joyce B schreef:Veulen84 schreef:Achter de loodlijn is gewoon fout of je nou wel of niet trekt. Paard ziet minder, kan minder goed ademen en wat het verder al niet doet met z'n lijf.
Snap niet dat de knhs niet gewoon bij elke oefening achter de loodlijn een strafpunt trekt. Maar goed, dan zal paard 'minnend' nederland wel gaan muiten.
Niet het achter de loodlijn lopen op zichzelf, maar het te rond instellen met kin op de borst belemmert de ademhaling. Je kunt heel goed een paard met de neus op kniehoogte rijden met neus achter de loodlijn. Hoe oprichter het paard, hoe minder ruimte er voor de luchtpijn over blijft als het paard achter de loonlijn gereden wordt.
Ik neem aan dat iedereen weet over welke houding het gaat. Dacht niet dat ik daar plaatjes bij hoefde te halen.
Ik denk dat het tijd word dat we de bijlages bij de wedstrijdregelementen gaan lezen en gebruiken. Skala is heus niet zo achterhaald als mensen denken.
"Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard “aan het bit gaan“. Een paard is “aan het bit “ wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nek gewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weer stand ten opzichte van zijn ruiter. Kortom het paard is ontvankelijk voor de hulpen van de ruiter"