GD waarschuwt voor eikelvergiftiging bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Re: GD waarschuwt voor eikelvergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:53

Ik heb gelukkig geen eikenbomen bij de wei staan, maar toen ik vorige week met mijn shetlander ging mennen, ging opeens zijn hoofd omlaag en weg was de eikel die op de weg lag. De shet kwam net van stal waar hij onbeperkt hooi heeft. Dus hij vindt het gewoon lekker.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:51

Thanx voor de uitleg Yvette01! Goed om te weten dat dat dus een misvatting is.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:53

gohya schreef:
Dit was al heel lang bekend,maar wat doe je als je weiland omheind is met eikebomen? Ja uit het weiland halen,of iedereen hun paarden zomaar ergens anders kan stallen.
Mijn paarden eten al jaren lang eikels,ook groene,maar zijn gelukkig nog nooit ziek geworden.
Ik hoop elk jaar maar dat ze niet teveel eikels eten,en ik vind er weinig in hun mest terug,dus eten ze er niet heel veel van.

Paarden die goed bijgevoerd worden eten wel eikeltjes maar niet in grote hoeveelheden. Ze hebben snel genoeg geleerd dat ze er buikpijn van krijgen. Paarden die weinig weidegang gewend zijn of in het najaar niet of te weinig krijgen bijgevoerd gaan juist veel eikels eten met alle gevolgen van dien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:26

Ariatje dat is dus heus niet zo, die van mijn altijd weidegang en bijvoeren eten ook gewoon als ik ze laat lopen

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:27

Mijn sneetjes willen ze ook altijd eten en ik haal meteen de groene weg, die enkele bruine laat ik dan wel eens liggen. Ze eten er per dag een stuk of 5 dus dat geeft volgens mij geen problemen. Is alleen in de paddock, maar heb ze bij de schapen langs de wei nooit weggehaald en daar staan ook eiken. Niet aan gedacht, dus daar moet ik dan ook gaan harken, pfffff.

urnaque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:12

Yvette01 schreef:
Niet alleen eikels zijn gevaarlijk.
Echt giftig en dodelijk is alles aan de Esdoorn. Heb het afgelopen Januari helaas zelf moeten ondervinden bij mijn paard.
Blad en zaden die vanaf de herfst in de wei waaien en jonge zaailingen in het voorjaar zijn giftig voor paarden.
Neem maatregelen en zaag deze bomen in de buurt van je weiland om, voordat ze hun zaad en bladeren laten vallen.

ja, 2 jaar geleden ook mogen ondervinden, bij ons hengstje, zondag namiddag naar de weide geweest, niets gezien of gemerkt, dag erna lag hij dood! ;( |( boom was ook rap dood! -:(- en juist Yvette01, paarden weten niet wat giftig is, ze gaan af op de smaak :9 :Y)

Pesca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:18

Ons paardje net op tijd gevonden, we geven onbeperkt ruwvoer, ondanks dat toch eikels gegeten met zware koliek. ze was bijna in shock, spoedoperatie was de enige redding, alle darmen waren opgeblazen en ontstoken, weinig kans op herstel, echter nu zijn we bijna 1 week verder en ziet het ernaar uit dat ze er toch doorkomt. Ze doet de kliniek echt versteld staan.
Sommige paarden vinden het zo lekker dat ze er echt naar op zoek gaan, in de kliniek kwam het een na het andere paard binnen, dus wees voorzichtig

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:01

Heel veel sterkte pesca.
Hoop dat alles weer goed komt.