Demonstratie tegen Gouden Koets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:08

Wat maakt het nou uit? Wie doe je er kwaad mee? Die twee personen die met hun verrekijker naar dat plaatje op de gouden koets staan te kijken??? Het is gewoon overdreven...het verwijderen lost ook niets op.enkel een paar gekwetste zielen die blijkbaar van alles gekwetst worden en hierna het volgende probleem zoeken. Oftewel niemand is er bij gebaat.

Ik kijk toch niet naar het plaatje en denk goh, ik ga ook eens slaven houden...Ik snap sommige problemen gewoon niet wb daar ben ik blij om.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 07-09-15 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:08

geerke schreef:
lieveli schreef:
Ik vind het wel prima. Ik vind het een denigrerende afbeelding, van mij mag dat ding eraf.

[ Afbeelding ]

best wel van deze tijd....de man links geeft het jongetje een Ipad.

:')
---

en het is ook nooit goed..

we worden boos op de moslim die de vrouw onderdrukt..
maar de buitenlander die de vrouw aanbid is ook niet goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:09

Tja, dan moet je ook alle musea af om te kijken of er niet iets ongepast tussen zit. T is immers ook kunst. Mensen snappen ook wel dat dit geen promotiestunt is om meer zwarte slaven aan te nemen :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:10

Free2 schreef:
bigone schreef:
Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.

Maar dat vind ik dus het verschil: In de geschiedenisboeken kunnen die plaatjes staan om mensen iets te leren over de geschiedenis van Nederland. In dat geval is het duidelijk dat het geschiedenis is, deze praktijken. Maar door in 2015 nog rond te gaan rijden met zulke afbeeldingen op een gouden koets vind ik dat je insinueert dat deze praktijken zich in de moderne tijd nog zouden (moeten) afspelen.

Ik vind niet dat we ons verleden moeten verschuilen en stilhouden omdat dit is gebeurd, zeker niet, deze afbeelding mag dan ook imo in een geschiedenisboek staan maar is niet meer nodig op de gouden koets.

Wat een onzin..iedereen weet toch dat die koets oud is en uit ene iets andere tijd komt als 2015.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:12

lieveli schreef:
Ik heb de bijbel nog nooit gelezen maar ik geloof niet dat je die vergelijking echt door kunt trekken. Jezus vs Slavernij. Vooral omdat het één fictief is en het ander wel echt gebeurd is.

uhmm

er heeft gewoon een Jezus van Nazareth geleeft,
er is gewoon een Jezus van Nazareth gestorven aan het kruis omdat hij beweerde de zoon van God te zijn..

het nieuwe testament zijn geschriften en overleveringen, geen fictie vertellingen..

of er daadwerkelijk wonderen zijn verricht, of dat dat een middel was om de verhaling beter te laten plakken.. wie weet liep Jezus over het ijs en stapte ongelovige Thomas in een wak..

ook kan 'zoon van god' ter discussie staan, immers het bestaan van een God is iets dat ter discussie staat..

maar dat doet verder niet af aan een man die gekruisigd werd omdat zijn denkbeelden een gevaar waren voor de samenleving volgens de regerend geestelijk leiders.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:15

pfff!
Ja inderdaad het is niet meer van deze tijd en ja natuurlijk riekt het naar het koloniale verleden Nederland. Maar wat geweest is kunnen we niet meer veranderen. moeten we dan alle sporen daarvan gaan uitwissen?
Nee!
Draai het om, in plaats van het te 'verbieden', gebruik het om bewust te maken van wat was en hoe het nooit meer mag worden.

De afbeelding was mij nog nooit opgevallen en ik denk dat ik niet de enige ben die de afbeelding nu pas voor t eerst onder ogen komt.

geerke

Re: Demonstratie tegen Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:20

maar het hele koningshuis is toch ook niet meer van deze tijd?Laat die koets het dan ook zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:20

lieveli schreef:
M_D_H schreef:

De kruisiging van Jezus is ook niet meer van deze tijd.

En ja, we mogen trots zijn op onze geschiedenis. Al is het maar omdat wij als klein landje ons toch altijd maar weer hebben gered.
Al is het maar omdat wij, de huidige Nederlanders, veel van onze geschiedenis kunnen leren.

Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen gebeurd in de wereld waar andere landen ook nog steeds trots op zijn. Ik zie niet in waarom wij niet trots mogen zijn op de goede dingen die wij gedaan hebben.

Overigens had ik al een Edit er aan toegevoegd, maar dat ter zijde.

Jodenvervolging is overigens niet van toepassing op Nederland, we van toepassing op Duitsland/de Nazi's.

Trouwens... Wij dwingen de egyptenaren toch ook niet om hun piramides, sfinxen etc af te breken?
Een en al slavernij hoor.

Als je denkt dat de jodenvervolging niet van toepassing is op Nederland, nodig ik je graag een keer uit om naar het Joods-Historisch museum in Amsterdam te gaan :D

Wij zijn niet de bedenkers geweest van het vervolgen van de joden.
Dát is een nuance verschil en daardoor niet van toepassing op Nederland.

Overigens zijn er genoeg joden geweest die mee hebben geholpen aan de vervolging van de joden. Vooral advocaten, die hielpen met het in orde te maken van de papieren...
Maar dat is weer een andere discussie (een die ook vaak vergeten wordt)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:21

geerke schreef:
maar het hele koningshuis is toch ook niet meer van deze tijd?Laat die koets het dan ook zijn.

Nu je het zegt? Dat is ook nog uit de tijd dat de koning zich volvrat terwijl zijn onderdanen hongerleden..Ook afschaffen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:22

Wat een geneuzel weer...

Ja het is geschiedenis, en in plaats van in de slachtofferrol te kruipen en te wijzen naar een afbeelding, zouden deze mensen ook langs de kant kunnen gaan staan als de koets langsrijdt en zeggen :
'jeetje wat hebben we een hoop geleerd van onze geschiedenis, toen was het zo, en nu staan we hier, ongeacht welke kleur we hebben, samen schouder aan schouder feest te vieren, hoera!'

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:27

Grootste non-probleem ever weer opgerakeld...

Stelletje zeikerds. Zij hebben helemaal niets te maken met de slavernij die eeuwen geleden plaatsvond te maken. 'Oud zeer' , ga weg, jij hebt hier nooit een greintje pijn aan beleefd. Zoek een baan en ga wat doen met je leven, heb je ook gen tijd meer om je druk te maken om dingen die er totaal niet toe doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:31

M_D_H schreef:
Wij zijn niet de bedenkers geweest van het vervolgen van de joden.
Dát is een nuance verschil en daardoor niet van toepassing op Nederland.

Overigens zijn er genoeg joden geweest die mee hebben geholpen aan de vervolging van de joden. Vooral advocaten, die hielpen met het in orde te maken van de papieren...
Maar dat is weer een andere discussie (een die ook vaak vergeten wordt)

Nee, niet de bedenkers. Maar de meeste Duitsers waren ook niet de bedenkers. En als je refereert aan de Joodse raad, dat was een heel bekend iets. En niet vrijwillig. Ik laat het er maar bij.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:34

Tjah, blanke vla ook maar een andere naam geven dan? En wat dacht je van al die andere producten.. :')

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:34

pffffffff en wat wordt het volgende dingetje waar over gezeurd wordt.......

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:35

puppy1128 schreef:
Tjah, blanke vla ook maar een andere naam geven dan? En wat dacht je van al die andere producten.. :')

ach ja en ik ben niet de dunste en pigmentaal zwakbegaafd zeg maar, zullen we de "dikke bleek" dan ook maar gelijk schrappen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:36

Ze hebben succes gehad met de pieten. Want tenslotte zie je haast nergens meer zwarte pieten op verpakking (ik ben ze in ieder geval nog niet tegen gekomen) en ook enkele programma's en reclames zullen aangepast zijn. Dus nu ze daar gewonnen hebben richten ze hun pijlen op het volgende doelwit.

Ik vind het belachelijk. Het hoort bij onze geschiedenis en we hebben er van geleerd. Klaar, zou het nu nog steeds zo gebeuren dan hebben ze nog een punt, maar ze zijn gewoon bezig onze geschiedenis aan te passen en dat vind ik echt niet kunnen.

Daarbij vind ik het nog ook eens een mooie afbeelding. In mijn geschiedenisboeken van destijds stonden oa afbeeldingen van opengereten zwarte slaven met daarboven op een blanke overwinnaar, dat je daar tegen protesteer snap ik dan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:40

Het jammere is dat zo'n protestactie naar mijn idee het doel voorbij schiet en er bijna een karikatuur van het debat ontstaat.

Ze hadden beter kunnen zeggen: we laten het erop staan zodat het de mensen herinnert aan een tijd waar we niet meer naar terugwillen.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 07-09-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:41

Drifter schreef:
Wat een geneuzel weer...

Ja het is geschiedenis, en in plaats van in de slachtofferrol te kruipen en te wijzen naar een afbeelding, zouden deze mensen ook langs de kant kunnen gaan staan als de koets langsrijdt en zeggen :
'jeetje wat hebben we een hoop geleerd van onze geschiedenis, toen was het zo, en nu staan we hier, ongeacht welke kleur we hebben, samen schouder aan schouder feest te vieren, hoera!'

_/-\o_ _/-\o_

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:42

Free2 schreef:
bigone schreef:
Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.

Maar dat vind ik dus het verschil: In de geschiedenisboeken kunnen die plaatjes staan om mensen iets te leren over de geschiedenis van Nederland. In dat geval is het duidelijk dat het geschiedenis is, deze praktijken. Maar door in 2015 nog rond te gaan rijden met zulke afbeeldingen op een gouden koets vind ik dat je insinueert dat deze praktijken zich in de moderne tijd nog zouden (moeten) afspelen.

Ik vind niet dat we ons verleden moeten verschuilen en stilhouden omdat dit is gebeurd, zeker niet, deze afbeelding mag dan ook imo in een geschiedenisboek staan maar is niet meer nodig op de gouden koets.

Ik vind dat het totaal niet insinueert dat slavernij nog van toepassing is. Het is gewoon een afbeelding uit onze geschiedenis. Punt. Waarom maken blazen mensen dit zo op? Het is niet alsof Willem-Alexander iedereen oproept om mensen te onderdrukken, hij rijdt gewoon in een stukje cultuur.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:43

chamion schreef:
In mijn geschiedenisboeken van destijds stonden oa afbeeldingen van opengereten zwarte slaven met daarboven op een blanke overwinnaar, dat je daar tegen protesteer snap ik dan.

Zelfs dat zou ik niet snappen, geschiedenis is geschiedenis.

Tegenwoordig moet alles maar politisch correct zijn en zo geformuleerd worden dat niemand er problemen mee kan hebben.

De hele tendens om dingen zoals geschiedenis en tradities te veranderen (of af te schaffen) om een select groepje medemens tevreden te stellen vind ik een hele griezelige.
Al is het alleen maar omdat geschiedenis ons nou precies vertelt welke domme fouten we in het verleden hebben gemaakt, zodat we ze niet meer herhalen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:44

Ik voel ene filmpje van lucky tv en koning Willy en Max opkomen.. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:48

Wat een gelukkige samenloop van omstandigheden dan dat de koets 3 jaar de renovatie in gaat, na deze prinsjesdag.
Misschien spuiten ze het ding wel helemaal over :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:48

Ik vraag me gewoon waarom zo'n afbeelding deze mensen nú nog zoveel doet. Zij zijn geen slaaf geweest en hun ouders en opa's en oma's ook niet.

Dus ja, als er ergens op de wereld een schildering o.i.d is waar blanken op "vernederd" worden, laat ze er maar mee rondrijden of pronken of hoe ze het gebruik van de Gouden Koets ook willen noemen. Dat doet mij dus echt helemaal niets. Waarom niet? Nou..het zal mij een worst wezen of mijn bet-bet-bet-ovetgrootopa een slaaf was :\

En ikzelf kan er met m'n verstand niet bij waarom het hun wel iets zou doen.
Sommige gekleurde mensen trekken maar al te graag die racisme-kaart. En wat werkt dat in de hand? Onbegrip, verontwaardiging en uiteindelijk misschien.. inderdaad, racisme.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 07-09-15 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:50

Mensen maken zich echt druk om de kleinste dingen... En dit is ook al oud nieuws er zijn eerder berichten geweest dat de gouden koets racistisch zou zijn

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:58

gekvanfleur schreef:
Free2 schreef:
[quote="bigone"
[/quote

Wat een onzin..iedereen weet toch dat die koets oud is en uit ene iets andere tijd komt als 2015.

Dan* 2015 ;)
Ja we weten dat de koets niet uit 2015 komt. Hij komt uit een tijd dat de praktijken op het paneel geaccepteerd/logisch waren. Echter, nu in 2015 is dit niet meer van toepassing. Het is voor de donker gekleurde Nederlanders (denk ik) niet fijn om naar te kijken. Deze afbeeldingen horen eerder thuis in een geschiedenisboek. Waarom er dan wel mee blijven rondrijden?

Overigens vind ik wel dat er in dit topic erg kort door de bocht wordt gereageerd op de voorstanders van deze stelling. Ze zijn meteen zeikerds en kortzichtig en hebben geen respect voor de Nederlandse cultuur. Nou geloof me, ik ben ook vóór Zwarte Piet en als het paneel op de koets blijft zal ik daar zeker niet wakker van liggen. Ik ben overigens gewoon 100% Nederlands en blank. Maar ik zou zeggen bekijk het eens van de andere kant. Wij zouden ook beledigd zijn als de donkere mensen met dit soort afbeeldingen - maar dan omgedraaid - zouden rondrijden. Jammer dat ik dan gelijk een zeikerd zou zijn.