Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:12

Gimmick11 schreef:
Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...

en hoeveel van dat soort opknappertjes zijn er niet van gewoon bij een particulier of handelaar gekocht.
dat er zo'n topic is van een pony die toevallig van de markt komt wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.

robert45

Re: Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:21

Overal zullen excessen zijn en blijven. Of het nu thuis is of op de markt het enigste verschil is dat het niet zichtbaar is. Een paard heeft echt geen last van een kermis een honderd meter verderop. Op een concours is ook harde muziek en licht en spektakel. Dat vinden wij allemaal geweldig..

De dierenbescherming was vanaf het allereerste begin bezig om de markten te verbieden en ze willen dan ook niet inzien dat er een hoop verbeteringen hebben plaatsgevonden. Laat ze zich maar druk maken om de Oostvaardersplassen waar elke winter talloze dieren sterven van honger...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:29

robert45 schreef:
Overal zullen excessen zijn en blijven. Of het nu thuis is of op de markt het enigste verschil is dat het niet zichtbaar is. Een paard heeft echt geen last van een kermis een honderd meter verderop. Op een concours is ook harde muziek en licht en spektakel. Dat vinden wij allemaal geweldig..

De dierenbescherming was vanaf het allereerste begin bezig om de markten te verbieden en ze willen dan ook niet inzien dat er een hoop verbeteringen hebben plaatsgevonden. Laat ze zich maar druk maken om de Oostvaardersplassen waar elke winter talloze dieren sterven van honger...

Ook om de ovp maken zij en vele andere dierenorganisaties zich druk. Een strijd met de overheid is niet snel gevoerd.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:35

Wat een gezeur !!! Laat de db eerst eens wat doen aan de dierenbeul/ paardenbeul die hier ergens rond loopt !!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:37

Edhunter schreef:
Wat een gezeur !!! Laat de db eerst eens wat doen aan de dierenbeul/ paardenbeul die hier ergens rond loopt !!

Daar doet men al alles aan wat ze kunnen

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:55

amoj schreef:
Denk dat er wel belangrijkere zaken zijn waar de db zich mee bezig kan houden.Denk aan paarden die 24/7 op stal staan of altijd alleen zijn, wat ontzettend vaak voor komt. Dat vind ik veel erger dan die paar markten per jaar.

Dat gaat ook nog wel gebeuren, maar een wereld kun je niet in 1x veranderen.

Hoop dat het verbod er snel komt, wellicht dat dat het broodfokken ook verminderd.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:08

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:22

Even wat tegengeluid dan maar.

Ik ben dus tegen het afschaffen van de paardenmarkten. Nou heb ik alleen ervaring met de markt in Hedel (vanochtend ook weer geweest), maar ik neem aan dat het allemaal een beetje op elkaar lijkt.

Door de jaren heen heb ik wel degelijk een verbetering gezien. Dit jaar waren er op een aantal plekken water en hooi punten en daar werd ook zeker gebruik van gemaakt.
Het geluid van de kermis stond redelijk hard, als je midden op het plein van de kermis stond, waar dus geen paarden mochten komen. Op de straat waar de paarden stonden hoorde je de muziek, maar zeker niet hard.

En natuurlijk zijn er altijd wat sneue gevallen, en ik ben er zeker voor dat we naar die nulgrens moeten blijven streven, maar om nu alles op te doeken vanwege die paar gevallen...

In de OP wordt gesproken over allerlei illegale praktijken, dat is iets waar dan voortaan gewoon nog strenger op gecontroleerd moet worden.

Maar qua paardonvriendelijkheid vind ik het over het algemeen reuze meevallen, enkele uitzonderingen daargelaten.

Puur uit intresse...hoeveel van de tegenstanders zijn er de laatste jaren nog bij een paardenmarkt geweest?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:32

Ik vind ook dat paardenmarkten niet meer van deze tijd zijn. Maar vind het wel heel naïef van de Dierenbescherming om te denken dat met het afschaffen van de markten de dieren ineens goed behandeld zouden worden. Dieren die door hun eigenaar op de markt niet goed behandeld worden doen dat thuis ook vast niet goed!

Ik denk dat het langzaamaan afgeschaft moet gaan worden. In Zuidlaren zou het al een hele vooruitgang zijn als de paarden bijv. van 5.00- 10/11.00u zouden zijn ipv 5.00-17.00u......Als je paarden wil zien of kopen kom je gewoon vroeg en anders ga je alleen naar de warenmarkt.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:24

nine1987 schreef:
De voorbeelden die ze hier aanhalen, vind ik nou niet echt iets te maken heb en over het welzijn vam dieren, of het gebrek hieraan..

Vind t persoonlijk weer typisch een poging tot zieltjes winnen van de dierenbescherming..

Grappig, zoiets stond laatst ook in de paardenkrant.
Dat de dierenbescherming zoveel heisa maakt over de paardenmarkten om zieltjes te winnen, maar niet echt steekhoudende argumenten heeft.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:15

:roll: Laat ik me maar stil houden. Verbod vind ik in ieder geval niet nodig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:22

Ilse_123 schreef:

Ik ben dus tegen het afschaffen van de paardenmarkten. Nou heb ik alleen ervaring met de markt in Hedel (vanochtend ook weer geweest), maar ik neem aan dat het allemaal een beetje op elkaar lijkt.

Door de jaren heen heb ik wel degelijk een verbetering gezien. Dit jaar waren er op een aantal plekken water en hooi punten en daar werd ook zeker gebruik van gemaakt.
Het geluid van de kermis stond redelijk hard, als je midden op het plein van de kermis stond, waar dus geen paarden mochten komen. Op de straat waar de paarden stonden hoorde je de muziek, maar zeker niet hard.

En natuurlijk zijn er altijd wat sneue gevallen, en ik ben er zeker voor dat we naar die nulgrens moeten blijven streven, maar om nu alles op te doeken vanwege die paar gevallen...

In de OP wordt gesproken over allerlei illegale praktijken, dat is iets waar dan voortaan gewoon nog strenger op gecontroleerd moet worden.

Maar qua paardonvriendelijkheid vind ik het over het algemeen reuze meevallen, enkele uitzonderingen daargelaten.

Puur uit intresse...hoeveel van de tegenstanders zijn er de laatste jaren nog bij een paardenmarkt geweest?

Ilse, als je mijn eerdere posts had gelezen, dan was je duidelijk geworden dat ik niet alleen vanwege de door jou genoemde zaken tegen paardenmarkten ben. En dat het daarom niet relevant is of ik er ooit geweest ben..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:26

Ilse_123 schreef:

Ik ben er regelmatig geweest en heb een paar keer een stand gehad met mijn naambordjes.. dit jaar wil ik ook weer eens in Lottum gaan kijken. Zeker leuk om te zien, en wat dat betreft zou het jammer zijn als ze stoppen, maar toch ben ik tegen om de redenen die ik eerder al noemde.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:27

Ilse_123 schreef:

Als je tegen paardenmarkten bent, ga je er dan heen? Hoe onlogisch. Ik wil het niet zien juist.
Ik verbaas me steeds over de topics die over worden geopend "wie gaat" en dan achteraf vertellen hoeveel zieligs je gezien hebt en hoe geweldig juist die ene pony hebt gered (tegen een spotprijs meestal). Juist dat misselijke ventje dat zijn dieren zo minimaal mogelijk verzorgd moet wegblijven. Wees eens flink en boycot die markten. Mogelijk dat er dan iets beters voor terug kan komen, b.v. met geregistreerde en gecontroleerde verkopers en voldoende toezicht en handhaving.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:35

Vinden de voorstanders dan ook dat er op de vogeltjesmarkt in Antwerpen weer huisdieren verhandeld mogen worden? Of dat er grote volksfeesten komen waar we hondjes van alle leeftijden verkopen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:19

Maar hoe kan je nou zo fel tegen zijn als je het nooit hebt gezien? Want zoveel zieligs staat er niet, maar just die worden in een topic besproken omdat het iedereen opvalt, terwijl het grootste gedeelte van de paarden er gewoon prima bijstaat.

Met nog wat strengere eisen, zoals bv manubres al zegt, is het echt niet zo'n horror als veel mensen doen geloven.

Vogeptjesmarkten in België zijn anders, hoe kan je daar nou checken of je een gezond hondje koopt dat in huiselijke kring is opgegroeid? Daar zijn geen dierenartsen op even te keuren, en veel mensen vinden het geen probleem om een stamboomloos hondje te kopen, terwijl er op paardenmarkten vooral bij de niet mini's overal met papieren wordt gefladderd...Omdat paarden nog steeds meer een gebruiksdier (voor de sport) is dan een schoothondje waarvan niet wordt verwacht dat hij wedstrijden wint. De eisen voor een goeie hond zijn gewoon compleet anders dan voor een paard en lastig op te merken op een markt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:34

Die markten vind ik ook niet prettig maar waarom controleren ze zo'n handelaar niet ook thuis als ie met een gewond/verwaarloosd paard op de markt staat? Buiten een fikse geldboete meteen de huisvesting thuis controleren dan bedenken ze zich wel om zo op een markt te verschijnen.

Verder vind ik kermis TOTAAL niet thuis horen op een paardenmarkt!
Maar nog beter is om markten helemaal af te schaffen ik vind het ook paardonwaardig germ zoveel stress voor de dieren is al mishandeling in mijn ogen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:46

funnyhorses schreef:
Die markten vind ik ook niet prettig maar waarom controleren ze zo'n handelaar niet ook thuis als ie met een gewond/verwaarloosd paard op de markt staat? Buiten een fikse geldboete meteen de huisvesting thuis controleren dan bedenken ze zich wel om zo op een markt te verschijnen.

Dit vind ik een hele goede!!
Op de markt zie je maar een klein deel, de echte sneue gevallen brengen ze echt niet mee

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:14

Maar even iets hoor, hoe kun je nou een mening vormen als je er nog nooit geweest bent? Dankzij alle plaatjes op internet of de verhalen van anderen? Kom op zeg, ga er dan zelf heen en oordeel dan.

Ik vind het absoluut niet nodig dat de paardenmarkten verboden worden, ben gisteren in Hedel geweest en heb maar weinig tot niks slechts gezien. Voor mij was het de eerste keer dat ik naar een paardenmarkt ging en het is me echt 100% meegevallen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:53

Ik ben 3X in mn leven geweest en het was 3x teveel!!!
Niks dan stress en elende voor de dieren.
Liet me steeds overhalen om te gaan maar ik kan er niet aan wennen.
Voor mij geen markten meer.

Hele dag staan die paardjes aangebonden in de drukte en stress.
Touwen die veelste straks om die koppies zitten gesnoerd. Paarden die of platgespoten zijn of om zich heen aant slaan zijn.

Gewonde dieren,veelste jonge dieren en veelste oude dieren.
Veulens die terplekke gespeend worden in alle stress!!
Dat is toch niet normaal!!
Van mij mag het per direkt afgeschaft worden!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:17

verbieden? dan komt er alleen maar meer leed. dan worden die hoopjes helemaal door de achterdeur heen gesluisd
handelaren weten elkaar toch te vinden, nu hebben de hoopjes nog een kans op een beter leventje.

dus verbieden? nee jo. gisteren weer op hedel geweest echt petje af stonden er goed bij .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:55

Hobbyfok per direct verbieden, fokken is enkel voor de echte professionals.(scheelt een hoop zielige kneusjes)
Handelaren nog strenger controleren en flink beboeten bij overtredingen, moet je eens zien hoeveel rotte appels er gaan verdwijnen als je ze aan de beurs komt.
Denk dat de markten opeens nog maar half zo druk zouden zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:17

nee hoor helemaal niet waar. de handelaren vinden elkaar toch wel, daar ziet niemand dan iets van. en overigens zijn het niet alleen de handelaren.

en hobbyfok verbieden gaat nooit lukken natuurlijk. want wie bepaald wat hobby is of niet?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:30

Gimmick11 schreef:
Verbod; nee.
Meer toezicht en boetes/sancties tijdens de markt uitdelen: ja!

Dit ja.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:35

Daar kunnen heel simpel regels voor worden opgesteld zoals papieren hebben om te kunnen fokken.
En als er strenger op handelaren word gecontroleerd dan zullen er geen slechte/zieke dieren meer worden doorgesluisd.

Kijk maar wat bijv. de crisis heeft gedaan, er zijn een heleboel rotte appels boven komen drijven. De bedrijven die goed liepen en alles in orde hadden zijn niet failliet enkel wat gekrompen.