Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:26

Inderdaad Ikke, 2 sec regel is blijkbaar voor weinig mensen toepasbaar.
Ik heb er zo'n hekel aan, vooral als vrachtwagens achter mij gaan plakken, sommige paarden worden daar echt gek van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:34

Silly1972 schreef:
Ik heb er zo'n hekel aan, vooral als vrachtwagens achter mij gaan plakken, sommige paarden worden daar echt gek van.

Daarom wil ik auto's met veel power. Als je dan zo'n jankert met een wit kenteken aan je staart hebt, dan trek ik 'm d'r nog steeds uit. Ik durf de 100 wel te passeren en dan haken zelfs die oost-europianen af.

Punt is dat als je trailer wordt aangetikt, je een groot risico hebt dat ie van de koppeling komt, zoals blijkbaar hier ook gebeurt is. Dan ben je helemaal nergens meer. Daarom: power heb je nooit te veel.
Of die chauffeur wel of niet krachtig had moeten remmen, daar kun je een boom over opzetten, maar ik kan me de schrikreactie wel voorstellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:35

Silly1972 schreef:

mijn jonge paard is daardoor bijna verongelukt in de trailer toen we hem op gingen halen uit de opfok (over het schot heen gegaan en onder de voorstang door)...
hij heeft nog steeds heel veel trailerangst...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:48

Brainless schreef:
gohya schreef:
Het paard ging door de wand v.d. trailer heen? dan zijn trailers toch niet echt veilig genoeg.Misschien moeten ze trailers maken met een Kooi constructie?[net als in veel auto's] zodat een paard niet meer door de zijwanden heen kan gaan.

Als je de foto bekijkt, is het dak eraf gevlogen.
En is het paard niet door de wand naar buitengekomen.

Op de foto zie je ook de zijwand eruit liggen.Ook staat er in het bericht dat het paard door de zijwand heen naar buiten gelanceerd werd.
Wat een hel om dit mee te maken zeg.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:58

Wat triest om te lezen. Zo je paard uit de trailer gelanceerd. Verschrikkelijk! Hopelijk heeft het paard niet een al te lange lijdensweg gehad :(

Weet iemand wat nu het juiste is om te doen als je trailer begint te slingeren? Hard remmen, gas erop, of juist beide niet doen? Hoop het nooit mee te hoeven maken uiteraard, maar ik zou niet goed weten wat ik dan moet doen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:01

Nouvel schreef:
Silly1972 schreef:

mijn jonge paard is daardoor bijna verongelukt in de trailer toen we hem op gingen halen uit de opfok (over het schot heen gegaan en onder de voorstang door)...

Ik heb twee weken terug mijn driejarige opgehaald, heb express het zeiltje dichtgedaan, maar goed ook, want ik heb erg veel plakkende vrachtwagens gehad.
Ik heb dan wel een snelle auto, maar wilde niks riskeren met mijn jonge dier, waaide toe ook flink.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:28

Het is niet altijd makkelijk goed te anticiperen op dom weggebruik van andere bestuurders, het gebeurt zo ontzettend veel. Ik denk dat ik weinig ritjes heb gemaakt met auto/trailer/paard(en) zonder dat er een bestuurder iets doms doet. Helaas dikke pech dit keer voor de bestuurder van auto/trailer/paard.

Wel slecht dat door aantikken van een aanhanger deze van de trekhaak kan schieten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:39

Silly1972 schreef:
Ik heb twee weken terug mijn driejarige opgehaald, heb express het zeiltje dichtgedaan, maar goed ook, want ik heb erg veel plakkende vrachtwagens gehad.
Ik heb dan wel een snelle auto, maar wilde niks riskeren met mijn jonge dier, waaide toe ook flink.

wij hadden ook het zeiltje dicht, maar later bleek dat hij enorm gevoelig is voor geluiden achter hem, met name van (groot) verkeer, hij is nog steeds heel erg angstig in het verkeer, en tja, die geluiden komen door het zeiltje heen...
als je alles van te voren weet... :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:54

Silly1972 schreef:
Nouvel schreef:

Al ga je 140km/h; heeft paard niks van. Het probleem ontstaat op het moment dat die 140 niet meer kan; daarom wil je niet te hard rijden. Was gisteren ook naar de kliniek; ook weer zo'n jankert aan de staart. Gewoon naar de 100 getrapt en dan haken ze af, zo hard kunnen de meeste vrachtwagens simpelweg niet.
Die afweging moet je gewoon maken op basis van de situatie. Daar kun je geen standaard-uitspraken over doen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:05

wat een nachtmerrie, sterkte aan de betrokkenen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:11

als de bestuurder van de trailer ging slingeren hoeft het niet aan het busje gelegen te hebben hoor... Als die op de snelweg reed kan die heel goed gewoon an het inhalen zijn geweest op de linkerbaan. Als dan iemand ineen voor je neus op jouw rijbaan komt of naast je opzij schiet, kun je niets meer...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:54

sharon_quiz schreef:
Wat triest om te lezen. Zo je paard uit de trailer gelanceerd. Verschrikkelijk! Hopelijk heeft het paard niet een al te lange lijdensweg gehad :(

Weet iemand wat nu het juiste is om te doen als je trailer begint te slingeren? Hard remmen, gas erop, of juist beide niet doen? Hoop het nooit mee te hoeven maken uiteraard, maar ik zou niet goed weten wat ik dan moet doen.

Terugschakelen en gasgeven. Op die manier trek je de aanhanger weer recht achter je auto. Nooit remmen!! Hooguit gas los..maar als ie echt goed slingerd dan helpt gas los niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:56

avalonnancy schreef:
sharon_quiz schreef:

Terugschakelen en gasgeven. Op die manier trek je de aanhanger weer recht achter je auto. Nooit remmen!! Hooguit gas los..maar als ie echt goed slingerd dan helpt gas los niet

En wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:56

Jeetje wat een vreselijk verhaal weer, sterkte voor alle betrokkenen

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:04

superauke schreef:
oh jeetje wat onzettend erg!!!
moet er niet aan denken dat je onderweg bent naar een kliniek waardoor je juist denkt dat het goed komt, je paard overlijdt tijdens de autorit erheen!!

Dit!!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:05

Citaat:
en wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?

Dan heb je geen goede combinatie auto trailer..je moet altijd zorgen dat je genoeg power hebt!! Anders ben je in mijn ogen al onveilig op de weg met je aanhanger..je hoeft maar ingehaald te worden en een zuiging te hebben waardoor de aanhanger kan gaan slingeren.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:12

Wat een rotnacht en dag moet dat zijn geweest voor de eigenaren.

Zoals ik het zie was dat busje inderdaad op de linkerbaan bezig met passeren, is het paard geschrokken van die auto heeft raar gedaan/is gevallen waardoor de trailer naar links slingerde. Als de combinatie 80 á 90 heeft gereden en het busje 140/150 (wat op die weg overdag zelfs de standaard lijkt) heeft hij de trailer nooit meer kunnen ontwijken.

Trouwens op de foto lijkt het net of het paard op de vangrail ligt in plaats van eroverheen :\

Hoe dan ook een afschuwelijk ongeval wat je nooit hoopt mee te maken als je met paarden onderweg bent. Zou ook goed zijn als er heel veel meer aandacht zal zijn voor hoe om te gaan met paarden en combinaties met paarden/dieren erop tijdens autorijlessen en examens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:13

sharon_quiz schreef:

Nooit remmen...juist gas geven.Dan trekt hij weer recht,bij remmen gaat hij nog meer scharen,en de rem van de trailer helpt dan ook niet mee.

Heel veel sterkte voor de betrokkenen,dit is echt een drama... |(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:35

avalonnancy schreef:
Citaat:
en wat dan als je, zoals veel kruideniers in NL, simpelweg de power niet aan boord hebt om dat geweld op je trailer los te laten?

Dan heb je geen goede combinatie auto trailer..je moet altijd zorgen dat je genoeg power hebt!! Anders ben je in mijn ogen al onveilig op de weg met je aanhanger..je hoeft maar ingehaald te worden en een zuiging te hebben waardoor de aanhanger kan gaan slingeren.

Ja, dat roep ik al 15 jaar op Bokt maar dat wordt door iedereen bestreden!

Overigens werkt het ook goed om wat naar rechts, tegen de kantstreep, te gaan rijden als je ingehaald wordt. Hoe groter de afstand, hoe kleiner de zuigende werking.
En als merk je dat je aangezogen wordt, niet in paniek raken maar rustig naar rechts sturen, zonder een ruk aan je stuur te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:44

Vreselijk wat een drama , kippenvel ervan wat een naar ongeluk

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:32

Ik begrijp alleen niet zo goed, dat er op dit forum mensen zijn die met een trailer met een of twee paarden, over de 100km/u gaan rijden. Dit zou misschien kunnen als je alleen op een snelweg rijdt, maar meestal zijn er ook andere weggebruikers waarvan je dan ook afhankelijk bent hoe zij zich gedragen. Als het fout gaat maakt het niet uit wat voor een auto er voor de trailer staat dan ga je toch. Begin jaren 70 moesten we met een hoog drachtige merrie van Diemen naar de kliniek in Utrecht. We hadden een 2 paards Rice-trailer zonder tussenschot en een Landrover. Het leek alsof de merrie koliek had en onze dierenarts stuurde ons door naar Utrecht. Merrie was een grote geheel zwarte Hannoveraanse. Nadat we haar ingeladen hadden en we amper van het erf waren ging ze al liggen en even later ging ze ook weer staan. Ondanks de Landrover had ik af en toe 2 rijbanen nodig, dus niet te hard rijden. Mijn vader was bij de merrie in de trailer gegaan zodoende hoorde ik later wat de ze deed. Ik weet het niet verantwoord om in een trailer bij je paard te zitten, maar je probeert haar rustig te houden. In Utrecht uitgeladen bij interne ziekten naar binnen, liet ze zich binnen weer vallen, gelukkig in de recovery ruimte waarvan de bodem zacht was en nadat ze lag binnen enkele minuten kwam het vlies met de 2 voorvoetjes naar buiten, m.a.w. de geboorte was begonnen. Merrie toch weer overeind laten komen over weg naar de andere kant en daar in een grote ruimte en aanwezigheid van een groot aantal studenten een schitterend en gezond veulen geboren. De oorzaak van de verschijnselen die op koliek leken was dat ze last had van voorweeën komt niet vaak voor, maar is heel pijnlijk bij paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:59

Nico1949 schreef:
Ik begrijp alleen niet zo goed, dat er op dit forum mensen zijn die met een trailer met een of twee paarden, over de 100km/u gaan rijden. Dit zou misschien kunnen als je alleen op een snelweg rijdt, maar meestal zijn er ook andere weggebruikers waarvan je dan ook afhankelijk bent hoe zij zich gedragen. Als het fout gaat maakt het niet uit wat voor een auto er voor de trailer staat dan ga je toch. Begin jaren 70 moesten we met een hoog drachtige merrie van Diemen naar de kliniek in Utrecht. We hadden een 2 paards Rice-trailer zonder tussenschot en een Landrover. Het leek alsof de merrie koliek had en onze dierenarts stuurde ons door naar Utrecht. Merrie was een grote geheel zwarte Hannoveraanse. Nadat we haar ingeladen hadden en we amper van het erf waren ging ze al liggen en even later ging ze ook weer staan. Ondanks de Landrover had ik af en toe 2 rijbanen nodig, dus niet te hard rijden. Mijn vader was bij de merrie in de trailer gegaan zodoende hoorde ik later wat de ze deed. Ik weet het niet verantwoord om in een trailer bij je paard te zitten, maar je probeert haar rustig te houden. In Utrecht uitgeladen bij interne ziekten naar binnen, liet ze zich binnen weer vallen, gelukkig in de recovery ruimte waarvan de bodem zacht was en nadat ze lag binnen enkele minuten kwam het vlies met de 2 voorvoetjes naar buiten, m.a.w. de geboorte was begonnen. Merrie toch weer overeind laten komen over weg naar de andere kant en daar in een grote ruimte en aanwezigheid van een groot aantal studenten een schitterend en gezond veulen geboren. De oorzaak van de verschijnselen die op koliek leken was dat ze last had van voorweeën komt niet vaak voor, maar is heel pijnlijk bij paarden.

Dan mag jij van mij gerust 90km/h op je naald blijven rijden met zo'n jankert in je staart en alle risico's van dien (ALS het fout gaat, dendert die 40 ton niet alleen over je trailer maar ook over jouw heen!!) maar ik prefereer het dan toch echt om het gas erop te zetten en me uit de voeten te maken naar een rustigere en veiligere plek op de weg, zonder janker in mijn staart.
Even voor jouw beeldvorming: als je daadwerkelijk 90km/h rijdt, geven de meeste snelheidsmeters aan dat je 95 - 100km/h rijdt.

Ik prefereer het aan alle kanten om gewoon op een afstandje achter een vrachtwagen te gaan hangen en er lekker achteraan te hobbelen en dat gaat meestal ook prima, maar zo af en toe tref je zo'n hufter die nergens over nadenkt (of zelfs met totaal andere dingen bezig is dan autorijden). Op die momenten ben ik in staat om me uit de voeten te maken, simpelweg omdat ik de auto's rijdt die in staat zijn om een behoorlijk eind voorbij de legale snelheden te gaan. Niet omdat ik dat zo graag doe maar omdat ik niet door anderen in een netelige situatie gedwongen wil worden omdat de optie "gas geven en wegwezen" er niet is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:51

Wat een tragedie en een vreselijke manier om je paard zo te verliezen, alle betrokkenen heel veel sterkte. :(:)

Om uit een slinger te raken is er maar 1 juiste oplossing en dat is remmen (als gas los laten niet werkt).

Waarom:
Versnellen is in de praktijk gewoon niet te doen met de gemiddelde combi.
Meestal rijd je in z'n 5 en heb je gewoon het vermogen niet om grof te (kunnen) versnellen.
En met eerst terugschakelen ben je zeker te laat.
Afremmen is ook het advies van de ANWB en caravans.net en ook uitgebreid getest o.a. door VW

De slingerbeweging voel je pas later als in werkelijkheid gebeurt en het is dat zaak om zeer snel te reageren zonder eerst na te denken wat je moet doen, dus je kan niet eerst rondkijken van moet ik dit of dat want dan ben je al te laat!!

Als je al gas geeft (op het juiste moment dat de aanhanger weer recht achter de auto zit tijdens het slingeren, wat uiteraard niet eenvoudig is om juist uit te voeren) en je komt er niet uit (onvoldoende vermogen trekkend voertuig) kan het zo maar zijn dat je 120 km/u rijd i.p.v. de 90km/u toen het slingeren begon met alle gevolgen vandien.
Met gasgeven vergroot je het slinger effect doordat je harder gaat rijden.
Als je remt dan ga je de aanhager tegen houden doordat het moeilijker wordt om over het rechte punt te komen met de aanhanger en tevens ga je langzamer rijden, wat ook weer in je voordeel is (betere controle)!!

Pas tijdig de snelheid aan!!!!!!!

Slingeren wordt veelal in gang gezet onder invloed van bijvoorbeeld plotselinge zijwind, zuiging van inhalende bussen en/of vrachtwagens, te veel turbulentie, abrupte stuurbewegingen of oneffenheden in de weg. In alle gevallen is de snelheid bepalend voor de afloop.

Dat wil zeggen: zou u langzamer gereden hebben, dan komt de caravan niet of minder in slingering.
Lastig is alleen van te voren aan te geven welke snelheid te hoog is.
Soms is namelijk de wettelijk toegestane snelheid van bijvoorbeeld 80 km/u veel te hoog en soms zijn veel hogere snelheden nog veilig.
De opmerking die veel mensen maken: “Mijn caravan ligt als een blok achter de auto” zegt niets over welke snelheid veilig is.
Zolang er namelijk geen invloeden van buitenaf zijn, gaat het goed.
Eigenlijk zou je dus bij diverse snelheden moeten uitproberen hoe stabiel de combinatie is door een stuurbeweging te maken en de demping vast te stellen, maar een dergelijke exercitie is voor de ongeoefende chauffeur op de openbare weg levensgevaarlijk!
Gaat de caravan (aanhanger) toch slingeren dan weet u dat uw snelheid te hoog is.
Laat dan het gas los en helpt dat niet direct, REM dan ONMIDDELLIJK (door de remdruk gelijkmatig op te bouwen).
Wees in dergelijke situaties niet bang dat er iemand achterop zal vliegen, die heeft namelijk al lang gezien dat u in de problemen zit. (anticiperen en afstand houden!!)
Snelheid verminderen is de enige mogelijkheid om de combinatie weer in het gareel te krijgen.
Ga niet proberen tegen te sturen om de slingering op te vangen, maar blijf strak rechtuit sturen.
Deze gehele actie wordt overigens automatisch en veel beter uitgevoerd als de auto is voorzien van ESP (of ESC) dat aangevuld is met TSP (Trailer Stability Program).
Zo'n systeem signaleert namelijk direct een onbalans van de auto/caravan en probeert dat door kleine gerichte rem ingrepen te corrigeren.
Heeft dat niet direct voldoende effect dan remt de hele combinatie automatisch waarbij ook de remlichten aan zullen gaan (citaat caravantrekker)

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/s ... ervolg.php

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:16

josie schreef:
Wat een tragedie en een vreselijke manier om je paard zo te verliezen, alle betrokkenen heel veel sterkte. :(:)

Om uit een slinger te raken is er maar 1 juiste oplossing en dat is remmen (als gas los laten niet werkt).

Waarom:
Versnellen is in de praktijk gewoon niet te doen met de gemiddelde combi.
Meestal rijd je in z'n 5 en heb je gewoon het vermogen niet om grof te (kunnen) versnellen.
En met eerst terugschakelen ben je zeker te laat.
Afremmen is ook het advies van de ANWB en caravans.net en ook uitgebreid getest o.a. door VW

De slingerbeweging voel je pas later als in werkelijkheid gebeurt en het is dat zaak om zeer snel te reageren zonder eerst na te denken wat je moet doen, dus je kan niet eerst rondkijken van moet ik dit of dat want dan ben je al te laat!!

Als je al gas geeft (op het juiste moment dat de aanhanger weer recht achter de auto zit tijdens het slingeren, wat uiteraard niet eenvoudig is om juist uit te voeren) en je komt er niet uit (onvoldoende vermogen trekkend voertuig) kan het zo maar zijn dat je 120 km/u rijd i.p.v. de 90km/u toen het slingeren begon met alle gevolgen vandien.
Met gasgeven vergroot je het slinger effect doordat je harder gaat rijden.
Als je remt dan ga je de aanhager tegen houden doordat het moeilijker wordt om over het rechte punt te komen met de aanhanger en tevens ga je langzamer rijden, wat ook weer in je voordeel is (betere controle)!!

Pas tijdig de snelheid aan!!!!!!!

Slingeren wordt veelal in gang gezet onder invloed van bijvoorbeeld plotselinge zijwind, zuiging van inhalende bussen en/of vrachtwagens, te veel turbulentie, abrupte stuurbewegingen of oneffenheden in de weg. In alle gevallen is de snelheid bepalend voor de afloop.

Dat wil zeggen: zou u langzamer gereden hebben, dan komt de caravan niet of minder in slingering.
Lastig is alleen van te voren aan te geven welke snelheid te hoog is.
Soms is namelijk de wettelijk toegestane snelheid van bijvoorbeeld 80 km/u veel te hoog en soms zijn veel hogere snelheden nog veilig.
De opmerking die veel mensen maken: “Mijn caravan ligt als een blok achter de auto” zegt niets over welke snelheid veilig is.
Zolang er namelijk geen invloeden van buitenaf zijn, gaat het goed.
Eigenlijk zou je dus bij diverse snelheden moeten uitproberen hoe stabiel de combinatie is door een stuurbeweging te maken en de demping vast te stellen, maar een dergelijke exercitie is voor de ongeoefende chauffeur op de openbare weg levensgevaarlijk!
Gaat de caravan (aanhanger) toch slingeren dan weet u dat uw snelheid te hoog is.
Laat dan het gas los en helpt dat niet direct, REM dan ONMIDDELLIJK (door de remdruk gelijkmatig op te bouwen).
Wees in dergelijke situaties niet bang dat er iemand achterop zal vliegen, die heeft namelijk al lang gezien dat u in de problemen zit. (anticiperen en afstand houden!!)
Snelheid verminderen is de enige mogelijkheid om de combinatie weer in het gareel te krijgen.
Ga niet proberen tegen te sturen om de slingering op te vangen, maar blijf strak rechtuit sturen.
Deze gehele actie wordt overigens automatisch en veel beter uitgevoerd als de auto is voorzien van ESP (of ESC) dat aangevuld is met TSP (Trailer Stability Program).
Zo'n systeem signaleert namelijk direct een onbalans van de auto/caravan en probeert dat door kleine gerichte rem ingrepen te corrigeren.
Heeft dat niet direct voldoende effect dan remt de hele combinatie automatisch waarbij ook de remlichten aan zullen gaan (citaat caravantrekker)

Jij krijgt mijn auto's niet mee, al helemaal niet met iets aan de haak.

Om te beginnen: als je in vijf rijdt en je hebt geen power om te versnellen, dan heb je een te hoge versnelling gekozen!! Dan had je in vier moeten blijven. Het nieuwe rijden is voor losse auto's en sukkels, niet voor zwaar trekkende combi's.

Zelfs mijn simpele 90pk TD Escortje ging flink aan de haal met de 1200kg die eraan mocht hangen, daar weet zo'n jankert-met-wit-kentreken alles van.......

Remmen met een slingerende aanhanger: wat denk je dat er gebeurt als je vol in de ankers gaat als je aanhanger NIET recht achter je auto is? Juist, dan staat ie andersom naast je!
Het is heel simpel (en tegelijk ook niet): er is geen sluitend antwoord wat te doen met een slingerende aanhanger.
Slingeren is namelijk het in zichzelf versterkende cadans komen van de aanhanger. Die cadans moet je doorbreken. Daar laat jouw bron z'n steken vallen! De oplossing daarvan is namelijk niet standaard. Het is slechts in vrij veel gevallen de beste oplossing om snelheid te verminderen.

Om even op jouw oorzaken in te gaan: juist de oorzaken die aangegeven worden zijn GEEN oorzaak van slingeren, in het slechtste geval is het een trigger om een toch al slecht samengestelde combi serieus in de problemen te brengen. De rest is voor een niet onbelangrijk deel terug te voeren op onervarenheid/onoordeelkundigheid van de chauffeur.

Het begint dus met een goede trekauto, daarna het goed beladen van die auto, daarna het goed laden van de aanhanger en tot slot verantwoordt rijgedrag van de chauffeur.

Dit alles lijkt echter niet van toepassing op het ongeval en neem van mij aan: als je aangetikt wordt en je aanhanger komt los, dan ben je als chauffeur letterlijk aan de goden overgeleverd want je kunt HELEMAAL NIETS!!!
Daar zegt jouw bron helemaal niets over en juist dat is relevant.......

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:22

josie schreef:

Ik vind vooral dit stukje levensgevaarlijk... je zal maar iemand achter je hebben zitten van de rijschool van ikke, die ziet dat je gaat slingeren en verwacht dat je optrekt en in plaats daarvan sta je opeens bovenop de rem |o