Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
inowa schreef:Ik zag net op facebook een filmpje van deze vrouw,ze kan heel goed rijden maar met blinddoek had ze 2 begeleiders in de bak nodig en kon/durfde ze niet eens te draven.
inowa schreef:Ik zag net op facebook een filmpje van deze vrouw,ze kan heel goed rijden maar met blinddoek had ze 2 begeleiders in de bak nodig en kon/durfde ze niet eens te draven.
Sizzle schreef:Een echte blinde is 24/7 dagen per week blind. Dan moet een bijna blinde dus maandenlang zichzelf blinderen om hetzelfde gevoel te ontwikkelen.
Para sport is nooit 'eerlijk'. Als je blind geboren bent ga je er ook anders mee om als dat je later blind geworden bent.
Shadow0 schreef:Ik zelf zou denken dat als ze aan haar beetje zicht zoveel orientatie kan halen en het zoveel uitmaakt, dat ze dan beter in de volgende categorie past (competitie op grade IV), dan is het hele probleem volgens mij verdwenen.
Sizzle schreef:Mijn broer heeft volledig functionele benen, maar heeft er geen gevoel in.
Dan zou je zeggen dat het geen handicap is, maar hij voelt dus niet waar hij zijn voeten zet en waar hij gaat zitten.
Een piepklein verschil in functie kan een erorm verschil in uitwerking hebben.
elenaMM77 schreef:bepaalde 'voorsprong, voor mensen die 0% hebben en per zoveel percentage zicht een lichte handicap op de beoordeling.
elenaMM77 schreef:10 procent restzicht is ook weer niet voldoende om je in een categorie met slechtzienden te begeven, ik snap dus wel dat ze tussen het wal en het schip zit qua gevoel...
elenaMM77 schreef:slechtziend kun je je in principe enigzins orienteren op de bak, bij zeer slecht of blind, moet je alles op gehoor doen.
elenaMM77 schreef:als het geen probleem is, waarom zouden graad drie en vier dan niet samengevoegd worden.
slechtziend kun je je in principe enigzins orienteren op de bak, bij zeer slecht of blind, moet je alles op gehoor doen.. als je nog een beetje licht hebt, en het wordt ineens compleet duister, heeft dat invloed op je balans.. probeer zelf maar eens met je ogen dicht rechtuit te wandelen. ik kan mij dus zeer goed voorstellen dat het voor haar voelt alsof ze tussen wal en schip in valt, immers de ene categorie kan zich orienteren, de andere is gewend aan compleet duister.. haar manier van rijden is dat ze waarschijnlijk nog licht en duister kan onderscheiden en zich daarmee op haar zelf en het paard kan orienteren, neem dat weg en het wordt een hele andere manier van rijden voor haar. qua categorie hoort ze meer thuis in 3 dan in 4 omdat ze zich niet op de piste kan oriënteren.