Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:04

Kuggur schreef:
NB, @ Piedumaitre zoveel jonger dan jij ben ik niet oma.
Ach ik dacht dat je veel jonger was. Wist niet dat je opa bent. Tja, dan maken we het samen waarschijnlijk niet meer mee. Maar een mens mag blijven hopen.

joyce B schreef:
Artsen verbieden zich te verdiepen in alternatieve geneeswijzen is een vorm van totalitair regime. niet gewenst.

Helemaal mee eens. Krijg zelfs kippenvel van dat soort mensen. Moeten we niet willen. Leven en laten leven, daarom houd ik zo van dit vrije Frankrijk. Hier hebben alle apotheken homeopathie in de apotheek en kunnen mensen ook daarover goed informeren.
Kost zo weinig vergeleken met Nl. Ben met die lage prijs blij en met de kennis van de apotheker. Wat in NL € 25,-- kost kost hier € 2,--.

Janneke2

Erg slechte zaak.

Iedereen mag van alles geloven, hoor. De aarde is plat, varkens kunnen vliegen - maar gedachten over wetenschap graag onderbouwd.

Geloven dat homeopathie alleen maar placebo is mag, maar als een dierenarts met recht en reden een homeopathisch medicijn (jawel, medicijn) kiest, "moet dat mogen", waarschijnlijk kun je het nog tot aan het Eurhof van de Rechten van de Mens.

Homeopatische medicijnen werken namelijk. Je kunt er zelfs hartstikke ziiek van worden. ( ;) Nocebo effect, voor wie dat liever heeft.)
(Zo gek zijn onze oosterburen heus niet, hoor, dat ze zich al meerdere eeuwen door een placebo voor het lapje laten houden.)

De gouden standaard van dubbel blind placebo gecontroleerd is per definitie lastig uit te voeren met homeopathie, maar dat is een ander soort argument.

geerke

mag een eigenaar zelf nog uitmaken of hij voor homeopathie kiest of niet?
En hoezo vallen er doden,er zijn zat mensen die helemaal geen dierenarts bij hun zieke dier roepen.Daar vallen zeker doden.En dat mag wel?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:05

magda_90 schreef:
Vandaar de "etc" ik kon niet op de namen komen, bijvoorbeeld wat mijn vriendin heeft gekregen. Groene korrels die oa van binnenuit reinigen, zal haar even moeten vragen voor de details.

Óók geen homeopathie :D .
Niet alle alternatieve geneeswijzen vallen onder homeopathie. Het is andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:05

Zou het misschien niet gaan om het feit dat je naar een reguliere arts gaat en die jou,of jouw dier, dus blijkbaar uit zichzelf homeopathie gaat voorschrijven?

Hier trouwens nog 1 die er niets van moet hebben; ook ik vind het verdunnen met water of alchol en dan schudden, te kwakzalverig voor woorden.
Ik ben trouwens wel overtuigd van de werking van kruiden, maar dat heet fytotherapie dacht ik.

Dus als ik naar een reguliere arts ga, ga ik er ook echt vanuit dat dit mij niet word voorgeschreven, dus ik kan mij de verontwaardiging hier heel goed over voorstellen.

Ik bepaal dan altijd nog graag zelf, voor welke richting ik kies.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:06

Janneke2 schreef:
De gouden standaard van dubbel blind placebo gecontroleerd is per definitie lastig uit te voeren met homeopathie, maar dat is een ander soort argument.

Leg dat eens uit, want juist met homeopathie is dat héél simpel uit te voeren. Veel gedaan ook. Homeopaten zijn alleen niet tevreden met de resultaten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:12

Kuggur schreef:
magda_90 schreef:
Vandaar de "etc" ik kon niet op de namen komen, bijvoorbeeld wat mijn vriendin heeft gekregen. Groene korrels die oa van binnenuit reinigen, zal haar even moeten vragen voor de details.

En jij kunt dat zeggen van achter een scherm zonder verdere details, omdat....? Serieus bedoeld overigens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:16

magda_90 schreef:
Kuggur schreef:

En jij kunt dat zeggen van achter een scherm zonder verdere details, omdat....? Serieus bedoeld overigens.

Omdat de definitie van homeopathie duidelijk is, google het woord eens zou ik zeggen.
Ik ga ervan uit dat als je aan een discussie deelneemt, je op zijn minst weet wat de gebruikte termen betekenen....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 03-12-15 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:16

ohjajoh6 schreef:
Hier trouwens nog 1 die er niets van moet hebben; ook ik vind het verdunnen met water of alchol en dan schudden, te kwakzalverig voor woorden.
Ik ben trouwens wel overtuigd van de werking van kruiden, maar dat heet fytotherapie dacht ik.

Tja, de westerse wetenschapper in mij snapt hier ook werkelijk geen ene laars van.
(Maar tja, het feit dat het niet past in het gangbare westerse wereldbeeld is in zichzelf totaal geen bewijs. Enne: ik weet heussies dat het in Duitsland is uitgevonden.)
Citaat:
Dus als ik naar een reguliere arts ga, ga ik er ook echt vanuit dat dit mij niet word voorgeschreven, dus ik kan mij de verontwaardiging hier heel goed over voorstellen.

Ik bepaal dan altijd nog graag zelf, voor welke richting ik kies.

Ja, dat ben ik ook roerend met je eens.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:19

Kugger waar zit het verschil tussen alternatief en homeopathisch? Of beter gezegd, wanneer spreek je van homeopathie? Is dat zoals ik t ken van verdunnen en schudden of vallen bijv kruiden ook onder homeopathie?

Ik vind het een goed iets dat artsen gedwongen worden de keuze aan de klant te laten en deze dus ook duidelijk moeten informeren. Compleet verbieden gaat m.i. veel te ver. Ook al is iets niet wetenschappelijk bewezen, als iemand via die methode wilt behandelen moet die vrijheid er ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:20

Goed dat er eens een statement gemaakt wordt tegen die volksverlakkerij. *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:23

Rofah schreef:
Kugger waar zit het verschil tussen alternatief en homeopathisch? Of beter gezegd, wanneer spreek je van homeopathie? Is dat zoals ik t ken van verdunnen en schudden of vallen bijv kruiden ook onder homeopathie?

Een koe is een zoogdier, niet alle koeien zijn zoogdieren.
Homeopathie is een alternatieve geneeswijze, niet alle alternatieve geneeswijzen zijn homeopathie.
Zoals kruiden; dat is fytotherapie.

Maar ik discussier liever over de materie, dan terminologie uit te leggen. Nogmaals google is je vriend.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:29

Kuggur schreef:
Rofah schreef:

Een koe is een zoogdier, niet alle koeien zijn zoogdieren.
Homeopathie is een alternatieve geneeswijze, niet alle alternatieve geneeswijzen zijn homeopathie.
Zoals kruiden; dat is fytotherapie.

Maar ik discussier liever over de materie, dan terminologie uit te leggen. Nogmaals google is je vriend.

volgens mij zijn wel alle koeien zoogdieren , maar niet alle zoogdieren zijn koeien ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:30

En sinds wanneer zijn korrels geen homeopathie? Begin zelf bij Wikipedia zal ik zeggen. :')

Afbeelding
Wikipedia

Edit, anders zul je toch echt met jouw definitie moeten komen aangezien zelfs de Dikke van Dale en Wikipedia het eens zijn dat homeopathie bestaat uit de drie assen, verdunningen, etc. Dus wat ik al schreef.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-12-15 22:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:31

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:

Leg dat eens uit, want juist met homeopathie is dat héél simpel uit te voeren. Veel gedaan ook. Homeopaten zijn alleen niet tevreden met de resultaten.

Accoord.
Ten eerste: iedereen die verkouden is, kan nysileen kopen. Het schijnt vaker voor te komen dat mensen er niet van kunnen slapen, maar bij een x aantal mensen schijnt het zo goed tegen verkoudheid te werken dat men het blijft kopen.
Dit is een soort "homeopathisch verdunde fytotherapie", of hoe je het noemen wilt: "bij klacht X hoort plant Y".

En uiteraard kun je met 1000 verkouden mensen een placebo gecontroleerde dubbel blinde studie doen - klopt ook.

De klassieke homeopathie is complexer. Je hebt een uitgebreid gesprek, waarbij gelet wordt op je achtergrond (...miasma, in plaatselijk jargon....) je huidige klacht en iets er tussenin (...je constututie....). Aan de hand van deze drie ""assen"" wordt dan een specifiek middel in een specifieke potentie voorgeschreven. (En daarna krijgt iemand via een tussenpersoon hetzij een placebo hetzij het echte middel.)

Dus klassieke homeopathie waarbij op alle 3 deze zaken gelet wordt - ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar vindt maar eens duizend mensen die alle duizend hetzelfde miasma en dezelfde constitutie hebben en dezelfde klachten.
Vandaar: "het kan wel", maar als je klassieke homeopathie wilt onderzoeken via de correcte dubbelblinde aanpak wordt het lastig.

(Wat uiteraard van een ander niveau is dan "de homeopathie is het er niet mee eens". Duizend verkouden mensen nysileen of placebo is idd geen geldige meting.)

PS.: ik lag dus nachten wakker van nysileen, maar ik had iets compleet anders nodig tegen verkoudheid.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-12-15 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:34

magda_90 schreef:
En sinds wanneer zijn korrels geen homeopathie? Begon zelf bij Wikipedia zal ik zeggen. :')

;) hangt af van wat in de korrels zit.
Verdunning D1 is dat er op 10 moleculen 'korrel" 1 molecuul werkzaam middel zit (D2: een op 100; D3 een op duizend, etc.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:37

Janneke2 schreef:
magda_90 schreef:
En sinds wanneer zijn korrels geen homeopathie? Begon zelf bij Wikipedia zal ik zeggen. :')

;) hangt af van wat in de korrels zit.
Verdunning D1 is dat er op 10 moleculen 'korrel" 1 molecuul werkzaam middel zit (D2: een op 100; D3 een op duizend, etc.)

Ik zal de details opvragen. Gezien ze is behandeld door een homeopaat door middel van homeopathie, ga ik er vanuit dat het een homeopathisch middel is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:38

Ik denk niet dat het verbieden van bepaalde behandelingen een oplossing is, zelfs niet als je werkelijk denkt dat homeopathie een heel groot probleem is.

Als je artsen, dus met opleiding en al, zo weinig vertrouwt om de juiste keuze te maken is er meer aan de hand toch? Dan zou het volgens mij veel nuttiger zijn om meer aandacht te besteden aan de opleiding, de mogelijkheden van eigenaren van dieren om het handelen van de dierenarts te toetsen, de invloed van commerciele belangen bij dierenartsen... Maar zulke structurele hervormingen zie ik dan weer niet zo enthousiast gepromoot worden.

Kuggur, jij vindt dit enorm belangrijk. Kun jij een onderzoek noemen dat begroot hoeveel schade de homeopathie doet? Hoeveel dieren zijn erdoor gedood / hebben onnodig geleden door homeopathie? Cijfermatige onderbouwing lijkt me belangrijk, dus het is in elk geval belangrijk om aan te tonen dat dit iets is dat daadwerkelijk schadelijk zou zijn.

Anoeska

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:46

Klassieke homeopathie = water. Dus echt schade kan je niet doen, behalve in je portemonnee, of wanneer je wel werkende middelen vervangt door homeopathische.

Zolang eigenaren goed voorgelicht worden over wat ze krijgen, dus of het een homeopathisch middel of een bewezen werkend geneesmiddel is, denk ik dat het weinig kwaad kan. Al is natuurlijk niet iedere eigenaar in staat om een verstandige keus te maken. Maar dat recht hebben ze wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:50

Hier een hoop goede ervaringen met homeopathie. Er zijn bv geen behandelmethoden of reguliere medicijnen tegen CPL, maar mbv homeopathie is mijn trekpaard helemaal schoon. Zelfde geldt voor mok, ook daar goede ervaringen. En bij de luchtwegproblemen van mijn andere paard werken de homeopatische medicijnen ook beter dan die ventipulmin en zware antibiotica's..
Kaakholteontsteking; paard heeft maanden lopen snotteren ondanks alle reguliere medicijnen.. vervolgens geef ik tabletjes van A vogel en het is over..
En van mijn huisdieren-da krijg ik homeopatische tabletten mee tegen diarree bij de hond, die volgens haar ook prima werken :)
De meeste homeopatische medicijnen hebben daarnaast ook nog heel weinig of geen bijwerkingen.
Belachelijk als dierenartsen dit niet meer mogen voorschrijven. Naar mijn mening zouden ze dat juist veel vaker moeten doen. Ik heb al een hoop narigheid gezien door reguliere medicijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:53

Ik vind dit zo'n weergaloze TEDtalk over dit onderwerp, van James Randi. Het moment dat hij die overdosis homeopathisch slaapmiddel neemt _O-

http://youtu.be/c0Z7KeNCi7g

En deze:

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:01

Anoeska schreef:
Klassieke homeopathie = water.

Nope.
Je mag geloven wat je wilt, maar dat "is gelijk teken" klopt van geen kanten.
D1 is 1 op 10 verdund, D2 is een op 100 verdund - en mijn logisch westers verstand vindt dat ook te "waterig" (=ik snap niet dat het kan werken, wat het doet) - maar dat het water is, is simpelweg niet waar.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:08

Waarom moet er toch overal een verbod op komen, belachelijk.

Of het wel of niet werkt doet er niet eens toe. Ik mag toch erg graag zelf kiezen wat ik wel of niet doe/laat doen.

Wel ben ik het inderdaad mee eens dat er goed voorgelicht moet worden. Daarna is de keuze voor jezelf.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:08

Janneke2 schreef:
Anoeska schreef:
Klassieke homeopathie = water.

Nope.
Je mag geloven wat je wilt, maar dat "is gelijk teken" klopt van geen kanten.
D1 is 1 op 10 verdund, D2 is een op 100 verdund - en mijn logisch westers verstand vindt dat ook te "waterig" (=ik snap niet dat het kan werken, wat het doet) - maar dat het water is, is simpelweg niet waar.

Excuus, je hebt gelijk. Ik stel het te simpel voor. Klassieke homeopathie is geen water, alleen is de mogelijke eventueel werkzame stof zo verdund, dat er nagenoeg niks van is terug te vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:13

safina schreef:
Ik vind dit zo'n weergaloze TEDtalk over dit onderwerp, van James Randi. Het moment dat hij die overdosis homeopathisch slaapmiddel neemt _O-

Dat lijkt me gewoon de verkeerde manier van benaderen.

Weet je... juist als ruiter heb je elke keer dat je rijdt de mogelijkheid om te ervaren hoe je met 'eigenlijk niks' een dier van wel 600 kilo allerlei dingen kunt laten doen.
Stel dat wetenschappers ooit het paardrijden gaan analyseren. Ze zien een beginner aan de linkerteugel trekken en het paard gaat naar links. Ergens aan trekken om richting te veranderen is bekend, dat past in hun denkwereld.

Maar wat ze dan helemaal missen, is wat ruiters die echt contact hebben met hun paard kunnen bereiken op signalen die voor een buitenstaander vrijwel niet te zien zijn - je adem, een subtiel aangespannen of losgelaten bekkenbodemspier. De benadering van 'trekken om richting te veranderen' is daarvoor gewoon verkeerd. En ook het hele concept van nageeflijkheid, waar je juist uitnodigt ipv trekt, kan men dan niet zien.

En dan krijg je dus van die rare conclusies als een overdosis slaapmiddel - verkeerde benadering. Ik denk dat homeopathie zo niet werkt, en dat het veel vaker te vergelijken is met die hele subtiele signalen die je een paard ook geeft - een uitnodiging ipv een krachtmeting.