China bouwt grote kloonfabriek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:46

Kesje schreef:
Maar bij klonen moet het beest nog steeds in de baarmoeder groeien, dus levert het niet meer dieren per tijdsbestek op dan conventioneel fokken, of mis ik iets?

Dat dacht ik ook, lijkt me alleen maar duurder zo. Of je moet een perfecte melkkoe 'kopiëren' en dan alleen vrouwelijke dieren selecteren ofzo. Dan nog lijkt me dat niet echt voordeliger.
In vitro vlees kweken lijkt me dan nog een betere optie.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:48

BMHP schreef:
Koetjesreep schreef:
Dat weet ik, maar dat versnelt de vergroting van de veehoop toch niet? Je blijft nog steeds met uw draagtijd zitten..
klopt

Je kan hoogwaardige embrioos in om het even wat voor een koe zolang die maar gezond is laten rijpen. Het is niet meer dan een draagmoeder voor een niet eigen embrio.

Als je kijkt naar aantallen helpt het niet als je kijkt naar soort vee heeft het wel invloed.

Overigens gebeurt het inzetten van draagmoeders bij paarden steeds meer en meer. Het embrio wordt dan wel natuurlijk gevormd en niet door klonen. het gevolg is wel dat een merrie veel meer nakomelingen kan produceren.

Ik snap volledig wat je bedoelt. Maar dan nog zal de dracht toch even lang duren? Dus of die draagmerrie nu een embryo draagt van een goede moeder + goede vader, of het zaad van de stier/hengst next door, 't gaat even snel.. En daar spant het bij mij. Ze willen zo snel mogelijk de veestapel vergroten (=productie vergroten) maar dat gaat toch niet?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:50

geerke schreef:
gewoon eens met zijn allen minder vlees gaan eten,is deze onzin ook niet nodig

_/-\o_

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:53

Sammie schreef:
Lara_Silver schreef:
Beetje hypocriet om hier geschokt over te zijn als vleeseter, dus ik doe het maar niet. Gezien de wereldwijde vleesconsumptie moet dit echt niet als een verassing komen.
Alleen op de bbq :Y)

Ik vind dit nieuws trouwens wel schokkend en ik hoef dus ook echt geen gekloond vlees op mn bord. Als blijkt dat dit vlees dus zonder controle op de Europese/ Nederlandse markt terecht gaat komen, dan is de kans zeer groot dat het hier dan toch echt 100% vega gaat worden. Dit is geklooi van de bovenste plank wat mij betreft, maar gezien de steeds meer groeiende wereldbevolking plus stijging van de vraag naar vlees in de 'nieuwe' wereldeconomieën denk ik dat er geen andere mogelijkheid is dan dit soort oplossingen.

Haha klopt! Maar inderdaad, wat je daar schrijft gaat waarschijnlijk toch gebeuren. Ik zou het jammer vinden. Ik eet momenteel zo'n 2/3 keer week een stuk mooi vlees van de slager waar ik eigenlijk veel te veel van geniet om er mee te stoppen...

palousa_boy schreef:
De paarden hoeven niet verbeterd te worden in dit geval, dit is puur om aan de vraag van vlees te kunnen voldoen.

In één zin hebben het anders wel over renpaarden, lijkt me sterk dat die voor de consumptie zijn. Maar ik kan me vergissen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:08

Koetjesreep schreef:
Ik snap volledig wat je bedoelt. Maar dan nog zal de dracht toch even lang duren? Dus of die draagmerrie nu een embryo draagt van een goede moeder + goede vader, of het zaad van de stier/hengst next door, 't gaat even snel.. En daar spant het bij mij. Ze willen zo snel mogelijk de veestapel vergroten (=productie vergroten) maar dat gaat toch niet?

Ik denk dat ze alleen voor vrouwelijk nageslacht zullen zorgen zodat je fok technisch opzicht de productie kunt versnellen want je hebt geen "verlies" door stieren (deze kunnen immers niet kalveren). Door het klonen heb je geen mannelijke dieren meer nodig.

Ik denk dat ze het proces zo willen versnellen.

Lara_silver, je hebt gelijk, overheen gelezen.

ptiteblue

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:25

Zo denk ik ook. Alleen maar koeien en na een paar jaar heu je genoeg moeders om verder te fokken. Het zal natuurlijk eventjes duren voordat ze allemaal volwassen zijn.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:34

Hoe dan ook je mist de diversiteit. Echter die is er bij het normaal fokken ook al niet. Hoe vaak wordt de zelfde hengst gebruikt door mode verschijnsel. Hoeveel rassen hebben niet hun problemen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:39

Koetjesreep schreef:
Weet iedereen hier wel wat 't klonen precies inhoud? Die gekloonde dieren worden wel degelijk via de natuurlijke manier geboren, ze worden ivf verwekt en bevatten gewoon 't dna van een al eerder bestaand dier.. In onze paardensport is dit niets nieuws, kijk maar naar Air Jordan Z en zijn kloon Air Jordan Alpha Z of Jazz en zijn 3 klonen (waar ik weet van heb). In Argentinië gebeurt het klonen van koeien en paarden ook al veel langer en is het wel normaal.

Ja maar in zon fabriek word echt niet met levende dieren gekloont hoor. want daar win je dan niks mee. want dan kun je net zo goed gewoon een hengst of stier gebruiken...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:39

Ik vind het walgelijk. Bovendien weten chinezen niet eens hoe ze een paard gezond en in leven kunnen houden. Laat ze dat eerst maar eens leren.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:44

Ik kan maar 1 goed ding bedenken dat de dieren die geslacht worden geen pijn / angst kunnen voelen als ze geslacht moeten worden etc

Veder kan ik nog duizenden nadelen bedenken dus ik ben niet echt blij met deze keuze van China _-:(

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:50

Caroline52 schreef:
Ik kan maar 1 goed ding bedenken dat de dieren die geslacht worden geen pijn / angst kunnen voelen als ze geslacht moeten worden etc
(

:o? Een gekloond dier voelt pijn en angst als ieder ander dier ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:53

Ze zouden eens moeten uitvinden hoe je van een kleinstukje vlees een heel groot stuk kunnen maken...gewoon in een soort kasje .Dat zou veel dierenleed schelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:54

Daar zijn ze toch al mee bezig? Compleet zelf gekweekte hamburger.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 06:41

geerke schreef:
Ze zouden eens moeten uitvinden hoe je van een kleinstukje vlees een heel groot stuk kunnen maken...gewoon in een soort kasje .Dat zou veel dierenleed schelen

kan al lang en gebeurt ook veell.
kleine stukjes vlees worden met een soort eiwit aan elkaar geplakt gebeurt in snitsels, varkenshaas, en ga maar door. helaas scheelt dit nog geen dierenleed.

recent (een twee mnden geleden) is een geheel van kunstvlees vervaardigde hamburger gemaakt en ik geloof ook bereid enz. kosten van de kunstburger dacht een paar ton.

ik vind het leven al duur genoeg

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:40

Grote probleem is denk ik dat China het niet zo nauw neemt met normen en waarden,ze kijken niet verder dan morgen.

Als ik eeerlijk ben,voorlopig ben ik eerder ongerust over het TTIP.
Dit is het nieuwe handelsverdrag tussen de VS en Europa waarbij oa met hormonen volgespoten vlees de Europeese markt zal overspoelen,net als genetisch gemanipuleerde zooi.

Vlees eten wordt risicovol als je niet weet wie het gefokt heeft en wat voor voer het heeft gekregen,net als je groente.

Kloonfabriek...nee dank je,TTIP...hell no!!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:25

Maar wie kan straks nog garanderen dat het vlees niet gekloond is? Aan het vlees zelf zul je niets zien lijkt me. Brr... hou wel van een stukje vlees maar dit gaat te ver. Voordeel kan misschien wel zijn dat mensen vlees gaan mijden. Met als gevolg dat de fabriek uiteindelijk toch nog overbodig kan worden :D.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:12

Ladybird schreef:
Ja maar in zon fabriek word echt niet met levende dieren gekloont hoor. want daar win je dan niks mee. want dan kun je net zo goed gewoon een hengst of stier gebruiken...

Dat zullen ze wel moeten doen denk ik. De techniek is echt niet zo ver dat we 'in een schaaltje' volledige dieren kunnen maken. We kunnen bevruchting / groei een paar dagen in een schaaltje doen (zoals bij IVF) maar daarna hebben we een draagmoeder nodig.

Voorbeeld hoe het veld er voor staat:
Een vriendin van me heeft in een stage aan onderzoek meegewerkt waar ze stamcellen probeerden te manipuleren om bepaalde zelf-organiserende processen uit te voeren, zoals het herrangschikken van cellen (gastrulatie) wat een embryo doet om van een bolletje niet-georganiseerde cellen te veranderen in een bolletje met 3 verschillende cel-lagen. Dit is ze een soort van gelukt, maar dit is slechts één van de vele processen die een embryo doorgaat en ze kunnen echt niet meer dan dat. Ze willen dit gebruiken om 'early development' te modelleren zodat je geen echte embryo's nodig hebt om onderzoek naar deze belangrijke processen te doen. Vind ik als bioloog super fascinerend.

Juist dat verhaal is op dit moment onderwerp van discussies op internationale media, grappig genoeg worden er juist in China veel verhalen over geschreven die erg kritisch zijn op 'mag dit wel / spelen we niet te veel voor god'? Etc. (ze post nieuws artikelen die ze vindt op FB, is zelf erg verbaast dat haar onderzoek tot China reikt haha).

Met andere woorden: in de media tenminste is China juist kritisch op volledig kunstmatige methodes, en daarnaast gaat het 'in een schaaltje kweken' echt nog op kleine schaal en kunnen we vrijwel niets als je kijkt naar het maken van een volledige dier (een stukje kunstvlees lukt dan wel met veel moeite/geld, maar dat is totaal anders dan een volledig levend dier maken).
Volledig kunstmatig kunnen we dus niet; daarom wordt klonen gebruikt en dat betekent dat er draagdieren nodig zijn.

Ik vind persoonlijk het woord 'kloonfabriek' ook wel weer erg onhandig en niet echt informatie geven; als je het 'veredelingsbedrijf' noemt (voor planten), klinkt het ineens een stuk beter haha. Stekken van planten is ook gewoon kloneren, planten hebben methodes ontwikkeld om klonen van zichzelf te maken en de industrie maakt daar handig gebruik van.
Ik ben erg benieuwd hoe ze dit echt denken te gaan doen op een manier dat het winstgevend zou zijn met dieren. Kan me niet voorstellen dat dit efficiënter gaat zijn dan gewoon een goed fokprogramma opzetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:17

Mijn eerste gedachte was.

Chinezen kopiëren ook echt alles!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:45

Cookies schreef:
Gekloonde Totilas op je bord? :Y)

Klinkt als dure biefstuk :P

Als je al niet genoeg kan fokken, dan snap ik niet dat je met klonen het wel gaat redden.
Je hebt toch een moeder-koe nodig om de gekloonde embryo in te stoppen? Of hebben ze daar ook al iets kunstmatigs op gevonden?

Ik vind klonen sowieso helemaal niks.
Nog even en we gaan mammoeten klonen, want daar zit veel vlees aan.....

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:47

geerke schreef:
gewoon eens met zijn allen minder vlees gaan eten,is deze onzin ook niet nodig

Helemaal mee eens. Is ook nog eens een goede oplossing voor de opwarming van de aarde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:19

De opwarming van de aarde gebeurt echt niet enkel door de vleesindustrie.. De oplossing moet in alles gezocht worden en niet in vega worden. Alsof al die soyavelden zo goed zijn voor de aarde. In Indonesië worden hele voetbalvelden platgebrand voor de we-zijn-zo-goed-bezig-voor-de-diertjes-vegetariër..

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:13

Als je ook maar het minste of geringste research doet leer je dat het grootste deel van de soja productie tot veevoeder wordt verwerkt. Dus ja, minder vlees eten.
Fijn dat weer blijkt dat het landen geen hol interesseert wat er met het milieu gebeurt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:29

Ja inderdaad de minste of geringste research... -:) Zie bijv. wikipedia..

Citaat:
In Oost- en Zuidoost-Azië wordt de sojaboon grotendeels voor menselijke consumptie gebruikt, onder meer in de vorm van tofoe, tempé, sojasaus, sojamelk en sojaolie. In de westelijke wereld wordt het gewas hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van plantaardige olie en veevoeder.

Kijk even naar de grootte van de wereldbevolking in Azië. En voor het westelijke deel in oa die plantaardige olie zit nu juist de clou (en dat komt nu juist o.a. uit Indonesie e.o) .. Want dat willen producenten steeds meer zien voor voorgebakken en voorgefrituurde voedingsmiddelen (is nl. gezonder... wel slechter voor de natuur, maar ach...) Dus hoe meer kant en klare vegaburgers, kaashapjes, tofublokken en allerlei andere vleesvervangertjes hoe meer plantaardige olie er nodig is.

En natuurlijk ook voor voorgebakken vlees etc. maar het is een redelijke illusie om te denken dat de aarde en de opwarming er gelijk op vooruit gaat als de wereld grotendeels overstapt van vlees op vleesvervangers wo soja... De enige die daar blij van worden zijn de dieren, al is die blijheid ook erg relatief.

We zijn met 7 miljard en die moeten allemaal gevoed worden. Daar wordt geld mee verdiend en dat gaat dus altijd ten koste van de aarde.. Linksom of rechtsom.. als er ergens lont wordt geroken springen ze er op in..

En dan hebben we dus al die andere redenen voor opwarming nog niet eens besproken...
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-11-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:31

Gad-ver-damme. Dit is echt ziek.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:54

Volgens mij ligt het grootste ontbossingsprobleem nog altijd in de Amazone. Dat terzijde heb ik nooit iets gezegd over "overstappen op vleesvervangers", ik zei minder vlees eten. Of overstappen op insecten. :P