Paard tijdens buitenrit aangevallen door honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:15

Laats was is met ouders aan wandelen in het bod wat ook losloop gebied blijkt te zijn. En die evenaar liet die hond ook volledig zijn gang gaan. Op geven moment was die hond bij ons waar we niet gediend van waren terwijl eigenaar nergens te bekennen was en ook niet wist wat hun hond allemaal uit vrat (de eigenaar liep ergens kilometer verder op).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:19

Dit is natuurlijk een heel vervelende situatie die nooit had mogen voorkomen. Toch vind ik een paard niet verkeersmak als hij niet ook hond mak is.
Wij zijn ook ooit aangevallen (door maar één hond dus da's toch wel anders) door een pitbullachtige genaamd Terror. Mijn paard geeft niets om honden en als ze heel vervelend zijn draait hij naar ze toe en dreigt eens. Het beest besloot toen op mij af te gaan en sprong tegen mijn paard op en probeerde in mijn bovenbenen te bijten. Gelukkig had Terror een muilkorf aan (ook een mogelijkheid) want naar zijn baas luisterde hij voor geen enkele meter.
Als ik mijn paard niet goed opgevoed had wat zit betreft waren er wellicht grote ongelukken gebeurt. Honden zijn deel van onze omgeving en we kunnen niet iedereen opvoeden. Je paard wel, die kun je opvoeden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:20

Ik heb mijn Duitse Herder altijd mee op buitenrit. En hij heeft meerdere malen honden bij ons vandaan gehouden!!! En James en en mij beschermd. _/-\o_ _/-\o_
Al zou James niet snel onder de indruk zijn van een hond :') . Ik vond het prachtig om te zien dat Oscar voor zijn roedel op kwam. :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:21

mrie, op het moment dat een paard gebeten wordt wat in de OP staat genoemd vind ik het niet meer dan normaal dat het dier wil vluchten.

Mijn ene paard schopt de hond dood (heeft er al eens 1 vliegles gegeven die in zijn achterbenen hing) en de andere zou gaan rennen. Lijkt mij niet meer dan logisch.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:21

Martine_R schreef:
Tip: Als je op buitenrit bent en er komt een hond op jou en je paard afgerend, rij dan (liefst in draf) naar de hond tóé. 99,9% van de honden draait zich linea recta om en gaat met de staart tussen de benen terug naar de baas.

Dit is inderdaad het beste wat je kunt doen, op zn minst proberen stil te staan met de voorkant van je paard richting hond en meedraaien als de hond om je paard heen loopt.

Een hond is een roofdier en een paard een prooidier, het is 'raar' voor een roofdier als het prooidier zich omdraait en naar ze toekomt, ze zijn 'gewend' dat een prooidier wegrent. Als je dus op ze afgaat stoppen ze met achter je paard aan te rennen. Zou zomaar kunnen dat zij nu opgejaagd gaan worden dus smeren ze m.

Ik doe dat ook altijd onderweg met buitenrit bij boerenerven waarvan de erfhond op je af komt racen, gewoon omdraaien en soms zelfs even achter ze aan een stukje het erf op. Volgende keer kijken ze wel linker uit. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard geen angst heeft voor honden en ze liever opvreet dan ze lief vindt. :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:22

Als ik mijn hond niet mee heb, dan kom ik echt wel zelf voor mij en James op hoor. Hond hoeft ongevraagd niet bij mij in de buurt te komen. Dat zal hij weten }:)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:31

Inderdaad een vanuit emotie geschreven stuk,klinkt als een eerste reactie vol adrenaline en schrik. Helaas kan ik heel erg goed begrijpen hoe vreselijk beangstigend dit is. Ik ben zelf nog herstellende van een val met mijn in paniek geraakte pony door een loslopende hond. . En helaas hebben ook mijn stalgenoten hiermee al meerdere ongelukken gehad,met verschillende honden (eigenaren) overigens. Het plezier in buiten rijden wordt hierdoor helaas wel negatief beïnvloed en ik heb hierdoor zelfs wat angst gekregen na meerdere incidenten en een ongeluk, zonde! Mooi dat er aandacht aan geschonken wordt. Ik hoop dat de betreffende ruiter en haar paard hun plezier behouden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:25

mrie schreef:
Dit is natuurlijk een heel vervelende situatie die nooit had mogen voorkomen. Toch vind ik een paard niet verkeersmak als hij niet ook hond mak is.

Je paard kan nog wel zo hondmak zijn, als er 1 naar de keel springt, in de staart hangt of in de benen zullen maar weinig paarden niet in paniek raken.
Die van mij is honden gewend, is er niet bang van, maar werd toch echt paniekerig toen er 1 in zijn staart hing. Overigens wilde deze hond wel echt spelen, was iets te enthousiast, baasje niet snel genoeg. Is gelukkig goed gekomen, maar ook de braafste paarden kunnen hier van paniekeren. Inderdaad de verhouding prooidier/roofdier.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:32

Ben ik met je eens hoor, helemaal. Maar het scheelt wel als je paard "dan pas" besluit dat dit dus eng is.
Sommige mensen beginnen een kilometer verder op al te roepen dat de hond aan de lijn moet omdat hun paard.... En dat kan ook niet vind ik. We zullen rekening moeten houden met elkaar. En de een doet dat heel goed en de ander bakt er niks van.
Maar hoe ik het ook wend of keer, ik voel me veiliger als ik gedaan heb wat ik kon doen, en dat is wat mij betreft dus ook mijn paard hondmak maken. Het scheelt gewoon, ik zeg niet dat het alles voorkomt of dat je nu niet meer op hoeft te letten maar het scheelt.

Daihyo

Re: Paard tijdens buitenrit aangevallen door honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:36

Ja, ben ik het ook zeker mee eens. :j
Wat je aan voorbereiding kunt doen, moet je zeker doen. Maar sommige dingen kun je helaas niet (voldoende) voorbereiden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:52

En dat is misschien maar goed ook anders hoefde we dit soort topics ook al niet meer te lezen en hadden we een heel saai leven :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:15

Nyma schreef:
Ballard_L schreef:
Wij hebben zo vaak gehad dat er honden achter ons aan kwamen rennen, achter de achterbenen langs, blaffen, enz. En de eigenaren maar zeggen: 'ja hij doet niks hoor!'. >;) zou er niet aan moeten denken dat er een hond in het achterbeen van je paard hangt.

Dit

Seven schreef:
Wat een apart geschreven artikel
Vrouwtje, voor de behulpzame wandelaarster. -O-

Dat terzijde, is het vreselijk dat dit is gebeurt. In dat gebied gebeuren helaas wel vaker dat soort dingen met honden ook op meetingen heb ik vaak honden gezien die ineens tussen door komen racen. Bij 2 mevrouw er wat van gezegt want haar labrador vond het nodig mijn camera als stok te behandelen, dan krijg je dood leuk de reactie dat de honden daar los mogen en als jij niet onder gesprongen wil worden maar ergens anders heen moet gaan, tja

Honden mogen sowieso alleen los als de baas er nog controle over heeft, ook in een losloopgebied. En dat ze andere mensen lastigvallen en hun spullen kapot maken is natuurlijk helemaal van de zotten. Eigenaar is nog steeds verantwoordelijk. Wat een lef zeg.

Honden(eigenaren) hebben voor mij ook al menig buitenrit bedorven.

Ik heb haar dan ook even heel duidelijk gezegd wat ik er van vond toen droop ze wel af met dr hond :=

Baps123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:25

Ik ben ook weleens van mijn paard gevallen door toedoen van een hond met als gevolg de ene pols gebroken en de andere zwaar gekneusd. Paard rende los op het strand maar werd gelukkig snel door iemand gepakt. De eigenaren van de hond stonden snel bij me en gaven meteen hun fout toe. De hond zat binnen in een post en was ontsnapt. Ze hebben meteen hun gegevens gegeven voor de verzekering en de volgende dag ontving ik een taart voor mijn paard! Super lief van ze en dat is echt een pleister op de wond. Uiteindelijk heb ik een deel van de gemaakte kosten door dit ongeval van de verzekering teruggekregen en heb via een letselschade arts nog een vergoeding gekregen voor mijn pols die nooit meer hetzelfde zal functioneren als voorheen. Als iedereen zo zou reageren als deze hondenbaasjes dan zou dat toch geweldig zijn. Daar zijn we toch uiteindelijk voor verzekerd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:20

cissy schreef:
Martine_R schreef:
Tip: Als je op buitenrit bent en er komt een hond op jou en je paard afgerend, rij dan (liefst in draf) naar de hond tóé. 99,9% van de honden draait zich linea recta om en gaat met de staart tussen de benen terug naar de baas.

Dit is inderdaad het beste wat je kunt doen, op zn minst proberen stil te staan met de voorkant van je paard richting hond en meedraaien als de hond om je paard heen loopt.

Een hond is een roofdier en een paard een prooidier, het is 'raar' voor een roofdier als het prooidier zich omdraait en naar ze toekomt, ze zijn 'gewend' dat een prooidier wegrent. Als je dus op ze afgaat stoppen ze met achter je paard aan te rennen. Zou zomaar kunnen dat zij nu opgejaagd gaan worden dus smeren ze m.

Ik doe dat ook altijd onderweg met buitenrit bij boerenerven waarvan de erfhond op je af komt racen, gewoon omdraaien en soms zelfs even achter ze aan een stukje het erf op. Volgende keer kijken ze wel linker uit. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard geen angst heeft voor honden en ze liever opvreet dan ze lief vindt. :D

En hoe doe je dat als je met de wagen rijd.

Mensen moeten gewoon hun hond opvoeden net als dat ik mijn paard opvoed.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:29

ook mij is het overkomen, een paar jaar geleden. Twee honden die onze paarden aanvielen, een husky en nog een ander soort.
Mijn paard was nooit bang, maar deze honden vielen aan en beten. De eigenaar stond erbij en keek er naar. Mijn paard ging omhoog, draaide om zijn as en ging met mij onderuit. Ik kwam met paard en al tussen de bramen terecht en werd een 50 meter meegesleept. ik zag eruit of ik geslacht was en de stekels hadden net mijn oog gemist.
Geen hulp van de honden eigenaar, zelfs nog een grote mond en hij liep gewoon weg.
Heb aangifte gedaan, maar wist toen niet wie het was. Nu wel. Hij woont bij ons in het dorp.
Het probleem is nu dat ik me buiten bij geen een hond die los loopt meer veilig voel, en mijn paard zeker niet.
Mijn partner was erbij, maar had zijn handen vol aan zijn eigen paard. Beide paarden waren bomproof, maar die ene nu dus niet meer.

Ik hou dus echt niet van los lopende honden (heb er zelf 3, die alleen op eigen terrien of waar het mag loslopen).

Jammer dat er geen training is om het paard weer zeker te maken met honden.

Ik begrijp dus zeker wel de emotionele reactie van TS.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:33

Dan excuselemois mep ik gewoon met de zweep. eerst probeer ik de hond op afstand te houden, lukt dat niet dan geef ik en mep, niet gemeen of om het monster dood te meppen, maar om hem te laten weten dattie niet goed bezig is en nodig naar huis moet om de kat eten te geven of zo....

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:45

Hopelijk loopt het goed af voor het paardje...

Dat mensen honden laten los lopen die op me af komen en die blaffen vind ik niet erg... ik kies ervoor om in een losloop gebied te rijden met mijn paardje. Omdat ik weet dat ie daar tegen kan is dat ook geen probleem. Als dat het wel zo zijn, zou ik er waarschijnlijk niet voor kiezen daar te rijden.

En als zo'n hond achter de benen langsgaat en dan een trap krijgt... is dat zielig.. zou ik heel naar vinden.... maar dat is dan jammer... vooral als ik netjes over het ruiterpad ga... net zoals ik er voor kies daar te rijden... kiezen die hondeigenaren ervoor hun honden daar los te laten

Wat ik wel een probleem vind is dat mensen die hun hond niet onder controle hebben... en waarvan die hond dus ook echt aanvalt... bijt... los laten lopen. En daar zijn er helaas nogal wat van. Levensgevaarlijk, dat blijkt maar weer.

Ik heb zelf twee honden, die ik los niet altijd onder controle heb. In de zin dat ze niet altijd terug komen als ik ze roep. En om die reden laat ik ze dus alleen los op een leeg strand. En verder nergens anders.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:01

Martine_R schreef:

cissy schreef:

Cowgirl schreef:
En hoe doe je dat als je met de wagen rijd.

Mensen moeten gewoon hun hond opvoeden net als dat ik mijn paard opvoed.

Dan heb je meestal een lekker lange zweep bij je ;)

Niemand ontkent ook dat honden opgevoed moeten worden. Alleen is dit een maatregel die goed werkt als je op buitenrit bent en je komt dus een onopgevoede hond tegen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:16

Hopelijk vallen de verwondingen voor eigenaar en paard uit het nieuwsartikel mee!!

Ook ik irriteer me mateloos aan hondeneigenaren die denken, ach het valt allemaal wel mee en mijn hond doet niks.

Ik heb een hond en paard, op een buitenrit in het bos gaat mijn hond los mee.
Ieder paard wat ik tegenkom is voor mij een paard wat geen honden gewent is, ook als ik het paard ken.... Ik weet niet in welke bui het paard is.

Mijn hond moet altijd strak naast mijn paard gaan zitten totdat het tegemoet komende paard voorbij is.

Ik schaam me soms bijna als hondenliefhebber als ik zie hoe anderen hondenbezitters zich gedragen.
Die hebben misschien geen paard maar dan nog....

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:42

Nu ik zelf ook meerdere malen slechte ervaringen heb gehad met loslopende honden in het bos, krijg ik soms al de bibbers als ik weer honden tegen kom in het bos.
Vind het echt verschrikkelijk!!
Vooral de baasjes die je dan ook nog een grote mond geven wanneer je vriendelijk vraagt of ze hun honden bij zich willen roepen.

Hoop dat het met de ruiter en het paard weer goed gaat.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:57

Jammer dat dit zo vaak voorkomt. Zelf ook een keer meegemaakt. Honden liepen los binnen de bebouwde kom waar ze dus vast horen. De honden (3stuks) sprongen ook naar mijn paard en hapten naar de achterbenen. Toen trapte die dus ook achteruit. Eigenaar honden des duivels Ik moest mijn paard beter in de hand houden en bla bla bla. Ik heb meneer haarfijn gezegd dat hij de honden vast en onder controle moest houden. Ben daarna gewoon doorgelopen man was volgens mij verbaasd dat die een weerwoord kreeg

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:05

Ja, NienSCHaap...dat vind ik dus ook vreselijk!!...de honden zijn erg, maar de baasjes soms nog erger.
Ook meegemaakt dat ons paard aangevallen werd door hond, bijten in de achterbenen...paard op hol, eraf gevallen...paard door bos heen en hond er achteraan. Ik was heel boos op de eigenaren, die zagen het paard aankomen en riepen de hond niet bij zich of lijnde het niet aan...dan denk je dat het veilig is om door te rijden. Maar de eigenaren boden niet hun excuses aan, nee, die schreeuwden tegen mij dat ze geen verkeerd woord over hun hond wilde horen.
Gelukkig is het paard ongeschonden teruggevonden. Maar wat een idiote toestanden. Sinds die tijd altijd onze eigen hond meegenomen, zodat een hond gefocust op onze hond is ip van het paard (tenminste dat hoopten wij en dat gebeurde ook).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:17

Het verhaal in de openingspost vind ik ook wat overtrokken. Een paard moet er mijns inziens tegen kunnen dat er honden rondrennen, dus dat alle honden maar aangelijnd moeten worden uitgelaten ben ik het niet mee eens. Op het moment dat de honden beginnen aan te vallen, kan je echter als ruiter niet meer verwachten dat je paard maar mak genoeg is om dat te ondergaan. Ik vind t eigenlijk erger om te lezen dat er zoveel mensen zijn die door een hond zijn aangevallen.

Ik heb het zelf ook helaas een keer mee moeten maken met een hond formaatje kalf die mijn paard begon aan te vallen. Deze begon echter naar de keel te springen en omdat ie zo groot was, kon hij er bijna bij ook. Daar raakte mijn paard van in paniek en wij gingen toen ook aan de hol, met de hond achter ons aan. Na zo'n 100m stopte mijn paard en haalde met beide achterbenen vol uit naar de hond en raakte hem op z'n ribbenkast. Ik weet niet of de hond er iets ernstigs aan over heeft gehouden, maar hij droop toen in ieder geval wel af. De eigenaar kwam aangerend, maar hoewel hij fout was om zijn (overigens ongecastreerde) reu los te laten terwijl hij deze niet onder appel had, was hij niets dan begripvol naar mij toe. Ik heb nog aangeboden gegevens uit te wisselen, maar dit vond hij niet nodig omdat hij eventuele verwondingen aan zijn hond zijn eigen risico vond en het belangrijker vond dat mijn paard ongedeerd was.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:21

Martine_R schreef:

Weleens geprobeerd, werkte toen niet, hond bleef mee tollen en proberen achter het paard te komen (voorkant paard vond hij idd eng), dus ik stap meestal af, dan heb ik met de zweep ook meer kans. Ik wacht ook niet af of ze echt aanvallen of alleen komen 'jagen', neem liever het zekere voor het onzekere.

Honden hebben me al meerdere malen veel tijd gekost onderweg doordat die baasjes eerst nog een half uur blijven roepen terwijl dat beest daar schijt aan heeft. -O- En ik maar netjes stil blijven staan en wachten zodat ik niet hun hond 'meeneem'.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:22

op het strand ben ik eens een jonge hond tegen gekomen die met mijn pony wilde spelen, rende blaffend rond Luuk zn achterbenen, met als gevolg een vliegles voor de hond. Nadat ik mn pony weer op de rem had getrokken na een poging naar huis terug te rennen,(pony wilde liever niet alleen naar buiten) wilde ik netjes mn excuses aanbieden aan de eigenaar, krijg ik te horen dat ik daar helemaal niet mocht rijden, heb mevrouw even duidelijk gemaakt dat honden en paarden hetzelfde recht hebben op het strand en dat zij haar hond onder controle moest houden. Pup had niets en rende vrolijk verder over het strand, nu wel op gepaste afstand van pony zn benen.