Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlot

Re: Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:04

Mijn paard welke wegens blessure maanden op stal moet staan na operatie.. Is erg gebaad bij een buitenluik, geeft hem een stuk meer rust.
Kan zo de rest in de wei zien lopen en ziet zo de dagelijkse gebeurtenissen rondom stal.

Met het luik dicht fokt hij zich alleen maar op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:09

Het ligt enorm aan de situatie.
Als een paard steeds bezig is met zijn positie in de kudde bewaren en wandelaars danwel verkeer in de gaten houden dan is het gewoon erg stressvol als dat steeds allemaal langs komt.
Een paard dat het allemaal niet zo kan schelen wie de baas is (middenmoot) en ervan uit gaat dat de baas het gevaar wel in de gaten houdt die kan het prima naar zijn zin hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:28

Nou daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Het kan ook gewoon zijn dat het paard meer ziet dan enkel een paar stalen tralies of gewoon meemaakt en daardoor rustiger is. Meer gewenning op dat gebied. Ruintje hier is echt een compleet ander paard geworden sinds ie met zn hoofd over de deur naar buiten kan turen.
De stress kan zoals hier al gezegd was wel verklaarbaar zijn door twee luiken/ingangen en dat paard daardoor op twee plekken moet waken. Wellicht meer spanning heeft door geluiden achter hem. Maar ik denk dat dit ook wel wat karakter gebonden is.

Juist daarom was ik benieuwd naar meer info over de omstandigheden van het onderzoek.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:51

Hier ook volkomen rust, de mijne staat soms te slapen door het luik heen, als ik van een afstand kom aanfietsen. Geen spoor van onrust. Prima zo'n onderzoeksresultaat, en dan zelf kritisch kijken hoe je paarden het erop doen. Gezond verstand en scherpe blik :-).

Deze 'het naar achter draaien van de oren'. Boos, gefrustreerd, bang of gewoon oplettend 'he wat hoor ik?'. Vaag hoor. Deze woorden lijken mij van een niet-paardenkenner.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:08

Deze auteur heeft echt verdraaid leuke studies gepubliceerd!

Waardoor een vergelijking tussen verschillende maneges, de ene had als doel ' Leisure riding' en de andere was een 'training school'. En dan werd gekeken naar de rug. Wel of niet gevoelig /gezond.

Ik ben heel benieuwd wat de lezers hier denken, welke paarden waren er beter aan toe??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:43

Een andere factor die de hogere stress bij paarden met buitenluik kan verklaren, zou stomweg kunnen zijn dat buitenluik-paarden andere paarden zijn dan binnenkijkpaarden. :)*

Veel maneges hebben ook pensionstallen, en om hoger pensiongeld te kunnen vragen zijn de stallen met buitenluik voor de pensionpaarden en stallen rondom de binnenbak voor de manegepaarden. Aangezien pensiongasten voor het overgrote deel paarden (dus stressgevoeliger) zijn en manegepaarden voor een (over)groot deel uit pony's (die stressbestendiger zijn) zijn, zou het hogere gehalte paard al kunnen zorgen voor meer stress bij buitenluiken.

Bovendien wordt er over maneges vaak erg negatief gedaan, maar een manegepony komt wel elke dag een paar uur uit zijn box om geestelijk en lichamelijke arbeid te verrichten. Een pensionpaard in de box ernaast dat om de dag een kwartiertje gereden/gelongeerd wordt en voor de rest net zoveel uren per dag op stal staat als die manegepony zal veel meer stress ontwikkelen omdat hij veel meer tijd heeft om zich te vervelen. Als zijn stal dan een buitenluik heeft, dan lijkt de conclusie: buitenluiken zorgen voor meer stress bij paarden, terwijl het werkelijke stressverschil niet aan het luik lag, maar aan het type paard dat in dat type boxen woont (pensionpaard die vaak meer brok krijgt, minder werkt dus verhoudingsgewijs langer in de box staat, en toch al stressgevoeliger omdat het een paard is ipv pony).

Ik weet niet hoe nauwkeurig ze met hun statistiek om zijn gegaan en of ze pensionpaarden en manegepaarden gesplitst hebben of dat het gewoon allemaal in één categorie valt, maar het feit dat je iets opvalt betekent nog niet dat het ook een oorzaak is. Het kan ook een gevolg zijn van iets anders.

Hetzelfde zou zijn als er een onderzoek wordt gedaan naar het karakter vd shetlander en de conclusie is dat in vergelijking met KWPNers Shetlanders veel expressiever zijn omdat ze veel vaker flehmen, gaan liggen en een voorbeen uitslaan. Dat zou heel goed kunnen, maar dat hoeft niets te zeggen over het karakter van de shet. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat de onderzochte Shetlanders veel vaker in vrijheidsdressuur worden getraind dan KWPNers, waardoor ze regelmatig bedelen met die kunstjes/gedragingen. :)*

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:44

Die van mij zijn juist rustiger met hun luik open.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:01

xyzutu2 schreef:
Een andere factor die de hogere stress bij paarden met buitenluik kan verklaren, zou stomweg kunnen zijn dat buitenluik-paarden andere paarden zijn dan binnenkijkpaarden. :)*

Veel maneges hebben ook pensionstallen, en om hoger pensiongeld te kunnen vragen zijn de stallen met buitenluik voor de pensionpaarden en stallen rondom de binnenbak voor de manegepaarden. Aangezien pensiongasten voor het overgrote deel paarden (dus stressgevoeliger) zijn en manegepaarden voor een (over)groot deel uit pony's (die stressbestendiger zijn) zijn, zou het hogere gehalte paard al kunnen zorgen voor meer stress bij buitenluiken.

Bovendien wordt er over maneges vaak erg negatief gedaan, maar een manegepony komt wel elke dag een paar uur uit zijn box om geestelijk en lichamelijke arbeid te verrichten. Een pensionpaard in de box ernaast dat om de dag een kwartiertje gereden/gelongeerd wordt en voor de rest net zoveel uren per dag op stal staat als die manegepony zal veel meer stress ontwikkelen omdat hij veel meer tijd heeft om zich te vervelen. Als zijn stal dan een buitenluik heeft, dan lijkt de conclusie: buitenluiken zorgen voor meer stress bij paarden, terwijl het werkelijke stressverschil niet aan het luik lag, maar aan het type paard dat in dat type boxen woont (pensionpaard die vaak meer brok krijgt, minder werkt dus verhoudingsgewijs langer in de box staat, en toch al stressgevoeliger omdat het een paard is ipv pony).

Ik weet niet hoe nauwkeurig ze met hun statistiek om zijn gegaan en of ze pensionpaarden en manegepaarden gesplitst hebben of dat het gewoon allemaal in één categorie valt, maar het feit dat je iets opvalt betekent nog niet dat het ook een oorzaak is. Het kan ook een gevolg zijn van iets anders.

Hetzelfde zou zijn als er een onderzoek wordt gedaan naar het karakter vd shetlander en de conclusie is dat in vergelijking met KWPNers Shetlanders veel expressiever zijn omdat ze veel vaker flehmen, gaan liggen en een voorbeen uitslaan. Dat zou heel goed kunnen, maar dat hoeft niets te zeggen over het karakter van de shet. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat de onderzochte Shetlanders veel vaker in vrijheidsdressuur worden getraind dan KWPNers, waardoor ze regelmatig bedelen met die kunstjes/gedragingen. :)*

Klopt hoor. Helaas is het stuk nog niet gepubliceerd, ik gok zo dat het een congres abstract is. In het stuk, als het verschijnt, zal dit ongetwijfeld in de discussie besproken worden. Tzt wil ik hem best voor je opzoeken. Kom je ook wat meer te weten over de methodologie.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:12

Die van mij staat in een grote stal met luik naar buiten. Aan de achterkant van haar stal zitten tralies en staat een andere pony. Als mijn pony naar buiten kijkt ziet ze de longeerring, trailers en weiland. Ze staat overdag buiten het hele jaar door. Ik heb juist het idee dat ze een stuk gelukkiger is op deze stal. Maar dat kan ook komen doordat ze meer buiten is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:42

Mijn paarden hebben een buitenluik, maar ze staan meestal buiten met inloopstal. Ik denk dat ze het nog best goed voor elkaar hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:15

WiancaR schreef:
Gypsy schreef:
Ojee mijn pony kan als het regent hele dagen vanuit haar schuilstal naar mijn paard staan kijken die wel buiten blijft staan. Wat nu? :+

Beide opsluiten :j.

Ik vind het onderzoek op zich interessant, maar een beetje raar omschreven. Ze dachten altijd dat pony's robuust (=Sterk/ongevoelig voor extreme waarden) waren, máár nu blijft dat pony's beter tegen slechte ruiters kunnen en minder snel signalen ontwikkelen voor slecht welzijn. Dat is toch ook ongevoelig voor extreme waarden?

ze maakt een grapje. Haar pony kan namelijk gewoon de regen inlopen en naar het andere paard lopen als ze dat wilt, maar dat doet ze niet omdat ze liever droog staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:39

Volgens mij was dat wianca wel duidelijk Maartje :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:48

WildWings schreef:
Focussed schreef:
Uit onderzoek blijkt dat paarden beter buiten kunnen leven dan in een stal. Maar dag en nacht naar buiten is niet geschikt voor alle eigenaren en stallen.

Is dit nou ook een uitkomst van het onderzoek, of een vrije interpretatie, of een random opmerking, of een mening, of een feit, of? :o?

Uitkomst. Even in gedachten nemende dat Frankrijk een heel ander terrein is dan NL. Rotsgrond = water kan niet weg = geen droge plekken in de wei. Helling = geen egale stukken waar comfortabel liggen (dus zonder naar beneden te glijden) mogelijk is. Route naar uitgaansgelegenheid = mogelijk dronken jongeren bij je paarden 's nachts. En er zullen er nog wel meer zijn die 's nachts opstallen wenselijk maken om veiligheid en welzijn te garanderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:17

Als je paard genoeg buiten kan staan (lees als: ongeveer zolang als het licht is) maakt zo'n buitenluik volgens mij echt niet uit. Zo ver kunnen ze toch niet kijken als het donker is.

Dus luik of geen luik,... als je paard bijna voortdurend op stal staat zou ik me eerder daar op focussen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:38

Robin_S schreef:
Als je paard genoeg buiten kan staan (lees als: ongeveer zolang als het licht is) maakt zo'n buitenluik volgens mij echt niet uit. Zo ver kunnen ze toch niet kijken als het donker is.

Dus luik of geen luik,... als je paard bijna voortdurend op stal staat zou ik me eerder daar op focussen.

Paarden kunnen veel beter zien in het donker dan mensen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:40

Ik kan me deels wel vinden in dat onderzoek en heb mijn paard en voorheen pony dan ook het liefst aan het eind van de rij op de plek waar niemand meer langs komt. Dus wel door het luik naar buiten kunnen kijken, maar de prikkels en reuring liefst van één kant. Daar worden die van mij heel onrustig van. Ook de paddock ligt zodanig dat mijn paard overzicht houdt.

De opmerking van Tink89 ben ik het ook mee eens: wat je niet ziet is niet per definitie onveilig. Vandaar de halve oogkleppen voor de koets.

Brainless: ik heb juist de ervaring dat de schemering veel stress brengt bij mijn paard. Zowel als hij nog in de paddock staat, in de rijbak of tijdens het longeren of mennen. En dat heeft niets met etenstijd te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:42

Maar schemering is anders dan helemaal donker.

Ik heb daarnaast wel een schimmel die minder ziet in het donker... maar zonder licht gaat dat beter dan met weinig licht.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:43

Dat is waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:28

Gem schreef:
Ik kan me deels wel vinden in dat onderzoek en heb mijn paard en voorheen pony dan ook het liefst aan het eind van de rij op de plek waar niemand meer langs komt. Dus wel door het luik naar buiten kunnen kijken, maar de prikkels en reuring liefst van één kant. Daar worden die van mij heel onrustig van. Ook de paddock ligt zodanig dat mijn paard overzicht houdt.

Ook een goed punt waarvan ik me afvraag of het meegenomen is in het onderzoek. Want nu staat er 'buitenluiken zijn slecht' (even kort door de bocht), maar er is natuurlijk een verschil tussen een buitenluik dat over de weilanden uitkijkt zonder doorlopend pad erlangs, en een buitenluik dat grenst aan een straat waar continu mensen en paarden lang lopen. Als dat bij de binnendeur namelijk ook zo is in de gang, dan heeft het paard geen enkele rusthoek meer.
En er is natuurlijk ook verschil tussen een stal met maar aan 1 kant een opening (bijvoorbeeld alleen naar binnen of alleen naar buiten) of een paard dat zowel binnen als buiten een deur+zicht op druk gedoe heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:10

Brainless schreef:
Robin_S schreef:

Paarden kunnen veel beter zien in het donker dan mensen.

Dan nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:42

Vandaar dat die twee van mij gezellig 24 uur in weiland lopen. Daar zijn ze zoveel gelukkiger mee dan zo gevangenis :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:05

Leuk zo'n discussie :j :j hoe iedereen weer z'n eigen situatie "verdedigd" tegen het onderzoek en voor het gemak gaan we ook maar even voorbij aan een "aardige" conclusie:
het onderzoek schreef:
Poor riding technique has the greatest impact on the presence of injuries, and it also has an effect on stereotypy development.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:09

Wat moet ik dan een gefustreerd paard hebben.

Onbeperkt hooi
Minimaal in de winter 5 uur in de paddock met vriendjes
Wordt mee getraind
Staat op stro
En heeft 2 buitenluiken waarvan nu 1 dicht.
Hangt altijd als een hangjongeren met zijn hoofd naar buiten samen met zijn vriendjes.

Toch maar verhuizen denk ik.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:19

Casarell schreef:
Homiafortuna schreef:
Maar er wordt niet gezegd, waarom een buitenluik zorgt voor frustratie.

Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?
Een stal met alleen een opening aan 1 kant, zal meer rust geven dan een stal met aan 2 kanten een opening..

Mijn stal met buitenluik heeft maar 1 opening(luik zit in de deur), is mijn paard nu ook gefrustreerd? :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:30

Als je de rekening van de psycholoog al heb ontvangen zeg ik ja... hihi