine1981 schreef:
De paarden zijn toch veel waard? En aanzien? Waardoor je weer geld kunt verdienen op andere vlakken? Het moet ergens vandaan komen.
En alsof het bij dressuur en springen niet ook om geld draait...

In onze maatschappij speelt geld elke dag een rol, maar in sport kom je zonder toewijding met alleen een slof geld niet in de top. zonder geld kom je er ook eigenlijk niet. Het is dus geen argument.
Je onderbouwd ook niets, dat is jammer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:21

Hoe meer geld ermee geboeid Is hoe flexibeler er met regels omgegaan wordt, of er omheen gewerkt.
Dat hoeft toch niet uitgekauwd?
Lijkt me een heel algemeen gegeven.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:26

jij bedoeld corruptie, omkoping en ook op grote schaal?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:33

Bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat morele grenzen vervagen wanneer met iets veel geld, of in dit geval eer, gemoeid is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:54

BMHP schreef:
Pipodipo schreef:
Sinds 2002 is endurance onderdeel van de WEG. Sindsdien is het er als sport niet bepaald op vooruit gegaan:
[TEN] Twee paarden dood bij endurance Jerez

Tijd om er mee op te houden.

pipo, ik heb dit niet zo actuele bericht niet eerder gezien.
Heb je nog meer verhalen uit de oude doos?
waarom post je dit niet in het andere topic?

PS ik las dat in Jerez de omstandigheden buitengewoon waren niet vergelijkbaar met deze wedstrijden

Het gaat er meer om dat de endurancewereld aldoor heel goed is in het verzinnen van smoesjes en verhaaltjes om het minder erg te maken dat er zoveel paarden overlijden. Jij doet het ook met de smoes dat in Jerez sprake was van buitengewone omstandigheden. Want dan is het schijnbaar logisch en acceptabel dat er paarden sterven op wedstrijden?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:57

Nee dat is helemaal niet normaal. Daarom is de UAE ook een tijd geschorst geweest.

Dat het een keer gebeurt is niet uit te sluiten, maar dat is nergens. Een paard kan tijdens een buitenrit in het bos of gewoon in de wei ook iets overkomen waardoor hij overlijdt/ingeslapen moet worden. Maar standaard 1 of 2 paarden per wedstrijd is absoluut onacceptabel. Ook voor de rest van de endurancewereld.

Maar om dan de hele discipline maar af te schaffen is echt onzin.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:59

Zou ook zonde zijn, het Is zo'n mooie sport.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:08

Corine

Het ging in deze wedstrijden niet bepaald om een wereldtitel of extreem grote eer.
Ik vind het een beetje eng dat jij dat als een algemeen gegeven beschouwd zonder enige aanwijzing, bewijs of reden.
Het is jouw mening maar voor zover ik de sportwereld ken, is het heel vaak geroepen en zelden bewezen. Ik heb de ervaring dat afgunst jaloezie veel vaker het algemeen gegeven is wat echter nooit zo word uitgesproken.

Ik beweer niet dat het nooit is gebeurd en nooit zal gebeuren maar dit soort beweringen moeten op zijn minst met enig bewijs worden onderbouwd. Je mag dat als een uitdaging zien.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:24

Pipodipo schreef:
Jij doet het ook met de smoes dat in Jerez sprake was van buitengewone omstandigheden. Want dan is het schijnbaar logisch en acceptabel dat er paarden sterven op wedstrijden?

Jammer dat je niet verder hebt gekeken. De holdtijden in de vetgate zijn verlengd en de snelheid is aanmerkelijk verlaagd in verband met de omstandigheden.
Het is nooit acceptabel te noemen en ik vind dat een steek onder water.

Jij vind het logisch en acceptabel om een geval uit 2002 hier in de discussie te gooien?
pfff; er zijn er dan nog meer van deze bijdragen te verwachten totdat we weer in 2015 zijn?

Djilna is een internationaal aktieve rijder (zie haar onderschrift) je ziet uit haar posts hoeveel het aan het hart gaat dat deze ongelukken niet zijn voorkomen.
De aandacht voor deze problemen komt uit de endurance wereld zelf, juist om de mentaliteit to finish is to win te behouden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:37

Zo gauw als er geld en eer van de mens mee gemoeid zijn.....zo gauw worden de omstandigheden van de paarden slechter. Sport is voor de mens. Niet voor het paard.