Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Niwla schreef:Tuurijk is er veel te zeggen over de hedendaagse trainingsmethoden, maar ík heb de wedstrijden van 1994 niet helder op mijn netvlies staan omdat ik toen nog druk was met viltstiften en vouwpapier.
En ík vind dat je verplicht bent om ZELF je huiswerk te maken over dierenwelzijn voor je erop gaat zitten.
Breder beschikbare kennis/informatie over moderne opvattingen over het welzijn van gedomesticeerde dieren begint in 1965 met het Brambell rapport.
Hier op Bokt zijn de vijf vrijheden meermalen concreet paardgericht ingevuld maar ja, het eigenbelang van de gemeente hier is het negeren daarvan.
Tot een regelrecht verbod gaat er níets veranderen.
Huertecilla schreef:Niwla schreef:Tuurijk is er veel te zeggen over de hedendaagse trainingsmethoden, maar ík heb de wedstrijden van 1994 niet helder op mijn netvlies staan omdat ik toen nog druk was met viltstiften en vouwpapier.
En ík vind dat je verplicht bent om ZELF je huiswerk te maken over dierenwelzijn voor je erop gaat zitten.
Breder beschikbare kennis/informatie over moderne opvattingen over het welzijn van gedomesticeerde dieren begint in 1965 met het Brambell rapport.
Hier op Bokt zijn de vijf vrijheden meermalen concreet paardgericht ingevuld maar ja, het eigenbelang van de gemeente hier is het negeren daarvan.
Tot een regelrecht verbod gaat er níets veranderen.
Dinopino schreef:Commercie speelt ook een rol bij het inzetten van de Rollkür. Deze, in Nederland bedachte, methode legt de nadruk meer op het showelement dan op het welzijn van het paard.
Mousmous schreef:Wat de rollkur aangaat wordt er altijd net gedaan alsof dit zo hedendaags is, nou de broertjes Shockemohle konden er ook wat van.En dat nog buiten de verdere niet diervriendelijke praktijken die ze handhaafden, zoals barreren.
Anne_GTI schreef:Het afscheid van PIB op 18 jarige leeftijd terwijl die altijd in de rollkur losgereden is lijkt mij dan weer een goed voorbeeld dat mits op de juiste manier toegepast het juist bijdraagt aan langere houdbaarheid van een grandprix paard.
Caatje87 schreef:Hoeveel mensen rijden in het bos of in de achtertuin gewoon door met een kreupel paard, puur omdat ze het niet doorhebben? Ik denk meer dan in de wedstrijdsport, dan kom je het iig nog tegen op je protocol..
Het meest diervriendelijke is als we allemaal stoppen met rijden.. Maar dat zie ik niet gebeuren.
Joolien schreef:Maar ik denk serieus Listje, zolang het misbruik van paarden in de topsport getolereerd wordt, het in de recreatiesport ook getolereerd wordt. Er moet een goed voorbeeld gegeven worden, anders lijkt het me dweilen met de kraan open.
listiglistje schreef:Joolien schreef:Maar ik denk serieus Listje, zolang het misbruik van paarden in de topsport getolereerd wordt, het in de recreatiesport ook getolereerd wordt. Er moet een goed voorbeeld gegeven worden, anders lijkt het me dweilen met de kraan open.
Als we het beste voor hebben met onze dieren moeten we er helemaal niet op gaan zitten, vermenselijken , denken voor hen of wat dat ook....
Iedereen heeft toch enig zelfbesef en een eigen mening/idee over zaken neem ik aan...je bent verantwoordelijk voor je eigen acties!
Jij springt toch ook niet in de sloot omdat je mij dat ook ziet doen![]()
Ik geloof echt niet dat een recreatieruiter de kunsten van bv Gal af zit te kijken en dat thuis eens vrolijk na gaat doen
listiglistje schreef:Wedstrijdsport is toch altijd commercie en eerzucht geweest, dat was in de Romeinse tijd al zo!
Of in de riddertijd, wie kent de beelden niet....volle arena's!
Ik snap werkelijk niet waar men zich druk om maakt!!
Anne_GTI schreef:Het afscheid van PIB op 18 jarige leeftijd terwijl die altijd in de rollkur losgereden is lijkt mij dan weer een goed voorbeeld dat mits op de juiste manier toegepast het juist bijdraagt aan langere houdbaarheid van een grandprix paard.
Huertecilla schreef:listiglistje schreef:Wedstrijdsport is toch altijd commercie en eerzucht geweest, dat was in de Romeinse tijd al zo!
Of in de riddertijd, wie kent de beelden niet....volle arena's!
Ik snap werkelijk niet waar men zich druk om maakt!!
Snap je ook niet waarom vrouwen niet meer behandeld worden zoals zoals ten tijde van de romeinen of middeleeuwen?
Het antwoord op waarom = voortschrijdend inzicht.
De opvattingen in onze samenleving mbt bioethiek, dierenwelzijn zijn veel verder ontwikkled buiten dan binnen de ruiterij.
ikke schreef:Wat dat algehele verbod betreft: ook nergens voor nodig. Waarom is het paard het enige dier waarvan de handel en wandel niet geregistreerd wordt? Moet je eens proberen met een koe. Juist ja..........
Joolien schreef:Ik dus wel, vroeger tussen mijn 12e en 18e jaar ging ik veel naar grote concoursen en zat ik uren bij het inrijden te kijken. Strakke sloffen door de martingaal gehaald,, extreme doorbuigen, thuis probeerde ik het allemaal uuit omdat de grote springruiters dat ook deden!