België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:54

En wij krijgen fosiel van de dag award terwijl Obama met een wagen aan komt die 26l verbruikt en China en Amerika de twee grootste vervuilers zijn en daar weinig tot niks aan (willen) doen. _O- Juist ja....

However; België pest inderdaad de economie weg. Genoeg wegen rond België waar dit soort snert-regels niet van toepassing is. Internationaal vervoer zullen ze iig niet veel aan verdienen vrees ik en volgens mij (correct me if I'm wrong) zouden dat wel eens de grootste vervuilers kunnen zijn. Dus wat nou "de vervuiler betaald"

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:57

Ding moet idd blijkbaar altijd op staan..

"De OBU moet aangezet worden voor u België binnenrijdt en telkens u op Belgische wegen rijdt."
Dus ook voor niet Belgen...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:00

Ayasha schreef:
However; België pest inderdaad de economie weg. Genoeg wegen rond België waar dit soort snert-regels niet van toepassing is. Internationaal vervoer zullen ze iig niet veel aan verdienen vrees ik en volgens mij (correct me if I'm wrong) zouden dat wel eens de grootste vervuilers kunnen zijn. Dus wat nou "de vervuiler betaald"

Nope, "gelukkig" gaat het internationaal vervoer dus ook zo'n ding moeten hebben en ook moeten meebetalen.
Maar het zal me niet verwonderen als de 'grotere' bedrijven wel handjeklap contracten zullen krijgen dat zij toch niet moeten betalen omdat ze anders uit België weg gaan/weg blijven
En al die Polen en dergelijke die met valse buitenlandse platen rijden of platen die niet op naam geregistreerd staan krijgen sowieso ook nooit boetes omdat het teveel tijd en geld kost om op te sporen wie echt achter het stuur zat...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:03

Ja ze moeten het hebben maar 1. wie controleert of dat ding op staat en 2. genoeg wegen rond België (veel meer dan in belgië) die ook nog eens beter aangelegd zijn. Dus waarom zouden ze nog door België heen rijden? Als een omweg goedkoper uit komt dan door België heen gaan met dat ding zwaai dan maar met de handjes + meer vervuiling.
Als België nu en groot land was waar je haast niet om heen kon zouden ze hier wat mee winnen maar kom op, je ziet ons amper liggen......

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:08

Ayasha schreef:
Ja ze moeten het hebben maar 1. wie controleert of dat ding op staat en 2. genoeg wegen rond België (veel meer dan in belgië) die ook nog eens beter aangelegd zijn. Dus waarom zouden ze nog door België heen rijden? Als een omweg goedkoper uit komt dan door België heen gaan met dat ding zwaai dan maar met de handjes + meer vervuiling.
Als België nu en groot land was waar je haast niet om heen kon zouden ze hier wat mee winnen maar kom op, je ziet ons amper liggen......

1. Automatische controles op de autosnelwegen alvast, die camera's zijn nu al in werking, ik rij er elke dag onder...
Gewestwegen zal je wellicht gemakkelijker aan onderuit komen, behalve als er mobile controles zijn. (Ze kunnen dus gewoon met speciale camera's meten of je zo'n gps signaal uitstuurt of niet)

2. Haven van Antwerpen en Brugge zorgen nog steeds voor veel goederenvervoer doorheen het land.
Ook Noord-Zuid verbinding in Europa loopt door België bv van NL naar FR moet je al een flinke omweg doen om door Luxemburg te gaan...

Ze moeten gewoon andere manieren aansporen zoals goederenvervoer via de trein of waterwegen om het probleem echt aan te pakken volgens mij. Nu heeft een bedrijf en de staat gewoon een heel lucratieve 'oplossing' gevonden - op korte termijn -

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:51

Ik werk in de logistieke sector en het is echt geen 1 aprilgrap hoor :P
Persoonlijk denk ik niet dat de economie er veel schade van gaat ondervinden.
Internationaal transport gaat niet zomaar wegebben met een wereldhaven als die van Antwerpen.

En zelfs als truckers die van Noord naar Zuid rijden België zouden vermijden, dan komen ze toch ook nog in landen zoals Frankrijk waar ook péage dient te worden betaald. Het is ook niet dat dat langeafstandsverkeer van Noord naar Zuid zo'n grote bijdrage levert aan de Belgische economie, die dragen vooral bij aan de files en aan de slijtage van het wegdek.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:18

Dit brengt wel schade aan de ( belgische ondernemers )economie joh :j
de transportsector heeft het al zo moeilijk en nu dat er ook nog bij ..
zullen ook veel kleinere vrachtwagens verdwijnen en bestelwagens in de plaats komen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:22

Dit is allang in Duitsland. Daar betaal je per as volgens mij en moet je ook zo'n apparaatje hebben.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:34

maar volgens mij voor zwaar verkeer Jan .. In Duitsland zie je weinig hele grote paardenwagens :die schaffen zo'n 4 paards aan en dan zo'n trailer voor 4 paarden erachter en weet niet of buitenlanders moeten betalen als ze door Duitsland rijden ?
In Belgie is nu wel ook voor de kleinere vrachtwagens

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:09

Je betaald toch ook ni Frankrijk? Ik ben de hèle dag met mijn auto op weg, en die vrachtwagens zijn echte
Rampen! Als al die buitelanders een beetje betalen voor het gebruik van onze slechte wegens, waarom niet? Maar iedereen moet betalen, niet alleen de belgen.
En misschien rijden een paar van die vrachtwagens dan buiten Belgie ipv zomaar door te rijden om van ene kant van Europa naar een ander kant te gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:17

besita schreef:
maar volgens mij voor zwaar verkeer Jan .. In Duitsland zie je weinig hele grote paardenwagens :die schaffen zo'n 4 paards aan en dan zo'n trailer voor 4 paarden erachter en weet niet of buitenlanders moeten betalen als ze door Duitsland rijden ?
In Belgie is nu wel ook voor de kleinere vrachtwagens

Duitsland is idd vanaf 7,5t. Is ook niet zo groot trouwens. Geldt ook voor buitenlanders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:26

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:21

ptiteblue schreef:
Je betaald toch ook ni Frankrijk? Ik ben de hèle dag met mijn auto op weg, en die vrachtwagens zijn echte
Rampen! Als al die buitelanders een beetje betalen voor het gebruik van onze slechte wegens, waarom niet? Maar iedereen moet betalen, niet alleen de belgen.
En misschien rijden een paar van die vrachtwagens dan buiten Belgie ipv zomaar door te rijden om van ene kant van Europa naar een ander kant te gaan.

Buitenlanders die op onze wegen rijden laten betalen vind ik geen probleem integendeel maar denk dat de eigen vrachtwagens al genoeg belast worden
heb trouwens van het vrachtverkeer minder last dan van de bestelwagens , busjes die als gekken op het derde baanvak rijden :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:22

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:35

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:37

Gem schreef:
Bij trailercombinaties is de tol alleen van toepassing als het trekkende voertuig voor vrachtvervoer boven 3,5 ton bestemd is (Rijbewijs C). Als het motorvoertuig een MTM van niet meer dan 3,5 ton heeft, geldt de tolplicht niet, ongeacht de aanhanger die erachter hangt. Om te bepalen in welke van de drie gewichtscategorieën van de kilometerheffing de trailercombinatie valt, telt echter de MTM van de gehele combinatie. Als referentiepunt voor de registratie wordt steeds uitgegaan van het maximaal toegelaten totaalgewicht, de Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen (MTMS).

Ik haal even het naar mijn mening belangrijkste stukje uit de tekst.

Het bekend volgens dit stuk niet dat je met 'gewone' auto en trailer moet gaan betalen.

Alleen dus de echte paardenvrachtwagens zijn de sjaak om zo te zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:52

Ja maar hier zie je meer vrachtwagens op het wedstrijdterrein dan trailers dus dat is geen geruststelling :=
Hier ging er ook mettertijd een komen vanwege inmiddels twee rijdende dochters.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:17

MarliesV schreef:
Het bekend volgens dit stuk niet dat je met 'gewone' auto en trailer moet gaan betalen.

Wat is het kentekengewicht van een 2p aanhanger? Hoeveel moet je daar veilig voor zetten?
3500 kilo is echt niet veel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:21

Het trekkend voertuig is er een voor C rijbewijs. Zware jeeps zijn dus niet belast in deze kwestie (kost ook genoeg, daar niet van)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:04

Hier op wedstrijd zie je vnl kleine paardenvrachtwagens (tot 7,5 ton)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 10:05

In de mensport ook, vanwege de koets(en) die er behalve de paarden ook nog meegenomen moeten worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:10

Huertecilla schreef:
MarliesV schreef:

Wat is het kentekengewicht van een 2p aanhanger? Hoeveel moet je daar veilig voor zetten?
3500 kilo is echt niet veel.

Nee maar die aanhanger heeft er niets mee van doen. Zolang het trekkende voertuig niet in de C categorie zit (dus onder de 3500 kg blijft) heb je hier niets mee van doen.

Vrachtwagentjes in de C categorie tellen inderdaad wel.
Is dit in België dan meer voorkomend dan in NL?

Ik woon zelf naast een paardensportcentrum en zie toch heel veel auto/trailer combi's.
Natuurlijk zijn er wel vrachtwagens maar dat is lang niet het grootste gros, al is het wel zo, hoe hoger het niveau hoe meer vrachtwagens.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:18

Wij en nog wel meer kennissen hebben een CE combinatie.
Niet enkel paardenvervoer, maar ook autovervoer, voedingskramen (vis, hamburgers, frit,...)

Prijs van de péage is niet vergelijkbaar met de prijs van de kmheffing als ik het zo bekijk. (Euro 5&6 daar gelaten, maar dat is enkel voor heel nieuwe combi's).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:47

Als ik hier op kempische ga is het overgrote deel toch echt camions. Een paar b'tjes maar de meeste zijn kleine C's.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:51

LRV hetzelfde, vaak rijdt de hele familie paard. Sowieso duren de wedstrijden van 8 tot 18 uur dus is de vrachtwagen comfortabeler voor paard en ruiter. Springruiters ook bijna altijd ivm meerdere paarden starten.
Bij onderlinge wedstrijden zie je ook maneges die hun leden de kans willen geven om te starten.