Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:47

Kendra schreef:
safina schreef:
Wat ik nu ga schrijven is niet rot bedoeld hoor, maar ik wil het toch even zeggen: als je paarden houdt, dan is het in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid dat ze droog kunnen staan. En als dat op een bepaalde plek niet mogelijk is, omdat de gemeente onredelijk doet of om welke andere reden dan ook, dan moet je er niet aan beginnen, vind ik. Of er pas aan beginnen als je het probleem hebt opgelost. Het is niet de gemeente die paarden in de drek zet. Die keuze maken de eigenaren zelf.

Helemaal eens. Verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik vind het ook jammer dat er bijna minachtend over de situatie zelf wordt gedaan.
Paarden 24/7 in de blubber is toch niet wat je een paard toewenst?

Helemaal mee eens.
Als een land niet geschikt is. Dat ook niet mag worden door de regels van de gemeente is het simpelweg niet geschikt als winterwei.
En dan zal de eigenaar zelf wat anders fatsoenlijk moeten zoeken.
En nee dat zou bij mij ook geen 24/7 stal zijn.

En vaak zijn er wel alternatieven. Maar niet zo goedkoop als een prut landje.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:14

[quote="bruintje123"]
[quote="Kendra"]
[quote="safina"]
Wat ik nu ga schrijven is niet rot bedoeld hoor, maar ik wil het toch even zeggen: als je paarden houdt, dan is het in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid dat ze droog kunnen staan. En als dat op een bepaalde plek niet mogelijk is, omdat de gemeente onredelijk doet of om welke andere reden dan ook, dan moet je er niet aan beginnen, vind ik. Of er pas aan beginnen als je het probleem hebt opgelost. Het is niet de gemeente die paarden in de drek zet. Die keuze maken de eigenaren zelf.
]

Helemaal eens. Verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik vind het ook jammer dat er bijna minachtend over de situatie zelf wordt gedaan.
Paarden 24/7 in de blubber is toch niet wat je een paard toewenst?

Helemaal mee eens.
Als een land niet geschikt is. Dat ook niet mag worden door de regels van de gemeente is het simpelweg niet geschikt als winterwei.
En dan zal de eigenaar zelf wat anders fatsoenlijk moeten zoeken.
En nee dat zou bij mij ook geen 24/7 stal zijn.

En vaak zijn er wel alternatieven. Maar niet zo goedkoop als een prut landje.

Met jullie eens. T is zo simpel om iedereen en alles de schuld te geven waarvoor jij zelf als eigenaar zorg draagt. Daarnaast is vooraf informeren naar de (on)mogelijkheden natuurlijk ook een optie. Scheelt een hoop gejank achteraf.

Goede zaak dat deze inspecteur heeft doorgepakt. Buiten t feiten dat t een natte bende is staat er ook niks te vreten. Schandalig om je dieren zo te houden.

wilmatj

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:21

Wat ik altijd zo jammer vind is dat er maar vaag wordt gekeken of de paarden droog kunnen staan,
Bij mijn schoonzusje vorig jaar ook dierenpolitie.
Te nat land, waar ze alleen naar vergeten te kijken was het grote droge zand gedeelte.

Je mag ook niet zomaar wat maken op je weiland, misschien zouden ze die regels iets moeten versoepelen. Er is zelfs een vergunning nodig om een hekwerk te plaatsen..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:34

"Dan zoek je maar wat anders."
Kom toch op. Ik betaal toch niet voor jan lul voor een hectare weiland achter mijn huis? Je betaalt goud geld voor die weilanden maar je mag ze niet opknappen. Wat moet ik dan? M'n paard de deur uitzetten? Dát is pas lullig, vooral tegenover je paard.
Het is gewoon te zot voor woorden dat je goudgeld betaalt voor een hectare aan de stadsweides en dat je vervolgens maar een andere plek moet zoeken voor je knol en je weiland maar laat liggen. Makkelijk praten als je weide prachtig is.
Het zou gewoon fijn zijn als de gemeente ook eens de hand toereikt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:35

Maar Wilma dat weet je toch van te voren dat daar vergunningen voor nodig zijn. Dat zijn geen nieuw bedachte wijzigingen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:39

bruintje123 schreef:
Maar Wilma dat weet je toch van te voren dat daar vergunningen voor nodig zijn. Dat zijn geen nieuw bedachte wijzigingen.

Tuurlijk, maar de regels in nederland zijn gewoon hardstikke krom.
Ze moeten droog kunnen staan, maar je mag weinig doen aan je weiland zonder vergunning.

Nu willen ze ook de regel dat paarden verplicht een aantal uur per dag naar buiten moeten, dan zouden ze dus ook soepeler moeten zijn in de vergunningen voor het maken van paddocks, maar dat is dan weer niet het geval..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:45

Of mensen moeten niet menen dat er overal maar paarden neer geplempt kunnen worden.
Dat buitengebied ook daar niet altijd voor bestemd is. Zeker niet de weilanden zonder bouwblok.

En ja misschien zal dat betekenen dat het voor minder mensen mogelijk gaat zijn er paard te houden.

Maar iedereen zal het er ook mee eens zijn dat ik geen tijger houdt in mijn honden ren. Ook al zou die groot zijn.

Maar een paard moet overal kunnen zo niet is dat de gemeenten de schuld.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:47

Ik denk dat de meeste weilanden waarop nu paarden staan modderig, nat & vies is.

Mijn eigen wei waar mn ponys 24/7 op staan is ook vreselijk. Ik vind het wel een must dat mochten ze droog willen staan en om droog te kunnen voeren dat dit moet kunnen; ik zelf heb betegeld en kleine schuilstal. Maar de gemeenten etc. Maken dit zeker niet makkelijk. Ook staan mijn ponys vele momenten alsnog in de blubber/regen terwijl droog staan ook kan...

De winters zijn gewoon heel lastig met paarden!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:49

Bij mij is alles ook blubber hoor, maar ik heb een inloopstal met een strook beton ervoor :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:50

Hier geen modder.
Ook nog een gewone stal en schuilstal.
Om zo alle mogelijkheden Open te laten.
Vooraf zo uitgekozen voordat we tot koop overgingen omdat het anders inderdaad zonde van het investeren is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:51

Eline91 schreef:
Bij mij is alles ook blubber hoor, maar ik heb een inloopstal met een strook beton ervoor :)

Idem. Als ik iets van gras wil overhouden in de zomer staan ze helaas op de paddock en piste.
Met dit weer wordt dat helaas ook een grote blubberzooi.
Maar gelukkig wel 2 stallen en een verharde overkapping van 20m2.
Al zouden veel mensen daar nog over vallen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:01

Citaat:

Mijn paarden staan 24/7 buiten, hebben een prachtige schuilstal op het winterstuk Zomerwei een kleinere, en minder tegels), en we hebben een flink groot stuk betegeld voor de stal, zo kunnen ze altijd droog staan, en het is ook nog eens goed voor de hoeven, een verhard stuk, maar ze staan wel altijd buiten...onze tinker staat eigenlijk nooit binnen hoe hard het ook regent, natte kledder sneeuwt.
Onze fries, gaat wel eens even binnen staan, maar staat ook vaak op de tegels voor de stal. bij dit weer zoals vandaag eten ze hooi binnen, de slowfeeders( onbeperkt hooi om zich warm te houden) hang ik dan in de stal, dus ze moeten wel even naar binnen dan..Maar het maakt ze niet veel uit hoor. Ze staan ook vaak achter de bossage langs de wei, uit de wind, maar gewoon in de regen. Maar ze hebben de keus, opdrogen doen ze niet, daarvoor staan ze veel te kort in hun schuilstal. DAg en nacht ritme hebben paarden niet, het leven gaat snachts gewoon door, ze hebben wel 2 uur rem slaap per etmaal nodig, dus enigsins droog, beschut moeten ze wel kunnen liggen, maar dat hoeft dus niet perse in een stal te zijn, die van mij liggen altijd buiten in de wei, achter de bossage, of gewoon midden in, nooit in de schuil stal, en die is groot genoeg voor 2 paarden om lekker te liggen. Tja....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:14

bruintje123 schreef:
Of mensen moeten niet menen dat er overal maar paarden neer geplempt kunnen worden.
Dat buitengebied ook daar niet altijd voor bestemd is. Zeker niet de weilanden zonder bouwblok.

En ja misschien zal dat betekenen dat het voor minder mensen mogelijk gaat zijn er paard te houden.

Maar iedereen zal het er ook mee eens zijn dat ik geen tijger houdt in mijn honden ren. Ook al zou die groot zijn.

Maar een paard moet overal kunnen zo niet is dat de gemeenten de schuld.

Gevolg is dan weer dat ze fijn op een pension stal gaan staan, waar je in veel gevallen nog net geen nummertje moet trekken voor 20 minuten paddock tijd.....

Hier het geluk in de zomer de paarden vol op de wei te kunnen zetten, helaas... het is polder net zoals vele delen van NL, dus de hele winter zijn ze weer gedoemd om binnen te staan.
Met andere woorden ze staan zich droog te vervelen op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:17

Ken situatie niet, maar ken hier wel een plekje waar ook twee paarden in in blubber hebben staan op veelste klein landje zonder hooi of ander ruw voer. In zulke situaties vindt ik heel goed dat er wordt ingegrepen.

Probleem is dat toch dat wat mensen te simpel na denken bij aanschaffen van stuk grond. Want je kun echt van te voren informeren wat mogelijk is met stuk grond, wat bestemmingsplan is, of grond geschikt is voor paarden en of niet veelte klein is.
En nee denk echt dat dierenberscherming valt over klein beetje modder.

Hier passen we de truck toe om paarden tijdig van landje te wisselen zodat geen last hebben van modder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:24

Precies tobbes.
Maar dat natte stukje grond zonder bouw mogelijkheden kost wel niets.

En pension plaatsen met wel alle luxe voor de ruiter maar niets voor het paard zouden eens aan regels gebonden moeten worden.
Het is toch idioot dat alle andere dieren zoals koeien of varkens precies volgens regels moeten staan maar de paardenhouderij kan alles maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:03

Chiave schreef:
Kom toch op. Ik betaal toch niet voor jan banketstaaf voor een hectare weiland achter mijn huis? Je betaalt goud geld voor die weilanden maar je mag ze niet opknappen. Wat moet ik dan? M'n paard de deur uitzetten? Dát is pas banketstaaf, vooral tegenover je paard.
Het is gewoon te zot voor woorden dat je goudgeld betaalt voor een hectare aan de stadsweides en dat je vervolgens maar een andere plek moet zoeken voor je knol en je weiland maar laat liggen. Makkelijk praten als je weide prachtig is.

Ik neem aan dat je je verdiept hebt in wat er mocht en wat niet, voordat je goud geld voor die wei betaalde?

Hoe dan ook: je paard in de blub zetten is en blijft je eigen keuze als eigenaar. Dat doe je zelf.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:45

safina schreef:
Chiave schreef:
Kom toch op. Ik betaal toch niet voor jan banketstaaf voor een hectare weiland achter mijn huis? Je betaalt goud geld voor die weilanden maar je mag ze niet opknappen. Wat moet ik dan? M'n paard de deur uitzetten? Dát is pas banketstaaf, vooral tegenover je paard.

Ik neem aan dat je je verdiept hebt in wat er mocht en wat niet, voordat je goud geld voor die wei betaalde?

Hoe dan ook: je paard in de blub zetten is en blijft je eigen keuze als eigenaar. Dat doe je zelf.

Het ging ons meer om het huis dat eraan vast zat, maar voor ons was het zeker een must onze paarden aan huis te kunnen hebben. We hebben een prachtige box waar ze altijd in kunnen als ze willen.
Overigens, nee. De gemeente heeft gouden bergen beloofd en paste toen op het nippertje nog even het bestemmingsplan van de weilandenstrook aan. Dus... "genaaid" in de volksmond. En als je dan op het stadhuis komt met de vraag of er opties mogelijk zijn, juist ook voor de dieren, krijg je te horen: "Jaaa, maar we vinden al die paarden op de stadweide zo leuk."
'Maar die verdwijnen als er niets verandert.'
"We zullen er naar kijken."
And again. And again.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:41

Wat je wel kan en mag is Regenkuilen graven aan de rand van je weiland.Dan een geul graven naar de regenkuilen,daar waar het meeste water steeds staat.Je zal wel regelmatig de geulen open moeten houden,maar het helpt echt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:48

Ik zeg niet dat dit juist is. Maar er moet gewoon eens een versoepeling komen wbt schuilstallen. Paard s nachts opsluiten is geen betere optie.

En, hoewel ik paarden die echt alleen maar in de modder sta niet goedkeur, vind ik het in en intriest dat we dergelijke berichten niet lezen over paarden die bijna 24/7 in een stal staan. Heel erg krom

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:00

Vaak mag je wel iets neerzetten wat mobiel is dus een trailer oid.
De regels zijn belachelijk op dit gebied want paarden mogen niet in de blub staan maar je mag ook geen schuilstallen neerzetten dus dan moeten ze verplicht op stal.
Ik vind het goed dat ze er op controleren maar er mag vanuit de overheid wel meer meegedacht worden ivm schuilstallen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:05

Ook dan mag het vaak niet.

En ja voor mij mogen regels voor een schuilstal ook soepeler.
Maar in veel gevallen ben je er dan nog niet.
Dan heb je er droge plek. Maar als de rest van de wei dan nog 1 modder poel is is het nog steeds niks.
Daarom zal een gemeente ook wel terughoudend zijn met een schuilstal toe staan. Want daar hoort ook weer een droge verhoging bij enz.
En dan is voor de gemeente ook het einde zoek op de weiland zonder bouwblok.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:07

gohya schreef:
Wat je wel kan en mag is Regenkuilen graven aan de rand van je weiland.Dan een geul graven naar de regenkuilen,daar waar het meeste water steeds staat.Je zal wel regelmatig de geulen open moeten houden,maar het helpt echt.

Hier staat het water in de sloten op veel plekken hoger dan het weiland...
Gelukkig heb ik een verhoogde stal met betonplaat ervoor, want zelfs mijn paddock is drama.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 25-11-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:13

Citaat:
Ze moeten in het begin al land aanschaffen waar water vrij kan weglopen en de blubber wegzakt. Daarnaast is een stal handig

in sommige gebieden nogal een uitdaging! Beter haar paarden 23 uur in een stal van 3 x 3 opsluiten? Ik zou lekker op zoek gaan naar een stuk dat deels minder nat is.

Ik wed dat als ze daar een schuilstal neerzet de paarden nog steeds lekker in de blub gaan staan :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:17

bruintje123 schreef:
Ook dan mag het vaak niet.

En ja voor mij mogen regels voor een schuilstal ook soepeler.
Maar in veel gevallen ben je er dan nog niet.
Dan heb je er droge plek. Maar als de rest van de wei dan nog 1 modder poel is is het nog steeds niks.
Daarom zal een gemeente ook wel terughoudend zijn met een schuilstal toe staan. Want daar hoort ook weer een droge verhoging bij enz.
En dan is voor de gemeente ook het einde zoek op de weiland zonder bouwblok.

Maar dan kiest een paard toch zelf om daar te staan ipv de stal?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:25

Dat is toch geen keuze?

Jij lust geen spruitjes en geen spinazie.
Maar al een week lang krijg je alleen dat te eten.
Na een week eet je maar die spruitjes op.
En dan zeg ik zie je wel dat je ze lust.

Dat een paard een keer rolt in de modder prima.
Dat hij er in staat omdat daar een doorgang is kan ook.
Maar kijk ik mijn paarden staan ze nooit lange tijd in de modder maar gewoon het gras. En in de schuilstal omdat ik daar hooi leg.

En ik heb al langer paarden dan dat sommige hier oud zijn. :)
En de smoesjes van mijn paard verkiest modder boven een droge graswei. Onzin.
Al de paarden die ik gehad heb niet.
Maar ze hadden wel een ECHTE keuze.