Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:51

Nee hoor bekijk het springreglement maar daar komt dit uit...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:53

xniieeenke schreef:
vuurneon schreef:
Daarom zeg ik ook: dan is het geen geschikt manegepaard. Ik heb het niet over de kracht van een ruiter, maar over de kundigheid ;)

Nah, ik denk dat we hier allemaal nogal standvastig zijn.

Voor vele hier is het; dat ding is slecht.
Niet open staan voor of het wel goed is, gewoon het ligt aan de ruiter en het is slecht, punt.
Jammer, bye/

Jij bent anders ook erg standvastig en je luistert niet echt naar anderen. ;)

On topic: ik vind het juist goed. Zie zo veel mensen die er niet mee om kunnen gaan. Triest voor het paard.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:54

xniieeenke schreef:
vuurneon schreef:

Als het een te sterke haflinger is en de ruiters niet kundig genoeg om om te kunnen gaan met die pony , is het geen geschikte Manegepony en dat dient niet te worden opgelost met een slofteugel om er maar een rem aan te hangen.

Geen enkele ruiter kan dit, je kan niet zo sterk zijn om tegen een paard in te gaan?
Dit paard word absoluut niet in een krul getrokken en het is voor de veiligheid, totaal geen last voor het paard ;)

Hoe weet je dat? Heeft 'ie het je ingefluisterd? Klinkt alsof je niet helemaal weet waar je het over hebt. Natuurlijk verlies je het als je in de teugels gaat hangen, en als ie dan zo sterk is dat je een slofteugel moet gebruiken als rem gaat het er per definitie niet vriendelijk aan toe. Zoiets los je op met techniek en niet met kracht. Slofteugel aan een manege paard, bizar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:54

Yvank_ schreef:

Ok, maar dat geldt dan niet voor internationaal, daar wordt al jaren de slof gebruikt met inspringen, door jan en alleman. Of dit moet zeer recent aan banden gelegd zijn.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:55

Vanaf de klasse Z springen (paarden) zijn hulpteugels toegestaan tijdens het losrijden. Ik zie het op basiswedstrijden eigenlijk zelden gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:57

Joolien schreef:
Yvank_ schreef:

Ok, maar dat geldt dan niet voor internationaal, daar wordt al jaren de slof gebruikt met inspringen, door jan en alleman. Of dit moet zeer recent aan banden gelegd zijn.

Internationaal is wat anders, maar zwitserland is ook de FEI niet..

KNHS wedstrijden basis mag het in elk geval niet. En dat is nu dus in zwitserland ook zo dat is dus niks anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:58

Lisa91 schreef:
Vanaf de klasse Z springen (paarden) zijn hulpteugels toegestaan tijdens het losrijden. Ik zie het op basiswedstrijden eigenlijk zelden gebeuren.

Waar staat dat in het reglement dan? Want ik zie alleen dat een slof verboden is? Of geldt dan vanaf het Z het FEI reglement ipv KNHS dan is logisch want van de FEI mag het wel.. Dus ook in zwitserland.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:01

Yvank_ schreef:
Lisa91 schreef:

Waar staat dat in het reglement dan? Want ik zie alleen dat een slof verboden is? Of geldt dan vanaf het Z het FEI reglement ipv KNHS dan is logisch want van de FEI mag het wel.. Dus ook in zwitserland.

Ik heb het even opgezocht: artikel 257, punt 4 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:03

Maar dan geldt dus het FEI reglement dacht ik?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:05

Klopt, vanaf het Z val je in principe onder het FEI reglement.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:07

Rare reden om iets te verbieden. Het probleem zit hem niet in het feit dat de slof gebruikt kan worden bij het losrijden, maar vooral bij de mensen die slof per definitie als slecht zien, ongeacht correct gebruik en zonder de reden te weten waarom deze wordt gebruikt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:14

Goed initiatief, maar ik ben benieuwd of je het niet meer ziet hier op de regionale wedstrijden. (Zwitserland) Er komt hier op regionaal B niveau meer ijzerwerk en hulpteugels voorbij dan aan de internationale top. Ondanks de vage rede goed initiatief maar ik zie een ruiter nog niet zo snel ook daadwerkelijk gecorrigeerd worden. Maar het zal zeker enige golven veroorzaken. Als ik alleen al de meiden van de plaatselijke pensionstal naar buiten zie gaan, zonder cap, sporen om de gympen, zweep en met slofteugel, dan voorspel ik voor enigen wel wat afkickverschijnselen op wedstrijden. :') Maargoed dat laatste is niet ontopic.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:39

Je zou toch zeggen dat topruiters zo goed zijn dat ze de slof niet nodig hebben.....

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:51

hoogendroog schreef:
Toen ik nog een klein Hoogendroogje was, had je de DE ringmeester. En dan bedoel ik niet EEN ringmeester. Nee, DEZE ringmeester had het lef om je aan te spreken en je weg te sturen als je paard niet rad was, hij zei er wat van als je je paard een onnodige tik gaf of als je een ander hinderlijk in de weg zat. Ik vraag me altijd af, waar DE ringmeesters zijn gebleven... degene die nu die naam dragen roepen alleen je naam als je ring in moet.... links en rechts voorbijgereden door paarden die echt niet helemaal rad zijn, of waarbij de slof op ingenieuze wijze op allerlei manieren aan het hoofdstel is geknoopt (we hebben hier in de buurt zo'n ontzettend creatieve ruiter/handelaar rondspringen, ik wist niet dat een slof op zoveel verschillende manieren een paard kon uh hinderen). Met een slof is niets mis, gaat erom hoe je 'm gebruikt.

Misschien wordt het weer eens tijd voor echte ringmeesters, die je verbieden verder te rijden als je bijv. de slof niet correct gebruikt, in plaats van iedereen op wedstrijd verbieden met slof te rijden. Zo lijden de goeden niet onder de kwaden.

Daar is nu het jurylid dat is belast met toezicht op het voorterrein verantwoordelijk voor. Dus deze dienen hun verantwoordelijkheid te nemen. De KNHS dringt daar ook op aan bij de juryleden. En ik denk dat jij als ruiter hen daar ook best op mag aanspreken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:56

Arabesk schreef:
Je zou toch zeggen dat topruiters zo goed zijn dat ze de slof niet nodig hebben.....

Inderdaad, gebruik van een slofteugel is altijd een zwakte bod, welke gebruik wordt om tekortkomingen in de opleiding van paard en ruiter te verdoezelen. Het is een puur een "quick fix" en heeft niets, maar dan ook niets met rijkunst te maken, maar alleen maar met dwang, ongeduld en onkunde.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:06

ElCid schreef:
Arabesk schreef:

Inderdaad, gebruik van een slofteugel is altijd een zwakte bod, welke gebruik wordt om tekortkomingen in de opleiding van paard en ruiter te verdoezelen. Het is een puur een "quick fix" en heeft niets, maar dan ook niets met rijkunst te maken, maar alleen maar met dwang, ongeduld en onkunde.

Is wel een erg overtrokken reactie.
Als jij een paard hebt wat erg veel spanning opbouwt en deze spanning zo hoog word dat het lastig word om het gelijkmatig af te laten vloeien en het paard met een slofteugel de spanning wel beter kan laten afvloeien is het toch een goed hulpmiddel?
Ook een topruiter kan hier last van hebben.
Deze hebben vaak lastigere paarden die het niveau zeker aan kunnen.
Maar deze laten zich niet altijd even makkelijk rijden denk ik?

Overigens vind ik het wel goed dat ze het verbieden.
Een slofteugel moet je gebruiken als je weet waar je mee bezig bent en voor een goede reden.
Dus voor wedstrijd op basis niveau zeker een goede regel!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:11

Jennyj01 schreef:
Mooi om te lezen dat een land gewoon eens een punt maakt. Niet dat een slof gelijk een martelwerktuig is maar zonder is ook prima te doen.

Vind ik ook, gewoon eens BAM, geen overloze ja/nee discussies gewoon klaar.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:16

tmr001 schreef:
Rare reden om iets te verbieden. Het probleem zit hem niet in het feit dat de slof gebruikt kan worden bij het losrijden, maar vooral bij de mensen die slof per definitie als slecht zien, ongeacht correct gebruik en zonder de reden te weten waarom deze wordt gebruikt.
maar even eerlijk, wie gebruikt zo' n ding correct. Bijna niemand toch? Ik vind het een prima standpunt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:18

farahdiba46 schreef:
tmr001 schreef:
maar even eerlijk, wie gebruikt zo' n ding correct. Bijna niemand toch? Ik vind het een prima standpunt.

Genoeg hoor, laatst nog een stukje in de Paard en sport geloof ik. Over de heren Van Silfhout. Die legden heel erg mooi uit hoe de slof werkt en hoort te werken en hoe deze het best gebruikt kan worden.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:22

Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen op wedstrijden zonder slof moeten rijden, mijn inziens is een slofteugel over het algemeen pure symptoombestrijding en als je nog op zo'n punt aan het rijden bent, zijn wedstrijden nog niet geschikt. Ik moet wel toegeven dat ik niet vaak met een slof heb gereden, enkel vroeger op een of andere manege. Met mijn eigen paard was het altijd mogelijk om het zonder hulpmiddelen op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 24-10-15 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel verwijderd in verband met reactie op offtopic.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:22

farahdiba46 schreef:
tmr001 schreef:

Maatregel zelf valt veel voor te zeggen, de opgegeven reden absoluut niet. Die motivatie zet de deur open naar allerlei imago beschermende maatregelen die niks te maken hebben met welzijn en veiligheid van de sport, de mensen of de paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:53

tamary schreef:
Maatregel zelf valt veel voor te zeggen, de opgegeven reden absoluut niet. Die motivatie zet de deur open naar allerlei imago beschermende maatregelen die niks te maken hebben met welzijn en veiligheid van de sport, de mensen of de paarden.

Hier heb je een heel erg sterk punt. Want wat als het normale gebruik van een slof een perfecte uitwerking heeft bij het losrijden, waarbij de veiligheid van overige ruiters en paarden niet in het gedrang komt, dus eigenlijk enkel een mentale steun. Wat moet de ruiter dan gaan doen met het paard? Op niveau trek je een paard toch niet zomaar terug uit de sport?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:54

farahdiba46 schreef:
Jennyj01 schreef:
Mooi om te lezen dat een land gewoon eens een punt maakt. Niet dat een slof gelijk een martelwerktuig is maar zonder is ook prima te doen.

Vind ik ook, gewoon eens BAM, geen overloze ja/nee discussies gewoon klaar.

Dan nu Nederland even nu een pluim geven waar het naar mijn weten al jaren zo niet altijd al verboden is tot de Z.

Lijkt mij ook nuttig om een slof in de lagere klasses niet toe te staan. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:01

Ik begrijp niet dat zoveel mensen vallen over de reden die opgegeven wordt voor het verbod.
Een regel die ikzelf hanteer, is dat je iets pas écht begrijpt als je het aan een leek kunt uitleggen.
Maar als een redenering dan blijkbaar niet aan een leek uit te leggen is, klopt het dan eigenlijk wel? Vaak is het antwoord daarop dus "nee", dan klopt de redenering vaak dus niet.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:03

Ooit een heel goed gezegde gehoord: Waar de hulpmiddelen beginnen, stopt de Rijkunst. Meer heb ik er niet over te zeggen...