Sectorraad paarden werkt aan welzijnslabel voor maneges

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:09

Gentlegiant schreef:
vele manege paarden het wel degelijk zwaar!
Niet bij elke manege natuurlijk maar het merendeel wel
Wat dacht je van dag in dag uit nieuwe ruitertjes op je rug hebben die maar wat aan modderen? (wat op veel maneges gebeurd)

Ik weet zeker dat 85% van de manege paarden het zwaarder hebben dan de eigen paarden die 4/5/6 dagen in de week lopen en getraind worden dus buitenritjes niet mee geteld
En zo nu en dan een wedstrijd mee pakken al is dat elke week

Bij jou manege gaan de paarden misschien na of voor de lessen na buiten en weten de klanten dat maar dat is lang niet overal zo
Met mijn post praat ik stands niet goed hoor
Maar wel dat er niet zwart wit gedacht moet worden over stands
Op vele maneges met stands staan ze daar gewoon merendeel van hun leven in

Precies als de maneges daar dan eens mee konden omgaan, helaas zie ik ook anders om mij heen.
Daarom zeg ik verbieden, maneges laten wel zien dat ze er niet mee om kunnen gaan.
Uurtje stand en daarna wei is natuurlijk veel beter dan alleen op stal. Ik hoop alleen dat als manegepaarden nooit buiten komen dat die manege dan ook niet veel sterren krijgt, alleen realiteit is anders

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:17

Snooki schreef:
Omdat ze dat bij jou vroeger op de manege gedaan hebben wilt niet zeggen dat het goed is.
En dat is ook precies één van de redenen waarom ze stands moeten verbieden. De meisjes op de maneges denken omdat de manege het doet het normaal is.
En jou paard is neem ik aan geen manegepaard die 6 uur per dag of meer loopt? En je doet dat wat je zegt neem ik aan ook niet 5 dagen of meer in de wee?
En dat ''Poe he'' kun je achterwege laten om de discussie leuk te houden! ;)

Nou, phoe, hé, als ik mijn paard op stal zet, gaat ie met z'n kop in de hoek staan en zo vindt de stalhouder 'm de volgende dag ook terug. Als ie wist hoe ie de staldeur achter zich dicht moest doen, zou ie dat doen. Hij komt pas uit z'n hoek als de stalhouder voer in z'n bak doet.

En dat paard doe ik 24/7 buiten zetten; hij ziet het nog net niet als straf........

En nee, de maneges die ik ken met stands, die hebben de stands om de paarden te voeren (weten wat elk paard eet) en voor op- en afzadelen. Verder staan die paarden buiten.

Snooki schreef:
Gentlegiant schreef:
vele manege paarden het wel degelijk zwaar!
Niet bij elke manege natuurlijk maar het merendeel wel
Wat dacht je van dag in dag uit nieuwe ruitertjes op je rug hebben die maar wat aan modderen? (wat op veel maneges gebeurd)

Ik weet zeker dat 85% van de manege paarden het zwaarder hebben dan de eigen paarden die 4/5/6 dagen in de week lopen en getraind worden dus buitenritjes niet mee geteld
En zo nu en dan een wedstrijd mee pakken al is dat elke week

Bij jou manege gaan de paarden misschien na of voor de lessen na buiten en weten de klanten dat maar dat is lang niet overal zo
Met mijn post praat ik stands niet goed hoor
Maar wel dat er niet zwart wit gedacht moet worden over stands
Op vele maneges met stands staan ze daar gewoon merendeel van hun leven in

Precies als de maneges daar dan eens mee konden omgaan, helaas zie ik ook anders om mij heen.
Daarom zeg ik verbieden, maneges laten wel zien dat ze er niet mee om kunnen gaan.
Uurtje stand en daarna wei is natuurlijk veel beter dan alleen op stal. Ik hoop alleen dat als manegepaarden nooit buiten komen dat die manege dan ook niet veel sterren krijgt, alleen realiteit is anders

Dus vrijwel alle maneges in de Randstad moeten maar opgedoekt worden? Lekkere ben jij.......
Paarden hebben is al niet goedkoop daar, zo maak je het onbetaalbaar.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:25

Opgedoekt worden is een groot woord
Die stands moeten gewoon weg ook in de randstad kunnen paarden in een box
Tuurlijk kunnen ze daar niet op een mega weiland en dat hoeft ook niet maar ze moeten wel een paard waardig bestaan hebben

Niemand roept hier 24/7 buiten mijn hengst word ook gek van buiten staan als dat perse moet
Nu staat hij 2x per dag 4 uur buiten en tussen door een uur binnen zo vind hij het per prima

Als jou paard echt continu in z'n hoekje staat en alleen d'r uit komt voor voer vind ik ook wel n tikkeltje apart
Niets ten nadelen van jou hoor heb d'r hier ook zo eentje gehad

Maar ook eentje die helemaal niet op de wei wou 4 jaar alleen op stal gestaan bij de vorige eigenaar na 20 minuten brak die de hele wei af en ging in z'n stal staan
Nu 3 jaar later en opbouwen kan hij max 2 uur buiten staan
Nou prima ieder paard z'n eigen ding

Over fnrs sterren gesproken dit zijn in mijn ogen sterren die vele niet verdienen
Ik kom op veel stallen die n aantal sterren hadden en die wat ze in mijn en vele met mij niet verdienen
Hadden die maar eens een sterren regen
Fnrs stelt echt geen drol voor en kan me daar best boos om maken soms
Als je ze mailt, mailen ze niet terug en maatregelen nemen doen ze ook niet en dat ging niet over n stand conflict maar over de veiligheid van de ruiters van het betreffende frns bedrijf

Ben benieuwd hoe dit er door gaat komen

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:32

Ik ben tegen de maneges in de Randstad waar dieren helemaal geen weidegang hebben en ben al helemaal tegen als ze moeten leven in stands als stal.
Ik stel welzijn paard voorop en ik vind dat een paard niet in een stand (als stal) thuis hoort.

Maar leuk taalgebruik zo van achter de pc. Poe he en lekkere ben jij....
Laat bokt leuk zijn/houden voor iedere gebruiker!!

En top dat ze verder buiten staan en alleen eten in de stands. Zo zou het overal moeten zijn.

@ gentlegiant, idd veel maneges verdienen de sterren die ze hebben niet.

Gentlegiant

Re: Sectorraad paarden werkt aan welzijnslabel voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:39

Ze verdienen die sterren op de frns punten wel
Maar die gaat grotendeels over de accomodatie en niet over het welzijn van de paarden dat is het verschil

Als je n Ruitershop hebt krijg je een ster bv of zit je dichter bij de ster bij wijze van
En dat is echt nonsens....
Elke idioot kan een Ruitershop openen
Verder maakt de frns een afspraak als ze een controleur sturen en dan zijn ze snel in de weer om alles netjes te maken
De niet gediplomeerde mensen zie je ineens niet meer in de bak staan en overig personeel heeft ineens bedrijfskledij aan

Ze moeten on aangekondigd langs komen als klant een echt mistery guest dat is veel nuttiger
En hun hele punten systeem moet anders

Bv in samen werking met waarom dit topic is geopend
Paarden welzijn en accomodatie moet andersom nu is het 5%(welzijn) Vs 95% (accomodatie)
Ipv 95% Vs 5%

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:40

Ik lees een heel aantal keer dat paarden op maneges 6 uur moeten lopen, maar wat voor rare maneges zijn dat? Op de manege waar ik rijd is een absoluut maximum van 3 uur voor de sterke en fitte paarden. De oudere paarden lopen 1 uur, en af en toe nog een 2e als dat een beginnersles is. Verder staan ze alleen op stal tijdens de lessen (ook vanwege veiligheid voor beginners) en om te eten, verder staan ze lekker de hele dag buiten.

Op de manege waar ik werk rijden de paarden maximaal twee uur (lessen duren daar een half uur), drie dagen in de week en verder staan ze lekker in de wei. Wel laten we de paarden af en toe een half uur gezadeld staan, is dat volgens het keurmerk dan ook slecht welzijn?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:49

Snooki schreef:
Ik ben tegen de maneges in de Randstad waar dieren helemaal geen weidegang hebben en ben al helemaal tegen als ze moeten leven in stands als stal.
Ik stel welzijn paard voorop en ik vind dat een paard niet in een stand (als stal) thuis hoort.

Maar leuk taalgebruik zo van achter de pc. Poe he en lekkere ben jij....
Laat bokt leuk zijn/houden voor iedere gebruiker!!

En top dat ze verder buiten staan en alleen eten in de stands. Zo zou het overal moeten zijn.

@ gentlegiant, idd veel maneges verdienen de sterren die ze hebben niet.

In dit topic is al eerder genoemd dat stands verboden gaan worden in 2017, dat wordt altijd vooraf aangekondigd zodat het verbouwen kan plaatsvinden op het moment dat de stalhouder het er financieel aan toe heeft.

Dus what's the problem?

Gentlegiant schreef:
Opgedoekt worden is een groot woord
Die stands moeten gewoon weg ook in de randstad kunnen paarden in een box
Tuurlijk kunnen ze daar niet op een mega weiland en dat hoeft ook niet maar ze moeten wel een paard waardig bestaan hebben

Laten ze de ruimte van 2 stands nodig hebben voor één box. Dat scheelt de helft aan paarden, dus de helft aan inkomsten. Terwijl de kosten wel hoger zijn. Je hebt namelijk meer strooisel nodig omdat je nooit 20 paarden hebt die alle 20 hun behoefte op een hoop doen. In tegendeel helaas... Hier op 8 paarden 3 smeerlappen.
Ikke heeft dus wel gelijk, op die manier kunnen dergelijke maneges wel opdoeken. As het daar inderdaad zo ernstig is als jullie schetsen.

Lienie_F schreef:
Ik lees een heel aantal keer dat paarden op maneges 6 uur moeten lopen, maar wat voor rare maneges zijn dat? Op de manege waar ik rijd is een absoluut maximum van 3 uur voor de sterke en fitte paarden. De oudere paarden lopen 1 uur, en af en toe nog een 2e als dat een beginnersles is. Verder staan ze alleen op stal tijdens de lessen (ook vanwege veiligheid voor beginners) en om te eten, verder staan ze lekker de hele dag buiten.

Op de manege waar ik werk rijden de paarden maximaal twee uur (lessen duren daar een half uur), drie dagen in de week en verder staan ze lekker in de wei. Wel laten we de paarden af en toe een half uur gezadeld staan, is dat volgens het keurmerk dan ook slecht welzijn?

Vind 6 uur ook wel veel, maar ik heb geen idee hoe dat vroeger op mijn manege geregeld was. Ik kwam daar namelijk toch alleen maar voor les. Verder leerde je er toch niets :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:55

Tja stands blijft een lastig punt in alle vlakken
Dat ze helemaal verboden moeten worden vind ik iets wat raar
Maar de omgang met stands moet verbeterd worden en dat zal alleen gebeuren met meerdere controles (nu eens per 2,5 jaar) en dan met misteryguests werken...

6 uur per dag lopen niet altijd maar ja ik ken dr waar de paarden in de zomer tijdens drukke momenten wel zeker 5 uur lopen
Dat zijn de bravere paarden oud of jong sterk of zwak doet er niet toe daar
Een paard van bij mijn weten eerder 30 dan 25 hoort ook geen 3 uur op een dag te lopen
Gewoon normaal gereden dan stap draf galop en n sprongetje

Nog niet gesproken over de toestand van de paarden in meren deel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:59

Gentlegiant schreef:
Tja stands blijft een lastig punt in alle vlakken
Dat ze helemaal verboden moeten worden vind ik iets wat raar
Maar de omgang met stands moet verbeterd worden en dat zal alleen gebeuren met meerdere controles (nu eens per 2,5 jaar) en dan met misteryguests werken...

6 uur per dag lopen niet altijd maar ja ik ken dr waar de paarden in de zomer tijdens drukke momenten wel zeker 5 uur lopen
Dat zijn de bravere paarden oud of jong sterk of zwak doet er niet toe daar
Een paard van bij mijn weten eerder 30 dan 25 hoort ook geen 3 uur op een dag te lopen
Gewoon normaal gereden dan stap draf galop en n sprongetje

Nog niet gesproken over de toestand van de paarden in meren deel

Dat vind ik nu een mooi standpunt! Daar kan ik me in vinden, indien het op dit moment nog niet zo gebeurt.

Want mijn oude manege heeft de stands al meer dan 10 jaar geleden vervangen voor boxen. Liep ik er laatst langs, kijken of er nog oude bekenden staan (ja hoor, en ik ben daar al meer dan 13 jaar weg!), zijn het echt hele kleine boxen. Dan vind ik niet echt dat je er op vooruit bent gegaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:04

Snooki schreef:
Nou dat uurtje wordt allang veel langer en paarden horen gewoon niet in stands.
Dat moeten de mensen eens gaan inzien!

Heb je liever dat ze die paarden gewoon op de poetsplaats vast zetten voor de lessen en als ze tussendoor even moeten wachten? Snap dat stallen geen losse boxen aanhouden als die dieren in groepshuisvesting gestald staan. Beetje dubbelop he...

Als ik met paard naar les gaat stat die ook gewoon een tijd op de trailer om er te komen. Als ik vroeg ben kijk ik eerst nog even bij een eerdere les of instructrice die aan het trainen is, vervolgens staat hij vast om te poetsen en zadelen, dan rijd ik een uur, staat hij weer een 20 minuten vast om af te zadelen, na te verzorgen en zijn voeremmer leeg te eten, zet ik hem op de trailer en ruim mijn spullen op om nog even wat te eten en te drinken, na te kletsen, te kijken bij een stukje training tot mijn instructrice even pauze neemt om haar geld aan te nemen, en vervolgens terug rijden... Ben zo 3,5 uur onderweg voor 1/2 uurtje priveles :o En een wedstrijd is nog veel langer wachten op de trailer...

Stands als stal waar ze ook 's nachts in staan is een ander verhaal. Maar daar ging het hier niet over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:59

Dat eeuwige ´in de randstad is geen ruimte´ kulargument. In Arnhem is een manege met een HIT actiefstal, op een relatief kleine oppervlakte. Vrijwel elke manege kan dat realiseren, kost alleen wel een paar rijbakken en de springtuin en misschien de parkeerplaats. Maar wat wil je, luxe voor de mens of een paardwaardig bestaan. Hooguit de Amsterdamse manege heeft geen plek. Mooi maken we daar een rijhal van en huisvesten we de paarden buiten de stad. Hier op het dorp is ook een rijhal van de ponyclub waar je met trailers naar toe gaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:07

Hier in de randstad ken ik een aantal pensionstallen met weidegang en in de paddock ook dagelijks in de paddock. Het kan dus wel :j

Nou vind mijn verzorgpaard de paddock niet leuk... hij is er wel altijd uit als ik er ben. Maar hij is blij als hij weer naar stal mag. Staat zachtjes te hinniken als je langs komt (ook als hij met een ander paard staat), staat een beetje voor zich uit te staren en draaft bijna de stal weer in als hij terug gaat. Raar beest. M'n verzorgshet komt wel graag buiten.

Maar je moet dan inderdaad keuzes maken... minder luxe voor meer paardenwelzijn. En als ik een eigen paard had, zou ik het prima vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:14

Volgens mij missen jullie een behoorlijk essentieel verschil tussen maneges en pensionstallen. Losse rijhallen hebben al helemaal niets te maken met een manege.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:50

Janine1990 schreef:
NathalietjeB schreef:
Nou vroeger moesten wij de pony's ook zelfstandig uit de wei halen, daar is niks mee pony's stonden teminste buiten ipv in een gevangenis genaamd "stal"

Je denkt duidelijk niet ver genoeg...
Een 'kudde' die niet in evenwicht is staat in een loopstal. Dat uit zich in gieren en onaangenaam gedrag van de paarden onderling. Een schop is hierbij niet uitzonderlijk. Een loopstal is dan ten alle tijde te klein.
Joh, ga jij daar lekker vol vertrouwen kinderen in laten lopen? Die geen centje meer ervaring hebben dan rijden in een manegeles?

Lijkt me geen strak plan!

Zelfs als je een goeie kudde heb kunnen er ongelukken gebeuren of kunnen paarden schoppen.

En is jou kind net zo "veilig" als een paard op stal staat en daar je kind kunnen slaan of pletten tussen de stalwand of bijten etc..

Paarden zijn en blijven dieren geen machines, als je niet wil dat je kind wat op loopt moet je t niet laten paardrijden zelfs niet op een manege

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:39

NathalietjeB schreef:
Zelfs als je een goeie kudde heb kunnen er ongelukken gebeuren of kunnen paarden schoppen.

En is jou kind net zo "veilig" als een paard op stal staat en daar je kind kunnen slaan of pletten tussen de stalwand of bijten etc..

Paarden zijn en blijven dieren geen machines, als je niet wil dat je kind wat op loopt moet je t niet laten paardrijden zelfs niet op een manege

Ik neem aan dat je weet hoe de wet in elkaar steekt? En dat de eigenaar van een paard ten alle tijde verantwoordelijk is voor de schade die zijn/haar paard aan derden toebrengt?

Maargoed, waar ik eigenlijk op doelde, was dat er op een manege niet aan kinderen en leken-ouders geleerd wordt hoe een paard in elkaar steekt. Het enige dat ze leren is dat oren naar achteren boos is en je nooit achter een paard langs moet lopen. Maar situaties inschatten? Nee... En dat is ook niet te leren in theorie.

In een evenwichtige kudde kunnen prima dingen gebeuren. Voor mij blijven het dieren, ik ben dan ook beslist geen leek. Ik kan de risico's inschatten en mijn kind (die hopelijk de komende jaren nog niet komt zeg, moet er niet aan denken) prima begeleiden daarin. Waardoor het risico dat er daadwerkelijk iets gebeurt veel en veel lager ligt dan wanneer een leken-kind met leken-ouder de kudde in gestuurd wordt om een beestje op te halen.

En wat gebeurt er dan? Ouders doen huilie huilie, zorgen voor een slechte naam van de manege. Inkomsten lopen terug en paarden lijden hier uiteindelijk onder. En dat allemaal door een onverantwoordelijke manege-eigenaar. Die met een beetje pech (niet volledig dekkende verzekering, want moet je eens kijken wat dat kost) ook nog voor heel wat kosten opdraait.

Maar ja, de gemiddelde startende ruiter van 6-8 jaar oud komt om te rijden en dat zullen de leken ouder ook geheel van mening zijn. Je komt niet om te leren poetsen, je komt niet om te leren zadelen. Je komt om te leren rijden. Dáár wordt voor betaald. Waarom zou je betalen voor al die dingen die er niet toe doen? Want de ideale wereld en de ideale klanten bestaan helaas niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:28

Vandaag was ik nog op een kleine manege in Amsterdam, op 10 minuten van het centrum, waar de paarden in een paddock paradise lopen. Het kan dus WEL óók in de Randstad!!