Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:44

Al sta ik mijn veters te strikken, ik zou er ook niet van gediend zijn gefilmd te worden.. Daarbij mag dat ook niet zomaar..

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:48

Bowen schreef:
Relaxed schreef:
Tja als mensen zo provocerend met een camera er bovenop gaan staan snap ik hun reactie wel, praat het niet goed, maar snap het wel.. Alles komt meteen op internet en voor je het weet heb je om niets een slechte naam.. Snap wel dat hij daar geen zin in heeft.

Er gebeurde helemaal niets, pony's wouden niet lopen, kregen wat ondersteuning, maar geen lompe martelpraktijken te zien :n

Sinds wanneer is een camera provocerend? Als je niets verkeerds doet is een camera geen probleem, het is immers een paardenmarkt, een openbare gelegenheid. Dat mensen zien wat je doet weet je vantevoren. Waarom is het ineens een probleem als het een camera is?

Dat spreekt niet in het voordeel van de handelaar in kwestie naar mijn mening.

Ik ben ambtenaar op straat en het is echt heel vervelend als iemand boven op je neus gaat lopen filmen ook al doe je niets verkeerd. En bovendien vind ik dat er op dit filmpje weinig gebeurd.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:49

nine1987 schreef:
Al sta ik mijn veters te strikken, ik zou er ook niet van gediend zijn gefilmd te worden.. Daarbij mag dat ook niet zomaar..

Euhm, jawel...

Op de openbare weg/openbare plaatsen mag gewoon gefilmd worden.
Of jij of ik daar nu met onze foon staan omdat we het zo'n leuke pony vinden of iemand daar staat te filmen omdat ze het er niet mee eens zijn maakt geen donder uit.

Maar vooral, als je niets fouts doet, wat is dan het probleem? Laat maar lekker filmen, goed in het openbaar komen, kan iedereen zien dat je normaal/goed met je dieren omgaat. Gratis Pr toch?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:51

xEline schreef:
Bowen schreef:

Sinds wanneer is een camera provocerend? Als je niets verkeerds doet is een camera geen probleem, het is immers een paardenmarkt, een openbare gelegenheid. Dat mensen zien wat je doet weet je vantevoren. Waarom is het ineens een probleem als het een camera is?

Dat spreekt niet in het voordeel van de handelaar in kwestie naar mijn mening.

Ik ben ambtenaar op straat en het is echt heel vervelend als iemand boven op je neus gaat lopen filmen ook al doe je niets verkeerd. En bovendien vind ik dat er op dit filmpje weinig gebeurd.

Vervelend is geen reden om maar agressief te gaan doen. Als je dat doet moet je niet huilen als men denkt dat je wat te verbergen hebt.
Nogmaals, het is gewoon toegestaan te filmen op openbare plekken, pers of niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:06

Bowen schreef:
Euhm, jawel...

Op de openbare weg/openbare plaatsen mag gewoon gefilmd worden.
Of jij of ik daar nu met onze foon staan omdat we het zo'n leuke pony vinden of iemand daar staat te filmen omdat ze het er niet mee eens zijn maakt geen donder uit.

Maar vooral, als je niets fouts doet, wat is dan het probleem? Laat maar lekker filmen, goed in het openbaar komen, kan iedereen zien dat je normaal/goed met je dieren omgaat. Gratis Pr toch?

Wie zegt dat het filmpje hier begon? Is de aanleiding voor de handelaar niet al veel eerder begonnen?
Ik vind een camera ook provocerend. En er is een verschil van mij als voorbijganger op straat filmen of mij expliciet filmen en volgen...

Plus, veel paarden in één trailer... Ik weet niet of deze 3 pony's met z'n drietjes in een 1,5 paard trailer stonden... Maar dat kan prima met deze formaten. Of moet een kudde schapen soms ook per twee of drie vervoerd worden? Het is éénmalig, met name zulke jonge kleine dieren hebben in een trailer toch wel baat bij wat steun. Kan je opvullen met stropakken of andere ponys. En als er stropakken in hadden gestaan had niemand het erg gevonden. Lol.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:03

Ik zou er zelf ook niet vrolijk van worden om van zo dichtbij gefilmd te worden. Niet dat ik iets te verbergen heb maar toch. Wij liepen met 4 grote Shetlanders naar de trailer en die meneer ging op zijn knieën foto's maken. Vond het waarschijnlijk gewoon een leuk tafereel... Maar toch hou ik er niet zo van. Je komt toch ongevraagd op de foto.

Alleen de beelden van de trailer staan er niet op dus daar kan ik niet zoveel mee. Verder hoor ik niet waar nou de bedreiging echt plaats vond?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:11

robert45 schreef:
Ik zou er zelf ook niet vrolijk van worden om van zo dichtbij gefilmd te worden. Niet dat ik iets te verbergen heb maar toch. Wij liepen met 4 grote Shetlanders naar de trailer en die meneer ging op zijn knieën foto's maken. Vond het waarschijnlijk gewoon een leuk tafereel... Maar toch hou ik er niet zo van. Je komt toch ongevraagd op de foto.

Alleen de beelden van de trailer staan er niet op dus daar kan ik niet zoveel mee. Verder hoor ik niet waar nou de bedreiging echt plaats vond?

Zo had ik afgelopen zomer les, instructrice komt aan huis en ik wilde graag in de wei rijden. Gewoon om eens een keertje op gras te trainen om eventuele problemen die ik op wedstrijd kan tegenkomen te voorkomen of zo snel mogelijk te kunnen oplossen.
Weiland ligt open aan de weg. Op den duur kwam er een echtpaar (?) langs fietsen, die stopten. Ze hadden een hele flinke camera mee (spiegelreflex denk ik). Ik herkende ze niet, maar ging er vanuit dat ze me voor een ander aan zagen of de eigenaar kenden. Dus misschien zou ik er nog wel van horen. Ze hebben er zeker een kwartier gestaan, foto's gemaakt. Maar ik heb er nooit weer iets over gehoord. Eigenaar ook niet...

Maar vind ze maar eens??? Ik ga maar uit van het leuke tafereel.... :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:21

Als dit filmpje het meest heftige is dat die anti-organisaties hebben kunnen vinden, dan hebben de markten het welzijn tegenwoordig top voor elkaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:23

Ja maar piep vandaag is daar bij voorbaat al niet om leuke taferelen vast te leggen. Die filmen maar wat en hopen dan dat er 'iets schokkends' te zien valt zodat ze weer met het vingertje kunnen wijzen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:28

robert45 schreef:

Ik ook niet, zeker niet als je in het half donker met jonge dieren bezig bent. Ze staan er te dicht op en lopen dus en in de weg en mogelijk raken ze gewond als er een pony wegschiet. Dan is de irritatie begrijpelijk en het niet rustig verzoeken om genoeg ruimte ook.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:27

En de gemiddelde paardenhandelaar is vaak vrij kort en krachtig. Paar week geleden stond ik op een markt te praten en de man naast mij begint ineens een paar jongens om de oren te meppen met zijn stok.

Wat bleek ze waren dronken en erg vervelend. Na de paar flinke tikken was het commentaar van de beste man "zo die doen dat niet zo snel weer denk ik" "ik had al een paar keer gewaarschuwd en ze gingen niet weg"

Ik heb verder nergens in het filmpje dreigementen gehoord.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:29

Starbreeze schreef:
Ja maar piep vandaag is daar bij voorbaat al niet om leuke taferelen vast te leggen. Die filmen maar wat en hopen dan dat er 'iets schokkends' te zien valt zodat ze weer met het vingertje kunnen wijzen.

tja...iemand moet de misstanden aan het licht brengen.Aangezien je dat op het grootste paardenforum niet kan vinden.Daar is de paardenmarkt heilig,en gebeurt daar niets wat het daglicht niet kan verdragen. :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:34

Ik heb dit jaar helaas verstek moeten laten gaan; ben er niet geweest. Ook heb ik het filmpje nog niet kunnen laden/bekijken, maar alleen al het noemen van "piep"; die ik in het verleden meer heb gevolgd, zegt mij eigenlijk al meer dan genoeg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:07

Ik zie daar iets wat wel degelijk mishandeling is. Die shet en dat veulen die niet op hun plek willen... Die man draait de staart van dat veulen om, zodat ie naar voren gaat omdat het erg pijnlijk is.

Ik wist dat vroeger ook niet, maar wij hadden een pony die heel veel trailerangst had. Met heel veel geduld hebben we haar geleerd om de trailer in te gaan. Daar zijn we weken mee bezig geweest en het ging een hele tijd goed, soms duurde het even, maar het lukte wel. Elke week reden we 2-3 keer naar de manege, omdat wij geen bak hebben.
Op een avond wilde de pony de trailer niet in. De manege-eigenaar zag ons ploeteren en liep naar ons toe. Hij zei 'Oh, wil die er niet in, wacht maar' Hij liep naar haar achterhand en ineens als bij toverslag stond ze in de trailer. Wij blij natuurlijk. Omdat ik graag wilde weten hoe hij dat had gedaan (leek me handig), vroeg ik het hem. Hij zei: 'Gewoon de staart omgedraaid, dat doet zoveel pijn dat ze wel luisteren.'
We hebben het geweten. Ze heeft jarenlang niet meer in de trailer gedurfd, ondanks al onze pogingen. Als een man in de buurt van haar achterhand kwam probeerde ze weg te komen. Had hij het maar nooit gedaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:13

Serieus waar mensen, misschien eens lezen?? :')
Er staat dat het gaat om het aantal paarden in de trailer, en niet om de omgang met de paarden.
En ook al vind je het onzin, je hoeft niet zo agressief te reageren.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:29

Ben ik nu de werkelijk de enige die wel degelijk iets heel erg fouts ziet in dit filmpje? Ja, de cameravrouw staat te filmen en ja, dat mag op de openbare weg. De houding van de handelaar is van het begin af aan alles behalve vriendelijk en vervolgens word de vrouw door meerdere personen tegelijk belaagd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat een behoorlijk nare ervaring is en dan gingen de heren bij mij niet eens zo ver als bij deze cameravrouw. Vind het ook getuigen van vies agressief en laf gedrag wat de handelaren in kwestie doen :r

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:32

Inoterry schreef:
Ben ik nu de werkelijk de enige die wel degelijk iets heel erg fouts ziet in dit filmpje? Ja, de cameravrouw staat te filmen en ja, dat mag op de openbare weg. De houding van de handelaar is van het begin af aan alles behalve vriendelijk en vervolgens word de vrouw door meerdere personen tegelijk belaagd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat een behoorlijk nare ervaring is en dan gingen de heren bij mij niet eens zo ver als bij deze cameravrouw. Vind het ook getuigen van vies agressief en laf gedrag wat de handelaren in kwestie doen :r

Nee hoor, je bent niet de enige. ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:44

Inoterry schreef:

nee hoor, hier nog 1 die er precies hetzelfde over denkt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 01:07

geerke schreef:
Starbreeze schreef:

tja...iemand moet de misstanden aan het licht brengen.Aangezien je dat op het grootste paardenforum niet kan vinden.Daar is de paardenmarkt heilig,en gebeurt daar niets wat het daglicht niet kan verdragen. :+

Het is toch niet de taak van paardenfora om misstanden te belichten we zouden toch gewoon een inspectiedienst van de overheid moeten hebben die op zo'n markt rondloopt (doen die dat ook niet gewoon?) ipv organisaties als Eyes on Animals, piepvandaag, wakker dier etc. die eigenlijk vooral als doel hebben goedwillende mensen wat donaties uit de zak te kloppen met een sneu verhaal :$ .

Mensen van de markt slepen is natuurlijk nooit de bedoeling lijkt me. Maar het is ook wel een beetje te verwachten dat als je midden in de nacht met een camera bij mensen in de nek gaat staan hijgen ze misschien een beetje geirriteerd raken. Je kan op het filmpje trouwens toch helemaal niet zien dat er heel ver word gegaan, ik zie alleen een heleboel stoeptegels en schoenen??

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 01:44

Wat betreft het filmpje, daar kan ik weinig van zeggen, ik zie in ieder geval geen mishandeling. Verder kun je niets zien over de hoeveelheid pony's die in de trailer staat.

Wat betreft het aantal paarden/pony's in de vrachtwagen of trailer: het is toegestaan om per vierkante meter 1 paard te laden. Paarden mogen ook alleen maar op 1 vloer geladen worden, er mag dus geen verdieping in.

Dat betekent dat als het om een grote oplegger gaat, er ongeveer 30 Shetlandertjes in mogen (30 m2).

....En dat die vervolgens bij elke bocht met zijn allen gezellig op een grote hoop schuiven, omdat er veel te veel vrije ruimte is. Ik heb in het verleden aangehouden opleggers gezien met 45 Shetten per vloer, 90 Shetten op de hele wagen. Erg fout, maar ze hadden nog steeds alle ruimte, dus elke vloer was met schotten opgedeeld in 3 stukken om schuiven tegen te gaan. Ze stonden dik in het schone stro in een geventileerde moderne wagen met automatische drinkvoorziening en minstens een meter lucht boven hun hoofd. Ik zie ze nog zo rondscharrelen en verbaasd opkijken of opstaan toen de deuren opengingen.

Het betekent ook, dat op diezelfde oplegger officieel wel 30 Belgen geladen mogen worden....

En nu mogen jullie kiezen. Wat is erger: die 90 Shetlandertjes of die 30 Belgen?

Snappen jullie het nog?

Denk je dat iemand van PiepVandaag of Eyes on Animals hier wel iets van snapt of er zelfs ooit maar van gehoord heeft? Ik niet, en ik denk vooral dat ze weer eens spijkers op laag water zoeken. Kan me dus ergens wel de irritatie van die handelaar voorstellen, zeker als hij al een paar borrels achter de kiezen heeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:39

DonCamillo schreef:
Wat betreft het aantal paarden/pony's in de vrachtwagen of trailer: het is toegestaan om per vierkante meter 1 paard te laden. Paarden mogen ook alleen maar op 1 vloer geladen worden, er mag dus geen verdieping in.

Dat betekent dat als het om een grote oplegger gaat, er ongeveer 30 Shetlandertjes in mogen (30 m2).

/knip/

Het betekent ook, dat op diezelfde oplegger officieel wel 30 Belgen geladen mogen worden....

En nu mogen jullie kiezen. Wat is erger: die 90 Shetlandertjes of die 30 Belgen?

Snappen jullie het nog?

Dit wat je hier stelt is niet volledig correct.

De VO 1/2005 EG inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten ('Transpprtverordening') stelt over afmetingen voor paarden tijdens wegvervoer hetvolgende:

Pony's kleiner dan 1,44 m moeten minimaal 1m2 tot hun beschikking hebben, maar voor paarden gelden ruimere afmetingen.

Volwassen paarden: min. 1,75 m2, opgebouwd uit 2,5x0,7 m.

Voor veulens (tot 6 maanden) en jonge paarden (6-24 maanden) gelden nog aangepaste (tussenliggende) afmetingen.

Er mogen dus geen 30 Belgen op een oplegger van 30 m2.

Wat betreft dubbele lagen (niet toegstaan) klopt je verhaal wel en dat er veel ruimte overblijft wanneer je 30 (mini)shetlanders correct laadt, ben ik met je eens.

Ik vermoed (maar dat is een eigen invulling, ik was er niet bij en het is niet zichtbaar op het getoonde beeldmateriaal), dat wanneer piep of EOA zeuren over te veel dieren op een trailer, dit niet meer om de 1m2 per dier gaat, maar over een volgepropte trailer.

Ik heb overigens niet louter slechte ervaringen met EOA. Piep ken ik verder niet, maar van EOA weet ik dat ze ook echt wel nuttige dingen mbt dierwelzijn hebben gedaan, bv het volgen van (varkens)transporten naar het buitenland, daar waar de bevoegdheid van de Nederlandse ambtenaar (landsgrens) ophoudt.

En ik ben van mening dst dergelijke organisaties wel degelijk iets goeds doen. Al vind ik zelf ook dat ze schromelijk overdrijven (in veel gevallen), de sector zelf (veehouderij/paardenhouderij in mindere mate maar ook) zal altijd de zaken veel positiever voorstellen dan ze zijn. Als zij het dan extreem negatief stellen, komt de waarheid in het midden uit en zal men langzaanaan opschuiven in de richting van beter/minder slecht dierwelzijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:20

Inoterry schreef:

En het komt niet in je op om te bedenken dat mevrouw de heren al flink een poosje loopt te irriteren?
Wat doe jij als je ergens mee bezig bent en iemand je op je neus staat te kijken op een vervelende manier? Ik neem aan dat jij dan ook niet aardig blijft.
Ze heeft het gewoon opgezocht, er zijn geen klappen uitgedeeld er is alleen gezegd dat ze moet oprotten met haar camera. En op het moment dat ze dat niet doet komen ze even naar haar toe. En dan wordt ze ineens bang. Maar oooo wat kan ze stoer blijven praten. :r Nou, ik snap die heren wel!
Als ze daar niet had gestaan met een camera en gewoon geïnteresseerd was geweest of had geholpen hadden die heren echt niets gedaan hoor...

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:22

kansloos filmpje inderdaad , maar ze hebben wel weer aandacht gekregen.......

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:14

Raak zelf zo langzamerhand ook wel geïrriteerd van mensen die alles moeten vastleggen...als je al een scheet verkeerd laat dan sta je al te kijk op social media....echt zó kinderachtig!!
Ik denk dat half nederland paarden mishandeld als je dit paarden mishandeling noemt...wat een vergrootglas wordt hier weer gebruikt.
Laatst bijgewerkt door manubres op 22-10-15 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:19

Tja, ik vind het boven op iemands neus staan filmen ook knap agressief eigenlijk. Weliswaar passief agressief maar nog steeds knap agressief.

Niet dat het ok is dat de heren boos werden maar ik kan me hun irritatie goed voorstellen!