WK Verden: geen Nederlandse medailles bij vijfjarigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Re: WK Verden: geen Nederlandse medailles bij vijfjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:07

Er zijn beoordelingscriteria:
Stap
Draf
Galop
Rijdbaarheid
Algemene indruk

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:15

yvonnepuntnl schreef:
Je overdrijft [naam verwijderd]. Vroeger hadden we inderdaad Bonfire die niet kon stappen.

Maar jij vergoelijkt, Yvonnepuntnl.

Zodra en zolang de fokker vergoelijkt, wordt er geen hoger niveau nagestreeft. Vergoelijken is daarom de nekslag voor fokkerij. Als het paard niet al te goed kan stappen, is de opdracht dus een beter paard te fokken. Eentje die ook kan stappen. In ieder geval beter kan stappen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:30

Ik snap je punt dees, maar kijk naar de grand prix proef en kijk waar op beoordeeld wordt. Vanaf t z maakt de stap al amper onderdeel uit van de proeven. En kun je makkelijk winst rijden met een slechte stap.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:42

Misschien hebben de paarden van nature wel een beste stap. De ruiter kan veel verprutsen aan de stap. Waar velen de draf alleen maar mooier vinden worden, wordt de (uitgestrekte) stap vaak bij die paarden alleen maar slechter (eerder telgang achtig). Het zal wel iets met de rijtechniek te maken hebben.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:48

yvonnepuntnl schreef:
peetje82 schreef:
Euh, ik zat er met mn neus bovenop, en heb echt geen boehhh-geroep gehoord hoor. :n
Dan zat je op een andere plek als ik :D
Dat de Nederlandse paarden niet kunnen stappen klopt niet, alleen laten ze niet die gigantisch grote passen zien, waar in Verden hoge cijfers voor worden gegeven. Je kunt je afvragen of die paarden die zo groot stappen straks in het hoge werk ook nog klein en vlug kunnen bewegen.
Maar de selectie-commissie weet natuurlijk dat hier wel zo'n stap gevraagd wordt en het verbaast mij dan ook dat 'we' zoveel paarden afgevaardigd hebben, waarvan van te voren al bekend was dat ze nooit hoger dan een 8 voor de stap zouden krijgen.

waar ik in de tent zat werd geen boe of iets in deze richting gezegd hoor, absoluut niet.

Nee, de paarden van NL die groot draven zoals de goedgekeurde hengsten, kunnen die zo fantastisch sluiten dan?! Noem ze maar op .
Ze stapten maar net in, ik ben van mening dat je ze dan beter thuis kan laten ipv verontwaardigt te reageren over de punten die ze krijgen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:50

Sammie schreef:
Ik snap je punt dees, maar kijk naar de grand prix proef en kijk waar op beoordeeld wordt. Vanaf t z maakt de stap al amper onderdeel uit van de proeven. En kun je makkelijk winst rijden met een slechte stap.

Daarom dat ik Laurens Van Lieren ooit zo kritisch hoorde zijn over z'n eigen GP-paard Ollright omdat die z'n percentage met de stap altijd met 2-3 % deed dalen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:54

Wat is nu precies je punt met die opmerking?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:56

hedwig111 schreef:
http://www.horsemagazine.com/thm/2015/0 ... year-olds/
Hier zijn foto's en commentaar over Helgstrand!! Vorm zelf je mening over het feit of deze combinatie een zilveren medaille waardig is.

Doe dat alsjeblieft niet op basis van deze foto's, want bij Sevaro waren er ook genoeg van dit soort momenten. Kijk dan de proeven terug op film en baseer daar je mening op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:57

Dat de stap dus weldegelijk van invloed kan zijn op het eindresultaat.
Het is een naïeve gedachte, dat de stap van ondergeschikt belang zou zijn voor de dressuursport.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:00

Ik had t over winst rijden. Iemand die kampioenschappen rijdt op dat niveau zou zich daar niet bezig mee moeten houden, dan heeft ie er nl. niks te zoeken. ( met enkele landen als uitzondering)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:16

Wat een onduidelijke reactie, Sammie...

Een 16de plek kan nog wel voor 'winst' zijn gereden, maar wat heb je er aan?
Alleen de podiumplaatsen tellen.
En daarvoor moet je o.a. een kompleet paard meebrengen. Reken er maar wel op dat mensen die op dat niveau presteren, zich daar mee bezig (moeten) houden.
Ik herinner me bijv. dat Anky en Sjef heel veel nadruk in de training legden op het verbeteren van de stap van Bonfire. Zij vonden het duidelijk wel een belangrijke gang :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:24

Stap telt in GP trouwens met een coëfficiënt 2...
Dus stap niet belangrijk op hoog niveau is onjuist.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:27

zoals iemand ooit zei. je kan geen GP proef winnen met de stap maar je kan er wel een proef mee verliezen. vond ik nogal treffend gesproken.
ik vind dat er met de nl inzendingen ook wat souplesse en verbinding over het hoofd gezien is. wat bij het merendeel wel meer aanwezig was. Een goed dressuurpaard is meer dan alleen kracht en spektakel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:36

s0173957 schreef:
Sammie schreef:

Daarom dat ik Laurens Van Lieren ooit zo kritisch hoorde zijn over z'n eigen GP-paard Ollright omdat die z'n percentage met de stap altijd met 2-3 % deed dalen...

Het is ook echt onzin wat Sammie zegt, iemand die niet weet waarover ze praat....
Ik start nu zelf ZZ-L, sowieso al 4 staponderdelen, uitgestrekte, verzamelde, 2 x keerwendingen, waarvan het punt voor de uitgestrekte stap zelfs 2 x telt (dus 5 punten tel uit...)

ZZ-Z zelfs 6 staponderdelen, met de uitgestrekte cooefficient 2 (7 punten dus)
In de LT tellen zelfs 3 van de 5 staponderdelen met cooefficient 2! (dat zijn dus maar liefst 8 punten!!!)
En in de GP telt ook 2 staponderdelen met cooefficient 2 (4 punten)

Conclusie: Stap is juist een heel belangrijk onderdeel!
Een paard voor de hogere sport moet een goede stap en galop hebben en de draf correct (die kan je maken).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:55

Iets met niet oordelen en niet invullen voor een ander. Maar ben blij te weten dat jij mij zo goed kent en weet waar ik allemaal wel en geen verstand van heb :')

Prima dat je het niet met mij eens bent maar dat mag op een andere manier gebracht worden. Er zijn zat paarden met een slechte stap die gewoon winst kunnen rijden. Daar blijf ik bij. Al die andere conclusies die jullie trekken weet niet waar je dat vandaan haalt maar ik heb t niet gezegd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:14

Winst rijden in Z of 75% scoren in de GP is dan ook dag en nacht verschil...
Appelen en peren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:23

Ja klopt. . Maar wie maakt die vergelijking nou? Ik niet, jij.. ik heb t over winst rijden..that it.. jij (jullie) vult het in als dat ik een slechte stap ook van onderschikt belang vind en daarop baseren jullie van alles en nog wat terwijl ik enkel zeg. Dees ik snap je punt, maar kijk eens naar de huidige proeven...

Iets wat onduidelijk is kun je navragen. . Dat deed ik ook.

Niet invullen wat er niet staat.. aub.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-08-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:23

Sammie schreef:

Hoe kom je daar bij??? Je bedoelt andersom zeker?

Elke fatsoenlijke instructeur wijst zijn/haar leerlingen juist op het belang van de stap in de hogere proeven. Kom je in de basis juist zat mee weg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:29

In de basis is t ook aardig bekaaid ja.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:10

Dees schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Je overdrijft Dees. Vroeger hadden we inderdaad Bonfire die niet kon stappen.

Maar jij vergoelijkt, Yvonnepuntnl.

Zodra en zolang de fokker vergoelijkt, wordt er geen hoger niveau nagestreeft. Vergoelijken is daarom de nekslag voor fokkerij. Als het paard niet al te goed kan stappen, is de opdracht dus een beter paard te fokken. Eentje die ook kan stappen. In ieder geval beter kan stappen.

Maar Verden gaat toch over het resultaat van de fokkerij? En het verwachte toekomstperspectief.

Dat heeft niets te maken met wat er nog moet gebeuren in de fokkerij. En fokkerij is ook geen optelsom, daar moet je ook wel eens een fractie inleveren om een hoger doel te dienen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:05

De stap gaf wel degelijk het verschil bij sommige paarden. Of je nu een 8+ of 6+ krijgt, reken maar uit waar je dat bij deze wedstrijd moet compenseren.

En welke wedstrijd je ook rijdt het is jammer als je een slechte stap moet compenseren. Elke punt die je laat liggen is er 1 en of je dan nog voldoende overhoudt om winst te rijden of 1e te worden hangt af van de kwaliteiten van de andere onderdelen en de concurrentie.

Wij zijn ook in Verden geweest en konden de jurering niet altijd volgen. Werd de ene x iets achter de loodlijn meegenomen, de andere x mocht het paard volledig in elkaar getrokken lopen.

Nr 1 bij vijfjarigen was wat ons betreft terecht maar het verdere podium zagen wij er niet vanaf.
Nr 2 was natuurlijk een goed paard maar werd de gehele proef met volledig opgetrokken mondhoeken gereden en zat wat vast in de bovenlijn. Als ik dan kijk naar de beelden van de Deense kampioenschappen maart dit jaar dan zie ik een veel fijner beeld (al wordt ze hier door ander gereden natuurlijk) https://www.youtube.com/watch?v=bGTCU0Nepm8
Nr 3 deed ons weinig. Een degelijk paard maar voor ons niets meer of minder.

Wij hadden toch eerlijk wel verwacht dat Marieke en Kirsten hoger zeker boven nummer 2 en 3 zouden eindigen.