Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:52

Ik vind het eerlijk gezegd beetje onzin aanpassingen. Waarom dat hh groeten eruit halen? Lichtrijden in de middendraf vind ik ook beetje onzinnig, blij dat ik hopelijk voor die tijd het M2 door ben..

Het halsstrekken toevoegen vind ik dan wel weer goede zaak, denk dat er best wat ruiters zijn die op dat punt door de mand vallen. Maar dat icm proeven inkorten vind ik weer niks, moet je al minder laten zien..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:52

Helemaal met je eens Janine1990.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:53

Vind het top dat ze de proeven van afdelingsdressuur wat carrouselmatiger maken, daar waren die proeven echt aan toe :)
Maar die wijzigingen in de gewone dressuurproeven .... Heeft niemand zn paard tegenwoordig meer voorelkaar, waardoor we niet meer keurig kunnen groeten voor je de proef begint? Dat hoort er toch gewoon bij! Vond het eigenlijk al jammer dat dat in de B en L niet was, al kan ik die reden voor die klasses wel heel goed begrijpen. Maar vanaf de M moeten we dat gewoon kunnen toch.. En ik hoop eigenlijk dat het lichtrijden bij midden- en uitgestrekte draf een keuze optie is, en dan alsnog vind ik dit persoonlijk een onnodige versimpeling van de proeven. Zie wel eens combinaties waarbij ik blij ben voor het paard dat deze wijziging komt, maaar of het dan alsnog verstandig is zo'n verandering..... Ook dit is een kwestie van je basis voorelkaar hebben en als dat niet zo is kan je dus middels zo'n verandering nu hoger score als eerst en mogelijk makkelijker promoveren naar een hogere klasse. Dat is toch een beetje gek?
Halsstrekken is opzich een goed punt om dat te doen in alle klasses, al weet ik niet of ik dat nou zo mooi in zo'n proef vind staan. En proeven moesten korter? Werk aan je uithoudingsvermogen :') Mann als tegenwoordig die prijzen voor het rijden van een proefje al zo hoog zijn, dan mag dat proefje het nog wel waard zijn.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd, maar nog niet zo heel positief. Maar we laten ons verrassen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:55

Myour schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd beetje onzin aanpassingen. Waarom dat hh groeten eruit halen? Lichtrijden in de middendraf vind ik ook beetje onzinnig, blij dat ik hopelijk voor die tijd het M2 door ben..

Het halsstrekken toevoegen vind ik dan wel weer goede zaak, denk dat er best wat ruiters zijn die op dat punt door de mand vallen. Maar dat icm proeven inkorten vind ik weer niks, moet je al minder laten zien..

Ik hoop dat ik in januari M1 kan starten, dan kan ik iig ook nog een paar keer binnenkomen en halthouden... :')
En ik hoop dat doorzitten wel blijft mogen. Toch veel makkelijker om je paard op het achterbeen te houden.

Anoniem

Change3x schreef:
Hoe zit het met een zweep rijden in het M? Dat zou toch ook ingevoerd worden?

Alsjeblieft niet zeg... :n

Mousmous

@anoeska27, denk niet dat het meevalt aangezien ze de proeven ook in willen korten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:57

_BlackPearl_ schreef:
Halsstrekken is opzich een goed punt om dat te doen in alle klasses, al weet ik niet of ik dat nou zo mooi in zo'n proef vind staan.

Een goed uitgevoerde halsstrekken is toch altijd mooi om te zien? Ongeacht de klasse? Beetje vreemde opmerking..

Selina

Ik snap eigenlijk niet waarom je bij B/L niet ook moet halthouden bij binnenkomen? Je moet je paard toch kunnen halthouden? En dan gewoon halthouden vanuit stap. Vind het eigenlijk wel netjes, even jezelf laten zien en dan door.. En dan nu helemaal eruit, beetje apart.

Change3x

Relaxed schreef:
Change3x schreef:
Hoe zit het met een zweep rijden in het M? Dat zou toch ook ingevoerd worden?

Sommige pony's en paarden zijn thuis top te rijden zonder zweep/sporen maar weten het precies als ze de ring in komen.Als je dan iets in je hand hebt is het vaak genoeg. Vandaar. Is niks ergs aan toch?
Laatst bijgewerkt door Change3x op 25-09-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:58

Halsstrekken vind ik op zich een mooi onderdeel, ben benieuwd of ze die ook op een ander stuk dan een volte willen gaan zien. Voelt wel vreemd om dit straks in de hogere klasses te moeten gaan doen.

Lichtrijden in de middengangen en niet meer groeten bij binnenkomen vind ik dan weer minder... Zo moeilijk is halthouden en groeten toch niet? En zonder dat lijkt het net alsof je je begin van de proef mist. Echt zonde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:58

Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:59

Selina schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je bij B/L niet ook moet halthouden bij binnenkomen? Je moet je paard toch kunnen halthouden? En dan gewoon halthouden vanuit stap. Vind het eigenlijk wel netjes, even jezelf laten zien en dan door.. En dan nu helemaal eruit, beetje apart.

Die begrijp ik op zich nog wel, paarden zijn nog minder bevestigd en ze hebben geen steun van hoefslag na een vrij korte wending om binnen te komen. Maar vanaf het L2 zou het gewoon prima moeten kunnen, dus snap niet waarom het er notabene t/m het M uit wordt gehaald :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:00

Change3x schreef:
Relaxed schreef:

Sommige pony's en paarden zijn thuis top te rijden zonder zweep/sporen maar weten het precies als ze de ring in komen.Als je dan iets in je hand hebt is het vaak genoeg. Vandaar. Is niks ergs aan toch?

Jawel, dat is een kwestie van altijd goed aan de hulpen zijn, ook ín de ring.. Vind echt dat je ze vanaf het M zo voor elkaar moet hebben en zonder zweep moet kunnen. Er zijn momenten genoeg in de proef om ze even op scherp te zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:00

Selina schreef:

Is er uit gehaald ivm spanning bij jonge paarden, als ik me niet vergis :)
Vanaf L2 kom je binnen via AXC.

Afgroeten doe je wel gewoon. B en L1 (op 1 proef na geloof ik?) vanuit stap, L2 vanuit draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:02

Suzanne F. schreef:
Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.

Sommige veranderingen zijn prima, zoals de kledingvoorschriften, die waren wel erg ouderwets.. Maar verder inderdaad met je eens. Ik zit er ook steeds sterker aan te denken om ermee op te houden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:02

Het is meer gedaan vanwege de eventuele spanning aan het begin van de proef. Aan het eind van de proef moeten ze tenslotte wel halthouden en groeten.

Free2

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:04

Ik vind het wel erg jammer dat je bij het binnenkomen niet meer hoeft te groeten. Dat maakt naar mijn idee de proef/ het moment toch net ietsje 'plechtiger' :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:06

Uitgangspunt was dat de proeven korter moeten, dus denk dat daarom het halthouden en groeten eruit is gehaald. Maar waarom korter??? Paard kan prima die 2 x 5,5 minuut aan. Kan maar 1 reden bedenken, meer starts mogelijk, meer geld binnenharken. Ik vind best dat ik voor die 10-12,5 euri 5 en halve minuut zou mogen rijden 8)7

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:07

Als het halthouden en groeten begin proef eruit is gehaald om zo bv het hals strekken erin te kunnen voegen, dan kan ik er zeker mee leven. Halt houden en groeten is dan nog wel aan het einde vd proef. Jammer is dan wel dat je het wegrijden er niet meer bij hebt. Het licht rijden vind ik 2-zijdig. Voor het paard soms veel beter, echter is het dan wel een punt waarbij je je paard nog niet goed voor elkaar hebt of dat je zelf in je lichaam nog teveel spanning hebt. Zelf rijd ik nog L1 en ben nog even blij dat ik L2 het nog licht rijden is. Ik ga ervoor om het later in het M gewoon keurig doorzittend te kunnen doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:07

Daar dacht ik ook aan, financieel gunstig. En als het makkelijker gaat, gaan mensen ook graag op wedstrijd omdat ze makkelijker hun winstpunten binnen halen. Kassa! voor de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 25-09-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:08

Citaat:

Citaat:
Jawel, dat is een kwestie van altijd goed aan de hulpen zijn, ook ín de ring.. Vind echt dat je ze vanaf het M zo voor elkaar moet hebben en zonder zweep moet kunnen. Er zijn momenten genoeg in de proef om ze even op scherp te zetten.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens sorry. Als ze zich van je afsluiten omdat ze precies weten hoe dat gaat of door welke reden dan ook, dan kunnen zo zo goed aan je hulpen zijn maar dan reageren ze echt niet. Je hebt natuurlijk wel iets over als ze thuis goed aan de hulpen zijn maar alsnog 85% te weinig om echt te kunnen 'knallen'. En dan is het gewoon fijn als je iets in je hand hebt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:09

Om het probleem om te schuiven naar de klasse zzl?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:10

Change3x schreef:
Citaat:

Citaat:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens sorry. Als ze zich van je afsluiten omdat ze precies weten hoe dat gaat of door welke reden dan ook, dan kunnen zo zo goed aan je hulpen zijn maar dan reageren ze echt niet. Je hebt natuurlijk wel iets over als ze thuis goed aan de hulpen zijn maar alsnog 85% te weinig om echt te kunnen 'knallen'. En dan is het gewoon fijn als je iets in je hand hebt.

Daar is HC starten weer voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:12

Mousmous schreef:
Daar dacht ik ook aan, financieel gunstig. En als het makkelijker gaat, gaan mensen ook graag op wedstrijd omdat ze makkelijker hun winstpunten binnen halen. Kassa! voor de KNHS.

Zoveel wordt er al niet gestart op dit moment. Als ze meer geld willen binnenhalen moeten ze de proeven ook verplicht goedkoper maken. Dat zal helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:12

Change3x schreef:
Citaat:

Citaat:

Sorry, maar ik ben dat niet met je eens.. Dan ligt het probleem toch bij jou, waarschijnlijk ga je dan onbewust anders rijden. Daarbij heb je de mogelijkheid om HC met zweep te starten en dan zou ik zeker van die mogelijkheid gebruik maken. Ik heb er ook wel eens een proef aan verknald, gewoon om hem te laten weten dat er ook in de ring gewoon op been gereageerd moet worden (en reken maar dat ze dan na 3x echt wel doorhebben). Kwestie van trainen, dat kan je ook op wedstrijd en in de ring doen :j