Adelinde Cornelissen en Parzival staan buitenspel [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Adelinde Cornelissen en Parzival staan buitenspel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:02

Misschien heeft ze door de emoties van het gesprek niet alles even goed opgenomen. En is het daardoor voor haar een verrassing. Weer een les voor de volgende keer dat een bondscoach zo'n gesprek moet hebben. Het na het gesprek ook nog eens op papier zetten en dit aan de desbetreffende persoon te geven. Zodat deze het nog een rustig allemaal na kan lezen wat er in het gesprek allemaal is besproken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:46

He wat zuur voor haar! Hoop dat ze nog kan schitteren in andere wedstrijden en ook een mooi afscheid krijgt zoals die van Anky en Salinero..

Erg jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:20

[VN] NK: Adelinde Cornelissen meldt zich af voor Grand Prix

Maar een week geleden, meld ze zichzelf af voor de NK, omdat Parzival niet fit zou zijn?

Hartstikke rot natuurlijk, maar ik begrijp het zichzelf buitenspel gezet voelen echt helemaal niet, als je hem ook al niet meer wilt laten vliegen ivm zijn hart?
Dan houd je toch de eer aan jezelf en gunt hem idd nu al een mooi pensioen en niet pas als hij helemaal op zijn retour is?
Ze maakt zich naar mijn idee een beetje kwaad over het niet naar Rio mogen verhaal, terwijl dit er toch al niet echt meer in zou zitten?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:49

Volgens mij wist ze al een tijdje hoe de vork aan de steel zit, ze had zich niet alleen afgemeld vanwege 'niet fit' hoor. Ze wist al na CHIO Rotterdam dat ze geen kans had om naar het EK te gaan en dat heeft ze niet via de media vernomen. Enneh, tja Rio...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:55

Over het hoe en waar ze dit te weten gekomen is, ga ik me niet uitspreken...heb het allemaal niet zo gevolgd.
Maar tja...als een ruiter er niet aan wil dat er ook eens een tijd komt dat een paard op leeftijd is en niet meer in de topsport hoort uitgebracht te worden, moet de bondscoach het maar laten verstaan zeker ?
Genoeg jongere combinaties daar lijkt me die klaar zijn voor EK en OS.... hoeft het citroentje van Parci toch niet helemaal voor uitgeknepen te worden... :\

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:57

We gaan het zien, als Adelinde gewoon betere scores dan de andere NL kanshebbers behaalt de komende paar maanden dan vraagt de bondcoach haar heus wel mee naar Rio.

Maar dan moet ze wel beter scoren! wie het beste scoort die mag mee..zo zijn toch de regels en lijkt mij niet meer dan logisch. En als de scores nagenoeg gelijk zijn dan kan ik ook begrijpen dat de bondscoach zegt we gaan de jongere generatie een kans geven ipv good old parcival.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:08

Pandora2 schreef:
Over het hoe en waar ze dit te weten gekomen is, ga ik me niet uitspreken...heb het allemaal niet zo gevolgd.
Maar tja...als een ruiter er niet aan wil dat er ook eens een tijd komt dat een paard op leeftijd is en niet meer in de topsport hoort uitgebracht te worden, moet de bondscoach het maar laten verstaan zeker ?
Genoeg jongere combinaties daar lijkt me die klaar zijn voor EK en OS.... hoeft het citroentje van Parci toch niet helemaal voor uitgeknepen te worden... :\

Eens, maar dan hoeft hij het niet op deze manier de media in brengen natuurlijk.
Hij kan ook gewoon zeggen dat hij kiest voor die en die en die en die combinaties om mee te nemen naar het EK. Niemand had gevraagd naar Parzival. Iedereen had waarschijnlijk begrepen dat hij te weinig had laten zien om bij het team te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:18

Tja, ik vind hem eerlijk gezegd zelfs nog een soort van verontschuldigend overkomen eigenlijk met de tekst:
'Ze hebben zoveel voor de Nederlandse dressuur betekend. Vergeet alleen al niet dat we dankzij Adelinde en Parzival ons gekwalificeerd hebben voor Rio’

En wij weten natuurlijk ook niet hoe dat de vraagstelling in dat interview is geweest toch?

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:19

Ik had Adelinde & Parzival iig meegenomen als reserve ipv Patrick & Uzzo. (EK, Aken)

Lastige keuze voor Wim Ernes, hij draagt verantwoordelijkheid en wil blijkbaar rust en niet gokken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:28

purkie schreef:
Ik had Adelinde & Parzival iig meegenomen als reserve ipv Patrick & Uzzo. (EK, Aken)

Lastige keuze voor Wim Ernes, hij draagt verantwoordelijkheid en wil blijkbaar rust en niet gokken.

Nouja en ergens is het ook wel zo dat we geen combinatie meer hebben zoals Charlotte/Valegro, Edward/Totilas, Anky/Salinero en natuurlijk Adelinde/Parzival zoals ze twee/drie jaar terug waren.

Dus is het ook zaak dat er ook iets wordt gedaan aan aanwas in de breedte. Verrassen doen we op dit moment niet echt, ook al hebben we een heel sterk team op het EK staan.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:58

En wat als de bondscoach zeer bewust heeft gekozen om Adelinde en Danielle thuis te laten vanwege de (gezondheids)risico's? Het NK was immers het laatste selectiemoment en beiden hebben alle andere selecties reeds gemist vanwege gezondheidsredenen. Dan neem je toch een behoorlijk risico om ze alsnog mee te nemen, zeker omdat ze op t NK beide niet regelmatig waren. en daarnaast ook beide geen enkel wedstrijdritme hebben.

Parcival heeft niet alleen het NK gemist vanwege een kleine blessure. Ook is ie in Rotterdam terug getrokken vanwege de spanning en in Den Bosch terug getrokken vanwege griep van Adelinde(nemen we aan dat dat de ware reden was. Heb m daar bij t losrijden gezien, dat viel niet mee). En daarbij heeft ie van de winter maanden geen wedstrijden meer gelopen,om m volledig op t EK te kunnen focussen, maar heeft ie vervolgens alle selectiemomenten gemist.

Volgens mij gaf ze trouwens als reden om de wereldbekerfinale af te melden om m de vliegreis te besparen. Dat wil niet zeggen dat ze m niet meer wil laten vliegen. Ik denk dat dat meer was om m die inspanningen te sparen, zodat ze zich volledig op t EK kon richten.

En ja, de keus hoe lang door te gaan met Parcival is uiteraard aan Adelinde, maar zou Ernes(zelf jury) niet ook een beetje bang zijn voor het feit dat de jury's Parcival wellicht een beetje moe zijn? Over t afgelopen jaar, zeker in Caen, leek t er toch vaak op dat Adelinde met vergelijkbare proeven als voorheen, toch lager eindigde?

Voor Siro een soortgelijk verhaal. Afgemeld voor de wereldbekerfinale vanwege een griffelbeenbreuk. Nu pas weer terug in de ring, maar wederom niet regelmatig.Een behoorlijk risico, zou ik zo denken. Zeker bij een wat ouder paard dat net hersteld is van een beenbreuk. Bedenk dat de paarden ook door een veterinaire keuring moeten komen. Daarbij totaal geen wedstrijdritme. Denk dat ze alles op t EK ingezet hebben, maar Siro helaas niet tijdig weer in topvorm/gezond genoeg is.

Ik begrijp heel goed dat ie Patrick meeneemt: stabiele factor, goed seizoen achter de rug en gezond. Zelfs als ie qua scores niet bij Parcival in de buurt kan komen, is de kans wel veel groter dat ie daadwerkelijk aan de start verschijnen kan. En heeft hij t ook niet verdiend, gezien z'n prestaties over de afgelopen tijd?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:06

Janine1990 schreef:
carika schreef:
Huh dit heb ik nog nooit gehoord? Sinds wanneer is er een maximum leeftijd voor paarden om te starten?

Al heel erg lang hoor! Internationaal (FEI) zijn de regels iets anders dan nationaal (KNHS). Hoewel ik niet weet hoe de regels op nationaal subtop niveau zijn.

Nationaal & subtop is het tot en met 21 dacht ik, omdat ze graag nieuw bloed in de ring hebben (althans dat heb ik destijds vernomen).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:24

michaz81 schreef:
En wat als de bondscoach zeer bewust heeft gekozen om Adelinde en Danielle thuis te laten vanwege de (gezondheids)risico's? Het NK was immers het laatste selectiemoment en beiden hebben alle andere selecties reeds gemist vanwege gezondheidsredenen. Dan neem je toch een behoorlijk risico om ze alsnog mee te nemen, zeker omdat ze op t NK beide niet regelmatig waren. en daarnaast ook beide geen enkel wedstrijdritme hebben.

Parcival heeft niet alleen het NK gemist vanwege een kleine blessure. Ook is ie in Rotterdam terug getrokken vanwege de spanning en in Den Bosch terug getrokken vanwege griep van Adelinde(nemen we aan dat dat de ware reden was. Heb m daar bij t losrijden gezien, dat viel niet mee). En daarbij heeft ie van de winter maanden geen wedstrijden meer gelopen,om m volledig op t EK te kunnen focussen, maar heeft ie vervolgens alle selectiemomenten gemist.

Volgens mij gaf ze trouwens als reden om de wereldbekerfinale af te melden om m de vliegreis te besparen. Dat wil niet zeggen dat ze m niet meer wil laten vliegen. Ik denk dat dat meer was om m die inspanningen te sparen, zodat ze zich volledig op t EK kon richten.

En ja, de keus hoe lang door te gaan met Parcival is uiteraard aan Adelinde, maar zou Ernes(zelf jury) niet ook een beetje bang zijn voor het feit dat de jury's Parcival wellicht een beetje moe zijn? Over t afgelopen jaar, zeker in Caen, leek t er toch vaak op dat Adelinde met vergelijkbare proeven als voorheen, toch lager eindigde?

Voor Siro een soortgelijk verhaal. Afgemeld voor de wereldbekerfinale vanwege een griffelbeenbreuk. Nu pas weer terug in de ring, maar wederom niet regelmatig.Een behoorlijk risico, zou ik zo denken. Zeker bij een wat ouder paard dat net hersteld is van een beenbreuk. Bedenk dat de paarden ook door een veterinaire keuring moeten komen. Daarbij totaal geen wedstrijdritme. Denk dat ze alles op t EK ingezet hebben, maar Siro helaas niet tijdig weer in topvorm/gezond genoeg is.

Ik begrijp heel goed dat ie Patrick meeneemt: stabiele factor, goed seizoen achter de rug en gezond. Zelfs als ie qua scores niet bij Parcival in de buurt kan komen, is de kans wel veel groter dat ie daadwerkelijk aan de start verschijnen kan. En heeft hij t ook niet verdiend, gezien z'n prestaties over de afgelopen tijd?

Het niet selecteren voor het EK is helemaal het issue niet in deze...

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:00

Ik begrijp wel dat de bondscoach Adelinde en Parzival thuis laat voor het EK. Maar waarom maakt hij er nu een lange termijn van? Ik bedoel, wie weet dat Adelinde en Parzival straks nog wat moois laten zien. Ik zou ze niet gelijk volledig buiten spel zetten totdat Parzival werkelijk met pensioen is.

Vind het wel jammer trouwens. Vind het een leuke combinatie, goede schakel geweest van het NL'se team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:13

Ze wou toch niet meer met hem vliegen ivm hartproblemen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Enfin, ik vind het terecht. Ze heeft ivm gezondheid van Parzival een hele poos niet gestart, dan vind ik dat andere combinaties die dat wel hebben gedaan meer recht hebben om in het team te komen dan zij... Volgens mij is ze bang haar "plek" te verliezen in de Nederlandse top wanneer ze Parzival niet meer kan rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:16

Ayasha schreef:
Stond Diederik dan ooit voor Adelinde als ze in dezelfde proeven startte?

Daar gaat het niet om. Het gaat om de actuele prestaties. Ze kan best voor Diederik hebben gestaan qua scores, maar hoe lang was dat geleden en hoe constant? :)
Diederik presteert nu goed. Het EK is over 3 weken. Daar gaat het momenteel om.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:22

Bizzybijtje schreef:
Volgens mij is ze bang haar "plek" te verliezen in de Nederlandse top wanneer ze Parzival niet meer kan rijden.

Had ze al niet een geweldige opvolger voor Parcival klaar staan? Waar is dit paard gebleven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:29

Cayenne schreef:
Ayasha schreef:

Daar gaat het niet om. Het gaat om de actuele prestaties. Ze kan best voor Diederik hebben gestaan qua scores, maar hoe lang was dat geleden en hoe constant? :)

zo lang hij niet boven haar staat kan je wel beweren dat ie beter scoort enz maar dan is daar simpelweg geen enkel bewijs van. begrijp me niet verkeerd, ik zie Diederik graag rijden. Maar vooralsnog heeft ie ze nog niet achter zich gelaten en is het IMO niet fair om te stellen dat er zoveel betere combinaties zijn dan Adelinde en Parzival. Tot nog toe hebben ze dat nl. nog niet bewezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:35

Ayasha schreef:
Cayenne schreef:

zo lang hij niet boven haar staat kan je wel beweren dat ie beter scoort enz maar dan is daar simpelweg geen enkel bewijs van. begrijp me niet verkeerd, ik zie Diederik graag rijden. Maar vooralsnog heeft ie ze nog niet achter zich gelaten en is het IMO niet fair om te stellen dat er zoveel betere combinaties zijn dan Adelinde en Parzival. Tot nog toe hebben ze dat nl. nog niet bewezen.

Adelinde heeft al lang niet meer gestart, dus wie zal zeggen dat Diederik op het moment niet beter scoort ;)? Die mogelijkheid bestaat, eh. Adelinde start niet, Diederik scoort constant en is nog steeds groeiende. Ik snap de bondscoach wel, daarnaast is Parzival gewoon op zijn retour, dat is niet erg, maar wel een feit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:37

FriesWytske schreef:
Volgens mij wist ze al eerder dat het EK niet voor haar was weg gelegd.
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... gehad.html

Dus om nu te zeggen dat ze het uit de media moest vernemen dat ze niet mee mocht. :?

Ze wist dat ze niet mee zou doen aan het EK, maar uit de media kreeg ze te horen, dat ze niet naar Rio mocht nog voordat dit netjes aan haar bekend was gemaakt.
Naar mijn idee heeft de bondscoach gewoon niet netjes gehandeld en had hij het heel anders aan moeten pakken.
Pluim voor de manier van reageren van Adelinde, duim omlaag voor de bondscoach.
Het is net zoiets als dat alle klanten van een winkel al weten dat iemand ontslagen wordt, behalve diegene zelf. Het is gewoon niet netjes en daar gaat het om.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:39

Ik zeg ook niet dat ie dat niet doet, enkel dat daar vooralsnog geen bewijs van is gezien ze nog niet samen gestart hebben de laatste tijd.
However; dat ik begrip heb voor de bondscoach zijn standpunt heeft niks te maken met het feit dat ik vind dat hij het gewoon ontieglijk lomp aangepakt heeft en ik me best kan voorstellen dat Adelinde daar een beetje tja... van baalt. Tenslotte hebben ze veel gegeven voor het team en dan is een beetje fatsoenlijk communiceren toch wel het minste in mijn mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:44

FriesWytske schreef:
Misschien heeft ze door de emoties van het gesprek niet alles even goed opgenomen. En is het daardoor voor haar een verrassing. Weer een les voor de volgende keer dat een bondscoach zo'n gesprek moet hebben. Het na het gesprek ook nog eens op papier zetten en dit aan de desbetreffende persoon te geven. Zodat deze het nog een rustig allemaal na kan lezen wat er in het gesprek allemaal is besproken.

Neem van mij aan. Als iemand binnen een gesprek alles meekrijgt en niet zo'n emotioneel "ding" is, dan is het Adelinde wel.
Als hij tegen haar ook Rio had genoemd, dan had ze daar niet over gelogen.
Ik weet niet wat het beeld is wat mensen van Adelinde hebben, maar het is echt geen paardenmeisje met een teer zieltje, het is een keiharde zakenvrouw als het moet.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:45

purkie schreef:
Ik hoor nergens wat haar trainer vindt van de huidige conditie en vooruitzichten.

Welke trainer?!

Ayasha schreef:

Ik denk dat Caen de laatste keer was? Dat lijkt me geen vergelijk. Sindsdien heeft Adelinde alleen maar en dalende lijn te pakken gehad qua scores, en Diederik een stijgende. Paard van Diederik was nog mega jong in Caen en heeft in de tussentijd tot nu méér dan een sprong voorwaarts gemaakt qua niveau. Als ze nu tegenover elkaar zouden komen dan zet ik mijn geld op Diederik.

carika schreef:
Huh dit heb ik nog nooit gehoord? Sinds wanneer is er een maximum leeftijd voor paarden om te starten?

Al héél lang, internationaal dan.

purkie schreef:

Patrick en Uzzo zijn geen reserve. Er is voor het EK geen reservecombinatie aangewezen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:50

Bizzybijtje schreef:
Ze wou toch niet meer met hem vliegen ivm hartproblemen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Enfin, ik vind het terecht. Ze heeft ivm gezondheid van Parzival een hele poos niet gestart, dan vind ik dat andere combinaties die dat wel hebben gedaan meer recht hebben om in het team te komen dan zij... Volgens mij is ze bang haar "plek" te verliezen in de Nederlandse top wanneer ze Parzival niet meer kan rijden.

Dit heb je inderdaad verkeerd begrepen. Voor echt belangrijke wedstrijden wil ze hem gewoon wel laten vliegen. Het ene paard is gewoon makkelijker per vliegtuig te vervoeren, een ander heeft meer stress. Dat is bij mensen ook zo.
Om te veel stress te voorkomen wil ze hem niet op een vliegtuig zetten voor een wedstrijd zonder daadwerkelijke betekenis. Voor een belangrijke wedstrijd wel. Stress zoveel mogelijk beperken dus.

Heb in gesprek met haar nooit het woord hart horen vallen.
Overigens heeft mijn paard hetzelfde met haar hart gehad (wel anders behandeld) en volgens de artsen is het paard gewoon weer volledig gezond na herstel en loopt na een bepaalde tijd niet meer risico op herhaling dan elk ander paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:51

Cayenne schreef:
Ayasha schreef:

Het gaat haar niet om het EK. Het gaat haar om Rio en hoe daar door de bondscoach mee omgesprongen wordt.