Record: Noorse combinatie springt 110 opeenvolgende wissels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Record: Noorse combinatie springt 110 opeenvolgende wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:53

:D _O-
Ach ik heb sowieso mijn twijfels bij dit soort dingen... Dit is geen dressuur meer imo maar een circus-act. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:15

Ayasha schreef:
:D _O-
Ach ik heb sowieso mijn twijfels bij dit soort dingen... Dit is geen dressuur meer imo maar een circus-act. :)

Dat is paardrijden toch, de meesten voeren kunstjes uit ipv het gedrag van paarden in de vrije natuur op de juiste manier onder het zadel te tonen, we zijn het weer eens *\o/*

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:53

Jetta schreef:
Volgens mij gebeurt er hier iets paardonvriendelijks.

Volgens mij ook.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:31

Ben ik de enige die de titel wat ongelukkig gekozen vindt? Ik moest gelijk denken aan de Noordse combinatie

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:30

Het blijft gewoon dressuur (opleren, scholen) en gymnastiseren. En een beetje een uitdaging hebben daarin is helemaal niet slecht voor ruiter en paard. Beter dan geestdodend "rondjes rijden" . Vooral dan als je het goed doet en het paard een gevoel van "wat doe ik het toch goed" kunt geven en het niet een slaafs gedoe is.
In hogere proeven wordt ook een lijntje tempi gevraagd. Dat wordt voornamelijk beperkt in aantal door de ruimte en de moeilijkheidsgraad om zo bochten te nemen, vandaar dat het bij een vast aantal op de diagonaal blijft, maar op zich is er geen reden om er niet meer te rijden.
Als je paard niet goed gereden is, lukt het gewoon niet en ben je er dus ook niet zo mee bezig, vooral omdat je dan zelf heel erg moe wordt, en als een paard wel goed gereden is, kost het hem weinig extra moeite.

Het valt in zo´n lange versie misschien meer in de vakje van terre á terre rijden bv of een pirouette piaffe, het heeft niet veel nut anders dan perfectioneren van je scholing en samenwerking en met een uitdaging bezig zijn.
Bij tempi heb je dan nog tenminste een soort van gymnastiserende werking wegens buiging steeds omzetten.

Wat betreft uitvoeren van wissels bij springen, verschil komt in de eerste plaats omdat ze vaak vooral voorwaarts en niet rond worden gereden, maar het punt is dat een wissel rijden op zich niet moeilijk is, ruiters doen moeilijk erover.
Je kunt altijd een wissel perfectioneren, maar je moet hem eerst met gemak kunnen uitvoeren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:40

Pfffff, best wel zonde om hier weer een lading zoutzuur overheen te gieten zeg.
Ayasha, ja je kan zien dat er geveegd wordt maar kan jij zien of die spoor dan ook 10 cm het vlees in geprikt wordt? Dan is vegen nog niet erg lijkt. Het paard lijkt er geen moeite mee te hebben om er 110 te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:04

Nee maar dan nog kan ik dit niet mooi vinden.
50 wissels minder met veel minimalistischere hulpen zou ik een stuk knapper vinden dan dit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:19

Ik vind het bij deze combinatie ook niet mooi ofzo, maar ik maak me er ook niet druk om.
Het gaat om een uitdaging die de wereld is ingestuurd, meer niet.
Er zullen ook wel beelden komen van anderen die er aan meedoen. Misschien vallen die meer in de smaak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:34

Lusitana schreef:
Ik vind het bij deze combinatie ook niet mooi ofzo, maar ik maak me er ook niet druk om.
Het gaat om een uitdaging die de wereld is ingestuurd, meer niet.
Er zullen ook wel beelden komen van anderen die er aan meedoen. Misschien vallen die meer in de smaak.

Dat betwijfel ik dus dat dat het geval gaat zijn.