Bodembedekking van invloed op slaaptijd bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Bodembedekking van invloed op slaaptijd bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:10

NEE ik pleit NIET voor blubber land. Hier vlakbij staat een paard samen met z'n kleine vriend in een klein blubstukje van 4 bij 15 meter met een container. Dat heeft niets maar dan ook niets met natuurlijk paardenhouden te maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:11

Als jij je paard niks beters te bieden hebt dan blubber of ook maar 1 uur op stal moeten staan dan moet je geen paard nemen is mijn mening. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:16

Ik heb dan vast een bijzonder paard, want die van mij gebruikt zijn schuilstal om in te slapen en gebruikt het uitsluitend bij hevige aanhoudende regen als toilet.
Anders gaat hij keurig buiten.

En idd, wanneer de wei natter wordt, blieft meneer graag een dikke laag vlas in de schuilstal.
Wanneer de wei droog is en het verder mooi weer is ligt hij ook wel graag te zonnen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-11-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:19

Er heeft al eerder een onderzoek op VN gestaan dat het voor paarden wel belangrijk is om te kunnen liggen en dat paarden significant minder liggen met stalmatten en dat het grootste gedeelte van de populatie daar wel op termijn nadelige gevolgen van kan ondervinden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:22

Sizzle schreef:
SophievdV schreef:
Een voorspelbare uitkomst lijkt mij zo..

Absoluut niet.
Kijk maar eens op bokt hoeveel mensen het normaal vinden om harde matten neer te leggen of zelfs hun paard op beton laten liggen.

De meest bijzondere die ik hier ben tegengekomen had haar paarden 24/7 op een betegeld plaatsje. Er werd beweerd dat de paarden het prima vonden want ze lagen er gewoon op en galoppeerden er ook overheen. Genoeg bokkers waren het met haar eens dat zo'n tegelplaats zonder zachte bodem of zand nog altijd beter was dan een stal........

Absoluut wel.

Het gaat niet om de mening van de eigenaar in deze, maar om de voorkeur van het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:55

Arabesk schreef:
Waren de resultaten hetzelfde geweest als de groepsstallen ook open waren geweest naar buiten? Mijn ervaring en die van andere buitenpaardenhouders is dat inloopstallen met stro vooral als wc gebruikt worden, ze lopen naar binnen om lekker te mesten en te piesen en gaan dan weer.

Ze hadden ook een verharde paddock.

De vraagstelling was:
A. Is de vastgelegde richtlijn voldoende oppervlak
B. Hebben paarden voorkeur voor rubber matten of zachte bodem.

Alle andere vragen waren niet de vraagstelling. Het onderzoek was gedaan voor groepstallingen met paddock die in de winter geen 24/7 weide toegang hebben.
Een heel legitieme vraag.

Alle paarden toonden voorkeur voor de zachte bodem en alle paarden sliepen daarop langer.
Was echter de oppervlakte kleiner dan 7,5m2 per paard dan werden de lage in rang verjaagd en deze sliepen dan op de matten, maar wel veel korter.
Bij 10m2 stro per paard sliepen ze hun maximum tijd. Nog verder verhogen van de oppervlakte droeg niets meer bij aan de tijd.
Ze wilde dus graag dat de landelijk vastgestelde oppervlakte voor schuilstallen omhoog geschroefd werd om het welzijn te verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:07

Ik heb anders ook rubber speeltuin matten liggen in de stallen en die zijn toch zeker weten de hoofdreden dat mijn grote paard wel gaat liggen in haar box. Ik kon haar tot aan der knieën in het stro zetten op beton, liggen deed ze toen echt niet. Maar zij laat zich halverwege ook omvallen, dus ik kan mij zo voorstellen dat rubber matten veel zachter zijn dan beton en stro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:13

Als de onderbodem glad is durven veel paarden ook niet te liggen.
Stro op beton is dus inderdaad ook niet echt optimaal.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:12

Sizzle schreef:
No_no
De test paarden stonden in een loopstal met paddock.
Vanwege 27/7 camera toezicht kan je ze dan geen heel weiland geven.
De metingen waren echt wel netjes.
Heb de presentatie gezien.

Aaaah dank u!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:34

Bedankt Shizzle voor de achtergrond informatie! Ik vind het altijd zo jammer als interessante artikelen direct zo worden afgekraakt of als 'logisch' worden afgedaan. Kritisch zijn is natuurlijk altijd goed, maar soms wordt er ook gewoon maar half gelezen.. Hoop niet dat het de NR ontmoedigd, want ben erg blij met deze toegang tot informatie :)

Over het onderzoek, zeer interessant! Ik heb ook eens foto's gezien van een soort matrassen als matten, ben benieuwd wat daar uit gekomem zou zijn. En in sommige landen gebruiken ze zand als bodembedekking, vergelijkbaar met krullen?

Bijzonder ook dat ze in Zwitserland zo streng zijn en zelfs een staatsstoeterij mee werkt aan een onderzoek naar paardenwelzijn.
En 'beddengoed' klinkt erg schattig. Niet meer de box uitmesten maar het bed opmaken dus voortaan :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:54

Duidelijk weinig "echte" onderzoekers hier :o Natuurlijk is het een open deur. Onderzoek is juist bedoeld om een vermoeden/idee wat je uit de praktijk hebt te staven met wetenschappelijke onderbouwing. Je bewijst de open deur dus, je vindt niet een dichte deur uit en trapt die dan open. Dat laatste gebeurt alleen heeeeel soms per ongeluk (en dan publiceer je dat in Science of in Nature, win je een Nobelprijs en hoeven jij en je volgende 6 generaties nooit meer te werken :+ ), maar is niet je uitgangspunt wanneer je begint aan een onderzoek.

Daar van af gezien is een onderzoek met maar 38 paarden en zeer beperkte opties geen gigantisch bewijs, maar wel een begin. Nader onderzoek met andere groepen en mogelijkheden volgt vast :Y)

Mijn dame was vast een uitbijter geweest trouwens, die slaapt werkelijk overal languit. Grootste voorkeur is de enige modderpoel in het weiland waar ze nog nèt geen snorkel voor nodig heeft om in te kunnen liggen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:26

Overigens is en groep van 38 paarden voor paarden onderzoek vrij groot.
De meeste uitspraken worden doorgaans op minder dan 10 paarden gebaseerd.
Je moet je realiseren dat je voor deze proef meerdere groepen paarden nodig hebt (volgens mij waren het tussen 4-6 paarden per groep) die al gewend zijn aan elkaar en gewend zijn in een groep te leven die voor een bepaalde periode beschikbaar gesteld moeten worden.
Ik zou mijn paard niet een paar weken uitlenen om hem minimaal een week op een kale bodem te laten slapen.

Overigens waren de metingen statistisch gezien prima in orde. Aangezien de uitkomt ook 'logisch' is is er geen reden om aan te nemen dat je met 100 paarden een totaal andere uitkomst ktijgt.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:17

Dan heb ik zeker hele rare paarden.
Mijn paarden staan 24/7 12/12 buiten met loopstal met een dikke laag zacht stro, een flink stuk gras ( lees blubber in de winter) een plaats gravel voor de loopstal.

Maar dat lekkere warme strobed word alleen gebruikt om op te PLASSEN en NIET om op te liggen. POEPEN word netjes in de blub gedaan.
Slapen doen ze liever op t gras want slapen in een nis is "gevaarlijk"

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:51

Ik vind het wel een interessant onderzoek. Vooral omdat rubber matten op best veel plekken als ideaal worden gepromoot maar duidelijk niet zijn. Hier wordt en werd de schuilstal juist niet als toilet gebruikt. Poepen en plassen gebeurt buiten. De stal als schuil bij heel slecht weer of even terugtrekken. Er ligt wel hooi ook maar de bakken buiten worden meer gebruikt.

Oude tinker slaapt het liefst buiten op het gras. Kleine heb ik nog geen voorkeur van gezien.

Maar een slaaptekort kan heel goed. Ik ben bij een stal verhuisd om die reden. Oude tinker was leider er waren twee grote schuilstallen beschikbaar maar hij nam de tijd en rust niet om te gaan liggen slapen omdat hij zich te verantwoordelijk voelde voor de kudde. Met serieuze lichamelijke klachten als gevolg helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:40

Als je een (droog) weiland of zand hebt hoef je je natuurlijk ook niet zo zorgen te maken.
Echter is op veel plaatsen het weiland in de winter niet dag en nacht toegankelijk.

Ik sta ook in een situatie waar bij veel regen de wei een glijbaan is (helling).
Dan staan ze dus op hun paddock met schuilstal.

Schuilstal die maar aan 1 kant open is met een deur of waar de wind in staat is voor paarden natuurlijk gelijk aan geen stal.

Ik heb tot nu toe op plaatsen gestaan waar de stal danwel zo groot is als een halve binnenbak of op de looproute ligt met 2 of 3 uitgangen.
Daar staan altijd wel paarden in bij iedere weersomstandigheid.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:41

Maar wat is in dit jaargetijde een droog weiland? Mijn paard staat 24/7 in een weiland met hoogteverschillen, waardoor er dus drogere en nattere plekken in het weiland zijn. Maar zijn die drogere plekken dan 'droog'? Gortdroog zullen ze heus niet zijn, lijkt me.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:47

Arabesk schreef:
Waren de resultaten hetzelfde geweest als de groepsstallen ook open waren geweest naar buiten? Mijn ervaring en die van andere buitenpaardenhouders is dat inloopstallen met stro vooral als wc gebruikt worden, ze lopen naar binnen om lekker te mesten en te piesen en gaan dan weer.

Ik deel je mening niet vaak maar in deze wel. Mijn ervaring is wel dat de volwassen paarden idd niet gauw gaan liggen in de buitenstallen (voorzien van rubber matten en stro) en de voorkeur hebben om in t zand te gaan liggen. De enters en twenters liggen bij mij wel 'binnen' bij minder comfortabel weer (plassen in de paddock). Daarnaast is mijn ervaring dat paarden die zacht kunnen liggen (rubber matten en dikke laag stro) veel soepeler van stal komen. Voor een zwaar lijf is het wel prettig dat de ondergrond verend is en beton geeft natuurlijk niks mee.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:51

Mijn paard, dus met 24/7 buiten in groepsverband met altijd toegang tot de weide en meerdere ruime schuilstallen met een betonnen ondergrond, voorzien van een dikke laag stro, lag soms wel in een van de schuilstallen. Maar dan alleen in de winter. In de zomer alleen maar op de weide.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:07

Arabesk schreef:
NEE ik pleit NIET voor blubber land. Hier vlakbij staat een paard samen met z'n kleine vriend in een klein blubstukje van 4 bij 15 meter met een container. Dat heeft niets maar dan ook niets met natuurlijk paardenhouden te maken.

AMEN _/-\o_

Voor dat paard moet je 144 bellen...dat kan echt niet.

Word er altijd zo moe van, van de week ook nog weer van alles uit moeten leggen.
Zodra je het over 24/7 buiten hebt denken ze alleen maar dat het paard tot de kogels in de prut staan.
Mensen die dat doen moeten gelijk ontdaan worden van hun paarden en er nooit meer 1 in handen krijgen.

Maar wat paarden houden ben ik wel een perfectionist.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:08

Arabesk schreef:
Paarden kunnen prima slapen zonder te gaan liggen. Hoe zouden al die 'feral' horses anders overleven? Een paard kan ook in REM slaap komen staand.

Zelfs zebra's slapen vrij veel liggend. Als je een goede plek kiest, een handig tijdstip en je een kuddegenoot hebt die waakt wordt je niet direct opgegeten :Y) . Verwilderde paarden leven vaak in vergelijking met zebra's vaak ook nog in gebieden met maar erg weinig roofdieren dus lijkt me onzin dat zij niet liggend kunnen slapen? Het verwilderde paarden in Nederland het ook wel eens zien doen trouwens, siesta met de halve kudde, hengst op wacht.

En trouwens zelfs als een paard kan slapen als ie staat, veel hebben blijkbaar toch de voorkeur om te liggen want ik zie het ze overal doen. Waarom zou je ze dat dan ontzeggen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:30

caspertjeP schreef:
Dan heb ik zeker hele rare paarden.
Mijn paarden staan 24/7 12/12 buiten met loopstal met een dikke laag zacht stro, een flink stuk gras ( lees blubber in de winter) een plaats gravel voor de loopstal.

Maar dat lekkere warme strobed word alleen gebruikt om op te PLASSEN en NIET om op te liggen. POEPEN word netjes in de blub gedaan.
Slapen doen ze liever op t gras want slapen in een nis is "gevaarlijk"

Precies. De enige die ligt en slaapt in de inloopstal is ons schaap. De rest stond daarnet met kont in de wind in de natte sneeuw. Oja en de kippen zitten er op stok. Verder vooral paarden wc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:13

Dan zal ik wel rare paarden hebben die in rare groepen staan.

Mijn anti-regen paard heeft haar naam weer eer aan gedaan.
Momenteel kan ze geen waterdichte deken op en staat met een fleece deken.
Het heeft de halve dag geregend en gesneeuwd. Paard en deken zijn schoon en droog :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:00

Mist schreef:
Arabesk schreef:
Paarden kunnen prima slapen zonder te gaan liggen. Hoe zouden al die 'feral' horses anders overleven? Een paard kan ook in REM slaap komen staand.

ja arabesk, dat kan inderdaad, maar dan vallen ze wel omver, en dan heb je het al heel ver laten komen. Niet proberen iets goed te praten omdat het niet in je straatje past!

_/-\o_