Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xniieeenke schreef:vuurneon schreef:Daarom zeg ik ook: dan is het geen geschikt manegepaard. Ik heb het niet over de kracht van een ruiter, maar over de kundigheid
Nah, ik denk dat we hier allemaal nogal standvastig zijn.
Voor vele hier is het; dat ding is slecht.
Niet open staan voor of het wel goed is, gewoon het ligt aan de ruiter en het is slecht, punt.
Jammer, bye/
xniieeenke schreef:vuurneon schreef:
Als het een te sterke haflinger is en de ruiters niet kundig genoeg om om te kunnen gaan met die pony , is het geen geschikte Manegepony en dat dient niet te worden opgelost met een slofteugel om er maar een rem aan te hangen.
Geen enkele ruiter kan dit, je kan niet zo sterk zijn om tegen een paard in te gaan?
Dit paard word absoluut niet in een krul getrokken en het is voor de veiligheid, totaal geen last voor het paard
Joolien schreef:Yvank_ schreef:Nee hoor bekijk het springreglement maar daar komt dit uit...
Ok, maar dat geldt dan niet voor internationaal, daar wordt al jaren de slof gebruikt met inspringen, door jan en alleman. Of dit moet zeer recent aan banden gelegd zijn.
Lisa91 schreef:Vanaf de klasse Z springen (paarden) zijn hulpteugels toegestaan tijdens het losrijden. Ik zie het op basiswedstrijden eigenlijk zelden gebeuren.
Yvank_ schreef:Lisa91 schreef:Vanaf de klasse Z springen (paarden) zijn hulpteugels toegestaan tijdens het losrijden. Ik zie het op basiswedstrijden eigenlijk zelden gebeuren.
Waar staat dat in het reglement dan? Want ik zie alleen dat een slof verboden is? Of geldt dan vanaf het Z het FEI reglement ipv KNHS dan is logisch want van de FEI mag het wel.. Dus ook in zwitserland.
Maargoed dat laatste is niet ontopic. hoogendroog schreef:Toen ik nog een klein Hoogendroogje was, had je de DE ringmeester. En dan bedoel ik niet EEN ringmeester. Nee, DEZE ringmeester had het lef om je aan te spreken en je weg te sturen als je paard niet rad was, hij zei er wat van als je je paard een onnodige tik gaf of als je een ander hinderlijk in de weg zat. Ik vraag me altijd af, waar DE ringmeesters zijn gebleven... degene die nu die naam dragen roepen alleen je naam als je ring in moet.... links en rechts voorbijgereden door paarden die echt niet helemaal rad zijn, of waarbij de slof op ingenieuze wijze op allerlei manieren aan het hoofdstel is geknoopt (we hebben hier in de buurt zo'n ontzettend creatieve ruiter/handelaar rondspringen, ik wist niet dat een slof op zoveel verschillende manieren een paard kon uh hinderen). Met een slof is niets mis, gaat erom hoe je 'm gebruikt.
Misschien wordt het weer eens tijd voor echte ringmeesters, die je verbieden verder te rijden als je bijv. de slof niet correct gebruikt, in plaats van iedereen op wedstrijd verbieden met slof te rijden. Zo lijden de goeden niet onder de kwaden.
Arabesk schreef:Je zou toch zeggen dat topruiters zo goed zijn dat ze de slof niet nodig hebben.....
ElCid schreef:Arabesk schreef:Je zou toch zeggen dat topruiters zo goed zijn dat ze de slof niet nodig hebben.....
Inderdaad, gebruik van een slofteugel is altijd een zwakte bod, welke gebruik wordt om tekortkomingen in de opleiding van paard en ruiter te verdoezelen. Het is een puur een "quick fix" en heeft niets, maar dan ook niets met rijkunst te maken, maar alleen maar met dwang, ongeduld en onkunde.
tmr001 schreef:maar even eerlijk, wie gebruikt zo' n ding correct. Bijna niemand toch? Ik vind het een prima standpunt.Rare reden om iets te verbieden. Het probleem zit hem niet in het feit dat de slof gebruikt kan worden bij het losrijden, maar vooral bij de mensen die slof per definitie als slecht zien, ongeacht correct gebruik en zonder de reden te weten waarom deze wordt gebruikt.
farahdiba46 schreef:tmr001 schreef:maar even eerlijk, wie gebruikt zo' n ding correct. Bijna niemand toch? Ik vind het een prima standpunt.Rare reden om iets te verbieden. Het probleem zit hem niet in het feit dat de slof gebruikt kan worden bij het losrijden, maar vooral bij de mensen die slof per definitie als slecht zien, ongeacht correct gebruik en zonder de reden te weten waarom deze wordt gebruikt.
farahdiba46 schreef:tmr001 schreef:maar even eerlijk, wie gebruikt zo' n ding correct. Bijna niemand toch? Ik vind het een prima standpunt.Rare reden om iets te verbieden. Het probleem zit hem niet in het feit dat de slof gebruikt kan worden bij het losrijden, maar vooral bij de mensen die slof per definitie als slecht zien, ongeacht correct gebruik en zonder de reden te weten waarom deze wordt gebruikt.
tamary schreef:Maatregel zelf valt veel voor te zeggen, de opgegeven reden absoluut niet. Die motivatie zet de deur open naar allerlei imago beschermende maatregelen die niks te maken hebben met welzijn en veiligheid van de sport, de mensen of de paarden.
farahdiba46 schreef:Jennyj01 schreef:Mooi om te lezen dat een land gewoon eens een punt maakt. Niet dat een slof gelijk een martelwerktuig is maar zonder is ook prima te doen.
Vind ik ook, gewoon eens BAM, geen overloze ja/nee discussies gewoon klaar.