ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:30

joyce B schreef:
Veulen84 schreef:
Achter de loodlijn is gewoon fout of je nou wel of niet trekt. Paard ziet minder, kan minder goed ademen en wat het verder al niet doet met z'n lijf.

Snap niet dat de knhs niet gewoon bij elke oefening achter de loodlijn een strafpunt trekt. Maar goed, dan zal paard 'minnend' nederland wel gaan muiten.

Niet het achter de loodlijn lopen op zichzelf, maar het te rond instellen met kin op de borst belemmert de ademhaling. Je kunt heel goed een paard met de neus op kniehoogte rijden met neus achter de loodlijn. Hoe oprichter het paard, hoe minder ruimte er voor de luchtpijn over blijft als het paard achter de loonlijn gereden wordt.

Ik neem aan dat iedereen weet over welke houding het gaat. Dacht niet dat ik daar plaatjes bij hoefde te halen.

Ik denk dat het tijd word dat we de bijlages bij de wedstrijdregelementen gaan lezen en gebruiken. Skala is heus niet zo achterhaald als mensen denken.

"Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard “aan het bit gaan“. Een paard is “aan het bit “ wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is.
Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nek gewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weer stand ten opzichte van zijn ruiter. Kortom het paard is ontvankelijk voor de hulpen van de ruiter"

terpentijn

Re: ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:35

We zien anders in de "top"sport continu iets ánders dan het hierboven voorgeschrevene.

De eigen voorschriften worden dus duidelijk (voorbeelden op YouTube te over) niet nageleefd, ook niet qua punten door juryleden.

Dat is dan toch niet meer serieus te nemen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:38

terpentijn schreef:
We zien anders in de "top"sport continu iets ánders dan het hierboven voorgeschrevene.

De eigen voorschriften worden dus duidelijk (voorbeelden op YouTube te over) niet nageleefd, ook niet qua punten door juryleden.

Dat is dan toch niet meer serieus te nemen?

Tja en daarom vind ik dat het bestraft moet worden. Maar blijkbaar is het moeilijk om je eigen eisen te volgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:46

Omdat meer dan de helft van de "top" zo rijdt wordt er de hand gelicht met de strictheid van deze voorschriften. Dan viel de halve "top" weg, en dan heb je geen paardensport (althans qua dressuur) meer.

Het zijn theoretische eisen en voorschriften, waarbij echter iedereen met enig waarnemingsvermogen wel kan zien dat er in de praktijk heel andere "praktijken" worden toegepast.

Hoog tijd voor een nieuwe enthousiaste jonge garde ruiters die het correcte voorstellen en rijden op eerste plaats zetten, en niet het plaatje naar buiten toe.

Wat er nu zoal rijdt is i.m.o. achterhaalde ouwe koek uit de Anky-periode, toeen dat nog een ieder diens voorbeeld was.
We wéten nu anders en beter, en er zijn vast een flink aantal zeer getalenteerde ruiters/amazones die iets ánders nastreven en willen laten zien dan de geijkte plaatjes die een ieder als "voorbeeld" neemt.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:48

"Niet in een houding waarin hij gedwongen word door de ruiter of hulpteugels. Een extreem gebogen hals en nek zijn niet acceptabel."

"Onderzoek naar teugeldruk suggereert dat bij het paardrijden, de hals- en hoofdhouding vaak afgedwongen wordt door het gebruik van e teugels, in plaats van dat het paard het hoofd zelf draagt."

Dit is weer echt typisch van zo'n studie, alleen maar focus op van die flapdrollen die hun paarden dwingen met de teugels om zo te lopen. 8)7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:54

@veulen84
Ik ken de Roll-kur houding wel, maar jij schreef dat achter de loodlijn altijd verkeerd is, wel of niet getrokken. "de loodlijn" is een objectief begrip, kwestie van lijntje trekken, maar de hoogte van de hals van het paard en de mate van buiging kan verschillen (relatief, tov de halshouding) en daarmee ook de invloed op mogelijk afknijpen luchtpijp en overstrekken/uitrekken nekwervels.

Er zit dus een verschil tussen "Roll-kur" achter de loodlijn, en laag-rond achter de loodlijn. Dat onderscheid wordt niet door iedereen gemaakt. Die veroordelen alles wat achter de (objectieve) loodlijn is. En zo klonk jij ook.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:57

@bibabennie, ik geloof niet in die methoden, hoe je ze ook noemt en ik vind het resultaat echt verschrikkelijk. Wat Terpentijn ook al aangeeft, er is maar 1 manier om de biomechanica van het paard volgens het boekje te trainen. Achter de loodlijn komt niet in dat boekje voor. Er is helaas ook geen shortcut om het resultaat eerder te behalen en daar hebben de meeste profs geen tijd voor. Paarden moeten met 3/4 al in de oprichting lopen, ik geloof niet dat een paard daar al aan toe is wanneer deze volgens mijn overtuiging gereden is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:12

Volgens mij ligt er een berg boter op het hoofd van m.n. internationale juryleden, die door de jaren heen de opgerolde halsen en knallende voorbenen zijn gaan waarderen met steeds hogere punten. Hiermee gaven zij de richting aan in de sport. Wedstrijdruiters willen winnen, dus gevolg: men ging steeds meer trainen naar het plaatje dat de hoogste score oplevert.
en zolang een opgerolde hals, wapperende voorbenen(zonder meebewegende achterhand) nog steeds aardig scoren zal er weinig verandering komen.
De FEI heeft de dure plicht om haar jurycorps in deze bij te sturen, zodanig dat weer het goed gaande, sympathiek gereden paard kampioen wordt! En liever geen kretelogie als: sensationeel, spectaculair etc, dat hoort op tv en in het circus.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:26

Eens CharleyT. In het begin dacht ik dat ik het niet goed zag, de jury gaf toch hoge punten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:16

Joscaa schreef:
Elisa2 schreef:
Achter de loodlijn is niks mis mee zolang als het neusje er maar uit is. Dat is de graadmeter om te zien of een paard naar de hand toe gereden word.
Maar als het neusje eruit is, dan is hij toch al niet meer achter de loodlijn? :o?

Nee hoor, je kan het neusje eruit hebben terwijl het paard nog steeds wat achter de loodlijn loopt. Ligt ook aan de bouw van de hals en de nek van het paard.

Verder ga ik met Joyce B mee, er zijn heel veel nuances.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:20

Ik zou dat toch eens op een foto ofzo willen zien, achter de LL maar toch neusje er uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:47

Draai maar eens een laag en rond foto (niet roll-kur) achterover zodat de hals in de opgerichte positie staat. Dan kun je zien hoe afgebogen en rond de hals dan zou zijn en of de neus er dan uit is...
Een paard dat in oprichting neusje er uit heeft en vervolgens met diezelfde buiging de hals laat vallen vanuit de schoft, loopt echt achter de absolute loodlijn. (Tov de grond)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-08-15 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:49

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zou dat toch eens op een foto ofzo willen zien, achter de LL maar toch neusje er uit.

Ik kan me daar ook even geen beeld bij vormen :o? Dus jaaa, foto's zien, foto's zien graag Elisa2! *\%/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:56

Elisa2 schreef:
Nee hoor, je kan het neusje eruit hebben terwijl het paard nog steeds wat achter de loodlijn loopt. Ligt ook aan de bouw van de hals en de nek van het paard.

Wipneusje zeker...?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:27

gaan jullie nou weer allemaal anky afzeuren???, volgens mij worden haar paarden oud is ze onwijs goed voor dr paarden, rijdt zij n methode die NIET voor iedereen is weggelegt maar er zijn wel veel na apers helaas ondanks dat anky en sjef zeggen DOE dit niet thuis zonder dat je weet wat je doet..

ook niet langer dan n x antal sec heel diep etc

ow en ze zal vast wel s "trekken" echter weet ze wat ze doet en hee op de sportschool moet je ook wel s uiets doen wat even lastig is maar als je betere spieren wil moet je wel

Ze weet wat ze doet dr paarden worden oud

makkelijk hoor haar afzeiken, de vrouw die wel nl op de kaart heb gezet en ik ben echt anti dierenleed

zo zou ik bijv mensen die net leren rijden graag zonder bit zien (en uiteraard ook geen bitlooshoofstel met sterke neusriem ) dat die net leren rijden en dan bit in dat is pas zielig, wat je in de b tot z ziet is zielig (bij sommige ruiters)

om over t springen maar te zwijgen kijk s vertraagt terug daar word pas gerukt en geplukt zeg

SORRY moest even kwijt

edit https://youtu.be/oOD_fhxG4go hier legt ze t zelf uit enne ik zie geen pijn lijdend paard

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 03:11

Interessante discussie. Wat me opvalt is dat het artikel gaat over hyperflexie etc. En dat de conclusie is dat achter de loodlijn not done is, terwijl dat naar mijn mening niet 2 dezelfde dingen zijn. Achter de loodlijn kan in meerdere maten. Ik kan me voorstellen dat met de kin op de borst een hoop druk op de wervels etc kan leggen en schadelijk kan zijn, maar dit hoeft niet te betekenen dat een beetje achter de loodlijn ook hele slechte gevolgen heeft. bovendien is het idee van de neus voor de loodlijn misschien wel het ideaalplaatje, maar in de praktijk in de basissport zie je vaak paarden daarin niet helemaal ontspannen / hun rug loslaten, wat ook weer slechte gevolgen kan hebben. kort om, het is dus niet zo zwart/wit wat dit bericht doet vermoeden

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 03:33

debbiew +10000 :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 04:16

CharleyT schreef:
Volgens mij ligt er een berg boter op het hoofd van m.n. internationale juryleden, die door de jaren heen de opgerolde halsen en knallende voorbenen zijn gaan waarderen met steeds hogere punten. Hiermee gaven zij de richting aan in de sport. Wedstrijdruiters willen winnen, dus gevolg: men ging steeds meer trainen naar het plaatje dat de hoogste score oplevert.
en zolang een opgerolde hals, wapperende voorbenen(zonder meebewegende achterhand) nog steeds aardig scoren zal er weinig verandering komen.
De FEI heeft de dure plicht om haar jurycorps in deze bij te sturen, zodanig dat weer het goed gaande, sympathiek gereden paard kampioen wordt! En liever geen kretelogie als: sensationeel, spectaculair etc, dat hoort op tv en in het circus.

_/-\o_

Perfect verwoord.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 04:19

debbiew schreef:
Interessante discussie. Wat me opvalt is dat het artikel gaat over hyperflexie etc. En dat de conclusie is dat achter de loodlijn not done is, terwijl dat naar mijn mening niet 2 dezelfde dingen zijn. Achter de loodlijn kan in meerdere maten. Ik kan me voorstellen dat met de kin op de borst een hoop druk op de wervels etc kan leggen en schadelijk kan zijn, maar dit hoeft niet te betekenen dat een beetje achter de loodlijn ook hele slechte gevolgen heeft. bovendien is het idee van de neus voor de loodlijn misschien wel het ideaalplaatje, maar in de praktijk in de basissport zie je vaak paarden daarin niet helemaal ontspannen / hun rug loslaten, wat ook weer slechte gevolgen kan hebben. kort om, het is dus niet zo zwart/wit wat dit bericht doet vermoeden

2 cm achter de loodlijn en zo er net wel doorheen zijn is natuurlijk wel wat anders dan de neus op de borst waar het hier toch om gaat. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:02

WildWings schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ik kan me daar ook even geen beeld bij vormen :o? Dus jaaa, foto's zien, foto's zien graag Elisa2! *\%/*

Foto's? mensen die veel ervaring hebben met verschillende paarden trainen hebben hier echt geen foto's voor nodig... :+

Anyway, lees de post van Joyce nog maar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:21

Ik heb ook niets tegen om een paard LDR te rijden maar het moet wel zo zijn dat het paard zijn bovenlijn t0t aan de kaak zelf loslaat en ontspant.
Helaas zie je dit bijna nergens meer. Onlangs was ik naar een subtop wedstrijd nivo Prix st George en intermediare.
Ik heb die 2 uur dat ik heb staan kijken in de proeven en bij het losrijden niet een combinatie gezien die 'eerlijk' aan het rijden was.
Ik zag enkel paarden die met een weggedrukte rug liepen, dichtgesnoerde monden en er werd doorgaans naar voren getrapt en op de rem getrokken om de paarden scherp te krijgen.
Tot mijn grote verbazing waren de combinaties die ik niet eens winstpuntwaardig voor een Z-proef vond lopen gewoon met minimaal 60% in de prix st. Gerorge proef naar huis gestuurd. Terwijl ze niet eens rechtop zaten en scheef in het zadel hingen. Ik heb mij echt verbaasd en ben wederom met naar gevoel naar huis gegaan.
Een ruiter die op zijn bonte paard aan het rijden was werd door de ringmeester aangesproken op zijn grove rijderij. En dat bleef helaas maar bij één combinatie terwijl er andere net zo veel aan het schoppen en trekken waren. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:33

Elisa2 schreef:
WildWings schreef:

Foto's? mensen die veel ervaring hebben met verschillende paarden trainen hebben hier echt geen foto's voor nodig... :+

Anyway, lees de post van Joyce nog maar eens.

Kun jij met schijnbaar jouw wijsheid dit niet illustreren? Ik heb 15 foto's van 15 verschillende ruiters/paarden gedraaid en kan met de beste wil van de wereld niet ontdekken wat jij bedoeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:03

Elisa2 schreef:
.

Okay, heb je dan een foto (achterLL, neusje eruit) voor de rest van ons?
Volgens mij gewoon onmogelijk tenzij je een hele "ongewone" definitie hanteert van of de loodlijn, of het neusje eruit....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:27

tja...we weten allemaal hoe de bewegingen van hoge dressuur tot stand komen,de jury ook.Dat is het hypocriete.Dat is echt niet op een leuke manier.En als je het wel op een vriendelijke manier doet bereik je de top niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:41

Elisa2: ik ben net als anderen hier erg, heel erg nieuwsgierig naar het beeld van een paard met neusje eruit en tegelijk achter de loodlijn.
Neus eruit heeft als kenmerk dat de neus voor!!! de loodlijn komt. Achter de loodlijn heeft als kenmerk........... jawel, neus achter de verticale=loodlijn. Nu jij weer met foto's graag want ik ben echt stik nieuwsgierig welk plaatje je ons laat zien.