Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:51

Heel apart artikel.. Onsamenhangend en ik mis over de achtergrondinformatie en duidelijk argumentatie..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:55

Huertecilla schreef:
Niwla schreef:
Tuurijk is er veel te zeggen over de hedendaagse trainingsmethoden, maar ík heb de wedstrijden van 1994 niet helder op mijn netvlies staan omdat ik toen nog druk was met viltstiften en vouwpapier.

En ík vind dat je verplicht bent om ZELF je huiswerk te maken over dierenwelzijn voor je erop gaat zitten.

Breder beschikbare kennis/informatie over moderne opvattingen over het welzijn van gedomesticeerde dieren begint in 1965 met het Brambell rapport.

Hier op Bokt zijn de vijf vrijheden meermalen concreet paardgericht ingevuld maar ja, het eigenbelang van de gemeente hier is het negeren daarvan.

Tot een regelrecht verbod gaat er níets veranderen.

Voor het rijtechnische gedeelte vind ik dat ik daar mijn instructrice voor heb. ;)
Bovendien rijd ik recreatief dressuur dus rollkur -waar het in dit stuk blijkbaar om gaat, maar dat mis ik dus in de openingspost- is in mijn situatie sowieso niet van toepassing.

Heb je het nou over het verbod op paardrijden in het algemeen of een gebod op rollkur? Wat mij betreft mag het verbod op rollkur er best komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:55

Ergens is het goed dat er nu zoveel heisa ontstaat. Het wel laten starten van Totilas doet alle goedbedoelde regels van de FEI waardeloos lijken en dat zijn ze misschien ook wel want hier werd het welzijn zwaar geweld aangedaan. Door ruiter/trainer/bondscoach/ jury en dat is zeer erg. Duidelijk de belangen van het paard achteraan gezet en hopen dat hij nog even een kunstje kon laten zien. De foto waar hij op drie benen staat bij het af groeten met een juichende Rath op zijn rug, ik moet er bijna van kotsen. Het laten starten van Totilas kan wel eens zeer verstrekkende gevolgen voor de sport in zijn algemeenheid hebben, bvb OS, dit kan zo maar weer aanleiding zijn voor het IOC om dressuur van de OS af te halen. De meerderheid van de mensheid snapt er toch geen bal van en als diegenen die het wel snappen dit soort kunstjes uithalen dan moet je je inderdaad afvragen of het ook niet beter is.
De FEI als organisatie is ook niet meer serieus te nemen als ze dit soort zaken onder hun ogen en door eigen mensen laten gebeuren.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:56

Huertecilla schreef:
Niwla schreef:
Tuurijk is er veel te zeggen over de hedendaagse trainingsmethoden, maar ík heb de wedstrijden van 1994 niet helder op mijn netvlies staan omdat ik toen nog druk was met viltstiften en vouwpapier.

En ík vind dat je verplicht bent om ZELF je huiswerk te maken over dierenwelzijn voor je erop gaat zitten.

Breder beschikbare kennis/informatie over moderne opvattingen over het welzijn van gedomesticeerde dieren begint in 1965 met het Brambell rapport.

Hier op Bokt zijn de vijf vrijheden meermalen concreet paardgericht ingevuld maar ja, het eigenbelang van de gemeente hier is het negeren daarvan.

Tot een regelrecht verbod gaat er níets veranderen.

Je doet harde uitspraken, maar ik volg je hierin volledig. Achteraf bekeken neem ik het mezelf kwalijk dat ik dacht als 15 jarige reeds verantwoordelijk te kunnen zijn voor een jong dier. Toch vergaar ik meer info over paardenwelzijn en rijtechniek dan mijn kennissen in de paardenwereld. Zeggen dat de informatie zo voorhanden is, is wat kort door de bocht, maar zij die het echt willen EN zich voldoende kritisch opstellen, kunnen te weten komen wat paardenwelzijn betekent.

En in de meeste topics wordt er inderdaad omheen gepraat. Ik hou me in, want ik ben jong en ik weet er niets van ;) maar er valt niet naast te kijken.

Mousmous

Re: Paardensport: commercie en eerzuchtigheid spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:01

Wat de rollkur aangaat wordt er altijd net gedaan alsof dit zo hedendaags is, nou de broertjes Shockemohle konden er ook wat van.En dat nog buiten de verdere niet diervriendelijke praktijken die ze handhaafden, zoals barreren.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:03

Dinopino schreef:
Commercie speelt ook een rol bij het inzetten van de Rollkür. Deze, in Nederland bedachte, methode legt de nadruk meer op het showelement dan op het welzijn van het paard.

Rollkür in Nederland bedacht? :') >;)

De methode bestaat toch echt al veel langer... Zie Baucher. [Schijnt dat hij hier later overigens weer van afgestapt is, maar weet daar het fijne niet van en is ook niet belangrijk voor deze discussie.]

Edit; Mousmous was me voor [maar het loopt dus nog veel verder terug dan Schockemöhle]

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:05

Mousmous schreef:
Wat de rollkur aangaat wordt er altijd net gedaan alsof dit zo hedendaags is, nou de broertjes Shockemohle konden er ook wat van.En dat nog buiten de verdere niet diervriendelijke praktijken die ze handhaafden, zoals barreren.

Inderdaad en weet je, negentig procent van de middelmatige ruiters in Nederland deed het na en daar gaat het dus helemaal fout. Ook met de rolkur , zeer veel mensen imiteren dat maar weten niet waar ze mee bezig zijn behalve dat ze hun paard naar de kl*ten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:07

Op alle grote stallen worden er dagelijks paarden mishandeld op wat voor manier dan ook, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Zolang organisaties als de KNHS en de FEI daar niks aan durven te doen omdat anders de sport kapot gaat, zal er weinig veranderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:11

Het afscheid van PIB op 18 jarige leeftijd terwijl die altijd in de rollkur losgereden is lijkt mij dan weer een goed voorbeeld dat mits op de juiste manier toegepast het juist bijdraagt aan langere houdbaarheid van een grandprix paard.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:12

Anne_GTI schreef:
Het afscheid van PIB op 18 jarige leeftijd terwijl die altijd in de rollkur losgereden is lijkt mij dan weer een goed voorbeeld dat mits op de juiste manier toegepast het juist bijdraagt aan langere houdbaarheid van een grandprix paard.

Omdat 1 taai paard er geen last van heeft, hoeft het niet te betekenen dat het heeft bijgedragen aan het behalen van zijn 18 jaar op top niveau.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:17

Kan je nog legio voorbeelden geven maar dat voegt niets toe aan dit topic. Het ultieme bewijs kan je alleen leveren door ze te ontleden maar om nou Valegro Totilas enz. te slachten gaat wat ver.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:24

Wedstrijdsport is toch altijd commercie en eerzucht geweest, dat was in de Romeinse tijd al zo!
Of in de riddertijd, wie kent de beelden niet....volle arena's!

Ik snap werkelijk niet waar men zich druk om maakt!
Want (Top)sport in de paarden is maar zo'n klein percentage, ik denk maar 0.006% wereldwijd.

Hier in Nederland: Wedstrijdruiters zijn maar een heel klein percentage op de gehele paardenstapel 17000 (omgerekend maar 3,4%,
waarvan denk ik maar 0.2% suptop rijdt en maar 0.001% in de echte top)
terwijl er zo'n 450.000 paarden en 500.000 actieve ruiters zijn ;)

Vlak thuis de hobby/recreatieruiter niet uit :7 dat is de grootste groep! Ik zie veel onkunde en onwetendheid om mij heen....
Persoonlijk vind ik scheef zitten, tegen zitten, niet met de beweging mee kunnen gaan, onrustige handen en benen , hangen, zagen, trekken,
medische nalatigheid, gebrek aan verzorging, slecht (stal)management net zo erg ...
en dat is wat ik veelal zie om mij heen :o zei het door gebrek aan ervaring, onkunde, onwetendheid, onmacht enz.
Thuis in de achtertuin gaat er heel veel verkeerd en dat is niet alleen bij de wedstrijdruiter, trust me...is dat wel goed te praten?

Verder is er meer dan genoeg ander (dieren)leed in de wereld, daar kan men zich beter druk om maken , dan over die 0.006% topsport!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:25

Maar ik denk serieus Listje, zolang het misbruik van paarden in de topsport getolereerd wordt, het in de recreatiesport ook getolereerd wordt. Er moet een goed voorbeeld gegeven worden, anders lijkt het me dweilen met de kraan open.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:30

Hoeveel mensen rijden in het bos of in de achtertuin gewoon door met een kreupel paard, puur omdat ze het niet doorhebben? Ik denk meer dan in de wedstrijdsport, dan kom je het iig nog tegen op je protocol..

Het meest diervriendelijke is als we allemaal stoppen met rijden.. Maar dat zie ik niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:31

Caatje87 schreef:
Hoeveel mensen rijden in het bos of in de achtertuin gewoon door met een kreupel paard, puur omdat ze het niet doorhebben? Ik denk meer dan in de wedstrijdsport, dan kom je het iig nog tegen op je protocol..

Het meest diervriendelijke is als we allemaal stoppen met rijden.. Maar dat zie ik niet gebeuren.

Klopt, dat kom ik helaas veel te vaak tegen. Gebrek aan kennis zou je denken, maar ik zie t ook op stallen waar mensen er verstand van zouden meoten hebben...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:32

Joolien schreef:
Maar ik denk serieus Listje, zolang het misbruik van paarden in de topsport getolereerd wordt, het in de recreatiesport ook getolereerd wordt. Er moet een goed voorbeeld gegeven worden, anders lijkt het me dweilen met de kraan open.

Als we het beste voor hebben met onze dieren moeten we er helemaal niet op gaan zitten, vermenselijken , denken voor hen of wat dat ook....

Iedereen heeft toch enig zelfbesef en een eigen mening/idee over zaken neem ik aan...je bent verantwoordelijk voor je eigen acties!

Jij springt toch ook niet in de sloot omdat je mij dat ook ziet doen :+
Ik geloof echt niet dat een recreatieruiter de kunsten van bv Gal af zit te kijken en dat thuis eens vrolijk na gaat doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:35

listiglistje schreef:
Joolien schreef:

Als we het beste voor hebben met onze dieren moeten we er helemaal niet op gaan zitten, vermenselijken , denken voor hen of wat dat ook....

Iedereen heeft toch enig zelfbesef en een eigen mening/idee over zaken neem ik aan...je bent verantwoordelijk voor je eigen acties!

Jij springt toch ook niet in de sloot omdat je mij dat ook ziet doen :+
Ik geloof echt niet dat een recreatieruiter de kunsten van bv Gal af zit te kijken en dat thuis eens vrolijk na gaat doen :')

Ik dus wel, vroeger tussen mijn 12e en 18e jaar ging ik veel naar grote concoursen en zat ik uren bij het inrijden te kijken. Strakke sloffen door de martingaal gehaald,, extreme doorbuigen, thuis probeerde ik het allemaal uuit omdat de grote springruiters dat ook deden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:37

listiglistje schreef:
Wedstrijdsport is toch altijd commercie en eerzucht geweest, dat was in de Romeinse tijd al zo!

Ik snap werkelijk niet waar men zich druk om maakt!!

Snap je ook niet waarom vrouwen niet meer behandeld worden zoals zoals ten tijde van de romeinen of middeleeuwen?

Het antwoord op waarom = voortschrijdend inzicht.
De opvattingen in onze samenleving mbt bioethiek, dierenwelzijn zijn veel verder ontwikkled buiten dan binnen de ruiterij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:39

Anne_GTI schreef:

Dat is de kern van het probleem: goed doordachte en correct toegepaste training wordt op uiterlijke schijn (het plaatje) gekopieerd door velen, zonder dat ze snappen wat ze aan het doen zijn.

Zij die zich nu schamen voor hun eerdere fouten: nergens voor nodig, zolang je er maar van leert en die kennis toepast in je huidige handelen met paarden. De enige manier om het goed te doen is eindeloos blijven leren en verbeteren.

Wat dat algehele verbod betreft: ook nergens voor nodig. Waarom is het paard het enige dier waarvan de handel en wandel niet geregistreerd wordt? Moet je eens proberen met een koe. Juist ja..........

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:45

Huertecilla schreef:
listiglistje schreef:

Ik snap werkelijk niet waar men zich druk om maakt!!

Snap je ook niet waarom vrouwen niet meer behandeld worden zoals zoals ten tijde van de romeinen of middeleeuwen?

Het antwoord op waarom = voortschrijdend inzicht.
De opvattingen in onze samenleving mbt bioethiek, dierenwelzijn zijn veel verder ontwikkled buiten dan binnen de ruiterij.

Volgens mij worden vrouwen nog steeds achtergesteld en/of slecht behandeld :7 helaas maar waar....gelijke rechten zijn er nog steeds niet!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:45

ikke schreef:
Wat dat algehele verbod betreft: ook nergens voor nodig. Waarom is het paard het enige dier waarvan de handel en wandel niet geregistreerd wordt? Moet je eens proberen met een koe. Juist ja..........

Je tweede conclusie bewijst nu net waarom het wél nodig is.

De sector gaat niet veranderen. Zie ook deze draad weer.

Er is omgekeerde bewijslast nodig.
Verboden een paard te houden, - rijden TENZIJ concreet aangetoont wordt dat het welzijn gegarandeerd is.
Combinatie van verbod en vergunningen net als zoveel zaken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:48

Joolien schreef:
Ik dus wel, vroeger tussen mijn 12e en 18e jaar ging ik veel naar grote concoursen en zat ik uren bij het inrijden te kijken. Strakke sloffen door de martingaal gehaald,, extreme doorbuigen, thuis probeerde ik het allemaal uuit omdat de grote springruiters dat ook deden!

Hier net zo...
Niet zo zeer vanuit concoursen.
Maar meer vanuit de manege.

Want de "Z" ruiters waren alles! Die hadden al zoveel bereikt. En daar kijk je als recreatie guppy, recreatie of niet, toch erg tegen op! Dus wat ga je dan doen?
Hetzelfde, maar met nog meer onkunde als dat er als gebruikt werd.

Als 12 jarige ook de slof uit de kast gehaald, een martingaal te laag om gehangen, want dan liep hij wel in de krul.
Ik had geen les, dat kon niet uit. (Dont blame me... Ik was 12)
En omdat de omgeving vrolijk mee deed, zag ik er geen kwaad in. Want het was mooi.

Je komt op stallen, manege's en ziet dan dít beeld: Schoppen, vloeken, trekken en slaan.
En dat wordt allemaal getolereerd. Tegen je hart in, doe je mee, want je voelt dat het anders kan. Maar hoe?

Dan leer je ineens mensen kennen, die een heel andere tak van sport toepassen.
Wél met dressuur, maar veel vrijer.
Zonder extra zooi op het paard, gewoon lekker rijden. Zonder druk.
"De tijd zal het leren, als je maar kennis bezit en naar je paard luistert"

Het wordt tijd, dat het vanuit de hogere klassen eens anders wordt getoond.
En dat gaat gebeuren, want steeds meer mensen, komen in opstand tegen geweld.

(En over welzijn vanuit de huisvesting en nalatigheid vanuit de gezondheid is ook super erg. Absoluut waar... 2 uur per dag naar buiten, en daarna in een stal van 3,5 bij 3,5... En lopen, ook al heb je rugpijn...)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:51

Euh... Was het niet aan de jury in Aken om de proef stop te zetten... Begint het daar niet bij... En wat al de paarden'mishandeling' betreft...Om eerlijk te zijn ik zou graag paard bij mezelf zijn. Er zal altijd 'mishandeling' zijn maar dat zie je ook bij mensen met honden, katten ed... En alle beestjes in het wild laten is ook geen optie. Bewustwording ok is zeker nodig maar laat ons niet verhalen in een algemene negativiteit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:54

Tja maar dom kuddegedrag tref je overal, niet alleen in de paardensport!

Dieren zijn nu eenmaal niet gemaakt voor ons plezier en vermaak, dus eigenlijk zijn we allemaal fout bezig....

Typisch de mens :7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:59

Adolein schreef:
Bewustwording ok is zeker nodig maar laat ons niet verhalen in een algemene negativiteit.

Laten we dat nu eens wél doen.
Dán verandert er wellicht wat.
Zoals het nu gaat legt de ruiterij alles naast zich neer en is de paardensector een middeleeuw anachronisme zonder parallel.