Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:16

Babootje schreef:
Persoonlijk denk ik dat Toot ten onder is gegaan aan de dekdienst.
Dit denk ik eigenlijk ook... Ik snap ook niet zo goed dat heel veel mensen hier van Bokt zeggen dat dat dan wel een goed pensioen zal zijn voor Totilas. Enig idee hoeveel dekkingen dat paard al gedaan heeft? En wat voor veulens daar tot dusver uit zijn gekomen (geen toppers dus nog). Ik zou 'm op de wei zetten, of misschien zelfs wel naar de eeuwige groene weides (een botontsteking en daarmee nog gaan rijden ook, zijn ze nou helemaal mal geworden daar?!). Ik hóóp dat het kan genezen en dat hij lekker met pensioen kan en kan genieten, maar als ze van plan zijn 'm weer 'op te lappen' voor vanalles en nogwat, dan denk ik dat hij op een andere plek gelukkiger zou worden...

Oh, wat vind ik dit toch afschuwelijk om te horen zeg, arme, arme Totilas :( :(

Art_Ificious

Re: Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:21

Kapotgereden is dat paard ja. Op te jonge leeftijd worden ze de topsport ingestuurd en in zeer korte tijd zijn ze al Grand Prix. Kan toch gewoon niet gezond zijn?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:33

Zoolgangster schreef:
terpentijn schreef:
Totilas met steeds terugkerende Robben blessures: Het Paard van Glas, dus. Jammer, maar hoogstwaarschijnlijk einde loopbaan voor de mythische hengst, het voormalige "bewegingswonder".

Gewoon alleen nog inzetten weer voor de dekdienst en verder lekker op welverdiend pensioen.

Eh... wat dat inzetten voor de fok betreft: ik hoop toch echt dat ze eerst grondig gaan onderzoeken of dit probleem (of de aanleg ervoor) erfelijk is...
Anders krijgen we straks een héleboel prachtige glazen nakomelingen...

Verder lijkt me een aktiviteit waarbij de achterbenen zo sterk belast wordt als bij het dekken, op dit moment ook niet echt handig... vanwege de pijn niet, en ook niet vanwege de verergering van de schade.
Een botontsteking doet namelijk ècht pijn...

Pensioen zal het zéker wel worden... hiermee kun je echt niet rijden.

Ja kan zoiets eventueel erfelijk zijn? Heb er verder namelijk totaal geen verstand van van erfelijkheid enz.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:33

MaricoGraphy schreef:
Kapotgereden is dat paard ja. Op te jonge leeftijd worden ze de topsport ingestuurd en in zeer korte tijd zijn ze al Grand Prix. Kan toch gewoon niet gezond zijn?

Maar dekken is óók niet gezond...Heb je weleens gezien met wat voor bruut geweld dat gaat? Een piaffe of passage kost kracht maar dat gaat in ieder geval nog een soort van beheerst. Op de bok springen daarentegen is een krachtuitspatting van jewelste.
Met zekerheid zeggen waar het aan gelegen heeft, kun je uiteraard nooit. Maar laat ik het zo zeggen, als ik zou moeten kiezen zou ik mijn paard liever blootstellen aan training voor de GP, dan aan de dekdienst.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:35

Ik ben bang dat hij de rest van z'n leven moet gaan dekken. Zo kunnen ze toch nog geld vangen voor hem. Gewoon een pijnstiller erin en gaan met die banaan

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:37

geef dat paard gewoon zijn pensioen.

gaat denk ik niet meer goedkomen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:37

Ja want naja dat zei me moeder dat ze dat ergers gelezen had had Totilas nog maar 2 miljoen opgebracht? Terwijl die minimaal 10 miljoen heeft gekost. Lees: heb ik wel van mn moeder. Ik bedoel mensen willen toch hun geld zo veel mogelijk weer terug..

ze zeiden trouwens toch ook dat Totilas niet de wei op kan omdat die anders gek zou worden ofzo?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:47

Natuurlijk word ie gek in eerste instantie als ie eindelijk weer eens los zou komen in een wei..daar moet ie eerst rustig aan wennen na jaren van op stal staan.

Ik denk ook dat de combi dekken en zware sport hem de das om doen...enorme belasting op die achterbenen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:19

Ai, botontsteking... Als grasmaaier in de wei? Snap dat het zonde is van de investering, maarja, dat risico neem je, zeker met levende wezens.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:22

Toch vraag ik mij dan af waar het fout gegaan is..... hij ging (waarschijnlijk) gezond van Gal naar Rath en daar zijn direct de problemen al begonnen..... wat is er in hemelsnaam met dit machtige dier gebeurd!?

Ik meende ook dat er een filmpje was van interview met sjeff maar die kan ik dus nergens vinden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:26

Totilas kon bij Edward al niet normaal in de wei lopen. Die liep zichzelf letterlijk kapot.
Hoe zie je dan een leven als grasmaaier voor je?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:30

Waarom liep hij zich kapot? Is dat niet gewoon een kwestie van wennen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:33

HorseTimeXL schreef:
Ja want naja dat zei me moeder dat ze dat ergers gelezen had had Totilas nog maar 2 miljoen opgebracht? Terwijl die minimaal 10 miljoen heeft gekost. Lees: heb ik wel van mn moeder. Ik bedoel mensen willen toch hun geld zo veel mogelijk weer terug..

ze zeiden trouwens toch ook dat Totilas niet de wei op kan omdat die anders gek zou worden ofzo?

Leuk bedragje.
Hij is pas 15 en kan nog in principe jaren dekken.

.....al zou ik persoonlijk mijn merrie niet laten dekken door een meneer die op zijn 15e al zo'n lijst kreupelheden heeft.
Bonfire was 18 of 19 toen hij olympisch goud won, Totilas is dus echt jong (eigenlijk te jong) om met pensioen te gaan.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-08-15 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:34

Eight schreef:
Waarom liep hij zich kapot? Is dat niet gewoon een kwestie van wennen?

Geen idee. Ik liep er niet naast :P Maar ik denk dat ze zelf ook wel weten dat een paard eerst moet wennen. Het zijn geen amateurs.
Dat probleem ligt dus vast wel wat gecompliceerder..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:34

heel erg jammer!
Voor ons allen blijft het gissen over het hoe en waarom, maar we kunnen er volgens mij wel op vertrouwen dat hij goed gemanaged wordt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:09

0000 schreef:
MaricoGraphy schreef:

Maar dekken is óók niet gezond...Heb je weleens gezien met wat voor bruut geweld dat gaat? Een piaffe of passage kost kracht maar dat gaat in ieder geval nog een soort van beheerst. Op de bok springen daarentegen is een krachtuitspatting van jewelste.
Met zekerheid zeggen waar het aan gelegen heeft, kun je uiteraard nooit. Maar laat ik het zo zeggen, als ik zou moeten kiezen zou ik mijn paard liever blootstellen aan training voor de GP, dan aan de dekdienst.
ik vind persoonlijk gewoon dat die topsport dieren te snel doorheen de niveaus gaan. Wordt er ook rust gegund aan deze dieren? Hier op Bokt zijn er ook die GP of Z rijden maar ik geloof wel dat die paarden meer rust krijgen dan deze miljoenen dieren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:25

picobello schreef:
Is het dan eigenlijk niet schandalig dat dit dier door de vet check is gekomen, en ook niet is uitgebeld tijdens de proef. Iedereen zag dat hij onregelmatig liep. Best wel sneu.... Ik hoop dat ze dat dier een pensioen gunnen en niet weer proberen op te lappen...

Het is ronduit schandalig dat ij de ring in mocht.
Ik lees net dat Undercover bloed in de mond had en dat word wel uitgebeld.... Dat is waarschijnlijk een kleiner iets dan een paard met een bot ontsteking.

En komt zo'n bot ontsteking nou echt van de een op de andere dag? Vind er maar een luchtje aan zitten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:25

Ik vraag me af wat de jury die hem 'goedkeurde' om te starten nu denkt. Ze zat er dus duidelijk naast en had het advies van de veterinairen beter kunnen volgen. Wat zal er door dat koppie gaan...

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:27

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:31

Cowgirl schreef:
picobello schreef:
Is het dan eigenlijk niet schandalig dat dit dier door de vet check is gekomen, en ook niet is uitgebeld tijdens de proef. Iedereen zag dat hij onregelmatig liep. Best wel sneu.... Ik hoop dat ze dat dier een pensioen gunnen en niet weer proberen op te lappen...

Het is ronduit schandalig dat ij de ring in mocht.
Ik lees net dat Undercover bloed in de mond had en dat word wel uitgebeld.... Dat is waarschijnlijk een kleiner iets dan een paard met een bot ontsteking.

En komt zo'n bot ontsteking nou echt van de een op de andere dag? Vind er maar een luchtje aan zitten.

Bot ontsteking duurt een tijd, dat is een serieuze ontsteking. Lijkt me -maar dat is nooit met zekerheid te zeggen- dat hij al eventjes last hiervan heeft moeten hebben. Dat gebeurt in ieder geval niet binnen 1 nacht.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:45

Knakker schreef:
heel erg jammer!
Voor ons allen blijft het gissen over het hoe en waarom, maar we kunnen er volgens mij wel op vertrouwen dat hij goed gemanaged wordt.

Vind je het heel erg als ik hier dus niet op vertrouw? Dit paard is tegen willens en wetens de ring ingestuurd. Spreek je dan van een goed management? :n

Ik hoop alleen dat ze hem niet voor de zoveelste keer gaan proberen op te lopen om na 1 of 2 wedstrijden weer van voor aan te kunnen beginnen. Ze zouden het dier beter in ere houden, desnoods aan de hand en niet onder het zadel, maar dit dier verdient een afscheid van het groot publiek. Nog 1 keer genieten van ZIJN applaus, zoals hij dat altijd zo mooi deed, zoals hij daarvan zichtbaar genoot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:48

Paard heeft op veels te jonge leeftijd hard moeten presteren...als je ziet hoe '' simpel '' hij als 5-jarige liep en dan even kijkt naar 2 jaar later... :? Hij was amper volgroeid toen hij al GP liep :')
Zo'n paarden gaan meestal niet lang mee en dan is Sjef zijn opmerking van '' gun hem z'n oude dag '' wel op zijn plaats, ook al is hij nog maar 15...helaas...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:08

Ragdollcat schreef:
Sizzle schreef:
Dekseizoen dit jaar is sowieso over.
Volgend jaar nieuwe kansen.

Precies dat en dan is de botontstekking hopelijk weer genezen.

Men roept hier gelijk van dat het dekken zeer doet i.v.m. de botontstekking..............

Jammer van het constante stroom van negatief doen bij alles rondom Totilas.

Hoezo?
Dit gaat over een paard dat ziek is, dat is inmiddels bewezen, en hoezo is twijfelen aan de inzet als dekhengst "een constante stroom van negatief doen?"
En of het seizoen nu wel of niet over is (ik ken merrie eigenaren die nog lieten dekken in september) zoals Totilas nu is kan hij niets.

Persoonlijk heb ik niet meegedaan aan de "constante stroom van negativeit"...
Maar mogen we nu blijkbaar alleen maar "hoi hoi, Toot mag de wei in" zeggen?

Zoals Toot nu is, is zelfs in de wei lopen pijnlijk voor hem, en is het te hopen dat hij snel pijnvrij is.
Maar nu ik toch negatief aan het doen ben, blijkbaar, mag ik het volgende vast ook wel schrijven: ik vind het best schrikken dat een paard met een botontsteking alsnog in de dressuurring zo'n zware proef heeft (moeten) gelopen... :\

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:18

Ik vind het redelijk onvoorstelbaar dat zo'n toppaard op zo'n topniveau, van zo'n miljoenenwaarde, met zulke ongetwijfeld topmedici er om heen en zowel ruiter als trainers en begeleiders uit het topsegment dan alsnog met een botontsteking (die al die topmedici dan kennelijk niet eerder hebben ontdekt, behalve opeens heel snel nu meteen na het fiasco) een GP proef op EK niveau wordt ingestuurd.

Want hier is niets "top" aan, of het zijn met z'n alle sukkels, dat ze niks gemerkt hebben, of het zijn met z'n allen een stelletje roembeluste struisvogels.

Eén DA zei er wat over.. en die werd van de tafel geveegd.

Tópsport he? Wat een losers met z'n allen. Bah. Allemaal boter op hun kop.

En kom nou niet aan met: ze wisten het écht niet: want waar heb je bij zo'n duur miljoenenpaard dan je geld aan uitgegeven, als een paar sullen van DA's een kennelijk zo duidelijk aanwezig probleem niet zagen - of zogenaamd niet zagen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:21

Sjef Janssen zei dat ze geen keus hadden, want anders kwam de gouden medaille in gevaar en haastte zich daarna met zeggen dat ie met het losrijden goed liep.