Nederlandse paarden statussymbool in China [video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:17

Yep " leven " heeft een iets andere betekenis daar.

Er worden honden en katten gegeten. De grootste wilde dieren smokkel van de wereld! De olifanten,tijgers en neushoorns worden in afrika gestroopt voor swerelds grootste afnemer CHINA. Heb ik het nog niet over angora konijnen enzo...

Denk nou niet dat er ineens heel zuinig met paarden wordt omgesprongen. Ze weten gewoon niet hoe omdat ze een dier zien als economisch materiaal en voedsel! Een kleine selecte groep wil wel maar snapt het niet.

Kijk zolang ik nog hoor, ja maar onze hond is een huisdier, die eten we natuurlijk niet. Maar die loslopende wel...Dan krijg je ze maar niet aan hun verstand gebracht dat die misschien ook iemands huisdier is.

Voor degene die naief denken hun koffertje te pakken en de chinezen even te vertellen hoe het moet, SUCCES! Geniet nog even van je vrijheid van meningsuiting hier!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:18

anjali schreef:
Dit vind ik tamelijk vreemd,want in China hebben ze al duizenden jaren zelf ook paarden.Weliswaar wat kleinere. Opoude Chinese schilderingen komen veel paarden voor,en wat denk je van het Chinese terracottaleger,alles met paarden. Het paard is ook een van de 12 dieren uit de Chinese astrologie.
De draak ook, maar ik denk niet dat er ook maar één Chinees is die weet hoe hij voor zijn Hongaarse Hoornstaart moet zorgen. :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:34

ariatje schreef:
Yep " leven " heeft een iets andere betekenis daar.

Er worden honden en katten gegeten. De grootste wilde dieren smokkel van de wereld! De olifanten,tijgers en neushoorns worden in afrika gestroopt voor swerelds grootste afnemer CHINA. Heb ik het nog niet over angora konijnen enzo...

Denk nou niet dat er ineens heel zuinig met paarden wordt omgesprongen. Ze weten gewoon niet hoe omdat ze een dier zien als economisch materiaal en voedsel! Een kleine selecte groep wil wel maar snapt het niet.

Kijk zolang ik nog hoor, ja maar onze hond is een huisdier, die eten we natuurlijk niet. Maar die loslopende wel...Dan krijg je ze maar niet aan hun verstand gebracht dat die misschien ook iemands huisdier is.

Voor degene die naief denken hun koffertje te pakken en de chinezen even te vertellen hoe het moet, SUCCES! Geniet nog even van je vrijheid van meningsuiting hier!

Want in Nederland heb he natuurlijk geen nertsen fokkers voor bont, ophok dieren, dierenmishandeling. Nou 1 mysterie is opgelost, die paarden mishandelaar in NL die onze favorite viervoeters besnijd moet wel een chinees zijn.

Abercrombie

Re: Nederlandse paarden statussymbool in China [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:38

:') :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:40

Pfff China... ik geloof niet dat die man is opgelicht. Ik gok op een miscommunicatie. En hij legt er net zo makkelijk een springzadel op.

Je moet er maar willen wonen. Apart volk als het op handel aan komt. Ik heb er iig geen goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:42

Ben het met Danique eens. Wij lopen ook allemaal in die leuke goedkope wollen (angora) truitjes van de H&M.

In Zwitserland is er een groep zeer rijke mensen die ook hond eten. Deze wordt eerst met stokken geslagen zodat zijn adrenaline gehalte omhoog gaat, want dan smaakt het vlees lekkerder.

Let wel ik ben ook van mening dat ze in China "anders" met dieren omgaan dan wij hier in Nederland, maar persoonlijk vind ik dat er wel een beetje generaliserend wordt gedaan. Chinezen geven zelf aan dat ze kennis te kort komen en zoals ik al eerder zei, zijn ze bereid tot "veel" om die kennis te vergaren.

@anjali, ik weet niet of je weet hoe groot China is, maar in bepaalde delen zullen er gerust mensen zijn die al jaren met paarden leven en die weten ook wel hoe ze die moeten verzorgen. De paarden waar het in dit topic over gaat komen bij de "rijken" terecht.

En omdat wij in Nederland bepaalde zaken "normaal" vinden, wil nog niet zeggen dat ze ook "normaal" zijn.

Onze omgang met vleeskippen/kuikens weleens van dichtbij meegemaakt?

Vind dat mensen vaak een mening ergens over hebben of "iets" van iemand of een andere cultuur terwijl ze niet echt weten hoe mensen in een bepaalde cultuur denken.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:22

Ik zit nu te twijfelen en wil misschien ook wel naar China .
Mocht iemand wat horen, zien of weten hou ik me aanbevolen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:28

Hopen dat ze paarden, omdat ze voor status zorgen, dan een beetje beter gaan behandelen dan de andere dieren daar. Hoe we in nederland om gaan met dieren heeft er geen zak mee te maken. Van mij mag er echt een bom op.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:34

Ik weet niet meer via wat, maar ik heb niet eens zo lang geleden nog een baan aangeboden gekregen daar. Nu is China totaal niet mijn land en zou ik er binnen een week uithongeren, dus niks mee gedaan, maar kan voor de geïnteresseerde wel kijken of ik het nog kan terug vinden.

Triest hoor, de paardjes daar, ondanks dat de mensen het zonder kwade bedoelingen doen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:24

Ik ben meerdere keren in Shanghai geweest en daar ook 2 stallen bezocht. Bij de eerste stal viel mij ook echt de mond open, zo ontzettend mager die paarden, hoeven die echt ontzettend slecht verzorgd waren. Ze zagen er echt ontzettend slecht uit. Terwijl ze daar wel vertelde dat ze op een soort van ruiterkampen gingen in Europa, maar blijkbaar zagen ze niet dat hun paarden er slechter uit zagen dan in Europa. Voer is daar natuurlijk ook slechter aan te komen dan hier in Nederland en volgens mij hadden ze daar toen ook alleen stro en geen hooi.

Daarna ben ik op een andere stal geweest met de nodige KWPN'ers en friezen en deze paarden zagen er beduidend beter uit dan bij de 1e stal, niet mager, goed verzorgd, misschien rijtechnisch niet de beste ruiters, maar de paarden waren wel goed verzorgd, goede stallen en goed voer. Dus het kan zeker, maar je paard moet de juiste stal treffen. Ik denk dat als ze goed betalen voor jouw paard en de vlucht er naar toe dat ze zeker de beste bedoelingen hebben om het paard goed te verzorgen.

Qua eten voor jezelf, op het platteland niet, maar de steden hebben allerlei soorten keukens en je hoeft daar echt niet alleen maar Chinees te eten en het Chinese eten dat ik daar gegeten heb, dat smaakte heerlijk.

In de steden ( waar toch het meeste geld zit) daar zijn ze ontzettend westers en willen ze juist zoveel mogelijk na doen wat in het westen gebeurd, dat valt ontzettend mee met hun eigen gebruiken.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:42

Je zou dus eigenlijk pavo brokken naar china moeten exporteren naast je gewone baan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:57

heb zelf een paar maanden twee dagen in de week geholpen op een stal..
ze hadden daar ook logees, chinees (of japans weet ik niet meer zeker).
die bleven een maand, er werden paarden voor ze geselecteerd en ondertussen ook lessen genomen.

het niveau was aardig beginners, dressuurmatig wisten ze eigenlijk vrijwel niets (lichtrijden ging wel en ze bleven in galop erop zitten maar verder een paard dat in galop wegschiet niet op een volte kunnen sturen viel gelijk op.. half ineengedoken zitten).

Volgens mij interesseerde de prijs ze ook maar matig, als ze maar mooi waren en ze er een beetje op weg konden.. hoeft niet persee zo te zijn, maar dat was mijn indruk een beetje.. uiteindelijk zijn er een x aantal gekocht en moesten naar china (weet eigenlijk wel zeker dat het china was) gevlogen worden waarbij iemand van de stal meeging voor het overdragen.

Natuurlijk hoop je dat je paarden goed terecht komen. maar als je in paarden handelt dan is het belangrijkste dat iemand zijn beurs opent als je heel reëel bent. en als mensen goudgeld neertellen voor een stel paarden dan ga je er in beginsel vanuit dat ze niet tot biefstuk vervallen als ze eenmaal op de plek van bestemming zijn..

als ik dit zo hoor, dan ben ik op zich wel blij dat die mensen de tijd namen om zich te orienteren en lessen te nemen, meerdere paarden te rijden, zelf ook de paarden te leren zadelen en wassen etc (proest, daar moest je wel enigzins op aandringen.. slechts 1 was echt een beetje geïnteresseerd in een handje helpen, maar om heel eerlijk te zijn, ging dat best onbeholpen. en dat zeg ik terwijl ik echt niet een van de handigste ben).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:27

Leuk om te lezen dat het bevestigd is van wat ik al eerder had gezegd ergens in een topic op de bokt over de paarden en chinezen, een tijdje geleden.

Dit moet je als verkoper echt niet willen voor de paarden als je om je paarden geeft, maar ja velen gaan voor het geld...........

Ze hebben heel veel geld en ja......................

Het is schandalig om ze aan te schaffen en dan te gaan roepen dat ze doodgaan en dat het is omdat ze er niet weten hoe ermee om te gaan en te verzorgen, waarom dan toch kopen. Het is juist een schande als je iets dat een statussymbool is niet behoorlijk kan verzorgen.

Eerst maar eens leren hoe en wat en dan pas kopen..........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:34

zou een handelaar het heel veel uitmaken als het dier niet goed terecht komt?Zelfs veel particulieren interesseert het niets.Als ze hun geld maar hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:55

ik denk gematigd geerke..

dat probeer ik er ook eigenlijk mee te zeggen. Natuurlijk hopen ze dat hun paarden goed terrechtkomen als het enigzins kan, immers een goed presterend veulen of paard dat bij jou vandaan komt of door jou verhandeld is, kan je weer gebruiken om je naam te boosten.. dus alleen al vanuit die optiek hoop je dat een goed paard op een goede plek komt..

bij gelijk bod, zal er ook echt wel een 'gunfactor' meespelen, niet zozeer dat het aan de koper 'gegund' wordt, maar dat ze liever hebben dat hij naar die koper gaat..

als een chinees echter bereid is 40.000 euro voor een paard te betalen dat hier misschien voor 21.000 weggaat, dan is de keuze snel gemaakt.. zeker als je dat bedrag weer wilt investeren in de toekomst van je bedrijf.

Ragdol..
ik denk dat je in de paardenhandel begint omdat je iets met paarden hebt en erom geeft.. immers het werk dat je ervan hebt v.s. de opbrengsten is het echt niet de meest winstgevende bedrijfstak..

maar om het je werk te kunnen laten blijven, zul je ook bereid moeten zijn geld in ontvangst te nemen, soms ook van mensen van wie je het liever niet zult hebben..

Bijna geen mens die afhankelijk is van de verkoop van zijn/haar levende have zal nee verkopen tot dat ze op de fles gaan.. je moet verkopen om te kunnen leven als dat je gekozen beroep is. Dat je af en toe een paard verkoopt waarvan je weet dat hij wellicht een betere baas had kunnen krijgen, zullen ze soms op de koop moeten toenemen. het is geen hobby fok/handel, maar iemands brood.

je kunt alleen hopen dat ze er enigzins selectief te werk wordt gegaan en niet zomaar verkocht wordt als je weet dat een dier mishandeld/verwaarloosd zal gaan worden of dat je het vermoeden hebt dat het vrijwel zeker die richting opgaat.