PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:42

Irene_S schreef:
Komt Amnesty o.i.d ook in actie als ruiters gestressed zijn?

Beetje raar vergelijk aangezien ruiters zelf kunnen beslissen of ze gaan of niet.

dieren niet. Ik vind het goed dat het eens goed onder de loep word genomen. Beide ruiters hadden zelf kunnen stoppen in de proef en deden dit niet. Maar ook de juryleden hadden beide ruiters eerder kunnen laten stoppen vooral bij totilas.
het arme arme arme dier door mensen ten gronde gestort.

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:42

Ik kan me best voorstellen dat het niet ok wordt gevonden als een paard aan erge stress wordt bloodgesteld. Het paard kiest niet voor zo'n situatie, wij kiezen daar wel voor. Sterker nog, wij brengen ons paard in stressvolle situaties omdat wij het leuk vinden om wedstrijden te rijden en daarvoor laten we het paard dan maar stress lijden. Dus best een redelijk punt om een keer aan te halen. Maar het probleem is bij paardenmensen, dat dit niet wordt gezien.

Ik ben er zelf ook lang genoeg blind voor geweest. Denk er maar eens over na: ontzettend veel katten en hondenbezitters vinden het vuurwerk met oud en nieuw vreselijk vanwege de stress die het teweeg brengt bij hun dieren, dan vinden we het wel zielig, die stress. Maar bij een paard die door de stress op z'n lip bijt is het niet zielig?

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:43

Ufurio4e schreef:
Irene_S schreef:

Beetje raar vergelijk aangezien ruiters zelf kunnen beslissen of ze gaan of niet.

dieren niet. Ik vind het goed dat het eens goed onder de loep word genomen. Beide ruiters hadden zelf kunnen stoppen in de proef en deden dit niet. Maar ook de juryleden hadden beide ruiters eerder kunnen laten stoppen vooral bij totilas.

eens!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:45

antje_vip schreef:
rollkur - op de correcte wijze uitgevoerd - is toch niet direct slecht voor het paard? Ik denk dat de problemen hiermee juist ontstaan door mensen die het verkeerd toepassen en hier door problemen met hun paard krijgen, en vervolgens constateren dat het een wrede methode is.

Niet normaal kunnen ademen en amper wat zien zie ik wel degelijk als slecht, zelfs als er geen andere narigheden aan zitten zoals de geforceerde houding die het meestal is en de schade die teveel kracht daarbij gebruiken kan aanrichten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:45

Even de chronologie: een paard is behoorlijk zenuwachtig voor een wedstrijdje (wat een stom paard, zeggen we dan), berijder wil dat paard niet als een raket de ring in gaat en trekt zo hard aan het bit dat er bloed uit de mond komt (eigen schuld, stom paard), en helaas, door een stomme regel wordt de combinatie uitgebeld. Iedereen leeft mee met de arme berijder, die alleen maar dat stomme paard wat in probeerde te houden.

En nu is er opeens een stomme organisatie die zegt: hee, hoort dat wel? Bloed uit de mond van een paard? Moet dat niet eens nader worden onderzocht?

Wat een stelletje extremistische mafkezen zeg!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:46

Tillie20 schreef:
Cioccolato schreef:
Op de correctie wijze, wordt gezegd. Dat wil dus niet zeggen zolang 5 x per week.

Impact of riding in a coercively obtained Rollkur posture on welfare and fear of performance horses

Lees dat onderzoek maar eens, is echt niet goed te praten hoor :o

Over de Rollkur zijn alleen maar negatieve dingen te vinden, omdat het ook meest nare beeld naar buiten is gebracht. Ik praat het niet totaal goed, maar eens rekken en strekken in de hals is helemaal niet verkeerd. Dat het paard een paar minuten met de kin op de borst loopt in een training lijkt mij niet gelijk slecht, dan moeten we gelijk stoppen met al het rijden..

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:47

Danielle1001 schreef:
Ik zal vast heel Bokt over me heen krijgen maar:

Waarom het opnemen voor Edward Gal? Hij had ook kunnen besluiten om niet de ring in te gaan met een super gestrest paard (even advocaat van de duivel) Buiten dat het enorm knap is natuurlijk dat hij het paard uberhaupt bij zich wist te houden. En dat hij zeker over veel kwaliteiten beschikt. Bij veel andere paarden zie je hem ook van voren wat losser rijden door over het algemeen op Undercover.

Wij mensen, kiezen ervoor om paard te rijden. Het paard kiest niets. Edward Gal en Matthias Rath kiezen voor de topsport de paarden niet. Ik vind dat er best eens opgekomen mag worden voor het welzijn van deze topsport paarden. Buiten het feit dat er nog veel meer paarden wellicht te 'lijden' hebben onder het rijden. Natuurlijk zijn er nog 1000 andere mogelijke manieren van dierenmishandeling op te noemen maar rollkur, vastgesnoerde neuzen/monden (zie foto's van Undercover op stal met een deuk in zijn neus van de neusriem die dus blijkbaar standaard errug strak zit). Alles voor de beste prestatie. Maar is dit ook het juiste voor het paard?
Er is geen eenduidig antwoord op wat wel goed is en wat niet goed is. Maar ik heb veel paarden gezien met zwiepende staart, oren flink naar achter en een verbeten grimas op hun gezicht. Hoezo harmonie??
PETA gaat misschien wel ver maar er mag ook best meer aandacht voor komen!

Zeker waar! Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat de paardensport aan de beurt is om eens onder de loep te worden genomen. De wilde dieren in een circus zijn inmiddels afgeschaft en laast zei iemand me: waarom dan nog wel de paarden kunstjes laten doen, dat is toch ook zielig?

Ik denk zeker dat er een middenweg is en je op een paardvriendelijke manier de paardensport kunt beoefenen, maar ik denk ook dat we hier nog ver vandaan zijn. Eerst zullen we eens onder ogen moeten zien dat wat nu zo veel gebeurt, echt niet zou moeten gebeuren!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:47

Cioccolato schreef:
Over de Rollkur zijn alleen maar negatieve dingen te vinden, omdat het ook meest nare beeld naar buiten is gebracht. Ik praat het niet totaal goed, maar eens rekken en strekken in de hals is helemaal niet verkeerd. Dat het paard een paar minuten met de kin op de borst loopt in een training lijkt mij niet gelijk slecht, dan moeten we gelijk stoppen met al het rijden..

Het is een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, en met de dingen waar jij het over hebt is rekening mee gehouden, dus dat is niet van toepassing helaas ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:48

arno8 schreef:
Even de chronologie: een paard is behoorlijk zenuwachtig voor een wedstrijdje (wat een stom paard, zeggen we dan), berijder wil dat paard niet als een raket de ring in gaat en trekt zo hard aan het bit dat er bloed uit de mond komt (eigen schuld, stom paard), en helaas, door een stomme regel wordt de combinatie uitgebeld. Iedereen leeft mee met de arme berijder, die alleen maar dat stomme paard wat in probeerde te houden.

En nu is er opeens een stomme organisatie die zegt: hee, hoort dat wel? Bloed uit de mond van een paard? Moet dat niet eens nader worden onderzocht?

Wat een stelletje extremistische mafkezen zeg!

Echt he :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:49

Tillie20 schreef:
Het is een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, en met de dingen waar jij het over hebt is rekening mee gehouden, dus dat is niet van toepassing helaas ;)

Dan is het hele paardrijden slecht. Wetenschappelijk gezien.
Als jij een paard met een zachte hand doorvraagt en paard volgt, is er niks verkeerds aan. Tenzij je het constant doet.
Paarden worden nooit 100% correct gereden, overal is een fout in te zien. Gelijk slecht voor een paard is het niet, als het vanuit medewerking vanuit het paard komt zonder nare dwang (hoe de rollkur bekend staat dus).

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:50

Ufurio4e schreef:
Irene_S schreef:

Toen ik het getypt had bedacht ik me dat ook. Denk dat er verder genoeg wordt gezegd en gevonden. Zal mn comment verwijderen

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:53

Cioccolato schreef:
Tillie20 schreef:

Als jij een paard met een zachte hand doorvraagt en paard volgt, is er niks verkeerds aan. Tenzij je het constant doet.
Paarden worden nooit 100% correct gereden, overal is een fout in te zien. Gelijk slecht voor een paard is het niet, als het vanuit medewerking vanuit het paard komt zonder nare dwang (hoe de rollkur bekend staat dus).

Waar slaat dat nou weer op? Ik rijd zelf om ethische redenen ook geen paard meer, los daarvan. Geloof inderdaad niet dat regelmatig een niet altijd meewerkend gewicht van circa 70 kilo op de rug van het paard zetten bevordelijk werkt voor de gewrichten en botten van het paard. Maar wat nou weer goedpraat aan een rollkur vraag ik me dan weer af :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:55

Danielle1001 schreef:
Ik zal vast heel Bokt over me heen krijgen maar:

Waarom het opnemen voor Edward Gal? Hij had ook kunnen besluiten om niet de ring in te gaan met een super gestrest paard (even advocaat van de duivel) Buiten dat het enorm knap is natuurlijk dat hij het paard uberhaupt bij zich wist te houden. En dat hij zeker over veel kwaliteiten beschikt. Bij veel andere paarden zie je hem ook van voren wat losser rijden door over het algemeen op Undercover.

Wij mensen, kiezen ervoor om paard te rijden. Het paard kiest niets. Edward Gal en Matthias Rath kiezen voor de topsport de paarden niet. Ik vind dat er best eens opgekomen mag worden voor het welzijn van deze topsport paarden. Buiten het feit dat er nog veel meer paarden wellicht te 'lijden' hebben onder het rijden. Natuurlijk zijn er nog 1000 andere mogelijke manieren van dierenmishandeling op te noemen maar rollkur, vastgesnoerde neuzen/monden (zie foto's van Undercover op stal met een deuk in zijn neus van de neusriem die dus blijkbaar standaard errug strak zit). Alles voor de beste prestatie. Maar is dit ook het juiste voor het paard?
Er is geen eenduidig antwoord op wat wel goed is en wat niet goed is. Maar ik heb veel paarden gezien met zwiepende staart, oren flink naar achter en een verbeten grimas op hun gezicht. Hoezo harmonie??
PETA gaat misschien wel ver maar er mag ook best meer aandacht voor komen!

Amen _/-\o_

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:56

Denk dat de kinderbescherming ook maar eens boos moet worden, mijn kinderen hebben veel stress met naar school gaan..kiezen ze ook niet voor.

Consequentie van geen sport is de dood van veel paarden denk ik...misschien beter, volgens sommigen.

Ben het eens dat de paardensport zo nu en dan best eens kritisch naar zichzelf mogen kijken...als sportpaarden nooit de wei in mogen vind ik dat erger dan die 10 minuten stress die ze in de ring ervaren...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:57

Cioccolato schreef:
Tillie20 schreef:

Ik zal ook niet altijd even goed rijden, maar heb nog niet meegemaakt dat er door mijn rijkunst spontaan bloed uit mijn paard begint te lopen. Het is niet zo dat je óf zo moet rijden dat het bloed uit je paard spuit óf helemaal niet, gelukkig. Je kunt ook gewoon kijken hoe je zo vriendelijk mogelijk rijdt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:59

Tillie20 schreef:
Waar slaat dat nou weer op? Ik rijd zelf om ethische redenen ook geen paard meer, los daarvan. Geloof inderdaad niet dat regelmatig een niet altijd meewerkend gewicht van circa 70 kilo op de rug van het paard zetten bevordelijk werkt voor de gewrichten en botten van het paard. Maar wat nou weer goedpraat aan een rollkur vraag ik me dan weer af :')

Nou dan ben jij al een goed begin van het niet meer rijden. Net als de PETA; iemand moet ergens beginnen. :)

Vriendelijk rijden, kan geen kwaad. Als iemand zijn paard vriendelijk vraagt om met de neus te volgen kan dat geen kwaad. Als de neus op de borst komt wijst dat op hele erge flexibiliteit. Voor even, want de houding is niet gewenst omdat het langdurig nadelig is. Maar om even wat anders te doen, kan het heus geen kwaad.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:59

het is vooral domme pech wat edward heeft gehad, als mijn merrie heet en loperig is kan ze een bloedneus krijgen, en dat is nog niet eens van de stress van het rijden in de bak maar als ik buiten ben en ze graag hard wil, en het is bij meerdere paarden ook gebeurd dat ze op hun lip kunnen bijten, maar op het moment dat undercover beheersbaarder werd kreeg hij helaas bloed in zijn mond

het is een uiterst sensibel dier waar graag werkt, en daarin bijzonder intelligent, hij was niet vergeten waarhij die prijsuitreiking heeft gelopen, en op t moment dat ie binnenkomt het behoorlijk onstuimig was met al dat applaus,

en niet alleen hij kan daar niet tegen hoor, dan kun je er wel meer op aanvallen die daar van schrikken, maar goed dan krijg je dus het applaus verbieden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:00

Tillie20 schreef:
antje_vip schreef:
rollkur - op de correcte wijze uitgevoerd - is toch niet direct slecht voor het paard? Ik denk dat de problemen hiermee juist ontstaan door mensen die het verkeerd toepassen en hier door problemen met hun paard krijgen, en vervolgens constateren dat het een wrede methode is.

Sorry, maar loop jij maar eens een uur met je kin tegen je borst, 5x per week. Dat is op den duur echt niet goed voor je gewrichten en spieren.

Lees dit onderzoek maar eens als je daar nog van overtuigd bent:
Impact of riding in a coercively obtained Rollkur posture on welfare and fear of performance horses

Ze lopen niet een uur lang aan 1 stuk door in de krul. En ik neem aan dat zoiets wordt opgebouwd.
Ben wel benieuwd hoe een GP wedstrijd eruit ziet als alle paarden 'gewoon' aan de teugel lopen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:01

manubres schreef:
Denk dat de kinderbescherming ook maar eens boos moet worden, mijn kinderen hebben veel stress met naar school gaan..kiezen ze ook niet voor.

Consequentie van geen sport is de dood van veel paarden denk ik...misschien beter, volgens sommigen.

Ben het eens dat de paardensport zo nu en dan best eens kritisch naar zichzelf mogen kijken...als sportpaarden nooit de wei in mogen vind ik dat erger dan die 10 minuten stress die ze in de ring ervaren...

Ik snap zo'n argumenten nooit. Dus je gelooft serieus dat álle paardensporten van de een op de andere dag worden afgeschaft plus het houden van paarden op een recreatieve manier wordt illegaal? Nee. De vraag neemt langzaam af en daarmee het aanbod. Er hoeven niet extra paarden dood te gaan.

Verder gaat het hier om het welzijn van de dieren die niet voorop staat. Als kinderen niet naar school gaan zullen ze later niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Als paarden niet aan topsport doen staan ze meer op de wei en hebben ze meer ontspanning.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:02

'Omdat het dier stress had', met alle respect, elk dier heeft tijdens zo'n evenement wel enige vorm van stress. Dat het paard van Gal op dat moment zó stresstte kan gebeuren. Snap niet echt waar ze zich druk om maken. Ook dat zal wel aan mij liggen?

Tazzey

Onderwerp: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Tillie20 schreef:
antje_vip schreef:

Sorry, maar loop jij maar eens een uur met je kin tegen je borst, 5x per week. Dat is op den duur echt niet goed voor je gewrichten en spieren.

Zucht...Tillie als je geen verstand ergens van hebt, dan kun je beter niet reageren. :roll:
LDR is een trainingsmethode die, indien correct toegepast, prima is voor het paard. Zie het als rekken voor het sporten. Een paard loopt absoluut geen 5x per week een uur met de kin tegen de borst. _O- Het is een fractie van de training waarin dit wordt toegepast.

Michelle77

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Tja, we roepen toch allemaal om het hardst dat dit zo niet langer kan in de top van de dressuur?
Iemand moet ergens beginnen, dus ik vind het ergens nog wel goed ook eigenlijk.

mee eens...ergens moet een begin zijn.

Laat ze dan ook eens kijken bij het springen.... Verschoot gister af en toe van sommige hard handige ruiters. Volle kracht (links rechts) trekken en sjorren. Dat zie ik bij Ed niet terug

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:03

antje_vip schreef:
Ze lopen niet een uur lang aan 1 stuk door in de krul. En ik neem aan dat zoiets wordt opgebouwd.
Ben wel benieuwd hoe een GP wedstrijd eruit ziet als alle paarden 'gewoon' aan de teugel lopen.

Het was een vergelijking, ik zeg niet dat paarden dit moeten doen :j
Wat ik daarmee bedoelde was dat het gewoon niet fijn is, zeker niet op den duur. Dat wijst het onderzoek ook uit.

Maar inderdaad, het gaat erom dat paarden gewoon aan de teugel lopen, maar alle paarden op GP wedstrijden lopen in een bijna geforceerde krul.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:03

antje_vip schreef:

Impact of riding in a coercively obtained Rollkur posture on welfare and fear of performance horses[/quote]

Ben wel benieuwd hoe een GP wedstrijd eruit ziet als alle paarden 'gewoon' aan de teugel lopen.[/quote]
]

zoals een G.P wedstrijd er 40 jaar geleden uitzag....hoewel nicole upphof ook lekker aan het roll kuren was met Rembrand.

Even voor de goede orde....LDR is geen rollkur.Het lijkt er niet op.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:04

Leffroi schreef:
'Omdat het dier stress had', met alle respect, elk dier heeft tijdens zo'n evenement wel enige vorm van stress. Dat het paard van Gal op dat moment zó stresstte kan gebeuren. Snap niet echt waar ze zich druk om maken. Ook dat zal wel aan mij liggen?

En moeten we een paard zoveel stress aan mogen doen? Dat is meer de vraag.