Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:55

Dus iedereen die hier heel hard roept dat hun paard niet alleen staat, koopt er een paard/ pony bij als het moet? Mag ik dan bij die mensen aannhun geldboom schudden? Ik kies er niet perse voor hoor. Maar als ik zie dat MN pony hetzelfde is als toen ze in een kudde stond met 5 andere, dan maak ik me niet heel veel zorgen. Tuurlijk wil ik ook graag dat er een maatje bij komt maar zoals gezegd is mijn manier van paarden houden schijnbaar niet die van de rest van Texel. Ik heb geen rijbak of stal. Ik heb een wei met schuilstal en MN pony word verder prima verzorgt hoor. Maar ja prut hou je niet tegen als ze 24/7 buiten staan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen droge plekken zijn. Iedereen is van harte welkom om het te komen bekijken hoor! Ik heb niks te verbergen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:57

Nu komen alle uitzonderingen weer voorbij.
Maar de meeste zijn zo gemaakt.
Het merendeel staat zonder problemen in de opfok. En als ze dan gereden gaan worden. Baasje die paard als poppetje gaat behandelen en dan ineens zijn er problemen.

Ja ik weet dat er vast echte uitzonderingen zijn. Maar nooit zoveel als men hier wil doen geloven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:03

Siersma.
Hier geen geldboom.
Wel hard werkende mensen die hun paarden inderdaad niet alleen laten staan.
En ja ik kijk wat ze nodig hebben.
En ondanks de weidegang hier geen prut.
Ja dat kost geld. Voer en waterplek ophogen.
En ja paard erbij ook.
Had voorheen pension klanten maar heb gekozen voor geen vreemde meer op het erf.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:14

Is niet mijn erf he. Ik huur een stukje bij een boer dus kan niet zomaar van alles gaan doen. Maar er zijn echt droge plekken. Kom kijken dan weet je waar het over gaat.

Editie, ik werk ook hard om MN pony alles te geven maar ik kan geen 2 betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:17

Ik zeg toch niet dat er geen droge plekken zijn?
Maar een mooie plek en geen huurder vinden is ook altijd weer vreemd.

Maar hoe dan ook. Mijn mening blijft een paard hoort niet alleen.
En met wat pech wordt een alleen gehouden paard later een van die "uitzonderingen" die later niet meer samen kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:24

Siersma schreef:
Dus iedereen die hier heel hard roept dat hun paard niet alleen staat, koopt er een paard/ pony bij als het moet? Mag ik dan bij die mensen aannhun geldboom schudden? Ik kies er niet perse voor hoor. Maar als ik zie dat MN pony hetzelfde is als toen ze in een kudde stond met 5 andere, dan maak ik me niet heel veel zorgen. Tuurlijk wil ik ook graag dat er een maatje bij komt maar zoals gezegd is mijn manier van paarden houden schijnbaar niet die van de rest van Texel. Ik heb geen rijbak of stal. Ik heb een wei met schuilstal en MN pony word verder prima verzorgt hoor. Maar ja prut hou je niet tegen als ze 24/7 buiten staan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen droge plekken zijn. Iedereen is van harte welkom om het te komen bekijken hoor! Ik heb niks te verbergen.

Ik heb pas mijn paardje pas verhuisd (waar zij met meerdere stond) toen ik er minimaal 2 kon houden.
Heb ook al eens een gratis plekje aangeboden zodat mijn paardje niet alleen stond.

Mijn fjordje gaat binnenkort (tijdelijk) naar mijn vriendin omdat zij 1 van haar paarden te koop gaat zetten en haar andere paard dan mogelijk alleen komt te staan.
Zolang zij geen andere heeft blijft mijn fjord daar staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:30

Siersma schreef:

Waarom moet je gelijk een 2e kopen dan? Er zijn legio andere oplossingen bv een stalmaatje erbij zoeken of als dat niet lukt zelfs een andere stal zoeken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:31

Op je edit.

Je kunt ook kiezen geen paard te houden.
Je kunt ook kiezen zelf je paard ergens te zetten waar hij niet alleen is.
Jij maakt echt zelf de keuze hem alleen te zetten en dan over geldbomen van andere te beginnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:34

Bruintje, over dat paarden zo gemaakt worden... En als je er nou een koopt die niet sociaal blijkt te zijn? Niet jouw fout, wel jouw probleem

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:37

LadyMadonna schreef:
Bruintje, over dat paarden zo gemaakt worden... En als je er nou een koopt die niet sociaal blijkt te zijn? Niet jouw fout, wel jouw probleem

En dat blijft dus in stand doordat er in Nederland geen wet is over alleen staan.
Dit blijft ook zo omdat mensen smoesjes blijven verzinnen en denken dat andere een geldboom hebben omdat ze wel aan welzijn denken.

En ja zo blijven die pech paarden bestaan.
Ook al ken ik er ook een paar waar de eigenaar dat van beweerde maar het allemaal wel mee viel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:51

Siersma schreef:

Toen mijn merrie alleen kwam te staan omdat niemand anders zijn paard in de winter buiten wou hebben (ondanks dat er een schuilstal aanwezig was) heb ik er inderdaad een pony bijgenomen. :j

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:07

Goed voor jou dat jij dat kan betalen, maar niet iedereen kan dat. Ik werk hard en mn vriend ook maar ik kan dat niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:08

En in plaats van ik kan niet te roepen zou je ook naar andere oplossingen kunnen kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:16

Mijn vorige paard was alleen opgegroeid en daardoor niet sociaal. Mijn stalgenoten wilden haar er niet bij hebben, dus stond ze helaas alleen.... Waar ik heel erg van baalde..
Tot de stalhouder ineen kwam: gooi d'r maar tussen de merries met veulens, die voeden haar wel op.
Zo gezegd zo gedaan en het probleem was verholpen... Maar dan moet je dus wel die mogelijkheid hebben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:21

Siersma schreef:
Goed voor jou dat jij dat kan betalen, maar niet iedereen kan dat. Ik werk hard en mn vriend ook maar ik kan dat niet.

Ik vroeger ook niet; vandaar dat ik mijn paard stalde bij andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:26

Financiëel aantrekkelijker dan een tweede paard erbij kopen is dan toch die ene andere optie... je paard verkopen naar een plek waar toch op zijn minst zijn primaire levensbehoeftes wel voldaan kunnen worden.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:37

Honden zijn ook roedeldieren moeten we dan iedere verplichten om meerdere honden te houden? De inmenging gaat mij toch wel ver.... Leven we niet in een land met vrije keuze? Begrijp mij niet verkeerd ik heb meerdere paarden en honden dus hier alles ok... Maar toen ik nog school liep had ik ook maar 1 paard en kon ik het financieel niet aan om er 2 te houden...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:56

Siersma schreef:

Het ging om een mini paardje, daar kom je gratis aan. Ze eten niet veel, kosten natuurlijk wel enting en ontworming, maar dat zijn ook de kosten niet. Heb toen wel bij mezelf gezegd als het iets gaat mankeren wat te duur is, is het jammer maar helaas. Voor deze 10 andere shets die anders worst worden. Maar dat laatste daar zal bokt wel weer een mening over hebben.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:07

Een paard compleet alleen vind ook ik geen paardwaardig bestaan. Ik bedoel dan wel paarden die compleet alleen zijn/geen enkel ander paard zien. Een paard alleen op de paddock of wei binnen een x aantal meters van een ander paard vind ik onder bepaalde omstandigheden geen probleem (aggresiviteit/medisch/komt niet aan zijn eten in de kudde)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:09

Vind de vergelijking met de hond wel mooi. En wat dacht je van konijnen, parkieten? Ben vooorstander van het zo natuurlijk houden van paarden, maar hier krijg ik een beetje kriebels van. Voorlichting: prima!
En hoe zit het trouwens met de stallen waar ieder paard zijn eigen uitloop heeft? Mag dan dan ook niet? En, topsportpaarden staan doorgaans ook niet in een kudde....

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:15

Het gaat hier om een voorlichting om wat het best zou zijn voor elk willekeurig paard: en dat is oa een soortgenootje!
En zoals ik al zei vind ik het best een acceptabele oplossing als ze op neus afstand van elkaar naast elkaar staan. Het gaat imo over minimaal lichaamstaal met elkaar kunnen uitwisselen (kust is veilig/hallo/etc) de mogelijkheid tot groomen is dan een bonus :j
Ik zou het top vinden als dat ook gedaan werd voor andere groepsdieren :D al denk ik dat honden een uitzondering kunnen zijn thuis (mits ze tijdens het uitlaten kunnen spelen met andere honden) omdat ze een mens echt zien als onderdeel van hun roedel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:20

Iedereen weet dat paarden roedeldieren zijn, zeker de mensen die 'in de paarden zitten'.
Zelfs paarden die niet sociaal zijn en de rest door het draad trapt, willen andere paarden zien.
Als er geen passende kudde of vriendje is, dan met een draadje er tussen of zo.

Een paard gaat echt niet meteen dood als je hem alleen zet en sommigen zullen hun lot aanvaarden en ermee kunnen leven.
Maar dat is nog geen reden om je dier een belangrijke basisbehoefte te onthouden omdat het jezelf beter uitkomt.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:25

Rivjenn schreef:
Ik zou er zelf ook nooit voor kiezen om mijn paard alleen te laten staan. Maar soms loopt het toch anders. Ik heb 5 pony's. Waarvan helaas 1 die nooit meer op het gras kan staan. Zij staat in een paddock omdat ze simpelweg niet op het gras kan ivm hoefbevangenheid. Ik heb al geprobeerd om een paddockmaatje erbij te krijgen maar dat is tot op heden niet gelukt. Hoewel je zou denken dat ee meer pony's in de omgeving moeten zijn die hetzelfde probleem hebben... Zelf wil ik er niet nog een pony bij aanschaffen daar ik er genoeg heb. Maar iemand die zijn pony erbij willen stallen graag hoor. Maar vind die maar

Je zou ook 1 van je eigen pony's bij de andere in de paddock kunnen zetten. Heb ik ook gedaan met onze hb shets.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:26

Ik vind t lastig..
Wij hebben nu 4 eigen paarden, die ofwel samen staan, ofwel twee aan twee, ligt er ff aan hoe t met de plek uitkomt..

Nu is 1 van de 4 een 8 maanden oud veulen.. Een stalgenootje heeft ook een veulen gekocht en vroeg, joh, Ou t niet leuk zijn om ze samen te zetten.. Heel prima, leuk voor de veulens en mijn andere 3 staan gezellig samen..

Nu is t zo dat haar veulentje flink ontstoken ogen kreeg.. En tja.. Zo besmettelijk als t is.. Stond de mijne er een paar dagen later ook mee.. Ga je dan je stalgenoot geld vragen voor de da, omdat haar paard de jouwe besmet heeft?

Ik zeg van niet.. Dat is t risico dat je loopt als je paarden van twee verschillende eigenaren samen gooit.. Zo ook blessures.. Wij hebben de afspraak dat als er iets gebeurt, we de eigen kosten dragen.. Omdat we allebei kiezen voor t risico ze samen te zetten..

Niet iedereen wil dat rusico nemen met zijn paard en als men dat wel doet, is t altijd de vraag of ze die afspraken ook nakomen..

Ik begrijp dat wel, dus zou ook niet zo 1,2,3 mijn paarden ergens bij een ander neergooien en zoek t samen maar uit..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:27

Mooi werk dat er wat meer voorlichting komt over wat een paard nodig heeft.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om mijn paard alleen te zetten. De eis is toch wel minimaal 1 ander paard en ideaal gezien toch liever 2 andere. Mijn ouders wilden een shet als grasmaaier heb toen ook gezegd het is of 2 of helemaal geen.

Uitzonderingen blijf je houden. Maar toch denk ik dat er altijd wel ergens een mouw aan te passen is. Je moet het alleen wel willen. En ik denk dat die wil vaak niet sterk genoeg is daarvoor.