"Geen geld meer voor paarden op Prinsjesdag"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: "Geen geld meer voor paarden op Prinsjesdag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:04

Ik vond die prachtige tuigen echt geweldig, verder kan van mij part prinsjesdag afgeschaft worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:07

Als ze dan meteen heel Prinsjesdag afschaffen zou het al helemaal top zijn. Dat geld wat dat kost kan veel beter gebruikt worden voor de zorg dan voor deze onzin.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:09

Er worden veel paarden van particulieren ingezet. Ik zou het wel jammer vinden als deze traditie wordt afgeschaft. Dan kan je de hele dag inderdaad wel overslaan.

Vwb kosten koningshuis: een president kost vele malen meer!!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:28

Matheno schreef:
Volgend jaar is de gouden koets er niet, dus die paarden waren sowieso al niet nodig toch?

Ze hebben wel meer koetsen om in te zetten hoor ;-) Er wordt gesproken over de glazen koets als vervanging..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:29

Nou, 120.000 euro voor 68 paarden? Dat is even omgerekend ruim € 1700 euro per paard... Ik snap echt niet hoe ze met een tenthuur, een weekend stallen en wat personeelskosten voor elkaar krijgen!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:30

Rivendell schreef:
Een president kost veel meer dan een koning.
Ik vind de hele ceremonie overdreven. Geld kan beter gebruikt worden

Off-Topic maar...

dat is zeer beslist niet waar.

De Duitse president kost veel minder dan ons koningshuis.

En ze doen het economisch gemiddeld genomen prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:30

Janine1990 schreef:
Wie moeten dan de gouden koets trekken na restauratie? Rare afbeeldingen er af en mensen er voor?? Om dan maar op die manier te 'herinneren' aan slavernij?

Het gaat echt niet om de paarden die de koets trekken, die zijn gewoon van de koninklijke stallen zelf hoor.. en die gaan ook echt niet weg. Je ziet deze paarden regelmatig met rijtuigen door Den Haag gaan.

Het gaat om de colonnes met extra paarden in de stoet, daar worden paarden voor geleend en ingezet

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:39

Het is gewoon een methode om media aandacht te krijgen.

Ze hopen door het moeilijk doen over die 120.000 euro er een veelvoud ( lees miljoenen) bij te krijgen op de begroting.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:09

fargo schreef:
Janine1990 schreef:
Wie moeten dan de gouden koets trekken na restauratie? Rare afbeeldingen er af en mensen er voor?? Om dan maar op die manier te 'herinneren' aan slavernij?

Het gaat echt niet om de paarden die de koets trekken, die zijn gewoon van de koninklijke stallen zelf hoor.. en die gaan ook echt niet weg. Je ziet deze paarden regelmatig met rijtuigen door Den Haag gaan.

Het gaat om de colonnes met extra paarden in de stoet, daar worden paarden voor geleend en ingezet

En wie of wat trekken ze dan eigenlijk? Wim Lex die boodschappen gaat doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:13

120.000 voor een tent voor 70 paarden 8)7

Misschien moeten ze even de kunst afkijken in Almelo of andere meerdaagse concoursen :)*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:16

Free2 schreef:
fargo schreef:
[quote="Janine1990" >>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>

En wie of wat trekken ze dan eigenlijk? Wim Lex die boodschappen gaat doen?

Soms gaat het om gasten die ontvangen worden bij openbare internationale gelegenheden, maar vaak is het rijtuig leeg qua passagiers, is gewoon om paarden te trainen en in beweging te houden en koetsiers te trainen en/of op te leiden. Wim Lex op boodschap heb ik nog niet aangetroffen ;-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:18

De paarden mogen van mij afgeschaft worden. Laat Lex maar met z'n tijd meegaan en per auto naar de Ridderzaal gaan. Alleen prinsjesdag zelf zou jammer zijn gezien die omzet die men draait in de horeca en winkels

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:19

NatasjavE schreef:
Rivendell schreef:
Een president kost veel meer dan een koning.
Ik vind de hele ceremonie overdreven. Geld kan beter gebruikt worden

Off-Topic maar...

dat is zeer beslist niet waar.

De Duitse president kost veel minder dan ons koningshuis.

En ze doen het economisch gemiddeld genomen prima.

Die kost ongeveer hetzelfde en het is echt alleen maar ceremonieel. In 2013 25,6 miljoen euro.
http://wimdreesstichting.nl/page/downlo ... 13_3-4.pdf

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:23

Prinsjesdag is niet alleen een ritje met de koets en een verhaaltje voorlezen. Het is het feest van de democratie. Op Prinsjesdag worden door de hele stad activiteiten en festivals georganiseerd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:25

purny schreef:
De paarden mogen van mij afgeschaft worden. Laat Lex maar met z'n tijd meegaan en per auto naar de Ridderzaal gaan. Alleen prinsjesdag zelf zou jammer zijn gezien die omzet die men draait in de horeca en winkels

Het gaat toch echt niet om Wim Lex zijn paarden maar om de paarden van de colonne. De koetsen zullen echt nog wel een tijd blijven hoor, worden bij speciale gelegenheden en ontvangsten echt ingezet en gebruikt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:27

Sabbientje schreef:
nine1987 schreef:
Liever daarop bezuinigen dan de zorg, onderwijs, of andere talken van defensie..

Eerlijk is eerlijk.. Nodig zijn ze niet.. Ook ik vind ze mooi om naar te kijken, maar t heeft geen meerwaarde..

Nodig zijn ze inderdaad niet. Maar het is een traditie.
Als je de paarden niet gebruikt, kun je net zo goed Prinsjesdag ook afschaffen.
want nodig is die ook niet.

De miljoenen nota lekt immers altijd al een week van te voren uit.
En die troonrede kan Wim Lex ook vanuit huis voorlezen.
Scheelt een hoop kosten die ze dan weer leuk in de zorg en dergelijke kunnen stoppen.

Als je dan wilt bezuinigen, kun je het maar beter gelijk goed doen.

Ik stem voor!!!!

:D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:28

:)) :)) :)) Altijd erg toepasselijk

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:29

Ik vraag me altijd af waarom alles bij de overheid zo duur is. Waarom kost het deelnemen van 68 paarden 120.000 Euro? Dat is 1.765 per paard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:48

Bloodymary schreef:
Ik vraag me altijd af waarom alles bij de overheid zo duur is. Waarom kost het deelnemen van 68 paarden 120.000 Euro? Dat is 1.765 per paard.

In dat bedrag zit ook tent, tent voor personeel, salaris personeel, eten voor personeel, eten voor de paarden, beveiliging, verzekeringen etc.

Valt nog wel mee dus.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:49

Lex met de auto naar de ridderzaal? geef hem een stadsfiets cadeau :D
Kostenbesparend,goed voor het milieu en tegen overgewicht.
Maar het is ook een goed voorbeeld hij is toch zo voor bewegen koningsspelen etc.. :+

Het is traditie en het is toch best een mooie vertoning , maar ook bij bezuinigingen moet iedereen mee doen dus ook dit!
maar er zullen vast wel creatieve oplossingen kunnen zijn om toch de traditie niet geheel af te schaffen?
Laatst bijgewerkt door kwita op 16-09-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:52

janderegelaa schreef:
Bloodymary schreef:

In dat bedrag zit ook tent, tent voor personeel, salaris personeel, eten voor personeel, eten voor de paarden, beveiliging, verzekeringen etc.

Valt nog wel mee dus.

Waarom betaal je dan geen 1500 euro startgeld voor een meerdaags basisconcours met stalling?
Ik geloof echt niet dat zo'n bedrag nodig is.

Hoeveel personeel heb je nodig voor 70 paarden: 4-5 man hooguit. Paard vreet inkl bodembedekking echt niet meer dan 15 euro per dag.

Dan zou de tent zelf mega duur zijn.
Kwestie van een loods of schuur afhuren en boxen plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-09-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:54

janderegelaa schreef:
Bloodymary schreef:

Valt nog wel mee dus.

Dat is ook echt heel veel. Maar dat is altijd als het geregeld wordt door de overheid. Zie ook de reactie hier boven.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:59

Ik ben benieuwd hoe goedkoop het kan als je tegen de organisatie zegt: je krijgt een ton, en alles wat je overhoudt mag je zelf verdelen onder de organisatie. Ik gok dat men dan een stuk kieskeuriger wordt in het sluiten van deals en instemmen met offertes :D

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:10

Ik heb prinsjesdag al jaren niet meer bekijken.. Eigenlijk zover ik weet nog nooit, alleen toen het verplicht was op de basisschool. Het heeft voor mij echt geen toegevoegde waarde.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:18

alexonline schreef:
Het is gewoon een methode om media aandacht te krijgen.

Ze hopen door het moeilijk doen over die 120.000 euro er een veelvoud ( lees miljoenen) bij te krijgen op de begroting.

En terecht. Defensie wordt al jaren kapotbezuinigd, als je ziet met wat voor materiaal en lage lonen de Nederlandse militair moet doen, snap ik best dat ze er meer geld bij willen.
Die mannen en vrouwen wagen hun leven voor onze vrijheid en veiligheid, maar het mag vooral niks kosten. Nu er op Veel plekken in de wereld "stront aan de knikker" is, krijgt defensie mondjesmaat meer geld. De genoemde bedragen klinken voor ons als enorme bedragen, maar als je kijkt wat er van dat geld bekostigd moet worden...

Dus dat ze dat kleine bedrag van 120.000 liever anders besteden snap ik, en ook dat ze dit als "mediastunt" gebruiken om aandacht te vragen voor de grote tekorten binnen onze krijgsmacht.