Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:18

Daar ben ik het wel mee eens. De regel is op zich logisch, alleen lijkt het moment van invoeren wat vreemd. Zoiets moet je vlak na een OS doen, zodat iedereen 4 jaar heeft om zich aan te passen aan de nieuwe regels. In andere sporten wordt dat ook gedaan. De OS mag ook geen plek zijn om nieuwe regels uit te proberen. Ik weet alleen niet in hoeverre er in de gehandicaptensport gelegenheden zijn om dit soort dingen eerder uit te proberen op internationale wedstrijden.

Ik heb het filmpje van deze dame bekeken, en eigenlijk vind ik dat ze zichzelf nogal tegenspreekt. Ze moet huilen om het zicht dat ze verliest met een blinddoek en wat ze daardoor allemaal niet meer kan doen met haar paard. Daarmee geeft ze dus gelijk aan wat voor profijt ze nog heeft van haar zicht, en wat ze dus als voordeel heeft op mensen die helemaal niets meer zien.
Als het verschil tussen nog iets zien en helemaal niets meer zien blijkbaar zo groot is, dan is het ook niet eerlijk om die mensen tegen elkaar uit te laten komen, en dan is die blinddoek meer dan terecht.

Als ze dit inderdaad eerder had kunnen weten dan is het gewoon dom van haar dat ze hier niet eerder op is gaan trainen. Erg flauw om dan nu te gaan lopen janken. Als topsporter hoor je op dat soort dingen te anticiperen.

Ik weet niet hoe het precies zit met de categorieën, maar kan ze niet gewoon in de categorie met iets meer zicht starten? Dan hoeft ze die blinddoek niet op. Oke, dan zal ze misschien niet winnen maar dan kan ze wel haar paard fatsoenlijk rondsturen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:04

Ik zie het als niet meer dan de boel eerlijk te laten verlopen. En anders ga je maar een grade lager starten.
Het is overigens een hele mooie oefening om eens zonder zicht te gaan rijden.
Daar hebben we in het duiken een heel mooi hulpmiddel voor, iets wat ook zal werken in de paardensport:

Afbeelding

Caitlin_K

Re: Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:21

Belachelijk.. Degene die dit verzonnen heeft mag zelf even een parcoursje rijden met blinddoek. := 8)7

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:42

Ik zag net op facebook een filmpje van deze vrouw,ze kan heel goed rijden maar met blinddoek had ze 2 begeleiders in de bak nodig en kon/durfde ze niet eens te draven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:00

inowa schreef:
Ik zag net op facebook een filmpje van deze vrouw,ze kan heel goed rijden maar met blinddoek had ze 2 begeleiders in de bak nodig en kon/durfde ze niet eens te draven.

Als dat écht zo'n verschil maakt voor haar, dan moet ze overwegen naar de gewone Olympische Spelen te gaan, want blijkbaar ziet ze te goed om op een eerlijke manier in de blindencategorie op de Paralympische Spelen uit te komen.

Dat terzijde, is het wel vreemd als zo'n blinddoekregel zo kort van tevoren wordt aangekondigd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:23

inowa schreef:

En dat is precies wat een 100% blinde dus ook de eerste keer ervaart. En hoe vaker je oefent, hoe vertrouwder dit wordt en hoe goed je straks kan ronsturen. Dat vergt de juiste begeleiding en "blind" vertrouwen hebben in je paard. Als deze dame nu hard doortraint, dan zou het zomaar kunnen dat ze het later ook kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:21

Een echte blinde is 24/7 dagen per week blind. Dan moet een bijna blinde dus maandenlang zichzelf blinderen om hetzelfde gevoel te ontwikkelen.

Para sport is nooit 'eerlijk'. Als je blind geboren bent ga je er ook anders mee om als dat je later blind geworden bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:52

Ik zelf zou denken dat als ze aan haar beetje zicht zoveel orientatie kan halen en het zoveel uitmaakt, dat ze dan beter in de volgende categorie past (competitie op grade IV), dan is het hele probleem volgens mij verdwenen.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:52

Sizzle schreef:
Een echte blinde is 24/7 dagen per week blind. Dan moet een bijna blinde dus maandenlang zichzelf blinderen om hetzelfde gevoel te ontwikkelen.

Para sport is nooit 'eerlijk'. Als je blind geboren bent ga je er ook anders mee om als dat je later blind geworden bent.

Helemaal mee eens, ik vind dit echt een belachelijke regel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:59

Shadow0 schreef:
Ik zelf zou denken dat als ze aan haar beetje zicht zoveel orientatie kan halen en het zoveel uitmaakt, dat ze dan beter in de volgende categorie past (competitie op grade IV), dan is het hele probleem volgens mij verdwenen.

Ik denk niet dat het zo eenvoudg te stellen is.
Mijn broer heeft volledig functionele benen, maar heeft er geen gevoel in.
Dan zou je zeggen dat het geen handicap is, maar hij voelt dus niet waar hij zijn voeten zet en waar hij gaat zitten.
Een piepklein verschil in functie kan een erorm verschil in uitwerking hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:35

Sizzle schreef:
Mijn broer heeft volledig functionele benen, maar heeft er geen gevoel in.
Dan zou je zeggen dat het geen handicap is, maar hij voelt dus niet waar hij zijn voeten zet en waar hij gaat zitten.
Een piepklein verschil in functie kan een erorm verschil in uitwerking hebben.

Maar daar zijn die categorisaties dus voor. Ik geloof zeker dat het uitmaakt, heel veel uitmaakt zelfs. Maar ergens ligt ook een grens. Want er is overduidelijk een verschil tussen je broer en iemand waarbij het gevoel normaal functioneert. Maar er is denk ik ook overduidelijk een verschil tussen je broer en iemand die bv diplegie heeft (dus spastisch aan beide benen en ze vrijwel niet kan controleren en vaak verstoord gevoel en spierspanning daarin.)

Die afwegingen blijven lastig, en overal waar je grenzen gaat trekken krijg je grensgevallen.

In dit geval lijkt het probleem me echter niet zo enorm als het wordt voorgesteld - de regels binnen de FEI bestaan al een tijd, en ze klinken naar mijn mening ook wel redelijk.
Je hebt B1 (cat 36 in de FEI-reglementen) die uitgaat van 'geheel blind', en 'heel slechtziend' (cat 37a / B2). Vervolgens kun je op basis van die categorieen deelnemen aan bepaalde grades, waarbij grade III dus mensen met een zwaardere beperking kent dan grade IV.

Als je als blinde wilt starten in grade III gaat het om 'helemaal blind' zijn, geen zicht ter orientatie dus, en dan moet je dus geblindeerd rijden. Je mag echter (als ik het zo lees) ook in grade IV starten. Dan kun je wel je restzicht gebruiken, en kom je in concurrentie met anderen die welliswaar iets beter zien maar niet heel veel. Ook zij hebben iemand nodig hebben om ze te vertellen waar ze zijn in de rijbaan. Dat lijkt mij bij paardrijden dan wel redelijk vergelijkbaar omdat dat volgens mij ook het functionele verschil maakt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:47

ik vind die regel echt van de zotte,
zet er dan een 'handicap' op..
bepaalde 'voorsprong, voor mensen die 0% hebben en per zoveel percentage zicht een lichte handicap op de beoordeling.

ik kende vroeger zelf een para olympisch ruiter/zwemmer en hoorde daar ook al met regelmaat van wat voor idioterie er soms heerst bij de para olympische spelen.

in atlanta mochten de ruiters zelfs geen eigen paard gebruiken..
er waren 'leenpaarden'.. maar die varieerden van een behoorlijk dressuurpaard, tot het paard van de plaatselijke schillenboer.. er was een poul van paarden waaruit geloot werd, was er geen klik, dan mocht je ruilen met een paard dat tevens geretoueneerd was aan de poul..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:57

elenaMM77 schreef:
bepaalde 'voorsprong, voor mensen die 0% hebben en per zoveel percentage zicht een lichte handicap op de beoordeling.

Dat is er al: dat zijn de Grades. De ruiter kan meedoen zonder blinddoek in de categorie waar mensen met enig restzicht rijden (grade IV), of met blinddoek in grade III.

Er zal vast heel veel mis zijn met het gradesysteem en de parasport, maar net dit vind ik daar niet zo'n voorbeeld van. En het zijn al de bestaande FEI-regels. Dat komt dus niet uit het niets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:10

niet helemaal Shadow.. want ook mensen met problemen in alle vier de ledematen komen in deze categorie, afhankelijk van wat ze aan die ledematen mankeren, kunnen die dus volledig zien en hebben ze een behoorlijke voorsprong op de compleet visueel gehandicapten..

de grades vind ik wat anders dan een handicap binnen een grade.. immers het is niet zo dat er overall goud wordt uitgedeeld, iedere grade heeft zijn eigen ranking.

of moet je dan als je problemen hebt aan alle vier de ledematen, ook volledig in het donker rijden nu?
of heeft men die twee categorieën nu gesplitst?

10 procent restzicht is ook weer niet voldoende om je in een categorie met slechtzienden te begeven, ik snap dus wel dat ze tussen het wal en het schip zit qua gevoel...

ik ben het wel met je eens dat het niet het beste voorbeeld is, immers iemand zonder restzicht kampt met hetzelfde probleem, het wordt zoveel mogelijk gelijkgetrokken in dit geval..

alleen ik snap niet goed wat mensen met problemen in vier ledematen in deze categorie doet, want dat is wel een heel groot verschil.. maar zoals gezegd, ik weet niet of dat nog het geval is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:15

Als het eenvoudig was hadden ze deze problemen niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:35

Als de blinddoek zó'n inmens verschil maakt dat je ineens nog amper kan rijden zit je wellicht niet in de juiste klasse..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:50

ik zeg ook niet dat het eenvoudig is sizzle,
dat heb ik al van jongs af aan meegekregen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:53

elenaMM77 schreef:
10 procent restzicht is ook weer niet voldoende om je in een categorie met slechtzienden te begeven, ik snap dus wel dat ze tussen het wal en het schip zit qua gevoel...

Weet ik niet, waarom zou dat niet voldoende zijn? Juist paardrijden is een sport waar je in principe niet zoveel zicht bij nodig hebt. Het is voornamelijk orientatie in de ruimte. (En veel mensen rijden op hoe de hals van het paard eruit ziet, maar eigenlijk moet dat natuurlijk niet.) De rest is vooral gevoel, balans. Zelf denk ik dus dat het functioneel geen enorm groot verschil is, en ik ben dan eigenlijk vooral benieuwd waarom de ruiter geen grade IV zou starten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:05

als het geen probleem is, waarom zouden graad drie en vier dan niet samengevoegd worden.

slechtziend kun je je in principe enigzins orienteren op de bak, bij zeer slecht of blind, moet je alles op gehoor doen.. als je nog een beetje licht hebt, en het wordt ineens compleet duister, heeft dat invloed op je balans.. probeer zelf maar eens met je ogen dicht rechtuit te wandelen. ik kan mij dus zeer goed voorstellen dat het voor haar voelt alsof ze tussen wal en schip in valt, immers de ene categorie kan zich orienteren, de andere is gewend aan compleet duister.. haar manier van rijden is dat ze waarschijnlijk nog licht en duister kan onderscheiden en zich daarmee op haar zelf en het paard kan orienteren, neem dat weg en het wordt een hele andere manier van rijden voor haar. qua categorie hoort ze meer thuis in 3 dan in 4 omdat ze zich niet op de piste kan oriënteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:12

Ze wil voordeel van het licht tegen mensen die dat niet hebben... Dat voelt als vals spelen voor een buitenstaander (en blijkbaar ook de jury).
Ze zou ook gewoon het nadeel kunnen nemen van rijden tegen mensen die iets beter kunnen zien. Dat zou pas sportief zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:17

elenaMM77 schreef:
slechtziend kun je je in principe enigzins orienteren op de bak, bij zeer slecht of blind, moet je alles op gehoor doen.

Maar ze kan zich juist wel een beetje orienteren en doet niet alles op gehoor, tenminste, die indruk krijg ik heel sterk uit het filmpje: ze geeft aan dat ze zonder blinddoek bv wel een rechte lijn kan rijden. Dat is dus blijkbaar niet alleen op gevoel en gehoor, maar deels op zicht. En dat verschilt dan, volgens mij, dus niet zo heel veel van andere mensen met heel weinig zicht. Dan zie ik niet welk probleem er is om mee te rijden in grade IV.
Overigens kun je als je B2 bent gecategoriseerd nog steeds een caller krijgen die de letters aangeeft waar je bent, omdat ook andere mensen met heel weinig zicht dat dus wel nodig hebben.

(Hoe je uit mijn tekst haalt dat grade III en IV wel samengevoegd kunnen worden begrijp ik niet helemaal trouwens.)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:25

elenaMM77 schreef:
als het geen probleem is, waarom zouden graad drie en vier dan niet samengevoegd worden.

slechtziend kun je je in principe enigzins orienteren op de bak, bij zeer slecht of blind, moet je alles op gehoor doen.. als je nog een beetje licht hebt, en het wordt ineens compleet duister, heeft dat invloed op je balans.. probeer zelf maar eens met je ogen dicht rechtuit te wandelen. ik kan mij dus zeer goed voorstellen dat het voor haar voelt alsof ze tussen wal en schip in valt, immers de ene categorie kan zich orienteren, de andere is gewend aan compleet duister.. haar manier van rijden is dat ze waarschijnlijk nog licht en duister kan onderscheiden en zich daarmee op haar zelf en het paard kan orienteren, neem dat weg en het wordt een hele andere manier van rijden voor haar. qua categorie hoort ze meer thuis in 3 dan in 4 omdat ze zich niet op de piste kan oriënteren.

Dat ze dat de eerste 10x dat ze geblinddoekt rijdt, ervaart, kan ik begrijpen. Maar je mag toch wel verwachten dat ze haar balans na 100x toch wel meer onder de knie zal hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:34

Resistance schreef:
Wat een schandálige regel!

Inderdaad!!!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:40

omdat je zelf aangaf erg dat er erg weinig functioneel verschil is tussen vrijwel niets zien, slechts licht en duister en slecht zien..

aangezien ze dichter op blind ziet dan op 'slechts' slechts ziend, zou dan toch ook iedere blinde net zo goed tussen de slechtzienden kunnen starten, als het niet zou maken of je (vrijwel) niets ziet, of slecht ziend bent. immers 0-5% is blind.. 5-30 procent is zeer slechtziend, 30-50 procent is slechtziend, ..

als ze al wat kan onderscheiden is het echt zo weinig dat ze in een grade hoger echt behoorlijk in het nadeel zou zijn..

overigens, ik zeg niet dat ze gelijk heeft.. maar wel dat ik haar gevoel heel goed kan voorstellen.. immers ze had geen echte grote voordelen, maar nu wel een heel groot nadeel, welke grade ze ook in uit wil gaan komen straks.

Karijn..

waarom zou je dan uberhuapt trainen op paardrijden..
want iets dat je jarenlang op een bepaalde manier doet of leert, corrigeer je niet even in een paar keer oefenen en daarna presteer je weer net zo goed als voorheen. Iemand die altijd in het duister heeft gereden en op die manier heeft leren rijden, of iemand die erop geoefend heeft om in het duister te rijden, terwijl hij in het dagelijks leven licht en duisternis ervaart.. dat is een heel verschil..

vergelijk het eens met een gradatie waarbij een ledemaat ontbreekt of ernstig beperkt is (bijvoorbeeld nauwelijks kracht).. stel je voor dat men dan gaat bepalen dat iemand die nog wel een arm heeft, maar die matig tot niet functioneert, die dan maar op zijn rug moet binden, omdat de anderen ook geen arm hebben.. ook dan veranderd je manier van rijden, immers je rijd op basis van jarenlange training en gewoonte, als dat ineens aangepast moet worden, dan boet je enorm in op je prestatie. vaak veel meer dan het eventuele kleine voordeel dat je had omdat je balans van nature iets beter geregeld is met twee ledematen aan weerzijde van je lichaam, of omdat je de teugel met twee handen kon vast houden.. Het feit dat iets compleet veranderd, zorgt voor een enorm nadeel.

in principe, is de regel compleet overbodig, want de mensen zijn niet voor niet bij 'blind' ingedeeld..
Anders kun je immers de hele slechtziende divisie wel opheffen.. bind ze allemaal een blinddoek om?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:42

Ledematen zijn op geen enkele manier te vergelijken met zintuigen!
We hebben het hier over al of niet binnenkomend licht.