Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:03

Daantjuh88 schreef:
Dan mogen jullie eens vertellen hoe je zo'n beestje dik krijgt. Mijn schoonouders hebben een welshje van 36 in de wei, beessie staat hele dagen in een mooi groen weiland. Krijgt 's avonds een emmer vol met mais of zemelen wat ze zo weg kan slobberen, onbeperkt hooi etc. maar er komt geen grammetje op. Madame trekt nog geregeld een sprintje door de wei en als ze met binnen halen ertussen uit kan piepen is ze hem gevlogen. Dus die laten we ook nog rustig rond hobbelen, ook al ziet ze er niet al te florissant uit.

In ieder geval geen emmer mais of zemelen, daarmee wordt de calcium-fosfor verhouding flink scheef getrokken en mais is lastig te verteren.

Ik zou bietenpulp voeren met olie en een beetje zemelen (per kg droog gewogen bietenpulp 250g zemelen), daarnaast grasbrok en een goede vitaminebrok of basisbrok.

Indicatie van voer per 100kg paard: ½-1kg bietenpulp, 50mL (zonnebloem)olie, 125-250g zemelen, ½kg grasbrok en een vitaminekorrel of ¼kg basisbrok. Alles droog gewogen (dus ook niet gemeten met voerschep). Naast onbeperkt hooi of gras en de tanden gecontroleerd (+controle op wormen en ev. cushing). Wel uiteraard rustig opbouwen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:07

Als de darmen bijna geen voedingsstoffen meer kunnen opnemen, krijg je er ook geen vlees meer op.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:09

gohya schreef:
Daantjuh88 schreef:
Dan mogen jullie eens vertellen hoe je zo'n beestje dik krijgt. Mijn schoonouders hebben een welshje van 36 in de wei, beessie staat hele dagen in een mooi groen weiland. Krijgt 's avonds een emmer vol met mais of zemelen wat ze zo weg kan slobberen, onbeperkt hooi etc. maar er komt geen grammetje op. Madame trekt nog geregeld een sprintje door de wei en als ze met binnen halen ertussen uit kan piepen is ze hem gevlogen. Dus die laten we ook nog rustig rond hobbelen, ook al ziet ze er niet al te florissant uit.

Dat zal ik je vertellen.Geef dat paardje Masters Senioren Slobber! dus geen ander merk,maar echt van Masters.Zal je zien dat ze na 2 weken al dikker begint te worden,mits ze niet ziek is!

Heb je aandelen in Masters?

Ik zie hier een oud paardje dat gewoon haar oude dagje in de weide verslijt. Ja, ze is inderdaad erg mager maar die oudjes eten vaak niet zo goed/ veel meer.

Als de eigenaar de tijd neemt om zo'n bord neer te zetten kan je er vanuit gaan dat hij genoeg tijd neemt om Lady te voeren.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:10

Och der liep laatst op facebook ook een discussie over een magere oude pony (33) , die was naar mijn idee nog dunner dan de pony op deze foto.

Ken een 40+ pony en die ziet er ook echt niet zo uit.
Heb er zelf één gehad die zo'n 33 is geworden er er ook nooit zo uit heeft gezien.

Beetje schraal , prima..

Bedoel als ze helemaal geen vet reserves meer hebben word toch de rest aan getast ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:14

Daantjuh88 schreef:

triest allemaal

Wat dacht je er van om de DA er eens bij te halen? Die kan adhv bloedonderzoek zelf een voermengsel voor dat arme dier samenstellen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:14

@Pandora2: Dat is alleen vaak niet het probleem. Vaak is het zo dat dit soort paarden slechter kunnen kauwen waardoor ze de voedingsstoffen niet meer beschikbaar maken en daardoor slechter kunnen opnemen. Dat gecombineerd met dat een hoop mensen maar wat doen en dus onvoldoende (passend) voeren, maakt dat er een hoop paarden veel magerder zijn dan dat nodig is.

Zoals dus het voorbeeld hierboven van mais voeren. Mais is een voedingsstof die paarden lastig opnemen als het niet gaat om ontsloten mais (van bijvoorbeeld Marstall). Zemelen is een voedingsstof met weinig kcal en een extreem scheve Ca:P-verhouding (daardoor juist heel geschikt om rantsoenen mee te corrigeren de andere kant op). Bij te weinig vezels omdat het ruwvoer slechter opgenomen wordt, kunnen de darmen hun werk minder goed doen en helpt extra krachtvoer dus ook niet, het zorgt alleen voor maagwandirritatie en regelmatig ook voor maagzweren waardoor het paard mager(der) wordt.

Als het paard echt zo mager wordt, dan moet je je ook gaan afvragen hoe diervriendelijk het nog is, doordat ze dan ook veel gevoeliger zijn voor temperatuurschommelingen en hun eigen spieren aan het opeten zijn waardoor hun lichaam steeds kwetsbaarder/fragieler wordt.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:15

Nounou, wat een reacties. Mijn pony is 33 geworden en zag er op het einde ook zo uit. Stond gelukkig veel met dekens op, want ik was ook bang om de (dieren)politie op de stoep te krijgen als mensen hem zo zouden zien.
En daar gingen echt kilo's en liters voeding naar binnen op een dag hoor. Het beestje had geen kies meer staan in zijn mond en nam vrijwel niks meer op aan voedingsstoffen.

Sommige oudjes zijn gewoon écht niet meer dik te krijgen.

_maaike_D

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:18

En dan heb je er ook nog bij die niks lusten.
Sta je daar met je goede gedrag en emmers vol slobber

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:26

20 en 36 is heel iets anders.. Je weet dat dat bijna het dubbele is toch?

Hier staat ook een pony, geschatte leeftijd is 35. Dat ze mager is is heel goed te zien. Niet zo mager als op de foto's van deze pony, maar wel duidelijk mager. Ze staat 24/7 op het land, kan meer dan genoeg eten (krijgt naast onbeperkt gras ook gewoon wat hooi en biks of voermix oid) en wij verwennen haar af en toe met broodjes, appels wat dan ook.
Ze is gewoon oud aan het worden. Ze doet hier ook al jaren niks anders meer dan gewoon paard wezen. Spieren zitten er dan ook amper nog op, dat heeft er natuurlijk ook mee te maken.

Moet dan elk oud paard mager zijn? Nee. Maar een oud paard dat mager is hoeft (in vergelijking met jonge paarden) niet perse zwaar ondervoed of slecht verzorgd te zijn. Zolang dit paard niks anders doet dan nog paard te wezen..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:29

Er heeft hierover een bericht gestaan in dagblad de Limburger.
Het paardje krijgt al speciaal voer (geweekte graspellets). De pony wordt ook gevoerd met appeltjes en broodjes door kinderen uit het dorp.

Daarnaast denk ik dat het misschien zelfs beter voor het dier is om mager te zijn. Hoe zwaarder ze is, des te meer moeite haar botten en spieren zullen hebben om haar gewicht te kunnen dragen.

aisie

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:33

Dit is niet mager maar een wandelend skelet. Dan is dus het rantsoen wat het paard nu krijgt niet voldoende anders stond ie er niet zo bij nu. Dus kritisch kijken naar het menu en eventueel aanpassingen doen om te kijken wat wel werkt lijkt mij beter dan een bord op de wei zetten. En als er niks meer aan te doen is dan is het misschien beter om afscheid van het beestje te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:38

Hier heb ik 1 die elke winter weer graatmager is. Ze is nog maar 18 maar haar lever werkt nog nauwelijks. Kan je ook in steken wat je wilt, niets helpt. Ze doet het enkel en alleen goed op vers gras. Wie weet heeft die pony ook wat. Uitspraken zoals: ik krijg ze wel dik! Vind ik er flink over. Je weet niet wat er mee is.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:40

dblijham schreef:
Dit beestje gaat vast geen 10 jaar meer mee zoals ze er uitziet. Hij zal haar ongetwijfeld prima verzorgen maar ik denk dat er wat aangepast eten in moet.

Dat bedacht ik mij ook inderdaad, het weiland staat op de foto goed vol maar aan dat en wat brokken heeft zo'n oudje natuurlijk niets meer aan.
Als ik hem was zou ik hem lekker bijvoeren met ouwelullen slobber!

Maargoed we kennen de situatie verder ook niet heel goed natuurlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:42

Mijn wat oudere verorgpaard was ook wat mager van de winter, aan onbeperkt hooi had ie niet genoeg maar we hebben wel een aantal verschillende soorten voer moeten voeren omdat meneer veel te kieskeurig was. Het is makkelijk om te zeggen dat het duidelijk is en paard gewoon voer x moet krijgen maar wij schotelde hem dus gewoon voor wat in theorie goed was en meneer haalde zijn neus op en wandelde weg. Uiteindelijk na wat verschillende soorten voer eet hij wel en is hij aangekomen (maar volgens mij komt dat meer van het gras) maar het is eigenlijk niet wat hij zou moeten eten en van de winter zal hij wel weer wat invallen. Maar hij is vrolijk en gezond verder dus om hem dan meteen af te maken :(

SanneFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:43

Misschien moeten we even ophouden met elkaars paarden te beoordelen de ene komt snel aan en de andere kan zoveel eten wat ze willen maar komt niks aan! als dit paard goed word verzorgd lijkt mij er geen probleem aan? niet ons paard toch?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:45

Maar deze pony is werkelijk vel over been, das toch wat anders als aan de magere kant?
Als zo'n dier goed verzorgt wordt en er komt geen vlees meer op, zeg dan op een gegeven moment het is mooi geweest en laat zo'n dier inslapen.
De pony valt nu al af de laatste maanden en dan is het weer nog redelijk goed. Straks wordt het weer ook weer minder en dat eist dan ook veel energie.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:46

Jeetje zeg iedereen weet het wel weer supergoed.. dat het bij de ene pony werkt betekent niet dat het bij de andere ook werkt...
Het ene mens vreet dagelijks mc donalds en blijft mager, de ander heeft, al dan niet door gebruik van medicijnen, moeite om niet elke maand een kilo aan te komen van normaal eten. Wat denk je waarom bejaarde mensen soms heel mager zijn? Voor hun lol?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:46

DeMolenhoek schreef:
Hier heb ik 1 die elke winter weer graatmager is. Ze is nog maar 18 maar haar lever werkt nog nauwelijks. Kan je ook in steken wat je wilt, niets helpt. Ze doet het enkel en alleen goed op vers gras. Wie weet heeft die pony ook wat. Uitspraken zoals: ik krijg ze wel dik! Vind ik er flink over. Je weet niet wat er mee is.

Ik zeg er ook bij, Mits ze niet ziek zijn of wat mankeren Molenhoek!
Goed lezen wat ik schrijf.

En NEE ik heb geen aandelen in Masters.Ik heb alle soorten slobber geprobeerd,ook zelf gemaakte,en die van masters kwam gewoon als beste uit de bus.Ik heb hier héél veel magere pony's gehad,allemaal verschillende.
Laatst bijgewerkt door gohya op 24-08-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:47

[quote="_black_rose_"]Er heeft hierover een bericht gestaan in dagblad de Limburger.
Het paardje krijgt al speciaal voer (geweekte graspellets). De pony wordt ook gevoerd met appeltjes en broodjes door kinderen uit het dorp.

Pony staat in boven groningen dus je zult wat anders bedoelen.

Wij hebben ook een oudje gehad die is uiteindelijk 39 geworden en het laatste jaar zag hij er ook zo uit. En die werd al een paar jaar bij gevoerd met de senior slobber maar op een gegeven moment is het lichaam gewoon op.

Altijd weer bokt die denken dat ze menig paard weer op kunnen knappen ondanks de leefdtijd. Vraag ik me af doe je dat ook bij een mens van 100? Die krijg je ook niet meer normaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:48

elenaMM77 schreef:
En om eerlijk te zeggen, ik vraag mij altijd af waarom mensen niet gewoon vragen stellen aan een eigenaar, zeer zeker als hij blijk geeft daar open voor te staan (zodat je niet huis aan huis hoeft af te gaan om een eigenaar te vinden). Blijkbaar moet men altijd gelijk politie en dierenbescherming gebeld worden. wat is er mis met : Meneer, ze is zo magertjes, is ze ziek? Het lijkt wel alsof men tegenwoordig alleen maar van het slechte in de mens wil uitgaan.

Dit dus inderdaad! En ook in dit topic weer duidelijk te zien... We weten nu allemaal de naam en locatie van de beste man en toch word er weer geoordeeld...

Oh en de rest van jouw bericht kon ik me ook geheel in vinden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:50

Zonder het voersschema en de verzorging te kennen kan ik mij goed voorstellen dat er paarden zijn van die leeftijd die echt niet dik te krijgen zijn.

De vergelijking met foto's van die 20 jarige vind ik apart. 20 is geen 36. Das hetzelfde als een 50 jarige met een 95 e jarige te vergelijken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:52

ik vind het wel lachwekkend soms op bokt hier..

wie weet geeft deze man de pony nog een mooie zomer.. we doen net alsof hij zelf niet zou merken dat zijn pony hard achteruitgaat.. Dus wie zegt dat dit dier in de winter nog zal leven? voor het zelfde geld mag het dier verwend worden tot en met tot het einde van het weideseizoen en laat hij hem dan gaan..

waarom lachwekkend?
want anderzijds lees je hier op bokt met regelmaat over een paard dat iemand wil laten gaan op jonge eeftijd omdat het een blessure heeft en niet meer met goed fatsoen zijn dagen kan slijten.. Dan ineens moet het dier vol pijnstillers gepompt worden en tenminste 1 mooie zomer nog krijgen.. alleen omdat het dier dan jong is, moet het persee een grasmaaier worden tot het van ouderdom een keer het loodje legt, dan ben je pas een dierenliefhebber, zo lijkt het hier soms..

Nu zie je hier een goed voorbeeld van een paard dat zijn leven als grasmaaier mag slijten.. maar als het einde dan nabij komt dan oordelen we met zijn allen weer hard dat het paard maar direct moet worden afgemaakt, of dat je er een vermogen aan voeding in moet pompen die het dier vermoedelijk niet meer opneemt (anders had hij wel dikker gestaan)..

In mijn ogen is dit een dier dat gewoon nog een mooie laatste periode krijgt van zijn baas, die waarschijnlijk buiten dat hij vermagert en inteert er nog redelijk goed bij staat.. Ja, oud worden is niet altijd fraai. Niet bij mensen, niet bij dieren.. De een sterft moddervet, dan ander houdt geen vet meer over op zijn lijf als het einde in zicht is.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-08-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:52

gohya schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik zeg er ook bij, Mits ze niet ziek zijn of wat mankeren Molenhoek!
Goed lezen wat ik schrijf.

En NEE ik heb geen aandelen in Masters.Ik heb alle soorten slobber geprobeerd,ook zelf gemaakte,en die van masters kwam gewoon als beste uit de bus.Ik heb hier héél veel magere pony's gehad,allemaal verschillende.

Nou ja, dit is toch jouw letterlijke quote:

deze pony is wel héél erg mager ondanks haar leeftijd! Ik wed dat ze geen Masters Seniorenslobber krijgt,want dan was ze echt veel dikker.
Zet die pony 3 weken hier neer,en ik krijg haar dikker.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:55

Ik weet echt niet waarom iedereen denkt dat ze alles beter weten. deze pony staat inderdaad in Limburg en geregeld is de DA gekomen en als de DA aangeeft dat de pony gezond is, waarom denkt Bokt dat het niet zo is??
Tevens zijn alle dieren net als mensen, de een wordt snel dik, de ander niet. Er zijn ook veel oudere mensen die niet dik zijn. En is het niet zo dat juist te veel welvaart schadelijk is voor dier (en mens)?? De pony is oud, klaar, en wordt goed verzorgd door deze mensen.
En een oordeel geven aan de hand van een foto is ook erg gemakkelijk vanachter je computer. In je eigen vertrouwde omgeving en niemand die je terug fluit. Iedereen die het beter weet, maak de reis naar Limburg en aanschouw met je eigen ogen en weet dat het beestje echt er goed aan toe is, alleen maar oud!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:55

Als je iets verder leest staat het er wel Molenhoek.

Quote:Dat zal ik je vertellen.Geef dat paardje Masters Senioren Slobber! dus geen ander merk,maar echt van Masters.Zal je zien dat ze na 2 weken al dikker begint te worden,mits ze niet ziek is!