Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:48

Hoefschoenen vind ik echt ondingen. Je laat ze aanmeten als je paard net bekapt is, dus na 2 weken passen ze toch hélemaal niet meer? En als de hoef ook nog wat gaat veranderen, kan je elke maand nieuwe hoefschoenen laten aanmeten...

Ik ben er wel benieuwd naar. Ik was op zich ook wel tegen ijzers, maar helaas moesten er toch ijzers onder de hoeven van mijn paard. Hij is nu zoveel verbeterd en is veel blijer... Ja, het is onnatuurlijk en weet ik veel wat, maar je paard in een wei zetten met draad is dat ook. Ermee rijden ook.
Ik heb nu een heel blij paard wat weer gemakkelijk kan lopen over harde ondergrond en steentjes... Dat vind ik dan net iets belangrijker dan een paard dat elke keer op eieren loopt als hij over iets hard moet, maar wel zonder hoefijzers staat...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:48

NathalietjeB schreef:
Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..

Elk hoefijzer verslechterd het hoef mechanisme

Vertel dat maar aan die mislukte arabier thuis. :j
Die loopt nl sinds zijn hoefijzers een stuk zelfzekerder.
En nee, ik ga dat dier geen maanden op het kreupele af laten lopen omdat één of ander bokkertje dat zich ingelezen heeft op de hoefnatuurlijk site zegt dat ie de tijd moet krijgen om zich aan te passen. :+

Ik ben benieuwd naar het nieuwe ijzer, vindt dit nl maar een erg beperkte omschrijving. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-10-15 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:49

NathalietjeB schreef:
Laura ik maak hier tig km's over asfalt en klinkers door t duin, naar t strand etc ik heb mij behoorlijk in de voeten van milk verdiept.

Ja een hoef slijt iets maar echt niet veel hoor, en als je je er echt in zou verdiepen zou je lezen dat hoeven zich aanpassen op het geen waar op ze lopen.

En t is klinkklare onzin dat mensen zeggen dat er paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen, want elk paard kan zonder ijzers enkel heeft een paard er wel tijd voor nodig om zich te kunnen aanpassen.

Dat een paard hoefijzers nodig heeft zit tussen de oren van de mens, en zolang mensen zich niet verdiepen in de voeten van hun paard blijft men er lekker ijzers onder spijkeren met grote vreugd van de smid want die denkt kassa..

Dit soms tot verslechtering van t paard en soms verslechterd het zoveel dat t paard enkeltje slacht krijgt.

En daarbij is het ook normaal om een paard eerst een jaar te laten afzien zodat het kan wennen om zonder ijzer te staan? Dat sommige daar voor kiezen prima maar niet iedereen wil z'n paard op die manier af laten zien.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-10-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:50

CMB schreef:
Fehu schreef:
Jammer dat er meteen weer een pro/contra discussie over ijzers opgang komt :x

Mee eens! Ben zelf ook geen voorstander van ijzers maar mijn paard heeft ze nodig i.v.m. white line. Vind het jammer dat er gelijk mensen zijn die precies weten hoe het zit en anderen gevoel/idee geven dat ze hun paard er kwaad mee doen of zouden verpesten voor enkeltje slacht. Niet elk paard is hetzelfde en had ook graag de 175 euro op mijn bankrekening willen houden maar doe ze er niet voor de ''show'' eronder.

precies en dan steekt een opmerking dat het "jammer" is dat een nieuw soort ijzer wordt gepromoot

mijne is 22 nog nooit ijzers onder gehad en ik rij alleen maar buiten, laatste jaren op hoefschoenen, maar kan wel met iemand meevoelen waarbij dit soort dingen problemen kunnen geven en waar een oplossing voor is/komt

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:52

Het slijten is bij mijn paard is het slijten het probleem niet.
Wel de stenige paden waar ik overheen moet om bij het bos te komen.
Die losse puntstenen doen serieus pijn in de zool van mijn paard.
Daarom staat hij op ijzers. Zonder ijzers is het au au voetje voor voetje. Met ijzers raken de stenen haar zool niet en wandelt ze er vlot overheen.
Hebben de mensen die tegen hoefijzers zijn hier misschien een passende oplossing voor behalve hoefschoenen?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:57

Ik ben benieuwd wat voor ijzer het excact is en hoe het werkt.

De discussie over wel of niet een hoefijzer geen enkel paard is hetzelfde. Net zoals dat sommige mensen steunzolen nodig hebben. Hebben sommige paarden om wat voor reden dan ook ijzers nodig.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:01

ireika schreef:
Oke, volledige uitleg gevonden! Helaas geen tijd om alle details te lezen, maar als ik het goed heb komt het er op neer dat het ijzer vooraan wordt opengesneden nadat het op de hoef bevestigd is, waardoor de laterale bewegingen mogelijk zijn.
Ik heb er wel nog mijn bedenkingen bij...

Voor de geïnteresseerden: http://www.freshpatents.com/-dt20140821ptan20140231102.php#top

Het lijkt mij inderdaad een gewoon een ijzer dat in het midden -op de toon- doormidden is gezaagd (ik heb de summiere beschrijving van de patentaanvraag doorgenomen). Hierbij heb je dus wel bescherming van de hoefwand, maar kan de hoef middels het hoefmechanisme wel gewoon groter en kleiner worden. Iets dat minder kan bij een conventioneel ijzer. Op zich nog niet zo slecht bedacht, ben wel benieuwd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:10

xAnthea schreef:
Hoefschoenen vind ik echt ondingen. Je laat ze aanmeten als je paard net bekapt is, dus na 2 weken passen ze toch hélemaal niet meer? En als de hoef ook nog wat gaat veranderen, kan je elke maand nieuwe hoefschoenen laten aanmeten...

Ik ben er wel benieuwd naar. Ik was op zich ook wel tegen ijzers, maar helaas moesten er toch ijzers onder de hoeven van mijn paard. Hij is nu zoveel verbeterd en is veel blijer... Ja, het is onnatuurlijk en weet ik veel wat, maar je paard in een wei zetten met draad is dat ook. Ermee rijden ook.
Ik heb nu een heel blij paard wat weer gemakkelijk kan lopen over harde ondergrond en steentjes... Dat vind ik dan net iets belangrijker dan een paard dat elke keer op eieren loopt als hij over iets hard moet, maar wel zonder hoefijzers staat...

Je bent typisch iemand die zich amper verdiept heeft in het gebruik van hoefschoenen. Als je gebruikt wilt maken van hoefschoenen zul je zelf zo nu en dan de vijl er langs moeten halen en daar zijn tegenwoordig prima cursussen voor.
Daarnaast zijn de schoenen tegenwoordig zo ontwikkelt dat je echt niet elke maand nieuwe moet. Zijn er uitgebreidde passervice's en schoenen die dmv verhitting aangepast kunnen worden.
Een hoef heeft er immers een jaar voor nodig om in zijn geheel te veranderen. Wellicht dat je na een half jaar een ander setje moet. Maar gelukkig is de markt groot en kun je ook prima aan een 2e hands setje komen.

Verder is op blote voeten door het leven gaan wel iets anders dan alleen lukraak de ijzers eronder vandaan te trekken. Er komt veel meer bij kijken en dan met name de manier van huisvesting.

Het is wel jammer dat er gelijk weer oorlog gevoerd moet worden hier. :Z

Ik ben ook wel benieuwd naar het ijzer. Is het wel een ijzer? Aangezien er beweert word dat het ijzer de werking van de hoef niet of nauwlijks belemmert.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:17

Cowgirl schreef:
xAnthea schreef:

Je bent typisch iemand die zich amper verdiept heeft in het gebruik van hoefschoenen. Als je gebruikt wilt maken van hoefschoenen zul je zelf zo nu en dan de vijl er langs moeten halen en daar zijn tegenwoordig prima cursussen voor.
Daarnaast zijn de schoenen tegenwoordig zo ontwikkelt dat je echt niet elke maand nieuwe moet. Zijn er uitgebreidde passervice's en schoenen die dmv verhitting aangepast kunnen worden.
Een hoef heeft er immers een jaar voor nodig om in zijn geheel te veranderen. Wellicht dat je na een half jaar een ander setje moet. Maar gelukkig is de markt groot en kun je ook prima aan een 2e hands setje komen.

Het is wel jammer dat er gelijk weer oorlog gevoerd moet worden hier. :Z

Ik ben ook wel benieuwd naar het ijzer. Is het wel een ijzer? Aangezien er beweert word dat het ijzer de werking van de hoef niet of nauwlijks belemmert.

Ik verdiep me er idd niet in omdat ik het echt ondingen vind.
Een hoef heeft minstens een jaar nodig om te veranderen, bij mijn paard zal hier wellicht een hele tijd over gaan. Mijn paard heeft ondergeschoven hielen, te lange teen rechts (hoewel die nu ingekort is), kort bokhoefje links, dus je zit sowieso al met verschillende maten waardoor je ze helemaal op maat moet laten maken, wat volgens mij niet heel goedkoop is. Ze gaan nog helemaal veranderen, maar het zullen nooit gelijke hoeven worden waardoor je dus steeds met op maat gemaakte schoenen zit. Nope, begin ik niet aan.
Mijn paard zn hoeven zijn best moeilijk dus er moet een kundig iemand naar kijken. Ik ga dus echt geen belachelijke cursus mee volgen zodat ik die hoeven zelf kan onderhouden. Geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt :n
Dus ja, dan kies ik voor hoefijzers, die gezet worden door een kundig iemand.

Maar goed, ieder zijn ding. Jij vindt hoefschoenen goed, ik niet. Prima toch :)

Cowgirl

Re: Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:26

Wat jij wilt...helemaal prima.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:41

Een hoef kan heel snel veranderen bij de juiste wijze van bekappen.

Verandering in 7 weken tijd, links is oud. Rechts is enkele dagen geleden.
Van behoorlijk flinke rotstraal & op ijzers.. Op weg naar een mooie gezonde hoef..
Deze hoef was nog niet klaar met bekappen.
Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:51

Mensen kap nou toch eens repetitieve en uiterst saaie discussie zonder nieuwe argumenten van beide kanten. Als je paard zonder ijzers kan is dat prima, kan het paard niet zonder ijzers dan is dat ook goed. En als je zeer veel geluk hebt en je paard hoefschoenen verdraagt en niet verliest, dan is dat ook prima. Elke keer vraag ik me af hoe moeilijk het is te begrijpen dat ieder paard en zelfs iedere voet anders is. En dat het (ja ook voor de hardcore goeroe's) onmogelijk is van achter je schermpje te bepalen dat paard van bokker x prima zonder ijzers kan. Te belachelijk voor woorden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:57

oomens schreef:
Wat doet deze reclame eigenlijk op de nieuwspagina?
'Er komt een nieuw ijzer, maar daar kunnen we nog niets inhoudelijks over melden. We hebben wel nog een plaatje van een ander hoefijzer voor erbij, maar dat voegt ook geen inhoud toe aan het bericht. Wel willen we namens de producent vast melden dat het alleen maar voordelen heeft.'
Hoort dit niet gewoon op de markt of EA-commercieel?

Dat heet een persbericht, en dat is netjes door de bokt-nieuwsredactie opgepikt. Daar is het een nieuwsredactie voor, en daar zijn persberichten voor.

Na 6 november (het hoefsmedensymposium in Utrecht) komt er vast nóg een persbericht met meer inhoud, en dan zullen er ongetwijfeld ook advertenties, gericht op hoefsmeden, verschijnen. Ik betwijfel of die hier op de boktmarkt thuis horen of zullen belanden.

Overigens blijft het weer genoeglijk om te lezen hoe driekwart bokt onverbiddelijk korte metten maakt met wat twee gerenommeerde klinieken (Gent en Utrecht) hebben ontwikkeld en getest, zonder verder ook maar énige informatie te hebben.

Ik vermoed dat dit na 6 november, als er wel meer bekend is, niet gaat veranderen trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:03

Het blijft van ijzer dus het blijft hoge frequentie trillingen veroorzaken in de benen, dus blijft het de kans op artrose vergroten.

Ik heb er hier net een nieuw aangekochte van de ijzers af gehaald, wat een drama!
Versmalde hoefjes, samengeknepen hoefballen, amper ruimte om de hoevenkrabber door de straalgroeven te halen, afbrokkelende hoefwand door verzwakking van de nagelgaten. En een pijn dat dat arme dier had, hij kon amper lopen de eerste 2 weken.
Maar we zijn nu 3 maanden verder en hij draaft al over asfalt. De nagelgaten zijn verdwenen en de straalgroeven worden steeds ruimer.
En dat was dan nog alleen maar de zichtbare schade ;(

Als er dan toch ijzers onder zouden moeten... Dan de kunststof plakijzers van Klaas

http://hoefgezondheid.nl/nl/diensten/orthopedisch/

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:07

Ik ben ook wel benieuwd hoe het ijzer verder is opgebouwd. Ze hebben het er in het laatste stukje over dat de smid minder voorraad nodig zou hebben, dus een gewoon ijzer in 2stukken slijpen is het niet.

Ik zou bijna denken dat er losse takken en een losse "brug" is, dus 1 ijzer uit 3 delen. Nadeel hiervan zou zijn dat er in de voorkant apart vastgezet moet worden.

Maar we zullen het zien als hij op de markt is.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:16

Elk paard is anders. Dat is van achter een beeldscherm niet te beoordelen. Ik maak het nog gekker. Mijn rijpaard staat zonder ijzers en loopt perfect, ook op asfalt, heeft mooie voeten. Mijn grasmaai paard staat voor op ijzers. Achter kon ze er wel af, maar voor ging dat door een blessure niet (wel geprobeerd). Zoveel mensen zoveel meningen. Ik kijk gewoon naar mijn paard en overleg met smid en arts.

Een nieuw soort ijzer hoeft niet verkeerd te zijn. Het wiel wordt immers ook al een "paar jaar" door ontwikkeld en daar zijn best leuke resultaten uit gekomen.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:46

Zeker een ijzer met elastiekjesjs in als het kan mee bewegen! Heb nog geen enkel stuk ijzer zien meegeven.
Rij zelf aangespannen en vele kilometers op wegdek en steenslag, enz.... Mijn pony's lopen altijd blootvoets en nooit geen problemen, zelfs niet kwa afslijten.
Goede voeding doet wonderen als je wil bij stil staan. ( sorry ben nerts kwa natuurlijke voeding hoor )

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:37

Ben benieuwd.

Ff de discussie wel of geen ijzers, ze zijn niet voor niets uitgevonden. Lang geleden moeten paarden ook al problemen gehad hebben met te veel afslijten (al dan niet door verkeerd management) op harde ondergronden.
Ik heb er helaas twee die niet zonder kunnen om blessures te voorkomen, het afslijten is het probleem niet. Zonder ijzers staat deze twee binnen 3maanden een rendac transport te wachten, en dat wil ik zeker niet.
Ik hou ook liever geld in mijn zak als het kan maar helaas niet mogelijk. Laat overigens wel een hele goede smid komen die ervoor zorgt dat de afwikkeling van de voet optimaal is en met mijn dierenarts overlegd als het nodig is en vice versa.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:36

Ach...mijn paard is nu 27 en heeft al ruim 15 jaar ernstige artrose op de voor kogels.
Juist dankzij een super smid en speciaal beslag loopt dit dier nog iedere dag over het asfalt zijn kilometertjes.
Soms hebben ze nu eenmaal wél een ijzer nodig, ook ik geef liever die €100 rondom beslag ergens anders aan uit elke keer maar het is nu eenmaal niet anders.
Mijn paard loopt al 22 jaar op ijzers en als dit nou werkelijk zó slecht zou zijn had ie allang om moeten vallen lijkt me...

ik ben er wel benieuwd naar, dus ik volg het even

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:00

Hahaha even de pagina bekeken, een gewoon hoefijzer wat in de toon doormidden wordt gezaagd _O- wát een enorme verbetering zeg. Gelukkig heb je nog steeds te maken met verminderde schokdemping en doorglijden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:26

ElCamino schreef:
Ach...mijn paard is nu 27 en heeft al ruim 15 jaar ernstige artrose op de voor kogels.
Juist dankzij een super smid en speciaal beslag loopt dit dier nog iedere dag over het asfalt zijn kilometertjes.
Soms hebben ze nu eenmaal wél een ijzer nodig, ook ik geef liever die €100 rondom beslag ergens anders aan uit elke keer maar het is nu eenmaal niet anders.
Mijn paard loopt al 22 jaar op ijzers en als dit nou werkelijk zó slecht zou zijn had ie allang om moeten vallen lijkt me...

En jij vraagt je natuurlijk niet af waar die artrose vandaan komt 8)7

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:52

Is het dan wetenschappelijk bewezen dat ijzers artrose veroorzaken?
Als het echt zo zou zijn (heb er geen idee van..), dan zou het paard met artrose toch juist slechter moeten lopen ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:58

xAnthea schreef:

...

Een onzin opmerking die "schoenen " nooit heeft geprobeerd.

Na 40 jaar gebruik ik hoefschoenen en het bevalt prima..

Afbeelding

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:00

Anoniem schreef:
ElCamino schreef:

En jij vraagt je natuurlijk niet af waar die artrose vandaan komt 8)7

Wie zegt dat het paard voor de artrose al beslagen was?
Ik vind het echt vervelend dat beide kant op (pro-ijzer en anti-ijzer) wordt gedaan alsof de ander dom is en er niks over weet. Joh, als je een eigen paard heb, leg er fijn onder (of juist niet) wat je zelf het best vindt, maar laat een ander in zijn waarde.. Kom op zeg. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:05

Rekensommetje?

22 jaar op ijzers, 15 jaar artrose

22- 15= 7 jaar voor artrose op beslag.

( Je paard begon dus na 7 jaar ijzers al om te vallen )