Paardenmelkerij blijkt gat in de markt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuzco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:20

henk_001"]
[quote="Kuzco"][quote="Acilon schreef:
ps: 1 procentje vet maar, ivm koeienmelk 8%...een pluspuntje?? Knipoog

Ik weet niet wat voor koeien ze in belgie hebben Verward , maar bij ons in nederland zijn er een paar miljoen koeien die allemaal ongeveer 4.3 % vet in de melk produceren i.p.v. 8 procent!! Het is zelfs zo dat er in een pak halfvolle melk maar 1,5% vet zit omdat de verse koeienmelk in de melkfabriek wordt afgeroomd. Dus qua vetpercentage scheelt het dan niks meer in vergelijking met paardenmelk. Voortaan betere research doen!!!!
[/quote]

waar vind ik de karnemelk koeien en de chocolademelk koeien
[/quote]

Ik zit nog niet zo lang op bokt, maar ik wist niet dat je hier onzinberichten mocht plaatsen. maar nu ik het weet zal ik het ook eens gaan proberen! OK dan!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:58

Geweldig!!!!!
Van Breemen doe ik hier postuum een eerbetoon aan.

Hij was een jonge, harde werker, en heeft een schitterend bedrijf opgezet, waar menig paardenhouder een puntje aan kan zuigen.
Helaas mocht ie niet lang van zijnfaam genieten.

Ik wil hierbij Sacha Beck ( die geen Bokker is, en dit vast niet zal lezen )
veel, heel veel succes toewensen met de voortgang van het bedrijf, haar kennende zal dat ook wel lukken,
Wantzij is net zoals van Breemen was:
Heel gewoon, en een harde werker!
En goed voor de dieren!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:44

Ik ben wel benieuwd hoe dat proeft, misschien wordt het later nog een hele markt Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:25

Ik ben ongeveer 8 jaar geleden al eens op een paardenmelkerij geweest. Ik vond dat ze daar erg goed voor hun dieren zorgden. de merries werden overdag een paar keer gemolken en stonden dan 's avonds samen met hun veulens in de wei. Mooie dieren hadden ze daar trouwens met papier. De veulens werden tot hun derde jaar aangehouden en dan ingereden en wel verkocht. Dus niet zo maar standaard naar de slacht. Ik denk overigens dat de veulens een vrij belangrijk bijproduct zijn.
Het melken op zich vinden de merries ook niet erg krijgen ze lekker wat biks enzo. Ze stonden gewoon aan een halstertouwtje.
Ik ben dus absoluut niet tegen het melken van paarden. Er schijnen veel mensen mee geholpen te worden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:50

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Fransje.
Hier vlakbij is een paardenmelkerij waar ik heel veel kom. Ik denk dat sommige paarden alleen maar kunnen dromen van het leventje dat de melkpaarden leiden.
In de zomer staan ze in grote loopstallen met uitloop naar buiten en 's nachts gaan ze op de weide. Ze worden heel goed gevoederd: mengeling, beste kwaliteit van hooi en voordroog en staan dan ook allemaal haast moddervet. De dieren zijn ofwel drachtig, ofwel zogend maar je zal er nooit eentje vinden die mager is. De pony's worden gedekt door de eigen ponyhengst die goedgekeurd is voor een ponystamboek.
Voor de paarden hebben ze zelf een AES-hengst maar worden er ook andere dekhengsten gebruikt als die bloedlijnen beter aansluiten bij de merries. Deze melkerij leverde ondertussen al heel wat springpaarden die het goed doen in de springsport.
De eigenaar gaat heel ver in zijn zorg om de dieren. Omdat het in de winter te koud of te nat is om de dieren 's nachts op de weide te laten, mogen ze nu overdag op de weide lopen. Ze komen dan 's avonds weer binnen en de eigenaar staat dan 's nachts meerdere keren op om te melken. Hij offert dus zijn eigen nachtrust op opdat de veulentjes toch nog op de weide zouden kunnen lopen.

Afbeelding

Hierbij ook een foto van één van de prachtige palominoveulentjes die elk jaar geboren worden.
De paardenveulens worden bijgehouden en later aangereden en verkocht voor de sport. Voor de ponyveulens ligt het moeilijker maar de eigenaars doen werkelijk alle mogelijke moeite om ze goed geplaatst te krijgen. Binnenkort zal ik eindelijk geoefend genoeg zijn om een deftige website te maken en ik zou het leuk vinden om er dan ééntje voor de melkerij te maken. Ik denk nog altijd dat het internet een ideaal medium is om voor nog meer veulentjes een goeie thuis te vinden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:17

Ik ben op een melkerij geweest in Peer (B) en het was daar echt goed geregeld. De opvoeding van de veulens was wel niet zo goed en de dieren stonden soms wel wat langer op stal (hengstveulens die dekneigingen begonnen te tonen), maar al bij al zouden vele dieren die in handelsstallen staan maar al te graag deze optie keizen .... Ruime inloopstal, netjes verzorgd, voldoende te eten .... en een pracht van een goedgekeurde tinkerdekhengst Knipoog

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:01

Hé, dat is de paardenmelkerij waarvan ik een leerling in de klas heb Haha!

Ik denk dat ik binnenkort maar eens een excursie daarheen ga regelen Knipoog

Miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:12

droebel schreef:
Een koe blijft ook niet continu melk geven hoor. die geeft ong. 10 maanden na de geboorte van het kalf melk. om echt geld te verdienen aan de melk moeten ze elk half jaar een kalf krijgen. dus die paarden moeten wel elk jaar een veulen krijgen. de melkproductie zal op een gegeven moment toch stoppen of de merrie zal sterk vermageren. je kan natuurlijk niet steeds door blijven gaan met melken. en als ze drachtig zijn hebben ze weer even een ""rust"periode.

Hoe wil je een koe elk half jaar een kalf laten krijgen????

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:28

Op de paardenmelkerij hier in de buurt gaat het als volgt: als het veulen geboren is, blijft het continu bij de moeder tot het zo'n zes weken oud is. Dan gaan moeder en kind naar de melkstal. Aanvankelijk wordt de moeder maar één keer per dag gemolken en staat het veulen dus maar een uurtje of drie zonder de moeder. Dat wordt dan opgevoerd tot een hele dag.
Ondertussen wordt de moeder opnieuw gedekt bij de eerstvolgende hengstigheid. Meestal geven de merries zo'n zeven a acht maanden melk. Daarna gaan ze op de weide om zich voor te bereiden op de komst van het volgende veulen.
Op deze paardenmelkerij werken ze met groepen, een deel van de ponyveulens wordt in het vroege voorjaar en in het najaar geboren, de paardenveulens worden dan weer vooral in de zomerperiode geboren. Zo zijn er telkens "verse" merrie met melk wanneer de anderen weer de weide opgaan en die veulens gespeend worden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:16

Eigenlijk is dat een vrij ideale manier om het veulen van de moeder te wennen

Kuzco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:48

Kuzco"]
[quote="droebel schreef:
Een koe blijft ook niet continu melk geven hoor. die geeft ong. 10 maanden na de geboorte van het kalf melk. om echt geld te verdienen aan de melk moeten ze elk half jaar een kalf krijgen.

Een koe blijft jaren melk geven, alleen het wordt steeds minder. Daarom is het het rendabelst als je zorgt dat de koe ongeveer 3 maanden na de geboorte van haar kalfje weer drachtig wordt. Na een drachtperiode van 9 MAANDEN!!!!! (i.p.v. half jaar) waarvan ze de laatste twee maanden wordt drooggezet (ze geeft dan geen melk meer, melkproductie wordt stopgezet door melkveehouder!!) wordt er een nieuw kalfje geboren en begint de melkproductie van de koe opnieuw.

Eerste biologieles basisschool draagtijd rund: 9 maanden!!!!!!!!!
Knipoog
[/quote]

Miep, had het ook al een keer uit proberen te leggen!! OK dan!

arabianfrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:36

Natasha schreef:
Geweldig!!!!!
Van Breemen doe ik hier postuum een eerbetoon aan.

Hij was een jonge, harde werker, en heeft een schitterend bedrijf opgezet, waar menig paardenhouder een puntje aan kan zuigen.
Helaas mocht ie niet lang van zijnfaam genieten.

Ik wil hierbij Sacha Beck ( die geen Bokker is, en dit vast niet zal lezen )
veel, heel veel succes toewensen met de voortgang van het bedrijf, haar kennende zal dat ook wel lukken,
Wantzij is net zoals van Breemen was:
Heel gewoon, en een harde werker!
En goed voor de dieren!

hier ben ik het helemaal mee eens.
de paarden worden daar goed verzorgd en het paard staat daar echt wel op de eerste plaats.
OK dan!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:07

Wij willen later ook graag een paarden melkerij beginnen
We gaan straks opleiding paarden houderij doen
moet je daarna ook nog een andere opleiding volgen
als je een paarden melkerij wild beginnen. (Emma, Elske)
OK dan! OK dan! OK dan!

XxSwEeTy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:19

wat een gezever over dat paarden melken slecht is zeg, met een koe of een geit is dat toch precies hetzelfde! die krijgen ook elk jaar een jonkie, dus dat is toch precies hetzelfde lijkt mij zo! en ik ben 2 x op een paardenmelkerij geweest en die veulentjes probeerden ze dara altijd gewoon te verkopen, en anders op de weide ermee, en bij 3 jaar nrijden en dan nog eens proberen, en de merrie's, enkele daarvan gingen ook in de melkerij, en zelf s een hengstje mocht naar de keuring, dus ik snap niet zo wat daar het probleem van is, voor een paard geld dat hetzelfde als voor een koe of een geit hoor.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:35

Vonnie84 schreef:
Nou, ze doen net alsof ze iets helemaal nieuws hebben ontdekt. Dat bestaat al veel langer en het is inderdaad voor veel dingen goed.

En paardenmelk smaakt, zoals in het artikel al staat, iets wateriger en zoeter dan koeienmelk.

Hier een aantal paardenmelkerijen

http://www.voske.net/
http://www.paardenmelkplanet.nl/
http://www.mvapaardenmelkerij.be.tf/
http://www.paardenmelk.nl/
http://www.axiomas.nl/

Vergeet de Riga Ranch niet Knipoog (www.rigaranch.nl)
Ik heb het niet tegen Paardemelkerijen, het ligt eraan hoe je met de paarden/veulens omgaat.
Onze veulens worden om 9u gescheiden en gaan om 4u weer bij de moeder, we zorgen ervoor dat de moeder het veulen kan zien, horen en besnuffelen (de veulenstal zit naast de merrie stal en is van boven open.)
Zo is er dus een paardenmelkerij die de veulens van 's ochtends vroeg tot 's avond apart houd.
Bij sommige paardenmelkerijen gaat het dus puur om de melk en word er niet aan de paarden zelf gedacht.

Olaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:27

Heej Natasha grote vriendin! ..... Maar goed...mijn verzorgpaard staat op de paardenmelkerij in bavel gestald en vindt het ook heel erg dat Jurgen is overleden! En ik heb dus ook helemaal niks tegen paardenmelkerijen. Zolang alles maar goed gaat met de paarden heb ik nergens problemen mee!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:50

paardenmelkerijen bestaan al langer hoor. Ze halen er dingen uit voor de farmaceutische industrie ook. Het meeste gebruikte ras voor melkerijen is de haflinger. MAar in Veghel hebben ze geloof ik weer new forest ponies.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:32

En tinkers en ik weet er ook één met Belzen Haha! en één met norikers!

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:10

paardenmelk wordt ook gebruikt voor premature baby's! op de afdeling neantologie in veel ziekenhuizen krijgen de piepkleintjes het omdat ze het beter zouden kunnen verwerken dan kunstmelk ( als moedermelk geen optie is natuurlijk) Paardenmelk heeft nl bijna dezelfde samenstelling als mensenmelk.

Ook kankerpatienten zouden er baadt bij hebben en zeker mensen met allergieen ( mn de huid)
Mijn zoon had erge last van exceem aan zijn voeten, de reguliere middelen hielpen niet, wassen met zeep gemaakt van paardenmelk wel!!

als onze merrie een veulen krijgt ga ik haar zeker melken voor eigen gebruik. ( 1 glas per dag is voor een volwassene voldoende)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:05

stokpeerd schreef:
als onze merrie een veulen krijgt ga ik haar zeker melken voor eigen gebruik. ( 1 glas per dag is voor een volwassene voldoende)

Daar had ik ook al aan gedacht maar is vaak niet zo simpel. Sommige merries laten hun melk alleen lopen als hun veulentje er wil aan zuigen. Bij de paardenmelkerij hebben ze ook zo'n merries, dan laten ze het veulen er effe bij, die trekt de productie op gang en dan hop de melkmachine eraan. Als je het niet zo doet, krijg je geen melk Knipoog van die merries. En de mijne is er ook zo eentje, voor de bevalling wat melk loskrijgen om te kijken wanneer het veulen ging komen was geen probleem maar toen het veulen er eenmaal was, kreeg ik toch niks meer uit die tepels Haha! , maar ja, zo'n goeie melker ben ik nu ook weer niet...

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:08

droppie_18 schreef:
misschien een rare vraag, maar is het niet net zo als bij koeien dat als je blijft melken dat er melk blijft komen. Dan hoeft de merrie toch niet ieder jaar een veulentje te krijgen, en dan heb je toch ook niet een'överschot"aan veulens??????

Bij koeien blijft de melk niet komen hoor daar heb je wel een nieuw kalfje voor nodig anders kan je een koe maar 2 jaar melken.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:12

droebel schreef:
Een koe blijft ook niet continu melk geven hoor. die geeft ong. 10 maanden na de geboorte van het kalf melk. om echt geld te verdienen aan de melk moeten ze elk half jaar een kalf krijgen. dus die paarden moeten wel elk jaar een veulen krijgen. de melkproductie zal op een gegeven moment toch stoppen of de merrie zal sterk vermageren. je kan natuurlijk niet steeds door blijven gaan met melken. en als ze drachtig zijn hebben ze weer even een ""rust"periode.

Een koe kan wel langer dan 10 maanden na het afkalven melk geven hoor en om het half jaar een kalf is ook een beetje overdreven want je moet een koe niet gelijk na het afkalven weer drachtig maken en een koe draagt +/- 9 maanden als ze binnen een jaar een nieuw kalf hebben is dat vrij snel.

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:53

je moet natuurlijk wel kunnen melken!! maar dat kan ik gelukkig! heb al wel vaker merries gemolken, gaat heel goed! gewoon flink oefenen Teigetje ( suc6!)

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:26

trappen die paarden dan eigenlijk niet? (met koeien melken sta je toch wel ff anders)

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:27

in de melkput bedoel ik en dan trappen ze niet tegen je aan (tenzij je pech hebt natuurlijk)