Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
geerke schreef:lieveli schreef:Ik vind het wel prima. Ik vind het een denigrerende afbeelding, van mij mag dat ding eraf.
[ Afbeelding ]
best wel van deze tijd....de man links geeft het jongetje een Ipad.
Free2 schreef:bigone schreef:Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.
Maar dat vind ik dus het verschil: In de geschiedenisboeken kunnen die plaatjes staan om mensen iets te leren over de geschiedenis van Nederland. In dat geval is het duidelijk dat het geschiedenis is, deze praktijken. Maar door in 2015 nog rond te gaan rijden met zulke afbeeldingen op een gouden koets vind ik dat je insinueert dat deze praktijken zich in de moderne tijd nog zouden (moeten) afspelen.
Ik vind niet dat we ons verleden moeten verschuilen en stilhouden omdat dit is gebeurd, zeker niet, deze afbeelding mag dan ook imo in een geschiedenisboek staan maar is niet meer nodig op de gouden koets.
lieveli schreef:Ik heb de bijbel nog nooit gelezen maar ik geloof niet dat je die vergelijking echt door kunt trekken. Jezus vs Slavernij. Vooral omdat het één fictief is en het ander wel echt gebeurd is.
lieveli schreef:M_D_H schreef:
De kruisiging van Jezus is ook niet meer van deze tijd.
En ja, we mogen trots zijn op onze geschiedenis. Al is het maar omdat wij als klein landje ons toch altijd maar weer hebben gered.
Al is het maar omdat wij, de huidige Nederlanders, veel van onze geschiedenis kunnen leren.
Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen gebeurd in de wereld waar andere landen ook nog steeds trots op zijn. Ik zie niet in waarom wij niet trots mogen zijn op de goede dingen die wij gedaan hebben.
Overigens had ik al een Edit er aan toegevoegd, maar dat ter zijde.
Jodenvervolging is overigens niet van toepassing op Nederland, we van toepassing op Duitsland/de Nazi's.
Trouwens... Wij dwingen de egyptenaren toch ook niet om hun piramides, sfinxen etc af te breken?
Een en al slavernij hoor.
Als je denkt dat de jodenvervolging niet van toepassing is op Nederland, nodig ik je graag een keer uit om naar het Joods-Historisch museum in Amsterdam te gaan
M_D_H schreef:Wij zijn niet de bedenkers geweest van het vervolgen van de joden.
Dát is een nuance verschil en daardoor niet van toepassing op Nederland.
Overigens zijn er genoeg joden geweest die mee hebben geholpen aan de vervolging van de joden. Vooral advocaten, die hielpen met het in orde te maken van de papieren...
Maar dat is weer een andere discussie (een die ook vaak vergeten wordt)
Drifter schreef:Wat een geneuzel weer...
Ja het is geschiedenis, en in plaats van in de slachtofferrol te kruipen en te wijzen naar een afbeelding, zouden deze mensen ook langs de kant kunnen gaan staan als de koets langsrijdt en zeggen :
'jeetje wat hebben we een hoop geleerd van onze geschiedenis, toen was het zo, en nu staan we hier, ongeacht welke kleur we hebben, samen schouder aan schouder feest te vieren, hoera!'
Free2 schreef:bigone schreef:Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.
Maar dat vind ik dus het verschil: In de geschiedenisboeken kunnen die plaatjes staan om mensen iets te leren over de geschiedenis van Nederland. In dat geval is het duidelijk dat het geschiedenis is, deze praktijken. Maar door in 2015 nog rond te gaan rijden met zulke afbeeldingen op een gouden koets vind ik dat je insinueert dat deze praktijken zich in de moderne tijd nog zouden (moeten) afspelen.
Ik vind niet dat we ons verleden moeten verschuilen en stilhouden omdat dit is gebeurd, zeker niet, deze afbeelding mag dan ook imo in een geschiedenisboek staan maar is niet meer nodig op de gouden koets.
chamion schreef:In mijn geschiedenisboeken van destijds stonden oa afbeeldingen van opengereten zwarte slaven met daarboven op een blanke overwinnaar, dat je daar tegen protesteer snap ik dan.

gekvanfleur schreef:Free2 schreef:[quote="bigone"
Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
[/quote
Wat een onzin..iedereen weet toch dat die koets oud is en uit ene iets andere tijd komt als 2015.