Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:32

xSogno schreef:
Walgelijk!
Dat dit kan in Nederland, dit is echt je reinste dierenmishandeling :n .
Mensen die dit mooi vinden onder de noemer natuur zijn getikt..
Ieder ander die zijn dieren zo zou laten verhongeren wordt aangeklaagd voor dierenmishandeling terwijl Staasbosbeheer al jaren dieren laat verhongeren..

Ik word hier echt zo verdrietig van... Arme beestjes....

Weet je gelijk hoe ik over lieden als een Marianne Timmer denk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:35

xxCYNNxx schreef:
xSogno schreef:
Walgelijk!
Ieder ander die zijn dieren zo zou laten verhongeren wordt aangeklaagd voor dierenmishandeling terwijl Staasbosbeheer al jaren dieren laat verhongeren..

? Nou, hoe dan?

"De Partij voor de Dieren is tegen het uitzetten van dieren en zou de oorspronkelijke opzet van de Oostvaardersplassen dan ook nooit gesteund hebben"

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:35

terpentijn schreef:
Ik kan de foto niet vergroten, dus echt zien kan ik het zo niet. Als dit idd zeker weten JKK is in een gebied waar de hoefdieren (met name de Koniks) bij kunnen, is dit zo langzamerhand wel de LIMIt voor wat betreft het wanbeheer in de Oostvaardersplassen. Hoewel de meeste paarden dit kruid niet eten als het vers is (er zijn echter gevallen bekend waarbij dit wel dégelijk een gevaar is, met name bij jonge paarden/veulens die zich nog wel eens kunnen vergissen, of bij gebrek aan ander groenvoorziening) en JKK een tweejarig kruid is, en de plant gezien de groeidichtheid van op de foto er echt al langer aanwezig moet zijn dan net alleen dit jaar vind ik dit beeld zorgwekkend.
Want wat gebeurt er eigenlijk met dit perceel? Mag hopen dat ze daar geen hooi van oogsten, voor in de winters voor diezelfde dieren die daar nu rondlopen?

Wat is het beleid omtrent JKK in de Oostvaardersplassen eigenlijk? Niet uittrekken, kennelijk, want het heeft zich rijkelijk kunnen verspreiden....

Geen hooi te oogsten van dit gebied hoor!
Zomers alles al kaal..swinters niets.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:37

xxCYNNxx schreef:
xSogno schreef:
Walgelijk!

Partij van de dieren is hier echt fel op tegen.. Als je dit zo walgelijk vind stem san juist op PvdD

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:41

WildWings schreef:
xxCYNNxx schreef:

Walgelijk!

? Nou, hoe dan?

"De Partij voor de Dieren is tegen het uitzetten van dieren en zou de oorspronkelijke opzet van de Oostvaardersplassen dan ook nooit gesteund hebben"[/quote]

partij voor de dieren is gewoon het kleuterbroertje/zusje van Peta...niks meer niks minder. Ze houden zich redelijk in de laatste jaren(want 1 of 2 zetels in de kamer is altijd nog beter dan niks), maar is net zo'n gestoord clubje als peta, alleen kleiner en een kleinere mond.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-08-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:44

xxCYNNxx schreef:

xxCYNNxx schreef:
WildWings schreef:
? Nou, hoe dan?

"De Partij voor de Dieren is tegen het uitzetten van dieren en zou de oorspronkelijke opzet van de Oostvaardersplassen dan ook nooit gesteund hebben"

partij voor de dieren is gewoon het kleuterbroertje/zusje van Peta...niks meer niks minder. Ze houden zich redelijk in de laatste jaren, maar is net zo'n gestoord clubje als peta, alleen kleiner en een kleinere mond.

Oké, bedankt voor je goeie onderbouwing en genuanceerde, relevante mening *\o/*

fokfanaat

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:47

vreemde blog, daarin staat oa: Ook het toezien of een dier zich in zijn overmoed niet te ver in het water begeeft is nu natuurlijk belangrijk.

dus een die in het water gaan ze "redden" maar in de winter mogen ze doodhongeren?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:49

Hoog tijd om het goed te gaan beheren en te gaan onderhouden i.p.v. de boel te boel te laten en het over te laten aan de "natuur".

Dat is gewoon verwaarlozing van een groot omheind gebied waarvan de dieren erin gevangen zijn en er zwaar de dupe van zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:49

Dat is mijn mening ja. Kun je lekker bijdehand gaan doen, maar zo zie ik ze. Ben zeker nog niet vergeten wat dat partijtje riep in hun begin jaren.
Ze hebben naar mijn mening gewoon flink ingebonden om in de kamer te komen.

Dat jij mijn mening niet relevant vind is je goed recht, maar je kunt daar nog steeds fatsoenlijk over blijven. Ik kraak jouw mening ook niet af, dus kun je zelf dat fatsoen ook opbrengen lijkt me.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:50

ik begreep dat Op 24 september het door de Tweede Kamer behandeld wordt, hopelijk gaat er eindelijk iets veranderen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:52

tussen nu en 24 september kunnen nog heel veel dieren zich doodvreten aan die troep. Dus dat is wel heel erg laat geplant.
Ik gok dat dan het zomerreces is afgelopen?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:54

Hier bij ons stikt het ervan!
Overal in bermen en ja soms zie je ze ook in weilanden.
Er is hier zelfs een gele zone.
Speciaal voor de natuurliefhebbers...
Tja, wat een verstand..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:55

xxCYNNxx schreef:
tussen nu en 24 september kunnen nog heel veel dieren zich doodvreten aan die troep. Dus dat is wel heel erg laat geplant.

dat heeft denk ik niet eens met de JKK te maken hoor, dat staat al lange gepland

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:57

tja als ze doodhongeren onderdeel van de natuur vinden, is overlijden nav eten van giftige planten vast ook helemaal normaal

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:59

Rivjenn schreef:
Hier bij ons stikt het ervan!
Overal in bermen en ja soms zie je ze ook in weilanden.
Er is hier zelfs een gele zone.
Speciaal voor de natuurliefhebbers...
Tja, wat een verstand..

En dan vraag ik me af hoeveel van die natuurliefhebbers weten dat je het gif al binnen krijgt als je de plant alleen al aanraakt. Nu zal van 1 keer aanraken niet zoveel schade ontstaan maar ik ken toch een rundveehouder die dagelijks met blote handen die troep uit zijn weiland trok en er gezondheidsproblemen door kreeg.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:05

Ja ok, zal idd voornamelijk met de winter te maken hebben, maar ook dan ben je als Tweede Kamer zijnde veel te laat. De herfst begint dan al en dan moet er nog gepraat worden hoe een hongerdrama te voorkomen daar. Moet er natuurlijk eerst weer dagen/weken verspilt worden aan uitrekenen wat het allemaal wel niet gaat kosten en welke maatregelen het goedkoopst zijn.
Voor er dus daadwerkelijk wordt gehandeld, zijn we al weer met de winter bezig.

Ja triest is dat he? Dat die mensen serieus denken dat ze op deze manier de natuur kunnen nabootsen; een onvolledig ecosysteem(zelfs de term 'onvolledig ecosysteem' is nog een te grote term voor wat daar geplaatst is) plaatsen in een beperkt en afgesloten gebied.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:22

Ik denk dat het kwaad zowiezo al geschiedt is, vorig jaar zal het er ook al massaal hebben gestaan gezien de plant pas het 2de jaar gele bloemen krijgt. Sneu dat het zo moet gaan. Castreer een stel dieren en de rest weg ermee. Dit is geen leven voor die beesten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:28

Ik zag die gele massa vorige keer al vanuit de trein,eindelijk een natuurlijke vijand in de Oostvaarders plassen...of ze sterven de hongerdood...of ze gaan dood door vergiftiging.Dunt de populatie mooi wat uit toch...probleem weer opgelost :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:32

Kwam van de week ook met de trein langs dit gebied zag ik het ook al ... en het hele gebied ziet er trouwens extreem troosteloos uit zeg wat een zooi.

Ben nooit fan geweest van de Oostvaardersplassen en het zogenaamde 'natuurlijke' beheer en je ziet dat het alleen maar erger wordt. Arme dieren die erin staan en hier nooit om hebben gevraagd, want tja dat kan een dier niet, maar die, dat is het ergste er ook niet (als in de vrije natuur) uit kunnen.

Walgelijk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:37

Het is zeker triest dat in een seizoen dat alles de grond uit zou moeten rennen,het er afgekloven en troosteloos uit blijft zien.
Het ziet er uit als een groot weiland wat al tijden verwaarloost wordt...afgevreten,kaal en uitgeput.Veel bomen die er staan zijn zo aangevreten dat ze eraan onderdoor zijn gegaan.Berg dood hout...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:46

xxCYNNxx schreef:

Dat moet ook gewoon eerst gebeuren voor men ingrijpt. Ik ben nu keihard en van mij mag alles voor 24 sept doodvallen van de jjk.
Ik vind het absoluut niet leuk maar denk wel dat dit de enige manier is om die sukkels wakker te krijgen...als dat al lukt want volgens mij liggen ze gewoon in coma.

Het is nu een mooie locatie voor een aflevering van The Walking Dead.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:01

terpentijn schreef:
Is het zéker dat het JKK is? Of hoort de foto bij dit nieuwstopic niet bij het bericht? Ik vind de foto (FOTO) bij het bericht namelijk nogal a-typisch voor JKK ogen.

Het is juist heel typisch.

JKK groeit het best op armere, niet bemeste grond die kale plekken plekken (overbegrazing) vertoond.

De overheid zou zich verschrikkelijk moeten schamen!
Meer zeg ik er niet over, het IS hier al gezegd.
Ambtenaren schuiven verantwoordelijkheden mooi af!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:05

Helaas mensen, zolang de kudde paarden daar de grootste 'wilde' kudde van Europa is zal SBB niets doen ze zijn er veel te trots op. Dat het land veel te klein is voor zoveel dieren hoef je als ambtenaar natuurlijk niet te weten. Gaat er van het weekend iemand mee naar Duitsland om wat nieuwe polderwolven te lokken? Dan kunnen we er misschien eindelijk een echt stuk natuur van maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:17

Sizzle schreef:
Ik zou voor de 'australie' oplossing gaan: schapen en konijnen uitzetten in de hoop dat ze het opeten en dan volgend jaar laten weten dat er te veel konijnen en schapen zijn ...... O:)
Om vervolgens erg veel bunzingen uit te zetten en myxomatose te verspreiden om in elk geval van de konijnen af te komen. En een hele roedel wolven voor de schapen! Want het is natuur! Schitterend!

Wat heeft de mens het toch heerlijk verneukt, dit stuk grond dat 'natuur' voor moet stellen. Het enige natuurlijke-natuur dat Nederland kent is het Waddengebied. In het verleden was Nederland alleen moerassig, dus als men zo nodig 'natuur' scheppen moet, waarom laat men niet lekker alles onder water lopen, ik bedoel, als er weer eens iets verprutst moet worden, doe het dan in hetgeen wat NL vroeger kende!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:31

overbevolking in de Oostvaardersplassen met als gevolg overbegrazing en ondervoeding in de winter periode.

gevolg daarvan: JKK wildgroei.
gevolgd daarvan: dieren die hiervan eten wegens gebrek aan andere voeding
gevolg daarvan: sterfte onder een hoop diersoorten
gevolg daarvan: overbevolking zal afnemen

hoe cru ook, op deze manier lost het overbevolkingsprobleem zich alsnog vanzelf op.

ik vind het erg ver gaan dat Staatsbosbeheer niet ingrijpt in een omheind gebied waar de zogenaamde "wilde dieren" geen eerlijke kansen hebben, als zij niet in willen grijpen doet de natuur dit kennelijk zelf wel, nu zou dat kunnen gebeuren via JKK, anders zou het misschien zichzelf oplossen door ziektes onder de dieren die de overbevolking terugdringen.

zucht.... erg jammer dat dit allemaal zo kan gebeuren in NL.