Citaat:
Het bericht wat hier origineel stond is verwijderd maar ik plaats de post even opnieuw zonder de quote
Als het achterbeen onregelmatig is (en dat is het wel met een hanentred) wil dat niet zeggen dat het ook automatisch kreupelheid is. Bij kreupelheid was het uitsluiten terecht. Bij een onregelmatig achterbeen moet er gewoon onvoldoende gepunt worden. Het gekke is dat de jury hem wel uitbelde maar niet liet afstappen, wat niet overeen komt met de regelementen.
Citaat:
Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.
De jury wou hem dus wel uitbellen, maar vond het niet erg genoeg om hem te dwingen af te stappen wat gek is aangezien de jury er heilig van overtuigd was dat het paard pijn had.
Citaat:
Hoofdjury Jacques van der Harst licht zijn keuze om aan de bel te trekken toe: “Patrick begon fantastisch aan zijn proef, in draf zijn hele hoge cijfers gevallen. In stap was zijn paard achter erg ongelijk. Eén keer, of een paar keer, trekken met het achterbeen is niet zo erg. Maar het werd steeds erger en het zag eruit alsof het paard pijn had en daarom heb ik aan de bel getrokken. Mijn collega jury was het er volledig mee eens.”
En hoe kan het dat een kreupel paard in draf wel fantastisch loopt en in stap dan blijkbaar opeens pijn heeft.