Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Martine_R schreef:Tip: Als je op buitenrit bent en er komt een hond op jou en je paard afgerend, rij dan (liefst in draf) naar de hond tóé. 99,9% van de honden draait zich linea recta om en gaat met de staart tussen de benen terug naar de baas.
mrie schreef:Dit is natuurlijk een heel vervelende situatie die nooit had mogen voorkomen. Toch vind ik een paard niet verkeersmak als hij niet ook hond mak is.

Nyma schreef:Ballard_L schreef:Wij hebben zo vaak gehad dat er honden achter ons aan kwamen rennen, achter de achterbenen langs, blaffen, enz. En de eigenaren maar zeggen: 'ja hij doet niks hoor!'.zou er niet aan moeten denken dat er een hond in het achterbeen van je paard hangt.
DitSeven schreef:Wat een apart geschreven artikel
Vrouwtje, voor de behulpzame wandelaarster.![]()
Dat terzijde, is het vreselijk dat dit is gebeurt. In dat gebied gebeuren helaas wel vaker dat soort dingen met honden ook op meetingen heb ik vaak honden gezien die ineens tussen door komen racen. Bij 2 mevrouw er wat van gezegt want haar labrador vond het nodig mijn camera als stok te behandelen, dan krijg je dood leuk de reactie dat de honden daar los mogen en als jij niet onder gesprongen wil worden maar ergens anders heen moet gaan, tja
Honden mogen sowieso alleen los als de baas er nog controle over heeft, ook in een losloopgebied. En dat ze andere mensen lastigvallen en hun spullen kapot maken is natuurlijk helemaal van de zotten. Eigenaar is nog steeds verantwoordelijk. Wat een lef zeg.
Honden(eigenaren) hebben voor mij ook al menig buitenrit bedorven.

cissy schreef:Martine_R schreef:Tip: Als je op buitenrit bent en er komt een hond op jou en je paard afgerend, rij dan (liefst in draf) naar de hond tóé. 99,9% van de honden draait zich linea recta om en gaat met de staart tussen de benen terug naar de baas.
Dit is inderdaad het beste wat je kunt doen, op zn minst proberen stil te staan met de voorkant van je paard richting hond en meedraaien als de hond om je paard heen loopt.
Een hond is een roofdier en een paard een prooidier, het is 'raar' voor een roofdier als het prooidier zich omdraait en naar ze toekomt, ze zijn 'gewend' dat een prooidier wegrent. Als je dus op ze afgaat stoppen ze met achter je paard aan te rennen. Zou zomaar kunnen dat zij nu opgejaagd gaan worden dus smeren ze m.
Ik doe dat ook altijd onderweg met buitenrit bij boerenerven waarvan de erfhond op je af komt racen, gewoon omdraaien en soms zelfs even achter ze aan een stukje het erf op. Volgende keer kijken ze wel linker uit. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard geen angst heeft voor honden en ze liever opvreet dan ze lief vindt.
Martine_R schreef:Tip: Als je op buitenrit bent en er komt een hond op jou en je paard afgerend, rij dan (liefst in draf) naar de hond tóé. 99,9% van de honden draait zich linea recta om en gaat met de staart tussen de benen terug naar de baas.
cissy schreef:Dit is inderdaad het beste wat je kunt doen, op zn minst proberen stil te staan met de voorkant van je paard richting hond en meedraaien als de hond om je paard heen loopt.
Een hond is een roofdier en een paard een prooidier, het is 'raar' voor een roofdier als het prooidier zich omdraait en naar ze toekomt, ze zijn 'gewend' dat een prooidier wegrent. Als je dus op ze afgaat stoppen ze met achter je paard aan te rennen. Zou zomaar kunnen dat zij nu opgejaagd gaan worden dus smeren ze m.
Ik doe dat ook altijd onderweg met buitenrit bij boerenerven waarvan de erfhond op je af komt racen, gewoon omdraaien en soms zelfs even achter ze aan een stukje het erf op. Volgende keer kijken ze wel linker uit. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard geen angst heeft voor honden en ze liever opvreet dan ze lief vindt.
Cowgirl schreef:En hoe doe je dat als je met de wagen rijd.
Mensen moeten gewoon hun hond opvoeden net als dat ik mijn paard opvoed.
En ik maar netjes stil blijven staan en wachten zodat ik niet hun hond 'meeneem'.