Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NathalietjeB schreef:Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..
Elk hoefijzer verslechterd het hoef mechanisme

NathalietjeB schreef:Laura ik maak hier tig km's over asfalt en klinkers door t duin, naar t strand etc ik heb mij behoorlijk in de voeten van milk verdiept.
Ja een hoef slijt iets maar echt niet veel hoor, en als je je er echt in zou verdiepen zou je lezen dat hoeven zich aanpassen op het geen waar op ze lopen.
En t is klinkklare onzin dat mensen zeggen dat er paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen, want elk paard kan zonder ijzers enkel heeft een paard er wel tijd voor nodig om zich te kunnen aanpassen.
Dat een paard hoefijzers nodig heeft zit tussen de oren van de mens, en zolang mensen zich niet verdiepen in de voeten van hun paard blijft men er lekker ijzers onder spijkeren met grote vreugd van de smid want die denkt kassa..
Dit soms tot verslechtering van t paard en soms verslechterd het zoveel dat t paard enkeltje slacht krijgt.
CMB schreef:Fehu schreef:Jammer dat er meteen weer een pro/contra discussie over ijzers opgang komt
Mee eens! Ben zelf ook geen voorstander van ijzers maar mijn paard heeft ze nodig i.v.m. white line. Vind het jammer dat er gelijk mensen zijn die precies weten hoe het zit en anderen gevoel/idee geven dat ze hun paard er kwaad mee doen of zouden verpesten voor enkeltje slacht. Niet elk paard is hetzelfde en had ook graag de 175 euro op mijn bankrekening willen houden maar doe ze er niet voor de ''show'' eronder.
ireika schreef:Oke, volledige uitleg gevonden! Helaas geen tijd om alle details te lezen, maar als ik het goed heb komt het er op neer dat het ijzer vooraan wordt opengesneden nadat het op de hoef bevestigd is, waardoor de laterale bewegingen mogelijk zijn.
Ik heb er wel nog mijn bedenkingen bij...
Voor de geïnteresseerden: http://www.freshpatents.com/-dt20140821ptan20140231102.php#top

xAnthea schreef:Hoefschoenen vind ik echt ondingen. Je laat ze aanmeten als je paard net bekapt is, dus na 2 weken passen ze toch hélemaal niet meer? En als de hoef ook nog wat gaat veranderen, kan je elke maand nieuwe hoefschoenen laten aanmeten...
Ik ben er wel benieuwd naar. Ik was op zich ook wel tegen ijzers, maar helaas moesten er toch ijzers onder de hoeven van mijn paard. Hij is nu zoveel verbeterd en is veel blijer... Ja, het is onnatuurlijk en weet ik veel wat, maar je paard in een wei zetten met draad is dat ook. Ermee rijden ook.
Ik heb nu een heel blij paard wat weer gemakkelijk kan lopen over harde ondergrond en steentjes... Dat vind ik dan net iets belangrijker dan een paard dat elke keer op eieren loopt als hij over iets hard moet, maar wel zonder hoefijzers staat...
Cowgirl schreef:xAnthea schreef:Hoefschoenen vind ik echt ondingen. Je laat ze aanmeten als je paard net bekapt is, dus na 2 weken passen ze toch hélemaal niet meer? En als de hoef ook nog wat gaat veranderen, kan je elke maand nieuwe hoefschoenen laten aanmeten...
Ik ben er wel benieuwd naar. Ik was op zich ook wel tegen ijzers, maar helaas moesten er toch ijzers onder de hoeven van mijn paard. Hij is nu zoveel verbeterd en is veel blijer... Ja, het is onnatuurlijk en weet ik veel wat, maar je paard in een wei zetten met draad is dat ook. Ermee rijden ook.
Ik heb nu een heel blij paard wat weer gemakkelijk kan lopen over harde ondergrond en steentjes... Dat vind ik dan net iets belangrijker dan een paard dat elke keer op eieren loopt als hij over iets hard moet, maar wel zonder hoefijzers staat...
Je bent typisch iemand die zich amper verdiept heeft in het gebruik van hoefschoenen. Als je gebruikt wilt maken van hoefschoenen zul je zelf zo nu en dan de vijl er langs moeten halen en daar zijn tegenwoordig prima cursussen voor.
Daarnaast zijn de schoenen tegenwoordig zo ontwikkelt dat je echt niet elke maand nieuwe moet. Zijn er uitgebreidde passervice's en schoenen die dmv verhitting aangepast kunnen worden.
Een hoef heeft er immers een jaar voor nodig om in zijn geheel te veranderen. Wellicht dat je na een half jaar een ander setje moet. Maar gelukkig is de markt groot en kun je ook prima aan een 2e hands setje komen.
Het is wel jammer dat er gelijk weer oorlog gevoerd moet worden hier.![]()
Ik ben ook wel benieuwd naar het ijzer. Is het wel een ijzer? Aangezien er beweert word dat het ijzer de werking van de hoef niet of nauwlijks belemmert.

oomens schreef:Wat doet deze reclame eigenlijk op de nieuwspagina?
'Er komt een nieuw ijzer, maar daar kunnen we nog niets inhoudelijks over melden. We hebben wel nog een plaatje van een ander hoefijzer voor erbij, maar dat voegt ook geen inhoud toe aan het bericht. Wel willen we namens de producent vast melden dat het alleen maar voordelen heeft.'
Hoort dit niet gewoon op de markt of EA-commercieel?
wát een enorme verbetering zeg. Gelukkig heb je nog steeds te maken met verminderde schokdemping en doorglijden.
ElCamino schreef:Ach...mijn paard is nu 27 en heeft al ruim 15 jaar ernstige artrose op de voor kogels.
Juist dankzij een super smid en speciaal beslag loopt dit dier nog iedere dag over het asfalt zijn kilometertjes.
Soms hebben ze nu eenmaal wél een ijzer nodig, ook ik geef liever die €100 rondom beslag ergens anders aan uit elke keer maar het is nu eenmaal niet anders.
Mijn paard loopt al 22 jaar op ijzers en als dit nou werkelijk zó slecht zou zijn had ie allang om moeten vallen lijkt me...
ik ben er wel benieuwd naar, dus ik volg het even
xAnthea schreef:Hoefschoenen vind ik echt ondingen. Je laat ze aanmeten als je paard net bekapt is, dus na 2 weken passen ze toch hélemaal niet meer? En als de hoef ook nog wat gaat veranderen, kan je elke maand nieuwe hoefschoenen laten aanmeten...
...
Anoniem schreef:ElCamino schreef:Ach...mijn paard is nu 27 en heeft al ruim 15 jaar ernstige artrose op de voor kogels.
Juist dankzij een super smid en speciaal beslag loopt dit dier nog iedere dag over het asfalt zijn kilometertjes.
Soms hebben ze nu eenmaal wél een ijzer nodig, ook ik geef liever die €100 rondom beslag ergens anders aan uit elke keer maar het is nu eenmaal niet anders.
Mijn paard loopt al 22 jaar op ijzers en als dit nou werkelijk zó slecht zou zijn had ie allang om moeten vallen lijkt me...
ik ben er wel benieuwd naar, dus ik volg het even
En jij vraagt je natuurlijk niet af waar die artrose vandaan komt