Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Silly1972 schreef:Inderdaad Ikke, 2 sec regel is blijkbaar voor weinig mensen toepasbaar.
Ik heb er zo'n hekel aan, vooral als vrachtwagens achter mij gaan plakken, sommige paarden worden daar echt gek van.
Silly1972 schreef:Inderdaad Ikke, 2 sec regel is blijkbaar voor weinig mensen toepasbaar.
Ik heb er zo'n hekel aan, vooral als vrachtwagens achter mij gaan plakken, sommige paarden worden daar echt gek van.
Brainless schreef:gohya schreef:Het paard ging door de wand v.d. trailer heen? dan zijn trailers toch niet echt veilig genoeg.Misschien moeten ze trailers maken met een Kooi constructie?[net als in veel auto's] zodat een paard niet meer door de zijwanden heen kan gaan.
Als je de foto bekijkt, is het dak eraf gevlogen.
En is het paard niet door de wand naar buitengekomen.

Nouvel schreef:Silly1972 schreef:Inderdaad Ikke, 2 sec regel is blijkbaar voor weinig mensen toepasbaar.
mijn jonge paard is daardoor bijna verongelukt in de trailer toen we hem op gingen halen uit de opfok (over het schot heen gegaan en onder de voorstang door)...
hij heeft nog steeds heel veel trailerangst...
Silly1972 schreef:Ik heb twee weken terug mijn driejarige opgehaald, heb express het zeiltje dichtgedaan, maar goed ook, want ik heb erg veel plakkende vrachtwagens gehad.
Ik heb dan wel een snelle auto, maar wilde niks riskeren met mijn jonge dier, waaide toe ook flink.
Silly1972 schreef:Nouvel schreef:
mijn jonge paard is daardoor bijna verongelukt in de trailer toen we hem op gingen halen uit de opfok (over het schot heen gegaan en onder de voorstang door)...
hij heeft nog steeds heel veel trailerangst...
Ik heb twee weken terug mijn driejarige opgehaald, heb express het zeiltje dichtgedaan, maar goed ook, want ik heb erg veel plakkende vrachtwagens gehad.
Ik heb dan wel een snelle auto, maar wilde niks riskeren met mijn jonge dier, waaide toe ook flink.
sharon_quiz schreef:Wat triest om te lezen. Zo je paard uit de trailer gelanceerd. Verschrikkelijk! Hopelijk heeft het paard niet een al te lange lijdensweg gehad
Weet iemand wat nu het juiste is om te doen als je trailer begint te slingeren? Hard remmen, gas erop, of juist beide niet doen? Hoop het nooit mee te hoeven maken uiteraard, maar ik zou niet goed weten wat ik dan moet doen.
avalonnancy schreef:sharon_quiz schreef:Wat triest om te lezen. Zo je paard uit de trailer gelanceerd. Verschrikkelijk! Hopelijk heeft het paard niet een al te lange lijdensweg gehad
Weet iemand wat nu het juiste is om te doen als je trailer begint te slingeren? Hard remmen, gas erop, of juist beide niet doen? Hoop het nooit mee te hoeven maken uiteraard, maar ik zou niet goed weten wat ik dan moet doen.
Terugschakelen en gasgeven. Op die manier trek je de aanhanger weer recht achter je auto. Nooit remmen!! Hooguit gas los..maar als ie echt goed slingerd dan helpt gas los niet
Citaat:en wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?
sharon_quiz schreef:Wat triest om te lezen. Zo je paard uit de trailer gelanceerd. Verschrikkelijk! Hopelijk heeft het paard niet een al te lange lijdensweg gehad
avalonnancy schreef:Citaat:en wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?
Dan heb je geen goede combinatie auto trailer..je moet altijd zorgen dat je genoeg power hebt!! Anders ben je in mijn ogen al onveilig op de weg met je aanhanger..je hoeft maar ingehaald te worden en een zuiging te hebben waardoor de aanhanger kan gaan slingeren.
Nico1949 schreef:Ik begrijp alleen niet zo goed, dat er op dit forum mensen zijn die met een trailer met een of twee paarden, over de 100km/u gaan rijden. Dit zou misschien kunnen als je alleen op een snelweg rijdt, maar meestal zijn er ook andere weggebruikers waarvan je dan ook afhankelijk bent hoe zij zich gedragen. Als het fout gaat maakt het niet uit wat voor een auto er voor de trailer staat dan ga je toch. Begin jaren 70 moesten we met een hoog drachtige merrie van Diemen naar de kliniek in Utrecht. We hadden een 2 paards Rice-trailer zonder tussenschot en een Landrover. Het leek alsof de merrie koliek had en onze dierenarts stuurde ons door naar Utrecht. Merrie was een grote geheel zwarte Hannoveraanse. Nadat we haar ingeladen hadden en we amper van het erf waren ging ze al liggen en even later ging ze ook weer staan. Ondanks de Landrover had ik af en toe 2 rijbanen nodig, dus niet te hard rijden. Mijn vader was bij de merrie in de trailer gegaan zodoende hoorde ik later wat de ze deed. Ik weet het niet verantwoord om in een trailer bij je paard te zitten, maar je probeert haar rustig te houden. In Utrecht uitgeladen bij interne ziekten naar binnen, liet ze zich binnen weer vallen, gelukkig in de recovery ruimte waarvan de bodem zacht was en nadat ze lag binnen enkele minuten kwam het vlies met de 2 voorvoetjes naar buiten, m.a.w. de geboorte was begonnen. Merrie toch weer overeind laten komen over weg naar de andere kant en daar in een grote ruimte en aanwezigheid van een groot aantal studenten een schitterend en gezond veulen geboren. De oorzaak van de verschijnselen die op koliek leken was dat ze last had van voorweeën komt niet vaak voor, maar is heel pijnlijk bij paarden.
josie schreef:Wat een tragedie en een vreselijke manier om je paard zo te verliezen, alle betrokkenen heel veel sterkte.![]()
Om uit een slinger te raken is er maar 1 juiste oplossing en dat is remmen (als gas los laten niet werkt).
Waarom:
Versnellen is in de praktijk gewoon niet te doen met de gemiddelde combi.
Meestal rijd je in z'n 5 en heb je gewoon het vermogen niet om grof te (kunnen) versnellen.
En met eerst terugschakelen ben je zeker te laat.
Afremmen is ook het advies van de ANWB en caravans.net en ook uitgebreid getest o.a. door VW
De slingerbeweging voel je pas later als in werkelijkheid gebeurt en het is dat zaak om zeer snel te reageren zonder eerst na te denken wat je moet doen, dus je kan niet eerst rondkijken van moet ik dit of dat want dan ben je al te laat!!
Als je al gas geeft (op het juiste moment dat de aanhanger weer recht achter de auto zit tijdens het slingeren, wat uiteraard niet eenvoudig is om juist uit te voeren) en je komt er niet uit (onvoldoende vermogen trekkend voertuig) kan het zo maar zijn dat je 120 km/u rijd i.p.v. de 90km/u toen het slingeren begon met alle gevolgen vandien.
Met gasgeven vergroot je het slinger effect doordat je harder gaat rijden.
Als je remt dan ga je de aanhager tegen houden doordat het moeilijker wordt om over het rechte punt te komen met de aanhanger en tevens ga je langzamer rijden, wat ook weer in je voordeel is (betere controle)!!
Pas tijdig de snelheid aan!!!!!!!
Slingeren wordt veelal in gang gezet onder invloed van bijvoorbeeld plotselinge zijwind, zuiging van inhalende bussen en/of vrachtwagens, te veel turbulentie, abrupte stuurbewegingen of oneffenheden in de weg. In alle gevallen is de snelheid bepalend voor de afloop.
Dat wil zeggen: zou u langzamer gereden hebben, dan komt de caravan niet of minder in slingering.
Lastig is alleen van te voren aan te geven welke snelheid te hoog is.
Soms is namelijk de wettelijk toegestane snelheid van bijvoorbeeld 80 km/u veel te hoog en soms zijn veel hogere snelheden nog veilig.
De opmerking die veel mensen maken: “Mijn caravan ligt als een blok achter de auto” zegt niets over welke snelheid veilig is.
Zolang er namelijk geen invloeden van buitenaf zijn, gaat het goed.
Eigenlijk zou je dus bij diverse snelheden moeten uitproberen hoe stabiel de combinatie is door een stuurbeweging te maken en de demping vast te stellen, maar een dergelijke exercitie is voor de ongeoefende chauffeur op de openbare weg levensgevaarlijk!
Gaat de caravan (aanhanger) toch slingeren dan weet u dat uw snelheid te hoog is.
Laat dan het gas los en helpt dat niet direct, REM dan ONMIDDELLIJK (door de remdruk gelijkmatig op te bouwen).
Wees in dergelijke situaties niet bang dat er iemand achterop zal vliegen, die heeft namelijk al lang gezien dat u in de problemen zit. (anticiperen en afstand houden!!)
Snelheid verminderen is de enige mogelijkheid om de combinatie weer in het gareel te krijgen.
Ga niet proberen tegen te sturen om de slingering op te vangen, maar blijf strak rechtuit sturen.
Deze gehele actie wordt overigens automatisch en veel beter uitgevoerd als de auto is voorzien van ESP (of ESC) dat aangevuld is met TSP (Trailer Stability Program).
Zo'n systeem signaleert namelijk direct een onbalans van de auto/caravan en probeert dat door kleine gerichte rem ingrepen te corrigeren.
Heeft dat niet direct voldoende effect dan remt de hele combinatie automatisch waarbij ook de remlichten aan zullen gaan (citaat caravantrekker)
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/s ... ervolg.php
josie schreef:Wees in dergelijke situaties niet bang dat er iemand achterop zal vliegen, die heeft namelijk al lang gezien dat u in de problemen zit. (anticiperen en afstand houden!!)
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/s ... ervolg.php