Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:17

Wendy schreef:
Anniek22 schreef:
Ik was laatst bij Circus Renz International (donderdag) maar ik vond het optuigen echt pijnlijk om te zien. De paarden waren zo in de krul getrokken dat ze niet de neus naar voren konden doen en dat ze mond niet dicht kom. Dat vond ik jammer. Waren mooie paarden maar zo rond vond ik echt niet mooi en volgens mij doet het ook zeer.. :-/

En dit is erger dan wat je op een gemiddeld concours ziet?

Nouja, ik vond van wel maar volgens mij lopen die paarden alleen tijdens de shows of trainingen zo en verder gewoon los in de weitjes. Kijk er zijn ook wel ruiters die de paarden dwingen om in de krul te lopen dus ik ga geen klacht indienen, het is dan weer niet zó erg.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:26

Anniek22 schreef:
Nouja, ik vond van wel maar volgens mij lopen die paarden alleen tijdens de shows of trainingen zo en verder gewoon los in de weitjes. Kijk er zijn ook wel ruiters die de paarden dwingen om in de krul te lopen dus ik ga geen klacht indienen, het is dan weer niet zó erg.

Ik vind het wel zó erg, zowel circus als ruiters.... maar helaas is dat redelijk de standaard. Zo de standaard, dat velen het dus niet zó erg vinden... :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:27

En hoeveel minuten moeten die paarden zo met bijzetteugels rondlopen? Duurt vast niet langer dan bij een concours... Of bij een longeersessie van een particulier, en dan ook nog eventueel dmv een bij iedere pas snokkende Pessoa...

De keren dat ik trouwens in een circus was, waren de bijzetteugels niet zo strak dat de paarden de monden niet dicht deden trouwens... maar zo vaak ben ik niet in een circus geweest... ik heb wel in de buurt van een terrein gewoond, wat door circussen gebruikt werd, en zo kon ik zien hoe het met de dieren daar ging. Als er een stuk land was dat kon worden afgezet, liepen de pony's en paarden zonder touw.

Tazzey

Re: Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:43

Ik vind de bonte op de foto inderdaad wat lange hoeven hebben maar niet wereldschokkend. Het paard ziet er verder prima uit. Ik kan niet zeggen dat ik iemand die zich "communicatie beest" noemt echt serieus kan nemen.

Even een vraag aan de circus tegenstanders. Waarom mag een paard volgens jullie niet in een circus maar wel op een manege? Ik denk dat de circus paarden het soms een stuk beter hebben dan de manege paarden.

Ik vind dat dieren in een circus moeten kunnen zolang ze maar een goede verzorging krijgen. Je kunt roepen dat het tegennatuurlijk is maar goed maken we ons daar allemaal niet schuldig aan? Ik heb hier twee cavia's in een (grote) kooi en zo en ik ze in de wilde natuur ook nog nooit tegengekomen. Paarden houden is ook tegennatuurlijk.

Ik vind het circus leuk, als de dieren een goede verzorging krijgen kan ik echt van een dieren act genieten.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:45

snowdon schreef:
Anniek22 schreef:

Ik vind het wel zó erg, zowel circus als ruiters.... maar helaas is dat redelijk de standaard. Zo de standaard, dat velen het dus niet zó erg vinden... :(

Don't get me wrong, ik ben helemaal niet van 'aan de teugel lopen' ofzo want ik vind dan dat ze uit zichzelf al mooi zijn en dat ze dan niet zo rond hoefden te lopen. Maar als ik ze aanklaag, dan kan de dierenbescherming ofzo er niet veel aan doen want 'het is niet erg genoeg' weet je wel

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:49

Maar je paard laten nageven op een goede manier is wél goed, dat verschil moet je wel zien, want rond hobbelen met het hoofd op zolder is ook niet bevorderend voor de rug van het paard

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:49

Anniek22 schreef:
Don't get me wrong, ik ben helemaal niet van 'aan de teugel lopen' ofzo want ik vind dan dat ze uit zichzelf al mooi zijn en dat ze dan niet zo rond hoefden te lopen. Maar als ik ze aanklaag, dan kan de dierenbescherming ofzo er niet veel aan doen want 'het is niet erg genoeg' weet je wel

Het "aan de teugel" zijn heeft niet louter een cosmetische reden. ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:36

Er is ook nog wel een verschil met nageeflijk en in de krul trekken ;)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:40

Dat circuspaarden kort aan de bijzets staan heeft meerdere redenen:

Ten eerste: zijn het veelal uitsluitend hengsten én bloedpaarden. Arabieren en PRE's.
Om er voor te zorgen dat het hele zooitje niet met elkaar op de vuist gaat staan ze bijgezet.

Ten tweede: Gaan ze op de vuist dan zijn losse bijzets levensgevaarlijk. Hengsten kunnen dan
in elkaars bijzets klauwen en vast komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Ten derde: er worden vaak verzamelde oefeningen gevraagd. Omdat de paarden in vrijheid de kunsten laten zien is er geen inwerkende hand en been voor de oprichting. Het been wordt vervangen door de karwats en de hand door de bijzet. Zo lopen de paarden nog enigzins in de juiste houding / balans waardoor ze niet na 2 jaar al kapot op de voorbenen zijn.

Met 6, 8, 10, 12,14 of 16 hengsten tergelijkertijd los in de ring loopt er altijd wel een te kloten. Te drammen, duwen, sjaggie met zijn mond open...Waarom? Omdat ie maar al te graag een hapje uit een van zijn rivalen wil nemen. Piste nummer is een vak! Zeker niet voor angstige meisjes en doetjes. Het is moeilijk, vergt snelheid, inzicht en vooral veel lef en handigheid. Hoeveel van jullie gaan tussen 6 hengsten staan?

Indien iemand vindt dat paarden niet in een circus thuis horen hoop ik dat diegene dan ook tegen het gemiddelde dressuur paard is. 23 uur per dag op stal, in de krul de ring in en rondjes lopen. In het ergste geval met in rukkende en trekkende ruiterhand. Mond open en tong er uit...

Onbekend maakt onbemind. Verdiep je eerst eens HOE circuspaarden worden getraind, gehouden en verzorgd. Trek geen conclusies als je informatie niet op orde is. En ja onder circussen heb je ook hele beroerde! Net zoals bij ruiters!
Laatst bijgewerkt door ariatje op 21-07-15 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:41

Babettecongo schreef:
Elk circus met dieren moet gewoon stoppen

Hadden ze ook geen NK dressuur moeten houden. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:56

Batlow schreef:
Waarom wel?

Omdat ik persoonlijk een goed afgericht paard een plezier vind om naar te kijken en geen probleem zie in een gedomesticeerde dierensoort, in een mix van voltige en vrijheidsdressuur. De hele entourage er omheen vind ik ook geen probleem, kijk naar internationale sportpaarden, die krijgen hetzelfde voor hun kiezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:58

Het is gewoon een aktie tegen ....

Per 1 september 2015 gaat het Nederlandse verbod op wilde dieren in circussen kracht. Andere dieren die nog achterblijven kunnen echter nog steeds de dupe zijn van circusbeleid.

http://hetcommunicatiebeest.nl/blog/paa ... van-circus

De voeten...ff een vijl er over..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 21-07-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:07

Wendy schreef:
Anniek22 schreef:
Ik was laatst bij Circus Renz International (donderdag) maar ik vond het optuigen echt pijnlijk om te zien. De paarden waren zo in de krul getrokken dat ze niet de neus naar voren konden doen en dat ze mond niet dicht kom. Dat vond ik jammer. Waren mooie paarden maar zo rond vond ik echt niet mooi en volgens mij doet het ook zeer.. :-/

En dit is erger dan wat je op een gemiddeld concours ziet?

Dat wilde ik net vragen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:08

ariatje schreef:
Dat circuspaarden kort aan de bijzets staan heeft meerdere redenen:

Ten eerste: zijn het veelal uitsluitend hengsten én bloedpaarden. Arabieren en PRE's.
Om er voor te zorgen dat het hele zooitje niet met elkaar op de vuist gaat staan ze bijgezet.

Ten tweede: Gaan ze op de vuist dan zijn losse bijzets levensgevaarlijk. Hengsten kunnen dan
in elkaars bijzets klauwen en vast komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Ten derde: er worden vaak verzamelde oefeningen gevraagd. Omdat de paarden in vrijheid de kunsten laten zien is er geen inwerkende hand en been voor de oprichting. Het been wordt vervangen door de karwats en de hand door de bijzet. Zo lopen de paarden nog enigzins in de juiste houding / balans waardoor ze niet na 2 jaar al kapot op de voorbenen zijn.

Met 6, 8, 10, 12,14 of 16 hengsten tergelijkertijd los in de ring loopt er altijd wel een te kloten. Te drammen, duwen, sjaggie met zijn mond open...Waarom? Omdat ie maar al te graag een hapje uit een van zijn rivalen wil nemen. Piste nummer is een vak! Zeker niet voor angstige meisjes en doetjes. Het is moeilijk, vergt snelheid, inzicht en vooral veel lef en handigheid. Hoeveel van jullie gaan tussen 6 hengsten staan?

Indien iemand vindt dat paarden niet in een circus thuis horen hoop ik dat diegene dan ook tegen het gemiddelde dressuur paard is. 23 uur per dag op stal, in de krul de ring in en rondjes lopen. In het ergste geval met in rukkende en trekkende ruiterhand. Mond open en tong er uit...

Onbekend maakt onbemind. Verdiep je eerst eens HOE circuspaarden worden getraind, gehouden en verzorgd. Trek geen conclusies als je informatie niet op orde is. En ja onder circussen heb je ook hele beroerde! Net zoals bij ruiters!

Dit maakt het voor mij ook niet minder erg....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:13

Maakt wat niet minder erg?

Waarom wel sportpaarden, recreatiepaarden maar geen circuspaarden? Ik zie het verschil niet...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:14

tsjah de vergelijking met de manier waarop bepaalde paarden worden gehouden om iets recht te gereken slaat kant nog wal. Bedoel, we gaan toch ook niet opeens de arme fabriekswerkertjes in India 'vergoelijken' door ze te vergelijken met kinderprostitutie? Beiden zijn slecht, walgelijk en geen toonbeeld van welzijn.

Wat ik dan wel weer vind is dat een paard in een circus prima een goed leven zou kunnen hebben. Bepaalde diersoorten zoals een paard, hond kan je best trainen, kunstjes aanleren en aan het publiek laten zien. Als die dieren diervriendelijk worden gehouden, oftewel er wordt voldaan aan hun basisbehoeftes als soortgenoten, beweging, voedsel, etc....Dan zie ik het verschil niet tussen een showpaard, dressuurpaard of circuspaard.

Daarin zit een groot verschil als je bijvoorbeeld kijkt naar tijgers of olifanten (die dus niet diervriendelijk gehouden kunnen worden in een circus)

Lo van dit alles zie ik op de foto's een paard met iets lange hoeven, maar schandalig of schrikbarend vind ik het allerminst. En wat het drinken betreft, 24/7 de beschikking erover hebben is veel beter, maar de mijne staat ook wel eens een 40min aan zn box te 'wachten' zonder water. Bovendien zien nu in de zomer zijn hoeven er ook niet charmant uit

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:23

ariatje schreef:
Maakt wat niet minder erg?

Waarom wel sportpaarden, recreatiepaarden maar geen circuspaarden? Ik zie het verschil niet...

Nee, de redenen waarom ze zo strak in de bijzet staan. Ik snap het wel, maar maakt het niet minder erg waarom ze zo strak staan, maar dat is ieder voor zich hoe hij/zij dat ziet

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:31

Men mag niet alle circussen over één kam scheren. Helaas halen alleen de hele slechte het nieuws.

Kennelijk bestaan er veel misverstanden omtrent paarden en circussen:

- Het rondtrekken zou zielig zijn. Maar topsportpaarden trekken net zoveel weken per jaar rond als circuspaarden.

- Geen weidegang altijd op stal en aangebonden. Niet waar, de meeste paarden staan overdag op kleine weitjes. Afhankelijk van de ruimte die de gemeenten ze toekennen. Vind je dat ze te weinig of te kleine weitjes hebben? Ga klagen bij de plaatselijke gemeenteraad. De circussen willen wel maar krijgen gewoon niet meer grasland! De circuspaarden gaan gewoon de wei op indien er gelegenheid toe is. Circusstrainers zijn niet zo paranoia omtrent weide gerelateerde blessures. Hun paarden zijn in topconditie en een pirouette meer of minder deert een circuspaard niet.

- Er wordt niet naar omgekeken het zijn machines. Niet waar! Geen paard zo wit als een circuspaard! Enig idee hoeveel tijd daar inzit? Laat staan met 6 of 12? En niet 1x per week maar IEDERE dag soms 2 voorstellingen?

- Geen beweging, aangebonden: Niet waar! Eerst zijn er de ochtend trainingen, dan de weidegang ( indien mogelijk door gemeenten ) dan middag voorstelling, avondvoorstelling en meestal savonds laat nog eens uitrollen los in de piste. Ik tel een minimum van 5 x per dag de box uit. Hoeveel recreatie paarden komen er slechts 1x per dag uit? Sommige lastpakken worden vastgezet. Veelal jonge hengsten die zich nog niet weten te gedragen.

- Geen water! Nouja totale onzin natuurlijk....Ze worden uit de hand gedrenkt. Misschien een ouderwets gebruik maar opvoedkundig erg handig én met zoveel hengsten voorkomt het vele rondvliegende emmers......lol
Laatst bijgewerkt door ariatje op 21-07-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:36

Toen het circus hier in t dorp was, was er een hoefsmid druk met de paarden bezig.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:37

Ik vind de uitspraak " ik heb erger gezien" of " een gemiddelde manege staan ze er ook zo bij " een beetje een dooddoener. Dat het ergens anders ook gebeurd maakt het niet acceptabel. Ik ben niet tegen paarden die aan het werk zijn. Ik sta zelf ook op een pensionstal waar mijn paard gewoon op stal staat. En ja in de winter een groot deel van de dag.
Ik vind echter dat we de lat allemaal wat hoger mogen leggen als het op dierenwelzijn aankomt. Een grote kuip water en in de paarden gewoon los is in mijn ogen beter dan aan het hek vast zonder.. als ze dat op de manege om de hoek de paarden de hele dag aan een hekje zetten is het tijd om ook daar iets over te zeggen.
duidelijke en haalbare richtlijnen, dat zou prettig zijn. Ook voor de wetdienaren. Wat de een ziellug vind is voor de ander die op de boederij opgegroeid is helemaal niet vreemd.

just my two cents..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:45

ariatje schreef:
Men mag niet alle circussen over één kam scheren. Helaas halen alleen de hele slechte het nieuws.

- Het rondtrekken zou zielig zijn. Maar topsportpaarden trekken net zoveel weken per jaar rond als circuspaarden.

- Geen weidegang altijd op stal en aangebonden. Niet waar, de meeste paarden staan overdag op kleine weitjes. Afhankelijk van de ruimte die de gemeenten ze toekennen. Vind je dat ze te weinig of te kleine weitjes hebben? Ga klagen bij de plaatselijke gemeenteraad. De circussen willen wel maar krijgen gewoon niet meer grasland! De circuspaarden gaan gewoon de wei op indien er gelegenheid toe is. Circusstrainers zijn niet zo paranoia omtrent weide gerelateerde blessures. Hun paarden zijn in topconditie en een pirouette meer of minder deert een circuspaard niet.

- Er wordt niet naar omgekeken het zijn machines. Niet waar! Geen paard zo wit als een circuspaard! Enig idee hoeveel tijd daar inzit? Laat staan met 6 of 12? En niet 1x per week maar IEDERE dag soms 2 voorstellingen?

- Geen beweging, aangebonden: Niet waar! Eerst zijn er de ochtend trainingen, dan de weidegang ( indien mogelijk door gemeenten ) dan middag voorstelling, avondvoorstelling en meestal savonds laat nog eens uitrollen los in de piste. Ik tel een minimum van 5 x per dag de box uit. Hoeveel recreatie paarden komen er slechts 1x per dag uit? Sommige lastpakken worden vastgezet. Veelal jonge hengsten die zich nog niet weten te gedragen.

- Geen water! Nouja totale onzin natuurlijk....Ze worden uit de hand gedrenkt. Misschien een ouderwets gebruik maar opvoedkundig erg handig én met zoveel hengsten voorkomt het vele rondvliegende emmers......lol

Geen genoeg weidegang?
Dan is het aan het circus om te zeggen, we proppen de paarden in kleine landjes waar ze hun kont niet kunnen keren of we doen het gewoon niet

Paarden geen machines
Die paarden zijn zo wit als het maar kan maar wedden dat dat de enige aandacht is dat ze krijgen? Als ze in de krul getrokken moeten worden betekend dat dat de paarden niet eens fatsoenlijk nageeflijk kunnen worden. Vind wel degelijk dat mensen daar de paarden ze als machines zien.
Als er trainingen zijn, waarom moeten ze dan alsnog in de krul getrokken worden ?

Ze kunnen qua water ook gewoon goeie waterbakken neerzetten, die niet omgegooid worden en ze toch genoeg kunnen drinken

Nee, voor mij is er geen goed voor over te spreken, circussen. Bah :n

Zelfde met die arme leeuwen en olifanten, welke idioot is daar ooit opgekomen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:49

mellanion84 schreef:
Ik vind de uitspraak " ik heb erger gezien" of " een gemiddelde manege staan ze er ook zo bij " een beetje een dooddoener. Dat het ergens anders ook gebeurd maakt het niet acceptabel. Ik ben niet tegen paarden die aan het werk zijn. Ik sta zelf ook op een pensionstal waar mijn paard gewoon op stal staat. En ja in de winter een groot deel van de dag.
Ik vind echter dat we de lat allemaal wat hoger mogen leggen als het op dierenwelzijn aankomt. Een grote kuip water en in de paarden gewoon los is in mijn ogen beter dan aan het hek vast zonder.. als ze dat op de manege om de hoek de paarden de hele dag aan een hekje zetten is het tijd om ook daar iets over te zeggen.
duidelijke en haalbare richtlijnen, dat zou prettig zijn. Ook voor de wetdienaren. Wat de een ziellug vind is voor de ander die op de boederij opgegroeid is helemaal niet vreemd.

just my two cents..

Mijn mening: ik zou het fijn vinden als ze eerst eens de stallen aan pakten waar de paarden niet minimaal 4 uur per dag onbelast kunnen bewegen.
Dat vind ik dan weer veel erger dan hetgeen ik hier zie. Maar dat gaat niet gebeuren, want er zijn te veel mensen met boter op hun hoofd, alleen al hier op bokt.
Dan is het veel makkelijker om schande te spreken over een kleine groep, zoals de circussen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:51

Er is al eerder genoemd dat er normaal veel met hengsten wordt gewerkt. Die zul je toch echt vast moeten zetten. Waar en hoe ze vaststaan ligt aan de gemeente die de plek beschikbaar stelt, daar moet het circus zich in schikken (overigens heb ik hier een circus mee gemaakt waarvan alle dieren door elkaar los liepen, niet eens ene touwtje er om, alleen de hippo zat in een trailer)

Een paard hoeft niet de heel dag met een bak water onder zijn neus te staan. Mijn paarden staan overdag in een grote wei en gaan, nadat ze ´smorgens bij huis gedronken hebben, maar 1 maal, laat in de middag, naar de ton voor water, en het is hier tegen de 40 graden...
Als je met gezette tijden de dieren drenkt, is er niks aan de hand. Geen water zichtbaar onder de neus wil niet zeggen dat ze geen water krijgen....

Verder, als buurmeisje om de hoek vrijheidsdressuur laat zien met haar paard is het geweldig, maar zodra het commercieel is, is het ineens mishandeling ofzo? Voor het paard maakt het echt niet uit.

En ik ben het met de poster eens die zegt dat je je beter eerst een beetje kunt verdiepen voordat je dingen veroordeeld.

Werken en reizen is niet vermoeiender voor het ene paard als voor het ander. Als je met je eigen paard naar het bos gaat met de trailer vind je het leuk, maar als zij ergens heen gaan op de vrachtwagen is het plots mishandeling. Ik snap die beredenering niet.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:57

SindyKaya schreef:
ariatje schreef:

Geen genoeg weidegang?
Dan is het aan het circus om te zeggen, we proppen de paarden in kleine landjes waar ze hun kont niet kunnen keren of we doen het gewoon niet

Paarden geen machines
Die paarden zijn zo wit als het maar kan maar wedden dat dat de enige aandacht is dat ze krijgen? Als ze in de krul getrokken moeten worden betekend dat dat de paarden niet eens fatsoenlijk nageeflijk kunnen worden. Vind wel degelijk dat mensen daar de paarden ze als machines zien.
Als er trainingen zijn, waarom moeten ze dan alsnog in de krul getrokken worden ?

Ze kunnen qua water ook gewoon goeie waterbakken neerzetten, die niet omgegooid worden en ze toch genoeg kunnen drinken

Nee, voor mij is er geen goed voor over te spreken, circussen. Bah :n

Zelfde met die arme leeuwen en olifanten, welke idioot is daar ooit opgekomen..

Je hebt kennelijk geen flauw idee wat een bijzetteugel is of doet. Noch van hoe hengsten zich ten opzichte van elkaar gedragen én tov. waterbakken. Dat is precies wat ik bedoel, negatief roepen over iets waarvan je niet eens weet hoe het in elkaar steekt.

Leeuwen en olifanten behoren wat mij betreft ook niet in een circus. Die hebben totaal andere leefomstandigheden nodig. Zolang we paarden nog in stallen houden, er op rijden en niet uitsluitend voor de consumptie gebruiken is wat mij betreft een GOED circus nog niet zo'n slecht leven voor een paard. Sociale contacten, voldoende beweging, goed vreten, en schuilgelegenheid! Waren dat niet de vereisten om een paard te houden? Menig paard haalt niet eens voldoende beweging, sociale contacten of correcte schuilgelegenheid....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:00

tones schreef:
Toen het circus hier in t dorp was, was er een hoefsmid druk met de paarden bezig.

+:)+