Valegro teruggetrokken voor Central Park Horse Show

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:47

Anoniem schreef:
Ik sluit mij aan bij @friesWytske.
Het is toch raar dat een paard na een paard dresssuurproeven aan vakantie toe is.
Een dressuurproef duurt 6 minuten!!!
Voor het EK van Aken hoefde Valegro niet het vliegtuig in en ook het tijdsverschil was er niet. Ook was er geen verschil qua temperatuur en luchtvochtigheid.
Dus vind ik het een erg slecht argument dat het paard aan vakantie toe is. Daarbij is Aken alweer weken geleden geweest.

Als springruiters dat nu zouden zeggen begrijp ik het nog. Die paarden springen in een week tijd 5 parcoursen van 1.60 cm. Is toch net even wat anders. Wat zijn die dressuurders toch verschrikkelijke zeikers.

Dus bokkers, als Valegro na 3 dressurproeven werkelijk aan vakantie toe zou zijn klopt of haar verhaal niet en is er wat anders aan de hand of hij wordt voorafgaand het EK en tijdens het EK verschrikkelijk overtrained.

En die is natuurlijk uit de stal getrokken, de ring in gestuurd en hoppa, zes minuten knallen en weer de stal in gegaan. :j
Als die bok aan vakantie toe is (of charlotte, weet jij veel.) dan is dat zo en dan heeft niemand van ons daar zaken mee.
Ik denk niet dat een dressuurpaard zijn werk zoveel minder zwaar is als dat van een springpaard trouwens maar bon. Bovendien heeft ie al wel wat meer "proefjes" gelopen dan enkel het EK. Al laat ze hem na elk groot kampioenschap 3 maanden op weide, en wat dan nog? Jij betaald het toch niet.

Anoniem

Re: Valegro teruggetrokken voor Central Park Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:48

Waarom val je mij persoonlijk aan Ayasha?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:49

Waar val ik je persoonlijk aan lieve meid? Oh ik zie het al, die "jij betaald het toch niet" daar had net zo goed "bokt betaald het toch niet" kunnen staan maar omdat ik toevallig jouw quote staat er nu jij. Was verder niet persoonlijk bedoelt. Mijn excuses als dat zo over gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:04

Ayasha en anderen, blijkbaar had Charlotte zich wel aangemeld om te gaan en heeft ze zich later afgemeld.
Alleen dat al doet denken dat er iets anders aan de hand is want anders zeg je niet dat je komt om vervolgens weer af te melden.
Verder blijf ik bij mijn vorige berichten. Als Valegro moe is van die 3 proeven in Aken dan is er iets goed mis met de conditie van het paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:07

Anoniem schreef:
Springruiters rijden niet alle dagen thuis 160 cm hindernissen.
Dressuurruiters rijden op wedstrijd dezelfde oefeningen net zoals ze een heel jaar ook thuis doen.
Jullie weten toch wel het verschil tussen een springproef en een dressuurproef? Lichamelijk is die springproef echt zwaar. Die 6 minuten dat een dressuurpaard in een proef moet lopen is daarbij vergelijken peanuts.

En juist daarom kan het weleens zo zijn dat een "vakantie" noodzakelijk is. Waar dat springpaard dat minder nodig heeft omdat het hele gebeuren minder intensief is.

Vakantie tussen haakjes omdat echt zo de wei ingegooid worden zonder wat te doen niet aan de orde zal zijn, maar even een verlaging in de intensiviteit misschien wel nodig kan zijn.
Er wordt gewoon waanzinnig veel gevraagd van gp dressuur paarden, ik vind het een zeer goed iets als er kritisch gekeken wordt naar of ze die continue druk wel aankunnen, of er niet even die extreem hoge druk van de ketel afgehaald moet worden.
Dat is nadenken over de happy athlete namelijk, prestatie belangrijk vinden, maar ook weten wanneer je moet zeggen, nu even een tandje minder.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:10

Anoniem schreef:
Ayasha en anderen, blijkbaar had Charlotte zich wel aangemeld om te gaan en heeft ze zich later afgemeld.
Alleen dat al doet denken dat er iets anders aan de hand is want anders zeg je niet dat je komt om vervolgens weer af te melden.
Verder blijf ik bij mijn vorige berichten. Als Valegro moe is van die 3 proeven in Aken dan is er iets goed mis met de conditie van het paard.

Volgens het bericht is er ook wat aan de hand, is het nu beter voor het paard om die proeven en al het gedoe wat daar bij komt niet te lopen.
Dat hoeft niet te gaan over een blessure of andere echte ellende, kan ook gewoon gaan over het is mentaal beter voor dit dier om nu even die prestatie van wedstrijden eraf te halen zodat hij op een later moment weer goed kan presteren en een happy athlete kan zijn.

Welzijn hoort voorop te staan en dat gaat niet alleen om hij is stuk dus kan nu echt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:13

Anoniem schreef:
Ik sluit mij aan bij @friesWytske.
Het is toch raar dat een paard na een paard dresssuurproeven aan vakantie toe is.
Een dressuurproef duurt 6 minuten!!!
Voor het EK van Aken hoefde Valegro niet het vliegtuig in en ook het tijdsverschil was er niet. Ook was er geen verschil qua temperatuur en luchtvochtigheid.
Dus vind ik het een erg slecht argument dat het paard aan vakantie toe is. Daarbij is Aken alweer weken geleden geweest.

Als springruiters dat nu zouden zeggen begrijp ik het nog. Die paarden springen in een week tijd 5 parcoursen van 1.60 cm. Is toch net even wat anders. Wat zijn die dressuurders toch verschrikkelijke zeikers.

Dus bokkers, als Valegro na 3 dressurproeven werkelijk aan vakantie toe zou zijn klopt of haar verhaal niet en is er wat anders aan de hand of hij wordt voorafgaand het EK en tijdens het EK verschrikkelijk overtrained.

Tuurlijk is er wel tijdsverschil tussen Engeland en Duitsland. Niet veel, maar het is er wel.

Kan best zijn dat Valegro het even nodig heeft op te laden, even niet trainen, gewoon paard zijn. De mentale gezondheid van een paard is ook belangrijk. Daarnaast, Charlotte gaat nog steeds, alleen niet met Valegro.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:25

Vliegen of op de boot (tenzij Valegro ook al op water kan lopen) zijn beiden zeer intensief. Reizen is heel intensief voor een paard of het nu een dressuur- of springpaard is.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:56

bigone schreef:
FriesWytske schreef:
Waarom heb ik hier een raar gevoel bij :? . Zoveel wedstrijden heeft hij niet gelopen in aanloop naar het EK.

Het was tijdens de proeven in Aken duidelijk te zien dat ze er veel meer aan moest rijden dan eerder, ze willen Valegro graag nog één keer laten schitteren en wel in Rio, niets vreemds aan om een ouder wordend paard meer rust te geven. Je kunt alles wel willen winnen om de centen binnen te slepen maar zo werkt het niet. En het is fijn dat ze zo bewust met de paarden bezig zijn.

Idd. Vind het een slimme keuze. En ik bedoel wat moet Blueberry nog winnen. Hij heeft alles al. Ik hoop wel heel erg dat ze stoppen op het hoogtepunt en niet zoals het is gegaan bij Adelinde ofzo. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:58

Valegro heet idd Blueberry :P Carl Hester noemt Nip Tuck ook anders: Barney.
Ooit de nickname van Undercover gehoort?? Fritsie! Dus die hoge ruiters hebben net als wij heerlijke koosnaampjes voor de paarden :D

Ik vind Charlotte een fijne ruiter en Carl een echte paardenman. Fijn dat ze voor het paard kiezen!

eriven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:06

Sorry hoor maar wat een hypocrisie hier. Als Totilas weer eens ergens werd teruggetrokken viel heel bokt daar over heen. Want volgens iedereen was hij weer aan gruzelementen gereden. En nu wordt Valegro teruggetrokken en nu is dat ineens een fantastisch toonbeeld van horsemanship. Als dat paard niet in staat om daar acte te présence te geven is er echt wel gewoon iets aan de hand. En een ieder die anders denkt is vreselijk naïef en heeft niet door hoe het in de paardenwereld werkt. Maar ja op Valegro Dujardin en Hester mag je geen kritiek hebben..... Net zoals ooit op Anky Adelinde en anderen die nu op diezelfde fora verguisd worden. Laat ik dan gelijk even aantekenen dat ik op geen van de personen die ik net genoemd heb kritiek heb ik benoem alleen wat ik her en der lees.
Dus als we nu gewoon aannemen dat er echt wel een goede reden is om hem niet starten en niet het team om hem heen de hemel in prijzen omdat ze een paard thuis laten en ons er verder niet druk over maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:07

eriven schreef:
Sorry hoor maar wat een hypocrisie hier. Als Totilas weer eens ergens werd teruggetrokken viel heel bokt daar over heen. Want volgens iedereen was hij weer aan gruzelementen gereden. En nu wordt Valegro teruggetrokken en nu is dat ineens een fantastisch toonbeeld van horsemanship. Als dat paard niet in staat om daar acte te présence te geven is er echt wel gewoon iets aan de hand. En een ieder die anders denkt is vreselijk naïef en heeft niet door hoe het in de paardenwereld werkt. Maar ja op Valegro Dujardin en Hester mag je geen kritiek hebben..... Net zoals ooit op Anky Adelinde en anderen die nu op diezelfde fora verguisd worden. Laat ik dan gelijk even aantekenen dat ik op geen van de personen die ik net genoemd heb kritiek heb ik benoem alleen wat ik her en der lees.
Dus als we nu gewoon aannemen dat er echt wel een goede reden is om hem niet starten en niet het team om hem heen de hemel in prijzen omdat ze een paard thuis laten en ons er verder niet druk over maken.

Gaat natuurlijk om de reden waaróm ze teruggetrokken werden he :Y)
Bij Toot was het eigenlijk áltijd omdat ie kreupel was....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:30

Daar ging ik ook tegen in eriven dus niet iedereen deed dat. :+

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:30

eriven schreef:
Sorry hoor maar wat een hypocrisie hier. (...)

Ik erger me juist aan de doemdenkerij van sommigen. Er zal vast een goede reden zijn dat hij niet start, maar waarom moet er dan direct 'meer' aan de hand zijn dan dat Valegro wat rust nodig heeft?
Als mensen het team daarom de hemel in willen prijzen is daar toch niet zo veel mee aan de hand?
Tis niet dat de wereld ten ondergaat aan een overdosis positiviteit..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:35

Fijn toch juist dat er ook in de top sport mensen zijn die naar hun paard luisteren en niet maar om willen van een wedstrijd rijden maar door gaan. Als paard lief aan geeft rust nodig te hebben dan geef je die.
Waarom zou er meteen van alles achter gezocht moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:38

Ikeje schreef:
Ik erger me juist aan de doemdenkerij van sommigen. Er zal vast een goede reden zijn dat hij niet start, maar waarom moet er dan direct 'meer' aan de hand zijn dan dat Valegro wat rust nodig heeft?
Als mensen het team daarom de hemel in willen prijzen is daar toch niet zo veel mee aan de hand?

Ik erger mij juist aan dat Charlotte en Carl zo verheerlijkt worden en blijkbaar niets fout kunnen doen.
Velen zien de realiteit niet meer of willen het niet zien.
Dat zij een goede PR hebben is zeker maar niet alles is wat het lijkt. Omdat je geen narigheid ziet wil niet zeggen dat het er niet is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:55

Ik weet dat je niet tot topprestaties komt puur op suikerklontjes.... maar dat heeft toch niks met dit topic te maken :P

Ik meld mijzelf en mijn paard zo vaak af voor een wedstrijd, dan is hij niet kreupel of mentaal erdoorheen :+
er kunnen zoveel redenen zijn om niet te starten, waarom zou dat bij hun anders zijn?
Ik zoek niet meteen overal iets achter....doe je dat wel dan is dat puur speculeren/eigen aannames.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:03

Anoniem schreef:
Ik erger mij juist aan dat Charlotte en Carl zo verheerlijkt worden en blijkbaar niets fout kunnen doen.
Dat zij een goede PR hebben is zeker maar niet alles is wat het lijkt. Omdat je geen narigheid ziet wil niet zeggen dat het er niet is.
Er is een verschil tussen iemand verheerlijken en weigeren te speculeren op basis van 'zijn geluk en gezondheid gaan voor'. Er staat in het artikel niets concreets over de gesteldheid van Valegro en toch zijn er mensen die vermoeden dat er 'iets anders' aan de hand is—iets anders dan wat?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:12

Anoniem schreef:
Ikeje schreef:

Ruiters en trainers waarvan ik geen narigheid heb gezien, alleen het tegendeel heb gezien zal ik niet betichten van narigheid.
Gelukkig geld dit dus voor de meeste ruiters.

Vind dit echt zo stom, dat maar narigheid willen zien ook al is er niet eens een gerucht over, geen enkel greintje bewijs van. Alsof men het gewoon niet kan hebben dat het ook op een goede manier kan. Je mag niets goeds denken over mensen, want ze zullen wel erg goed, heel erg goed, in stiekem lelijk zijn doen, dat moet wel PR zijn.
Sorry, maar ik beticht mensen alleen van fouten of erger als daar bewijs van is, beter gezegd, als ik wat ik zie fouten vind/naar vind.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:14

eriven schreef:

Ik ben het anders ook bij die paarden eens met terugtrekken als dat nodig is. Dat juich ik juist toe, heb alleen commentaar op te lang doorgaan terwijl dat het welzijn van het dier aantast.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:53

Ik heb Charlotte gesproken in Aken.
Daar gaf ze al aan dat ze eigenlijk niet zo blij was dat de organisatie van de Central Park Horse Show al het nieuws naar buiten hadden gebracht, omdat ze nog helemaal niet zeker wist of ze wilde gaan.

Ze vertelde dat ze vooral rustig aan wil doen & haar paard wil sparen.
De wedstrijd in NY is niet zomaar een concours: de paarden moeten erheen vliegen (vermoeiende reis), maar kunnen ook niet op Manhattan verblijven gedurende de wedstrijd, die staan een aardig eind verderop gestald in New Jersey. Dus ze moeten ook nog eens iedere dag heen en weer reizen naar het terrein.
En dat voor 2 proefjes waar verder niets vanaf hangt.
Waarom zou ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:05

Ze heeft gelijk hoor dat ze niet gaat. Maar waarom geeft ze dan niet de echte reden maar komt ze met een een smoesje?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:10

Anoniem schreef:
Ze heeft gelijk hoor dat ze niet gaat. Maar waarom geeft ze dan niet de echte reden maar komt ze met een een smoesje?

"Ik heb geen zin" klinkt ook zo gek in de media en naar de organisatie toe :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:17

Da's ook weer waar. :=

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:18

Ayasha: Ik wist niet dat Valegro Blueberry genoemd wordt en ik lees voornamelijk boktnieuws, dus voor mij was dat nieuwe info.

Ik zou het overigens voor ieder paard toejuichen als ze af en toe een rustmoment tussen de topwedstrijden mogen krijgen. Dus ook voor Valegro, Totilas of om het even welk toppaard in welke tak van paardensport dan ook.
Misschien is er iets aan de hand met Valegro, misschien ook niet. Het feit blijft dat hij teruggetrokken wordt en daar kan je toch alleen maar respect voor hebben? Ik wel tenminste! Ook bij Toot!