Dierenbescherming helemaal klaar met paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:47

Snap het perspectief van de DB, maar hoop dat ze zo slim zijn dit probleem twee kanten aan te pakken. Met alleen het verbieden van markten heb je nog maar de helft van het probleem. Verwaarlozing en ondervoeding achter gesloten deuren zal dan (langer ongezien) door gaan door gebrek aan afzet markt.

Ze doen er mijn inziens slim aan, een initiatief te starten in samenwerking met dierenartsen ( verlaging van de castratiekosten) en van mij part stamboeken om te kijken hoe ze de populatie terug kunnen dringen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:05

Bij ons is ook elk jaar 'paardenmarkt' daar krijg je zelfs geld als je met je paard komt. Sochtends keuring, smiddags ringsteken. Is meer een jaarmarkt.
Ja er worden ook paarden verhandeld maar dat zijn er niet veel. Ze staan wel op zand en aan touwen maar er is ook hooi te vinden. Altijd erg gezellig en nooit echte misstanden gezien.
Vorig jaar was er wel ponyrijden voor kinderen en dát vond ik wel niet meer kunnen. Slecht passend tuig en die uitdrukking in de ogen vd pony's waren niet best.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:29

abbycootje schreef:
Markt of geen markt, de ''zielige'' paardjes op de markt zullen niet veel beter af zijn wanneer ze niet op de markt zijn vrees ik.

dit dus...nu is er nog wat "zicht op", wat gebeurt er nu met al deze dieren? Blijven ze ergens thuis staan? Worden ze naar het buitenland naar een markt gesleept?

Atlanta17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:52

Ik ben vroeger wel eens naar de Hedelse paardenmarkt geweest en daarna nooit meer.
Vind dat er veel beter naar het dierenwelzijn gekeken moet worden. En niet alleen op paardenmarkten, maar ook in zijn algemeen.

robert45

Re: Dierenbescherming helemaal klaar met paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:41

De afgelopen jaren hebben er talloze verbeteringen plaats gevonden op de markten. Verder van de kermis af (Zuidlaren, heel gedeelte afgesloten, Rodermarkt lopen verzorgsters rond met water etc) Hooi,water,meer ruimte etc.

Dus het gelul van de dierenbescherming dat organisaties er geen fluit aan doen slaat nergens op. Vergeet niet de meest schrijnende gevallen staan gewoon bij mensen thuis.... Op de markten is steeds meer controle en tref je ook steeds minder slechte dieren aan. Wat een paar jaar geleden heel gewoon was komt nu niet meer voor...

Je kan alles wel willen verbieden. Zaken waar de dierenbescherming zich druk om moet maken daar hoor ik ze nooit over, het is een subsidieslurpende goed betaalde organisatie.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:05

Dat er ergens bij mensen thuis zielige paardjes zijn is toch geen reden om een paardenmarkt dan ook maar in stand te houden? Die logica zie ik niet. Met dezelfde argumentatie kun je zeggen: "sta het onnodig slaan van paarden in de dressuurring maar gewoon toe, anders doen mensen dat toch wel stiekem thuis."

Situatie nu: veel onnodig gesleep met paarden, veel stress door een dag lang aan een touw staan tussen allemaal gestresste paarden in, tussen lawaai van schallende omroeper, honderden bezoekers die langslopen en van wie tientallen de benen optillen. Een paar keer zonder hierop getraind te zijn tussen een mensenmassa door draven terwijl oude knarren met een stok op de kont slaan. Op het eind misschien naar de slacht. En als op de markt inderdaad ergens uit blijkt dat een paard het thuis heel slecht heeft, gebeurt er... Niks. Op zijn hoogst mag paard de markt niet op en moet het weer terug naar huis.

Situatie bij een verbod: niks van de stress hierboven, paard staat thuis waar het goed of slecht kan zijn en wordt alleen bekeken door mensen met serieuze interesse. Voordraven gebeurt op het eigen erf zonder allerlei knarren die op de kont slaan.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om hier een welzijnsverbetering in te zien?

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:27

Ja joh alles afschaffen ! Geen zwarte piet geen paardenmarkt geen wedstrijden geen paarden op stal geen paarden in een weilanden of paddock.....
Over 10 jaar zien we paarden alleen nog maar op plaatjes van vroeger of in een dierentuin ... O nee dat mag ook niet meer

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:42

Zal zo'n vaart niet lopen hoor. Als je kijkt wat voor concrete stappen er de afgelopen tien jaar zijn genomen op het gebied van paardenwelzijn valt op dat we geen stap verder zijn. Tja... Prikkeldraad als omheining mag niet meer... En stands worden afgeschaft (mits, tenzij...), als dat niet nog eens wordt uitgesteld.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 05:07

Wat ik niet begrijp is dat de db het teveel geld kost terwijl er geld genoeg is binnen de organisatie maar ze potten het liever op dan het gebruiken voor dierenleed.
Zo jammer vind het een waardeloze organisatie, geef je een melding dan ligt als eerste een brief op de deurmat voor een donatie ipv eerst het dier te bekijken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:28

Tja, had niet anders verwacht dan dit van de dierenbescherming. Ze denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben achter hun bureau. De meesten komen niet eens op paardenmarkten.

Zou zeggen lees dit artikel maar eens, dat geeft toch wel een heel ander verhaal.
http://www.horses.nl/algemeen/paardenma ... um=twitter

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:35

Foss schreef:
Wat ik niet begrijp is dat de db het teveel geld kost terwijl er geld genoeg is binnen de organisatie maar ze potten het liever op dan het gebruiken voor dierenleed.
Zo jammer vind het een waardeloze organisatie, geef je een melding dan ligt als eerste een brief op de deurmat voor een donatie ipv eerst het dier te bekijken.

Maar van de andere kant zijn er markten die handelaren geld geven om te komen maar geld voor extra voorzieningen zoals een extra dierenarts en toezicht kan dan weer niet. En de gemeenten die een vergunning voor dergelijke evenementen moet afgeven. Daar moet van alles instaan zoals: hoe is het beveiligd, wie betaald voor het schoonmaken, hoe wordt het verkeer geregeld? Maar de punten dierenwelzijn zijn ondergeschikt hierin. Het is eigenlijk te gek dat mensen verwachten dat de dierenbescherming dit soort zaken oppakt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:44

Wat Jenny zegt. De Dierenbescherming is geen overheidsinstelling/politie.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:13

Vind het moeilijk hoor. Op een markt krijgen we de stumpers tenminste nog te zien. Weet zeker dat er een hoop te verpieteren staat in een stalletje of enkeltje slachthuis te wachten staat.
Als we tegen een dagje met water en voldoende ruwvoer maar met stress zijn, ben ik ook tegen wedstrijden. Dat zal wel het volgende discussiepunt worden over een paar jaar. En een paar jaar later er helemaal niet meer op want daar is een paard tenslotte niet op gebouwd.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:22

Getup schreef:
abbycootje schreef:
Markt of geen markt, de ''zielige'' paardjes op de markt zullen niet veel beter af zijn wanneer ze niet op de markt zijn vrees ik.

dit dus...nu is er nog wat "zicht op", wat gebeurt er nu met al deze dieren? Blijven ze ergens thuis staan? Worden ze naar het buitenland naar een markt gesleept?

Gaat er ook om dat het niet normaal is en als zo'n paarden op markten komen en niemand zegt er iets van is het blijkbaar normaal.
Als je er dan iets van zegt dan ben je maar een tut of penny want zo gaat het altijd is dan het antwoord.

Ik denk dat de dierenbescherming toch zelf beter met consequenties moet komen voor eigenaren die met zulke paarden naar de markt komen. Ook moet de hele organisatie op de kop.
Paarden niet midden op straat aan een touw, max aantal uur op de markt, rustige plaats voor de paarden. Dat er water en hooi aanwezig is, is niet voldoende, de dieren moet het aangeboden worden. Daar moet op worden toegezien. Door vrijwilligers van de marktorganisaties, gewone vrijwilligers en de db. Ik denk dat de DB eens hard met de vuist op de tafel had moeten slaan want nu worden ze gewoon ondergeschoven en zijn ze er klaar mee. Ook moeten de overtreders imo gevolgd blijven worden door de DB totdat ze hebben laten zien dat ze wel goed voor een dier kunnen zorgen.

Ik ga er niet meer naartoe omdat alles tegen mijn gevoel ingaat. mensen met kinderwagens lopen achter paarden langs, mensenmassa's waarin ineens kijkt uit wordt geroepen en er een paard in paniek langs komt rennen, de route die je loopt gaat precies achter de paardenkonten langs. En die mannetjes en vooral jonge meiden die er dan bijstaan... pff nee doe mij maar een ruitermarkt, veel dekjes en spullen haha veel beter

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:27

Jadybabe schreef:
Vind het moeilijk hoor. Op een markt krijgen we de stumpers tenminste nog te zien. Weet zeker dat er een hoop te verpieteren staat in een stalletje of enkeltje slachthuis te wachten staat.
Als we tegen een dagje met water en voldoende ruwvoer maar met stress zijn, ben ik ook tegen wedstrijden. Dat zal wel het volgende discussiepunt worden over een paar jaar. En een paar jaar later er helemaal niet meer op want daar is een paard tenslotte niet op gebouwd.

Tja, dan zien we die stumpers tenminste nog... en dan? Dan nog gebeurt er niks.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:54

Een paar gered misschien?? ;(
Discussie kan wat mij aangaat nog veel verder gaan, laten we eerst een stoppen met het " vermeerderen" van paarden/ pony's i.p.v. doordacht fokken, maar dan gaan we weer een stap verder.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:37

Jadybabe schreef:
Een paar gered misschien?? ;(
Discussie kan wat mij aangaat nog veel verder gaan, laten we eerst een stoppen met het " vermeerderen" van paarden/ pony's i.p.v. doordacht fokken, maar dan gaan we weer een stap verder.

Tja, als ze zich zouden richten op de fok, zouden mensen roepen: "laten we eerst eens stoppen met die afschuwelijke paardenmarkten."

En je zou ook kunnen zeggen: "Die vluchtelingen uit Syrië, dat is toch veel erger?" En als je dan lang genoeg doorgaat, hoef je helemaal niks te doen omdat er altijd wel iets nog erger is. Dan denk ik: je moet ergens beginnen, en als dat niet het allerbeste begin ooit is, is dat geen reden om niet te beginnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:26

Mist schreef:
ElCid schreef:
Voor meer inspecties/ boetes is meer personeel nodig, personeel kost geld...........en dat geld hiervoor komt er niet. Dat gaat naar "belangrijkere" zaken! De Db wil misschien wel maar zal daarvoor toch de steun van de overheid moeten krijgen.

.

De DB heeft al jaren meer dan 70miljoen euro in de boeken, ze beleggen e.d. maar geven veel te weinig uit ! kan de link naar hun resultatenrekening niet zo snel vinden, zal straks nog eens zoeken.
Ben +10 jaar vrijwilliger geweest, mede daardoor volledig afgeknapt op deze instantie.

(daarintegen vang ik wel moederpoezen/kittens en aidskatten etc op voor dierenasiel-dat is een andere zaak)

vergeet de directeur niet,die krijgt meer salaris dan de minister president van Nederland....hoezo geen geld voor controles?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:27

Citaat:
Ook de dierwelzijnsorganisatie Eyes on Animals gaf haar mening over de paardenmarkten. Zij gaven aan dat zij over de door hun bezochte markt in Elst tevreden waren. “De paaltjes waren dit jaar goed geborgd en konden niet meer door paarden omhoog getrokken worden. De aanbindtouwen waren deels enkel en deels dubbel, waarvan bij de dubbele touwen weer een gedeelte vrij slap was waardoor de paarden makkelijk weer met de benen overheen kunnen stappen. Hierop is de organisatie geattendeerd. Er was voldoende hooi en water en emmers en die werden ook gebruikt. Gelukkig was het qua temperatuur niet zo heet. De muziek op de markt stond niet al te hard. EonA heeft gedurende haar bezoek geen calamiteiten gezien. Het laden werd ook gecontroleerd en verliep rustig. Om 15 uur waren alle dieren van de markt afgevoerd. Opmerkelijk want de markt duurt officieel tot 16 uur. EonA is hier erg blij mee want hoe korter de markt duurt voor de dieren hoe beter.”

Bron: Eyes on Animals
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 22-09-15 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bron aangepast

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:12

FriesWytske schreef:
Citaat:
Ook de dierwelzijnsorganisatie Eyes on Animals gaf haar mening over de paardenmarkten. Zij gaven aan dat zij over de door hun bezochte markt in Elst tevreden waren. “De paaltjes waren dit jaar goed geborgd en konden niet meer door paarden omhoog getrokken worden. De aanbindtouwen waren deels enkel en deels dubbel, waarvan bij de dubbele touwen weer een gedeelte vrij slap was waardoor de paarden makkelijk weer met de benen overheen kunnen stappen. Hierop is de organisatie geattendeerd. Er was voldoende hooi en water en emmers en die werden ook gebruikt. Gelukkig was het qua temperatuur niet zo heet. De muziek op de markt stond niet al te hard. EonA heeft gedurende haar bezoek geen calamiteiten gezien. Het laden werd ook gecontroleerd en verliep rustig. Om 15 uur waren alle dieren van de markt afgevoerd. Opmerkelijk want de markt duurt officieel tot 16 uur. EonA is hier erg blij mee want hoe korter de markt duurt voor de dieren hoe beter.”

Bron: Eyes on Animals

Precies, het kan dus ook gewoon meevallen. Ik vind niet dat we historie om zeep moeten helpen, maar we kunnen wel er voor zorgen dat het paardwaardig wordt. Dus kortere dagen, hooi, water, enz.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:59

Als iedereen nu eens besluit niet meer te gaan, dan verdwijnen die markten vanzelf. De vele bezoekers houden ze in stand. Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:03