Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.
xyzutu2 schreef:Een andere factor die de hogere stress bij paarden met buitenluik kan verklaren, zou stomweg kunnen zijn dat buitenluik-paarden andere paarden zijn dan binnenkijkpaarden.![]()
Veel maneges hebben ook pensionstallen, en om hoger pensiongeld te kunnen vragen zijn de stallen met buitenluik voor de pensionpaarden en stallen rondom de binnenbak voor de manegepaarden. Aangezien pensiongasten voor het overgrote deel paarden (dus stressgevoeliger) zijn en manegepaarden voor een (over)groot deel uit pony's (die stressbestendiger zijn) zijn, zou het hogere gehalte paard al kunnen zorgen voor meer stress bij buitenluiken.
Bovendien wordt er over maneges vaak erg negatief gedaan, maar een manegepony komt wel elke dag een paar uur uit zijn box om geestelijk en lichamelijke arbeid te verrichten. Een pensionpaard in de box ernaast dat om de dag een kwartiertje gereden/gelongeerd wordt en voor de rest net zoveel uren per dag op stal staat als die manegepony zal veel meer stress ontwikkelen omdat hij veel meer tijd heeft om zich te vervelen. Als zijn stal dan een buitenluik heeft, dan lijkt de conclusie: buitenluiken zorgen voor meer stress bij paarden, terwijl het werkelijke stressverschil niet aan het luik lag, maar aan het type paard dat in dat type boxen woont (pensionpaard die vaak meer brok krijgt, minder werkt dus verhoudingsgewijs langer in de box staat, en toch al stressgevoeliger omdat het een paard is ipv pony).
Ik weet niet hoe nauwkeurig ze met hun statistiek om zijn gegaan en of ze pensionpaarden en manegepaarden gesplitst hebben of dat het gewoon allemaal in één categorie valt, maar het feit dat je iets opvalt betekent nog niet dat het ook een oorzaak is. Het kan ook een gevolg zijn van iets anders.
Hetzelfde zou zijn als er een onderzoek wordt gedaan naar het karakter vd shetlander en de conclusie is dat in vergelijking met KWPNers Shetlanders veel expressiever zijn omdat ze veel vaker flehmen, gaan liggen en een voorbeen uitslaan. Dat zou heel goed kunnen, maar dat hoeft niets te zeggen over het karakter van de shet. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat de onderzochte Shetlanders veel vaker in vrijheidsdressuur worden getraind dan KWPNers, waardoor ze regelmatig bedelen met die kunstjes/gedragingen.
WiancaR schreef:Gypsy schreef:Ojee mijn pony kan als het regent hele dagen vanuit haar schuilstal naar mijn paard staan kijken die wel buiten blijft staan. Wat nu?
Beide opsluiten.
Ik vind het onderzoek op zich interessant, maar een beetje raar omschreven. Ze dachten altijd dat pony's robuust (=Sterk/ongevoelig voor extreme waarden) waren, máár nu blijft dat pony's beter tegen slechte ruiters kunnen en minder snel signalen ontwikkelen voor slecht welzijn. Dat is toch ook ongevoelig voor extreme waarden?
WildWings schreef:Focussed schreef:Uit onderzoek blijkt dat paarden beter buiten kunnen leven dan in een stal. Maar dag en nacht naar buiten is niet geschikt voor alle eigenaren en stallen.
Is dit nou ook een uitkomst van het onderzoek, of een vrije interpretatie, of een random opmerking, of een mening, of een feit, of?
Robin_S schreef:Als je paard genoeg buiten kan staan (lees als: ongeveer zolang als het licht is) maakt zo'n buitenluik volgens mij echt niet uit. Zo ver kunnen ze toch niet kijken als het donker is.
Dus luik of geen luik,... als je paard bijna voortdurend op stal staat zou ik me eerder daar op focussen.
Gem schreef:Ik kan me deels wel vinden in dat onderzoek en heb mijn paard en voorheen pony dan ook het liefst aan het eind van de rij op de plek waar niemand meer langs komt. Dus wel door het luik naar buiten kunnen kijken, maar de prikkels en reuring liefst van één kant. Daar worden die van mij heel onrustig van. Ook de paddock ligt zodanig dat mijn paard overzicht houdt.
Brainless schreef:Robin_S schreef:Als je paard genoeg buiten kan staan (lees als: ongeveer zolang als het licht is) maakt zo'n buitenluik volgens mij echt niet uit. Zo ver kunnen ze toch niet kijken als het donker is.
Dus luik of geen luik,... als je paard bijna voortdurend op stal staat zou ik me eerder daar op focussen.
Paarden kunnen veel beter zien in het donker dan mensen.
hoe iedereen weer z'n eigen situatie "verdedigd" tegen het onderzoek en voor het gemak gaan we ook maar even voorbij aan een "aardige" conclusie:het onderzoek schreef:Poor riding technique has the greatest impact on the presence of injuries, and it also has an effect on stereotypy development.
Casarell schreef:Homiafortuna schreef:Maar er wordt niet gezegd, waarom een buitenluik zorgt voor frustratie.
Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?
Een stal met alleen een opening aan 1 kant, zal meer rust geven dan een stal met aan 2 kanten een opening..