Buurtbewoners eisen vertrek van paardensportcentrum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

Re: Buurtbewoners eisen vertrek van paardensportcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:13

Wat n onzin zeg, ben echt benieuwd wat het daadwerkelijke belang van de klagers is. Volgensmij is het bedrijf omringt door glastuinbouw bedrijven en zijn er amper buren.
Zo te zien is de gemeente grond eigenaar omdat ze in principe een andere bestemming voor het perceel willen en hebben ze de boel tijdelijk verhuurd. Lijkt me dat als ze nu nog niks ontwikkeld hebben ze waarschijnlijk t contract nogmaals zullen gaan verlengen. En waarschijnlijk langer als dat de wethouder aangeeft. Lijkt me niet echt dat dit verzoek om handhaving stand iets gaat opleveren.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:22

Ik hoop dat er een crossterrein voor terug komt ;-) :+

Maar om eerlijk te zijn... bij mijn vorige woning woonde ik tegenover iemand met een binnenbak waar dus verenigingen les kregen binnen in de winter... dat betekende een x aantal keer per week tot laat trailers voor de deur ( zo geplaatst dat wij in ons smalle straatje niet meer uit of in konden met de auto!) , het gestamp en gerommel in die trailers of zelfs uren gehinnik vanuit de trailers... tja, en dan zelf paarden hebben en toch is dat vrij vervelend hoor ... gillende kinderen... heel de rambam ;-).
Daar was ik ook niet voor 'rustig gaan wonen'... ik mis ze niet in ieder geval ;-).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:08

Ayasha schreef:
Als ik het goed begrijp wist die "beste man" al 5 jaar dat het maar voor 5 jaar zou zijn... Hij had dus 2 jaar geleden toen het op z'n einde ging lopen al kunnen beginnen zoeken.

Precies!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:18

sandyjorgen schreef:
Wat n onzin zeg, ben echt benieuwd wat het daadwerkelijke belang van de klagers is.

De manege die er zat is uitgekocht door de gemeente. Omdat er huizen gebouwd zouden worden.
De mensen (de buren) die er nu nog zitten hebben gewoon teveel gevraagd voor hun huis - gingen niet in op het aanbod van de gemeente -. Toen kwam de crisis en ging de hele ontwikkeling in dat gebied niet door.
En omdat er een heel paardensportcentrum lag, met stallen bak etc. ging de gemeente op zoek naar een huurder. Contract was 5 jaar.
Maar goed. De buren hadden er de pest over in want die hadden flink geld willen vangen voor hun woning. Die mooie kans was voorbij. Allemaal kinnesinne dus.
Wel wisten de de eigenaren van de Dijkgraaf dat de huur tijdelijk was. Inmiddels is de economisch situatie veranderd en is er weer interesse voor nieuwbouw in het gebied. Dus niks zieligs aan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:28

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Als ik het goed begrijp wist die "beste man" al 5 jaar dat het maar voor 5 jaar zou zijn... Hij had dus 2 jaar geleden toen het op z'n einde ging lopen al kunnen beginnen zoeken.

Precies!

Dat!
En het feit dat er veel met de paarden over het laantje gereden en gestapt wordt en er is daar enorme echo. Er wonen nog best veel mensen aan het laantje daar dus begrijp heel goed dat als je de hele dag daar met paarden overheen gaat dat het overlast geeft, ondanks dat de mest gewoon opgeruimd wordt. Wat ik niet meer dan normaal vind overigens.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 01:28

Ik wil toch even inhaken op een aantal punten, ik ben er zelf pensionklant dus tja misschien partijdig maar doe mijn best zoveel mogelijk feiten te geven:
Achterstallig onderhoud is onzin (we hebben oa een bestraatte stapmolen nog niet zo heel lang), we hebben paddocks, weidegang etc etc. Wij hebben inderdaad geen hypermoderne stallen maar wel skylights die altijd openstaan en meerdere ramen en deuren die netjes openstaan. Voor de omgeving moet ik zeggen dat we heel veel luxe hebben wat betreft buiten staan etc.

Daarnaast zijn wij ook niet de enige die gebruik maken van het genoemde 'laantje' hierop zit nog een kleine stal met 4/5 paarden en maakt de stal aan het begin er ook gebruik van om uit te stappen (stal met ruim 30 paarden). Dagelijks lopen wij zelf het laantje om onze eigen mest en dus ook die van de paarden van andere stallen op te ruimen, er staat helaas niet op de mest van wie die afkomt.
Daarnaast is er al gezegd dat er de komende 36 maanden sowieso niet word ontwikkeld.

De buurman die te zien is op deze video woont aan het einde van de hele laan, wij komen en mogen niet richting zijn huis lopen en hebben daar ook niks te zoeken.
De menwedstrijden zijn 4x per jaar binnen en 3/4x per jaar in de genoemde menbaan die nu gesloten is.

Als ik iets ben vergeten waar onduidelijkheid over is mag je me gerust een PB sturen maar ook ik kan niet alles beantwoorden... Weet wel dat ik en met mij nog veel meer pensionklanten altijd onze stinkende best doen de buren te ontzien en altijd te luisteren naar feedback van mensen in de omgeving. Ik vind het erg jammer dat er zoveel verhalen de wereld in worden geschopt die half of helemaal niet waar zijn... Vandaar mijn reactie....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 03:59

Maar de mate waarop je je best doet is hoe lullig ook helemaal niet van belang.
Afspraken zijn nou eenmaal afspraken.
Denk dat bijna het hele paardenwereldje in de omgeving van het westland/haaglanden weet waarom polanerduinen eruit moest en hoogst verbaast waren toen de dijkgraaf er ineens introk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:25

Wat kunnen mensen toch ZEIKEN zeg.

En dat ie 'r 5 jaar in ieder geval mocht zitten; en de gemeente toch geen geld heeft om te bouwen, lekker met nog 5 jaar verlengen lijkt mij.

Dat er gezegt wordt dat ie er voor bepaalde periode sowieso mag zitten wil niet zeggen dat je er daarna ook perse uit moet. Wij huurde zo ook jarenlang een loods op grond van de gemeente (project ontwikkelaar) wat woonwijk zou moeten worden, maar er was nog geen geld. Werd ook telkens verlengd. Natuurlijk weet je dat het ooit, ooit moet je er echt uit; maar zolang er toch niet gebouwd wordt, kan je net zo goed blijven zitten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:38

Wat heeft iedereen een oordeel over klagende bewoners. Sorry, dit zijn gewoon zaken. Er zijn zakelijke afspraken en daar heeft men zich gewoon aan te houden. Dat staat los van hoe lang mensen er wonen en of ze in de ogen van paardenliefhebbers wel of niet écht overlast ervaren. Dat is onzinnige pennypraat "we ruimen de poep echt op hoor..". Dat zal een eigenaar van en koophuis niet boeien, wat hem boeit is dat zijn huis in waarde daalt omdat er een slecht onderhouden paardentoko met bijbhorende paardengetrappel in de nabijheid van zijn woning is. Niet iedereen (verrassend, heel veel mensen!) houdt van paardenrecreatie in hun woonomgeving. Los van of zij er als individu dagelijks last van ervaren kunnen ze nog wel terechte belangen hebben om het bedrijf toch weg te willen hebben.

Als jij een hypotheek van tonnen aangaat op basis van afspraken dat die paardentoko na 5 jaar verdwijnt dan sta je in je recht als je eist dat deze afspraken worden nagekomen.

Als jij een huurcontract ergens hebt voor 5 jaar dan moet je ook weg. Zo simpel is het. Ik zie niet in waarom dat in dit geval anders zou moeten zijn, het is niet alsof de Dijkgraaf dit pas sinds gisteren weet.

III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:45

Is bekend wanneer de gemeente met een uitspraak komt? Ik bedoel wat zijn de volgende stappen?

Als ik daar op stal zou staan, zou ik nu toch echt om mij heen ga kijken voor een nieuwe stal!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:54

III schreef:
Is bekend wanneer de gemeente met een uitspraak komt? Ik bedoel wat zijn de volgende stappen?

Als ik daar op stal zou staan, zou ik nu toch echt om mij heen ga kijken voor een nieuwe stal!

Idd! Als de gemeente met dwangsommen gaat smijten kan het moeten vertrekken ineens heel snel gaan en dan helpen verdrietige/wanhopige blikken (terecht!) echt niet.
Afspraken zijn toch afspraken? Ik snap echt niet waarom er jammerend wordt afgewacht tot de gemeente vertrek op een nare manier moet gaan afdwingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:54

Voor zover ik weet liggen er echt concrete plannen voor woningbouw.
Ik zit zelf in de projectontwikkeling (niet daar overigens) maar ook wij zijn (weer) aan het bouwen. Er is weer vraag en de woningen worden goed verkocht.
De marktomstandigheden zijn dus zeker gewijzigd en de gemeente wil haar grondbezit neem ik aan nu wel gaan verzilveren. (Het heeft lang genoeg niets opgebracht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:58

Wat ik dan niet begrijp is dat dijkgraaf, vrij recent nog geïnvesteerd heeft in bestraatte stampmolen, als je weet dat je de pleitvaart moet nemen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:00

Ik zie overigens bij de uitslagen, nieuws en foto's op de website van de Dijkgraaf toch heel wat meer wedstrijden en evenementen dan 4 per jaar? Misschien dat ze nu ineens naar 4 wedstrijden per jaar gaan nu het ze heet onder de voeten wordt maar dat was tot voor kort toch zeker niet zo.

En 50 pensionboxen, een winkel, een kantine, veel evenementen, les en training... Denk eens aan al het verkeer en rumoer... En dat in een omgeving waar dus blijkbaar al een stal is van 30 paarden (zie reactie boven)... Ik snap heeeeeel goed dat mensen willen dat de afspraken worden nagekomen. En dan ben ik een paardenliefhebber...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:01

Waves schreef:
Als jij een hypotheek van tonnen aangaat op basis van afspraken dat die paardentoko na 5 jaar verdwijnt dan sta je in je recht als je eist dat deze afspraken worden nagekomen.

Hmm zo zwart / wit ligt het nu ook weer niet. Vergeet niet dat er al een stal zat "Polanerduin" maar dat was een pension dressuurstal met (denk ik) heel wat minder herrie.
Maar trappelende paardenvoeten hebben er denk ik toch al wel zo'n 25 jaar gestaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:03

ohjajoh6 schreef:
Wat ik dan niet begrijp is dat dijkgraaf, vrij recent nog geïnvesteerd heeft in bestraatte stampmolen, als je weet dat je de pleitvaart moet nemen?

Er ligt nog genoeg zand om je kop in te steken :D :D :D :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:10

Babootje schreef:
Waves schreef:

Hmm zo zwart / wit ligt het nu ook weer niet. Vergeet niet dat er al een stal zat "Polanerduin" maar dat was een pension dressuurstal met (denk ik) heel wat minder herrie.
Maar trappelende paardenvoeten hebben er denk ik toch al wel zo'n 25 jaar gestaan.

Ja, en? Misschien waren de oude bewoners wel blij dat de Polanerduin eindelijk weg ging en hebben ze tandenknarsend geaccepteerd dat er toen toch weer een nieuw paardenbedrijf in kwam voor 5 jaar maar willen ze nu toch echt graag dat die nieuwbouw er komt en die paardentoestand eindelijk weg gaat.

Voorbeeld: Als jij al 25 jaar naast een snelweg woont dan mag je toch nog wel blij zijn als de gemeente beloofd dat er een geluidswal wordt geplaatst? En dan mag je toch ook protesteren als ze die afspraak vervolgens niet nakomen? Of moet je maar alles leuk vinden en accepteren dat afspraken geschonden worden omdat het 'altijd al zo was'.

Nieuwe tijden, nieuwe afspraken, nieuwe kansen voor oude en nieuwe bewoners. Is hun goed recht om dat te willen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:14

Hoe grote paardenfan ik ook ben maar ik vind dat de bewoners in hun recht staan. De 5 jaar zijn voorbij en dus moet er een nieuw onderkomen worden gevonden

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:19

5 jaar met eventuele verlenging. Gemeente zorgt voor nieuwe plek
wat de bewoners beweren vind ik niet interressant.
Wat zijn de echte afspraken die de gemeente heeft gemaakt.
en dan niet volgens een stel boze buren of een sensatiefilmpje.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:20

Toydoll schreef:

En dat ie 'r 5 jaar in ieder geval mocht zitten; en de gemeente toch geen geld heeft om te bouwen, lekker met nog 5 jaar verlengen lijkt mij.

Dat er gezegt wordt dat ie er voor bepaalde periode sowieso mag zitten wil niet zeggen dat je er daarna ook perse uit moet. Wij huurde zo ook jarenlang een loods op grond van de gemeente (project ontwikkelaar) wat woonwijk zou moeten worden, maar er was nog geen geld. Werd ook telkens verlengd. Natuurlijk weet je dat het ooit, ooit moet je er echt uit; maar zolang er toch niet gebouwd wordt, kan je net zo goed blijven zitten.

En zoiets kan nog heel lang duren; heb jaren geleden een woninkje gedeeld met een vriendin, Ons werd toen verteld dat die huisjes binnen 4 jaar zouden worden afgebroken voor nieuwbouw.......we zijn nu 17 jaar verder en ze staan er nog!!

Ben het zeker eens met Froukje wat betreft haar opmerking dat zij niet geloofd dat nu krap 5 jaar na failliet gaan de gemeente ineens wel genoeg geld heeft om een hele blok nieuwbouw neer te zetten. Daar geloof ik namelijk ook niet zo in. En ook ik ken stukken grond die met veel bombarie door gemeente is opgekocht voor nieuwbouw en wat nu velden met onkruid zijn...al jaren.

Maar goed; ik kan me ook voorstellen dat de buren zoiets hebben; afspraak is afspraak. Is duidelijk dat de gemeente beter had moeten communiceren met buren etc over eventueel langer kunnen blijven zitten. Want als ik de reactie peil in het filmpje van de op, lijkt de gemeente het eigenlijk wel prima te vinden dat ze het complex nog even langer kunnen door verhuren.
Alleen als dat zo is, is het wel zo netjes om de anderen (de buren dus) daar ook over te informeren, aangezien die een termijn van 5 jaar in hun hoofd hebben zitten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:23

Als je deze link leest dan lijkt het trouwens al een uitgemaakte zaak.
Ze hebben al uitstel gehad en inmiddels de huuropzegging in de bus gehad. Er is zelfs al iemand geweest van het gemeentelijk vastgoedbedrijf om de sleutel op te halen.
Volstrekt belachelijk dat zo'n bedrijf dan gewoon blijft zitten met een zielig verhaal dat ze niet weten waar ze met de paarden naartoe moeten... Jij en ik waren allang uit ons huis gezet als ons huurcontract al maanden verlopen is..

http://www.omroepwest.nl/nieuws/2927869 ... jk-dakloos

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:28

Toydoll schreef:

En hoe zou jij het vinden wanneer jij daar een manegebedrijf hebt en die moet weg? En dan ben je weg en dan komt er vervolgens doodleuk een nieuwe manege in?

Buurtbewoners staan volledig in hun recht, zo simpel is het.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:31

persoonlijk zou ik niet eens met zoveel paarden de gok gewaagd hebben met maar 5 jaar huurcontract; stel dat je niks passends vind in die 5 jaar.
Kijk eigen paard of andere huisdieren; ja prima. Dan is er altijd wel tijdelijk onderdak te vinden. Maar een compleet bedrijf? En als je dan toch de stap neemt; kijk gelijk vanaf dag 1 naar een andere locatie; 5 jaar is zo maar om, dat gaat sneller dan je op voorhand denkt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:40

Afspraak is afspraak lijkt mij.
Ze hadden al veel eerder (lees:meteen) op zoek moeten gaan naar een vervangende locatie.

Ik heb 4 jaar mijn paarden aan huis mogen stallen,op gemeente grond.
Gratis en voor niks ook nog.
Er was wel een bestemmingsplan voor het stuk grond, en de voorwaarde was dat ik gratis gebruik mocht maken van de grond, totdat ze het nodig zouden hebben.
Zou 1 jaar kunnen duren,maar ook 6 jaar.
Na 4 jaar kwam de gemeente langs om te zeggen dat de paarden weg moesten omdat ze bouwplannen hadden.
Dus de maand erna stonden de paarden elders.
(achteraf hadden ze niet weggehoeven per direct,de 'bouw' ging pas van start nadat de grond een jaar leeg stond)
Maar afspraak was afspraak, dus ik ben toen verkast.

Niemand had er last van, maar de gemeente wilde het weer gaan gebruiken, en dat was hun goed recht.